Η Ericsson, η γνωστή Σουηδική πολυεθνική, που ηγείται παγκοσμίως στους τομείς της τεχνολογίας και υπηρεσιών επικοινωνιών τρέχει σε τακτά χρονικά διαστήματα έρευνες με σκοπό να εντοπίσει συνήθειες, συμπεριφορές και προτιμήσεις των καταναλωτών σε σχέση με την τεχνολογία και τις επικοινωνίες σε όλο τον κόσμο αλλά και σε συγκεκριμένες χώρες. Διαθέτει μάλιστα ένα εξειδικευμένο τμήμα , το ConsumerLab το οποίο διερευνά, αναλύει και συνθέτει κι εκδίδει τα αποτελέσματα αυτών των ερευνών.
Παρακολουθήσαμε μία πολύ ενδιαφέρουσα συνάντηση όπου μας ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα της πρόσφατης έρευνας TV & Media 2014 Consumer Insights που έγινε σε 23 χώρες από όλο τον κόσμο και για πρώτη φορά και στην Ελλάδα με δείγμα 1000 ατόμων. Και ήταν αποκαλυπτικά!
Ξέραμε ότι οι Έλληνες είμαστε TV junkies , υποψιαζόμασταν ότι το streaming πάει σύννεφο αλλά άλλο να το υποψιάζεσαι κι άλλο να βλέπεις νούμερα.
Καταρχάς να ορίσουμε τι σημαίνει streaming: Είναι η κατανάλωση ή θέαση video περιεχομένου από οιαδήποτε πηγή ή φορμά μέσω internet κι έχει –μοιραία – εξελιχθεί στον μεγαλύτερο ανταγωνιστή της τηλεόρασης , είτε μιλάμε για ελεύθερα ή για συνδρομητικά κανάλια.
Η έρευνα δείχνει για την ελληνική αγορά μια σαφή προτίμηση των καταναλωτών για streaming περιεχομένου (86%) έναντι της παραδοσιακής κατανάλωσης περιεχομένου (77%) με την παραδοσιακή να νοείται αυτή της τηλεόρασης.
Τι μπορεί να έχει οδηγήσει σε μια τέτοια συμπεριφορά ή τάση?
Κατά τη γνώμη μας πολλά, όπως για παράδειγμα ότι το περιεχόμενο των ελεύθερων καναλιών δεν κρίνεται ικανοποιητικό σε θεματολογία ή ποιότητα ή ποσότητα ή όλα μαζί κι άρα ο Έλληνας αναζητά κι άλλες πηγές για να ικανοποιήσει τις φιλοθεάμονες ορέξεις του.
Μπορεί να σημαίνει ακόμα ότι οι συνδρομητικές τηλεοράσεις επίσης δεν προσφέρουν το περιεχόμενο που θα κριθεί ικανοποιητικό με τον τρόπο ή στις ώρες που το θέλουμε ώστε να αναγκαστεί ο Έλληνας να πληρώσει το τίμημα που ζητείται για να το καταναλώσει.
Μπορεί ακόμα να παίζει ρόλο η κρίση, πολύς κόσμος κάθεται σπίτι και προσπαθεί να διασκεδάσει ή να ξεχαστεί ή να μάθει πράγματα ώρες που τα ελεύθερα κανάλια προβάλλουν (ακόμα) περιεχόμενο για νοικοκυρές. Ή επίσης να του κάνει μεν το περιεχόμενο της συνδρομητικής αλλά να μην μπορεί να το πληρώσει κι άρα να το στρημάρει.
Το πιο πιθανόν, βέβαια, είναι να ισχύουν όλα τα παραπάνω μαζί.
Να σημειωθεί εδώ ότι σύμφωνα με την έρευνα οι Έλληνες ‘προηγούμεθα’ από τους καταναλωτές σε παγκόσμιο επίπεδο με την έννοια ότι σε όλο τον κόσμο η κατανάλωση video περιεχομένου μέσω streaming πλησιάζει μόλις τώρα εκείνην της παραδοσιακής τηλεόρασης καθώς υπολείπεται ακόμα κατά δύο μονάδες στο ποσοστό εβδομαδιαίας παρακολούθησης.
