Το 2014 μας προσέφερε κάμποσες συγκινήσεις από πλευράς Τεχνολογίας. Οι λάτρεις των gadgets, της ψηφιακής κουλτούρας, των social media και γενικότερα καθετί sci-fi δεν έμειναν παραπονεμένοι ούτε για λίγο μέσα στη χρονιά μιας που οι εξελίξεις έτρεχαν διαρκώς. Σε γενικές γραμμές το έτος που φεύγει ήταν καλό για την αγορά της Τεχνολογίας: πολλές νέες κυκλοφορίες, κάμποσες καινοτομίες, κάμποσες εξελίξεις σε κάθε επίπεδο και γενικώς η όλη βιομηχανία κινήθηκε αρκετά. Για πάμε να θυμηθούμε παρέα όλα όσα μας κέντρισαν το ενδιαφέρον τους περασμένους 12 μήνες…
Ντυθείτε, είναι της μόδας!
Τα wearables ήταν η κατηγορία συσκευών που αδιαμφισβήτητα έκλεψε τις εντυπώσεις φέτος. Με τη Google να σύρει τον χορό από με τα γυαλιά της, το περίφημο Google Glass, ο κόσμος κατάλαβε από νωρίς μέσα στη χρονιά πως τα gadgets δεν θα μεταφέρονται αλλά θα… φοριούνται. Το Google Glass μπορεί βέβαια να μην έχει κάνει ακόμα την εμφάνισή του στις προθήκες των καταστημάτων, ωστόσο έκανε την αρχή για να ακολουθήσουν κι άλλες εταιρείες με διαφορετικού τύπου wearables. Η Apple παρουσίασε το Apple Watch, ένα smartwatch με δικό του μενού και ημιαυτόνομη λειτουργία που θα διαθέτει Retina οθόνη και θα είναι συμβατό με τα iPhone (από το μοντέλο 5 και άνω). Από κοντά και η Samsung με τα Galaxy Gear 2 και Gear 2 Neo, τις βελτιωμένες εκδόσεις του πρώτου Galaxy Gear που έχουν να λένε για το χαμηλότερο βάρος και τα αρτιότερα τεχνικά τους χαρακτηριστικά.
Αν στα παραπάνω συνυπολογίσουμε παπούτσια, σκουφιά, κολάρα και λοιπά wearables (τα περισσότερα εκ των οποίων εστιάζουν κατά διαβολική σύμπτωση στην υγεία μας), τότε εύκολα αντιλαμβανόμαστε ότι τα τελευταία έχουν ένα πολύ δυνατό lead εν όψει 2015. Αδίκως; Καθόλου. Αν το καλοσκεφτείτε, πόσο πια να εξελιχθούν τα ήδη υπάρχοντα gadgets; Τα κινητά, οι φωτογραφικές μηχανές, τα tablets και τα λοιπά. ΟΚ, θα γίνουν ισχυρότερα όμως αυτό θα μας ωφελήσει πραγματικά, θα μας προσφέρει κάτι περισσότερο από τα όσα ήδη μας προσφέρουν αυτές οι συσκευές; Η απάντηση είναι όχι και οι εταιρείες πολύ σωστά πειραματίζονται με νέα προϊόντα τα οποία συν τοις άλλοις, δεν θα απαιτούν από τους καταναλωτές να τα παίρνουν μαζί τους αφού απλά θα τα φορούν –εξ’ ου και το wearables. Σε καλό δρόμο είμαστε, μην αγχώνεστε.
