Όλοι εσείς που διαθέτετε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο, «τρέμετε» ένα πράγμα: την πιθανότητα κάτι να πάει στραβά, κάποιο κενό ασφαλείας να βρεθεί και να σας καταστρέψει την online παρουσία ή το e-shop και μαζί μ’ αυτά, τη φήμη σας. Δεν έχει σημασία αν η εταιρεία είναι μεγάλη ή μικρή, εδραιωμένη στον χώρο ή startup: κενά ασφαλείας υπήρχαν και θα υπάρχουν. Για τον λόγο αυτό βέβαια υπάρχουν οι administrators, τα τμήματα IT και οι developers που είναι επιφορτισμένοι με τον διαρκή έλεγχο της σελίδας σας για τυχόν προβλήματα και «τρύπες» ασφαλείας. Αυτά τα τελευταία είναι πολύ πιθανόν να εμφανιστούν στην πορεία, εξ αιτίας κάποιου update ή της προσθήκης ενός πρόσθετου (widget, script κ.α.). Όπως και να ‘χει, χρειάζεται διαρκής επαγρύπνηση αφού το ίντερνετ δεν συγχωρεί. Τι μπορείτε να κάνετε όμως;
Να ακολουθήσετε το παράδειγμα της United Airlines! Η αμερικανική αεροπορική εταιρεία δημιούργησε ένα ολόκληρο πρόγραμμα, μέσα από το οποίο θα επιβράβευε τους χάκερ που θα αποκάλυπταν κενά ασφαλείας στο σύστημά της. Τελικά δύο τύποι, έκαναν «φύλλο και φτερό» προγράμματα και πλατφόρμες της United, μόνο που αντί να μοιραστούν τα ευρήματά τους online, έδωσαν αναλυτική αναφορά στην εταιρεία. Ως επιβράβευση πήραν 1 εκατομμύριο μίλια έκαστος, έχοντας έτσι την ευκαιρία να κάνουν τον γύρο του κόσμου –στην κυριολεξία! Φυσικά η United δεν ανακάλυψε τον τροχό: παρόμοια προγράμματα έχουν τρέξει κατά καιρούς και πολλές ακόμα εταιρείες στο παρελθόν, συμπεριλαμβανομένων κολοσσών του διαδικτύου τύπου Google και Facebook. Δεν θα πρέπει να λησμονούμε άλλωστε πως σε αρκετές ακόμα περιπτώσεις, χάκερ που ξεμπρόστιασαν εταιρείες, δέχθηκαν εν τέλει προτάσεις από αυτές και κατέληξαν να εργάζονται για λογαριασμό τους με πολύ καλά μηνιάτικα.
Αυτό που θα μπορούσατε να κάνετε λοιπόν, είναι να απευθύνετε ένα κάλεσμα προς πάσα κατεύθυνση ή εναλλακτικά, να ζητήσετε από κόσμο να σας φέρει σε επαφή με αυτούς που θα αποκαλούσαμε «χάκερ», άτομα δηλαδή με γνώσεις σε θέματα προγραμματισμού, κώδικα, ασφαλείας και HTML. Εξηγήστε τους τίμια τι θέλετε να κάνετε και τι μπορείτε να τους προσφέρετε σε αντάλλαγμα: υπό νορμάλ συνθήκες δεν θα είχαν κάποιον λόγο για να βλάψουν τη σελίδα σας, οπότε εφ’ όσον είστε λογικοί και εντάξει απέναντί τους, δεν διατρέχετε κάποιον κίνδυνο, ακόμα κι αν αρνηθούν –σε αυτή την περίπτωση, ζητήστε να σας παραπέμψουν σε κάποιον άλλον. Ανάλογα με την εταιρεία σας και τα προϊόντα/υπηρεσίες της, βρείτε τι θα μπορούσε να τους δελεάσει, αποτελώντας παράλληλα ένα έντιμο αντάλλαγμα για τη δουλειά που θα σας κάνουν. Επικοινωνήστε και με τον διαχειριστή σας έτσι ώστε να μάθετε σε τι μορφή θέλει ιδανικά τα ευρήματά τους, προκειμένου να πέσει με τα μούτρα και να διορθώσει τα όποια κακώς κείμενα.
Τρύπες και κενά ασφαλείας, υπήρχαν, υπάρχουν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν ακόμα και στα μεγαλύτερα sites. Το ζήτημα είναι πώς θα διατηρηθούν μικρά ή εν πάση περιπτώσει, θα τα προλάβει κανείς πριν γιγαντωθούν. Και σε τέτοιες περιπτώσεις, η συνεισφορά των χάκερ είναι ανεκτίμητη. Οι κράκερ είναι που θα πρέπει να φοβάστε…