Το on demand γίνεται όλο και πιο σημαντικό. Οι υπηρεσίες video-on-demand (S-VOD) επιτρέπουν τους «μαραθώνιους τηλεθέασης» επεισοδίων και το 51% των χρηστών S-VOD στην Ελλάδα προτιμούν όλα τα επεισόδια μιας σειράς να γίνονται διαθέσιμα ταυτόχρονα, για να τα παρακολουθούν με το ρυθμό που τους βολεύει τις ώρες που τους βολεύουν. Μας γίνεται έτσι σαφές πως η εποχή που τα κανάλια έκτιζαν τηλεθέαση μέσω εβδομαδιαίας προβολής ενός νέου επεισοδίου οδεύει στο τέλος της.
Η αλήθεια είναι πως την τάση αυτή την έχουμε δει κι εμείς ν’ αποτυπώνεται και στα κοινωνικά δίκτυα όπου χρήστες αποκαλύπτουν οι ίδιοι και συζητούν μεταξύ τους τις σειρές που στρημάρισαν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο , τα επεισόδια που τους εντυπωσίασαν (δίνοντας μάλιστα και spoilers για την πλοκή ή και το τέλος της σειράς). Με αυτόν τον τρόπο αποδυναμώνεται το πρόγραμμα των καναλιών είτε αυτά είναι ελεύθερα είτε συνδρομητικά κι ανοίγει ο δρόμος για την είσοδο στην αγορά σε υπηρεσίες όπως το NETFLIX.
Όπως ήταν επόμενο αυξάνεται δραματικά η παρακολούθηση τηλεοπτικού περιεχομένου από διαφορετικές της κλασσικής τηλεοπτικής συσκευές (PC, laptop, smartphone, tablet) τάση που ανοίγει ευκαιρίες για νέα προϊόντα κι υπηρεσίες από τη μεριά των καναλιών και δη των συνδρομητικών.
Το πόσο σημαντικό είναι όμως το καλό θέαμα για τους Έλληνες αποτυπώνεται σε αυτό το εύρημα: Παρά την κρίση οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για υψηλή ποιότητα εικόνας! Το 47% δηλώνει ότι η υψηλή ανάλυση (HD) είναι ιδιαιτέρως σημαντική για τη βέλτιστη εμπειρία παρακολούθησης ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για την υπερ-υψηλή ανάλυση 4K/Ultra High Definition (UHD) είναι 31%!
Ο Ν. Heyman Rönnblom, Senior Advisor στο Ericsson ConsumerLab μας είπε : «Τα αποτελέσματα της μελέτης είναι ξεκάθαρα: οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της τηλεόρασης και των media οφείλουν να επανεξετάσουν το πώς δημιουργούν και διαθέτουν περιεχόμενο, ενώ οι πάροχοι τηλεοπτικών υπηρεσιών πρέπει να εστιάσουν στο πώς θα παρέχουν την καλύτερη δυνατή ποιότητα στους θεατές, ανεξαρτήτως της συσκευής που χρησιμοποιείται για την παρακολούθηση. Το τηλεοπτικό τοπίο μεταβάλλεται με γρήγορους ρυθμούς και τα υπάρχοντα επιχειρηματικά μοντέλα και μοντέλα διακίνησης περιεχομένου οφείλουν να εξελιχθούν για να συνεχίσουν να προσφέρουν την απαιτούμενη αξία στους καταναλωτές».
Με άλλα λόγια στην Ελλάδα της κρίσης, ο Έλληνας μπορεί να στερείται τον άρτο αλλά με σύμμαχο την τεχνολογία και πολυμήχανος ων εκ φύσεως βρίσκει τον τρόπο να μη στερηθεί τα θεάματα και πετάει το γάντι στους παραδοσιακούς παρόχους περιεχομένου ζητώντας υψηλή ποιότητα εικόνας και ευελιξία εφ’όλης της ύλης αλλιώς ‘’θα φύγει, θα πάει αλλού’’.
Ευχαριστούμε θερμά την Ericsson για το πλούσιο και χρήσιμο περιεχόμενο που μας έδωσε.
Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για την έρευνα εδώ