Selfies και των γονέων
Φέτος μάθαμε τις selfies. Ναι, ΟΚ, όχι ότι το όλο «κόνσεπτ» τους δεν υπήρχε πέρυσι, δύο ή… διακόσια χρόνια πριν, ωστόσο φέτος ήταν που τις έμαθε κι η κουτσή Μαρία! Να ‘ναι καλά η Ellen DeGeneres που στην τελετή των βραβείων Όσκαρ τράβηξε μια selfie με το Galaxy Note 3 (well played Samsung!) της, απαθανατίζοντας μεταξύ άλλων τον Bradley Cooper, τη Julia Roberts, τον Brad Pitt, τη Jennifer Lawrence, τον Kevin Spacey και τη Meryl Streep. Το tweet μέσω του οποίου τη μοιράστηκε δε, έφτασε σε περισσότερους από 37 εκατ. ανθρώπους παγκοσμίως χάρη σε 3 εκατ. και βάλε retweets σε δύο μόλις μέρες, με αποτέλεσμα η αξία του να «παίζει» ανάμεσα στα $800 εκατ. και το $1 δισ.! Ε, μετά απ’ αυτό, οι selfies μπήκαν για τα καλά στη ζωή μας, με αποτέλεσμα κι η κουτσή Μαρία να τραβάει κι από μία (selfie) σε κάθε ευκαιρία. Η μόδα αυτή πάντως ήταν κι η αφορμή για να προσέξουν, οι προγραμματιστές τα apps τους και οι κατασκευάστριες εταιρείες λίγο περισσότερο τις εμπρόσθιες κάμερες των κινητών τους τηλεφώνων, μιας που πολλοί προτιμούσαν να τραβούν selfies χρησιμοποιώντας αυτές –ώστε να βλέπουν στην οθόνη τη φάτσα τους (μη χάσουν). Βέβαια η όλη φάση έχει φτάσει πλέον στο στάδιο του ενοχλητικού αλλά ‘ντάξει, μόδα είναι, θα περάσει…
Φάκελος hacking: τα πάντα (όλα) στη φόρα
Οι εταιρείες όσο περνά ο καιρός, βασίζονται ολοένα και περισσότερο σε cloud λύσεις, σε κεντρικούς σέρβερ και γενικότερα στην ψηφιακή διανομή προϊόντων και υπηρεσιών. Το κακό είναι πως ακόμα δεν έχουν αναλογιστεί πλήρως τους κινδύνους που εγκυμονεί αυτή η –σωστή κατά τα άλλα- προσέγγιση και προφανώς και αναφερόμαστε σε όλους εκείνους τους επίδοξους χάκερς και κράκερς που έχουν βάλει σκοπό ζωής να σπάσουν κάθε πιθανό –και απίθανο- σύστημα ασφαλείας και να πάρουν στην κατοχή τους προσωπικά δεδομένα χρηστών. Η Sony πήρε ένα πρώτης τάξεως μάθημα φέτος με τις επανειλημμένες επιθέσεις εναντίον online υπηρεσιών της όπως το PlayStation Network και αρκετές ακόμα της Sony Music και της Sony Pictures. Η διαρροή στοιχείων που αφορούν δουλειές, συμβόλαια και ταινίες της τελευταίας, καθώς επίσης και ακυκλοφόρητου περιεχομένου ήταν το κερασάκι στην τούρτα και οι απειλές της μαμάς Sony προς τον Τύπο προκειμένου να μη δημοσιευτεί τίποτα από το υλικό αυτό, φανερώνουν ότι εκεί στην Ιαπωνία δεν έχουν καταλάβει ακόμα το σφάλμα τους –και να σκεφτεί κανείς πως μερικά χρόνια πριν, το PlayStation Network είχε γίνει και πάλι έρμαιο στις ορέξεις χάκερς.
H Sony βέβαια μπορεί να αποτέλεσε το «αγαπημένο θέμα» των Lulzsec, των Lizard Squad και των λοιπών ιντερνετικών οργανώσεων, ωστόσο δεν ήταν το μόνο. Η Microsoft είδε πριν λίγα 24ωρα το Xbox LIVE να γονατίζει μπροστά στις DDoS επιθέσεις αγνώστων που όσο να ‘ναι, φέτος είχαν την τιμητική τους, το ίδιο συνέβη με τη Blizzard και το Battle.net, τη Riot και το League of Legends και πολλές ακόμα εταιρείες. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα, τους κράκερς πρόλαβαν δημοσιογράφοι και συνεργάτες Μέσων του Τύπου που υπέδειξαν προς τιμήν τους κενά ασφαλείας που εντόπισαν οι ίδιοι. Στα παραπάνω συνυπολογίστε και το σούσουρο που προκλήθηκε με τη γιγαντιαία διαρροή φωτογραφιών από τους λογαριασμούς σελέμπριτις στο iCloud, διαρροή που όπως απεδείχθη αργότερα δεν οφειλόταν σε σφάλμα ή κενό ασφαλείας της υπηρεσίας της Apple αλλά απροσεξία των ίδιων των χρηστών που είχαν ορίσει «πιο προβλέψιμους πεθαίνεις» κωδικούς, και έχουμε το τέλειο σκηνικό για να «ζωγραφίσει» κάθε τρομολάγνος. Το cloud, το streaming, το digital, όλα αυτά ζουν και βασιλεύουν. Το πρόβλημα είναι στον άνθρωπο ο οποίος ακόμα δεν έχει προσαρμοστεί πλήρως στα προβλήματα και τους κινδύνους που φέρνει αυτή η νέα τάξη πραγμάτων μαζί της. Κάθε στιγμή που περνά χωρίς να έχει εγκλιματιστεί, εκθέτει ακόμα περισσότερο κάθε πολύτιμη πληροφορία του που βρίσκεται στο «σύννεφο». Ο χρόνος προσαρμογής έχει τελειώσει προ πολλού και ακόμη κι αν ο ίδιος ακόμα είναι ανέτοιμος, δεν συμβαίνει το ίδιο με τα φίλτατα χακερόνια.
Τα καλύτερα κινητά της χρονιάς
Το 2014 κυκλοφόρησαν στην αγορά κινητά που μερικά χρόνια πριν, ούτε καν θα φανταζόμασταν ότι θα μπορούσαν να υπάρξουν. Πόσους πυρήνες μπορεί να σηκώσει ένας επεξεργαστής; Πόσα GB RAM μπορούν να χωρέσουν σε ένα κινητό; Μέχρι πόσες ίντσες μπορεί να φτάσει μια οθόνη; Ποια είναι η μέγιστη δυνατή ανάλυση για μια συσκευή που χωράει στη χούφτα μας; Ερωτήματα, οι απαντήσεις στα οποία άλλαζαν μήνα με τον μήνα μέσα στη χρονιά που μας πέρασε. Πάμε να δούμε εν τάχει τις κορυφαίες συσκευές που πιάσαμε στα χέρια μας και ως εκ τούτου ξεχωρίζουμε:
LG G3
HTC One M8
Samsung Galaxy Note 4
Sony Xperia Z3
Motorola Nexus 6
Motorola Moto X
Samsung Galaxy S5
Apple iPhone 6
Nokia Lumia 930
Apple iPhone 6 Plus
…και μιας που λέμε για κινητά: #bendgate
Η Apple έκανε το «μπαμ» φέτος παρουσιάζοντάς μας τον Σεπτέμβριο όχι ένα αλλά δύο καινούρια iPhone. Επρόκειτο φυσικά για το iPhone 6 και την… XL έκδοσή του, το iPhone 6 Plus. Με σλόγκαν το “Bigger than bigger” (θα τρίζουν τα κόκκαλα του μακαρίτη…), η Apple αφουγκράστηκε τις ανάγκες του κόσμου και τα νέα iPhone διέθεταν οθόνες Retina στις 4,7 και 5,5 ίντσες (το απλό και το Plus αντίστοιχα) με την τελευταία μάλιστα να αποδίδει και Full HD ανάλυση. Δυνατότερος επεξεργαστής, καλύτερα γραφικά, ανώτερη κάμερα και μια σειρά από «φρέσκα» στοιχεία ήταν τα δυνατά χαρτιά του νέου iPhone, ωστόσο τίποτα δεν προμήνυε αυτό που θα επακολουθούσε μερικές εβδομάδες μετά το λανσάρισμά του, όταν δηλαδή ξεκίνησαν να ακούγονται οι πρώτες φωνές που παραπονούνταν για την ποιότητα κατασκευής του. Τι έλεγαν; Να, ότι… λύγιζε! Το ζήτημα πήρε άμεσα διαστάσεις και μόλις απεδείχθη πως δεν επρόκειτο για προβληματική παρτίδα αλλά κατασκευαστικό λάθος της Apple, επικράτησε το σύστριγκλο.
Οι YouTubers έχοντας πάθει το επάρατο λαλά, άρχισαν να λυγίζουν iPhone 6 και iPhone 6 Plus το ένα μετά το άλλο με ευκολία που θα έκανε τον Uri Geller να ψάξει λαγούμι να κρυφτεί. Τα συγκριτικά των μεγάλων Μέσων δεν εστίαζαν πλέον στην οθόνη, την κάμερα ή τα apps αλλά την αντοχή των συσκευών στην πίεση και την ανθεκτικότητά τους. Το περίφημο bendgate ήταν γεγονός, το Twitter «βούλιαξε», την Apple «τρόλαραν» ακόμα και άλλες εταιρείες (!), όμως απ’ ό,τι φαίνεται ουδόλως πτόησε το κοινό που συνέχισε να αγοράζει τα iPhone σαν τα κουλούρια το πρωί στο Σύνταγμα. Τις 4 εκατ. προπαραγγελίες διαδέχθηκαν οι περισσότερες από 10 εκατ. πωλήσεις το πρώτο τριήμερο με την Apple να περιμένει να έχει «σπρώξει» μέχρι το τέλος της χρονιάς γύρω στα 65 εκατ. τεμάχια συνολικά.
Για την ιστορία, η «νέμεση» της Apple, Samsung, είδε το ένα από τα δύο φετινά της «όπλα», το Galaxy S5, να πουλάει 40% λιγότερα τεμάχια απ’ ό,τι είχε υπολογίσει. Το πρώτο τρίμηνο οι πωλήσεις της συσκευής ήταν στα 12 εκατ., 4 εκατ. λιγότερες δηλαδή απ’ ό,τι αυτές του προκατόχου του, προκαλώντας προβληματισμό στους Κορεάτες. Το γεγονός αυτό ήρθε να διαδεχθεί το κλείσιμο της ναυαρχίδας των καταστημάτων της Samsung στο Ηνωμένο Βασίλειο, αυτό του “Experience Store” στο εμπορικό Westfield του Στράτφορντ στο Λονδίνο, ένα σαφέστατο πλήγμα στο πρεστίζ της εταιρείας σε μία από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές.
Flappy Birds τέλος
Για τα καλύτερα παιχνίδια του 2014 μιλήσαμε σε προηγούμενο κειμενάκι. Ειδική μνεία ωστόσο αξίζει ένα συγκεκριμένο το οποίο δεν θα το βρείτε εκεί. Ο λόγος; Είναι μικρό, βαρετό και επαναλαμβανόμενο, βασίζεται σε περιεχόμενο που έχει κλέψει από άλλα παιχνίδια, κυκλοφόρησε για περιορισμένο χρονικό διάστημα και δεν παρουσίαζε κανένα μα κανένα ενδιαφέρον δημοσιογραφικά. Κι όμως, ξεπερνώντας κάθε λογική, κατάφερε να γίνει επιτυχία! Μιλάμε φυσικά για το Flappy Bird το οποίο μπορεί μεν να κυκλοφόρησε το 2013, ωστόσο τον Φεβρουάριο του 2014 ο δημιουργός του, Dong Nguyen έκανε πράξη την υπόσχεσή του και το «κατέβασε» από App Store και Google Play! Όποιος πρόλαβε, πρόλαβε! iPhone και iPad με το παιχνίδι μέσα έφτασαν να πωλούνται για κάμποσα χιλιάρικα στο eBay, κάνοντας πλούσιους αρκετούς «γάτους». Παρά τα απειλητικά μηνύματα ακόμα και για τη ζωή του που έλαβε ο Βιετναμέζος εμπνευστής του, δεν ενέδωσε στις πιέσεις κι έτσι, ούτε το iOS, ούτε το Android ξανάδαν Flappy Bird. Τον Αύγουστο βέβαια το Flappy Bird επέστρεψε αποκλειστικά στο Amazon Appstore ως Flappy Birds Family για το Amazon Fire TV, ωστόσο ο μύθος του συνέχισε να βασιλεύει ατάραχος.
Η χρονιά του streaming
Μια τάση την οποία ξεχωρίζουμε στο διαδίκτυο και θα την παρακολουθούμε στενά του χρόνου (θα μας απασχολήσει κι η ίδια από μόνη της δηλαδή) είναι το streaming. Με το Twitch, τη μεγαλύτερη πλατφόρμα live streaming και κλασσικό «στέκι» των gamers στο διαδίκτυο, να εξαγοράζεται από την Amazon έναντι περίπου $1 εκατ., το streaming άρχισε να απασχολεί ακόμα περισσότερο κόσμο που είδαν σε αυτό μια ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά. Η Google δεν έμεινε άπραγη και ξεκίνησε να δουλεύει με εντατικούς ρυθμούς στη σχετική λειτουργία του YouTube, την ώρα που και η Valve, η εταιρεία που βρίσκεται πίσω από το Steam, τη μεγαλύτερη πλατφόρμα ψηφιακής διανομής παιχνιδιών στα PC, εγκαινίασε παρόμοια υπηρεσία. Μπορεί εσείς να αναρωτιέστε τι το συγκλονιστικό έχει η παρακολούθηση τρίτων την ώρα που παίζουν (αν και το streaming βρίσκει εφαρμογή σε ταινίες, μουσική, ακόμα και apps), δεκάδες εκατομμύρια άλλοι όμως, «γράφουν» views, ανεβάζοντας τα analytics του Twitch στα ουράνια. Όταν οι τελικοί ενός παιχνιδιού φτάνουν να έχουν περισσότερους τηλεθεατές απ’ ό,τι ο τελευταίος τελικός του NBA, τότε η κατάσταση δεν μπορεί παρά να είναι σοβαρή…
Messaging: Αυτός ο μεγάλος άγνωστος
Last but not least που λένε και στο χωριό μου, η αγορά που σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο φέτος, αυτή του messaging. Της κακομοίρας, πραγματικός πόλεμος λέμε! Οι εταιρείες μυρίστηκαν ότι υπάρχει ψωμί, ο κόσμος δεν έχει τι να κάνει τα data του και κάπως έτσι, Viber, Whatsapp, Skype, Messenger, Snapchat και πολλές ακόμα παρόμοιες εφαρμογές απέκτησαν δεκάδες εκατομμύρια φανατικούς χρήστες. Ο κόσμος βρήκε την πεμπτουσία του διαδικτύου μαθαίνοντας πώς να επικοινωνεί με τους γύρω του, τους φίλους και τους γνωστούς του, σε πραγματικό χρόνο ή μέσω μηνυμάτων. Το κυριότερο όλων; Δωρεάν. Η αγορά βέβαια μπορεί να διευρύνει μέρα με τη μέρα το πελατολόγιό της, ωστόσο έχει προ πολλού κλείσει τις πόρτες της προς κάθε καινούριο ενδιαφερόμενο με τα μεγάλα brand names (βλ. παραπάνω) να ακονίζουν ήδη τα μαχαίρια τους εν όψει 2015: το 2014 ήταν το έτος προσαρμογής, η χρονιά κατά την οποία άπαντες μέτρησαν τις δυνάμεις και τις προοπτικές της αγοράς, είδαν τι μπορεί να τους προσφέρει και αξιολόγησαν την όλη κατάσταση και τη θέση τους. Το 2015 αρχίζει το ξύλο. Να έχουμε νέους παίκτες στην αγορά κομματάκι δύσκολο, οπότε προχωράμε με τους ήδη υπάρχοντες. Το ερώτημα είναι αν κάποιος απ’ αυτούς θα βελτιώσει το μερίδιό του στην αγορά. Δυσκολάκι κατά την άποψή μου, μιας που όλες οι πλατφόρμες, όσο κι αν διαφέρουν, εξυπηρετούν τον ίδιο ακριβώς σκοπό: την επικοινωνία μεταξύ των χρηστών τους –έστω κι αν σε κάποιες περιπτώσεις αυτή σερβίρεται γαρνιρισμένη με λίγη ρουφιανιά. Από τη στιγμή δε που έχουν βρει το κοινό τους, το ζήτημα δεν παρουσιάζει κανένα απολύτως ενδιαφέρον. Οπότε όλοι θα βολευτούν κι όλοι θα «φάνε» απ’ τον λουφέ.
Πάει ο παλιός ο χρόνος…
Δεν έχετε παράπονο, έτσι; Γεμάτο από κάθε άποψη ήταν το 2014. Κοιτώντας όλα όσα συνέβησαν, εύκολα αναρωτιέται κανείς πώς χώρεσαν όλα αυτά σε έναν χρόνο. Ε, ας πούμε ότι δεν μείναμε ποτέ άπραγοι ή έστω χωρίς κάτι να ασχολούμαστε. Το 2014 φεύγει και δίνει τη θέση του σε ένα 2015 το οποίο με τη σειρά του θα φέρει πολλές εξελίξεις. Η χρονιά που φεύγει έβαλε τις βάσεις, τα «φυτίλια» αν προτιμάτε για να τρέξουν πολλά πράγματα και να αλλάξει το status quo της βιομηχανίας και της αγοράς της Τεχνολογίας. Οι αλλαγές έρχονται και πλέον μένει να δούμε πόσο εύκολα θα τις αποδεχθούμε και θα προσαρμοστούμε στη νέα τάξη πραγμάτων.
Προσδεθείτε και μην καπνίζετε.
Homework – Αξίζει να διαβάσετε/θυμηθείτε
Η Popaganda έγραψε πριν από ‘σας για ‘σας. Για ρίξτε μια ματιά (πρώτη ή δεύτερη, δεν έχει σημασία):
10 πράγματα που μπορεί να κάνει το iPhone (και πολλοί δεν τα γνωρίζουν)
Πώς θα φτιάξω το δικό μου blog βήμα-βήμα
Οδηγός αγοράς laptop: προσέχουμε για να έχουμε
Οδηγός αγοράς για επίδοξους κατόχους smartphone
Internet of things: Αυτός ο μεγάλος άγνωστος
Αγοραπωλησίες domains: η μπίζνα του ίντερνετ
O Γ’ Παγκόσμιος Πόλεμος έχει ξεκινήσει καιρό τώρα. Απλά είναι ψηφιακός.
Αναδρομή στην ιστορία του «like»
Biohacking: «Πειράζοντας» τους… εαυτούς μας!
«Μου τυπώνεις μια καρέκλα σε παρακαλώ πολύ;»