Μπορεί το Netflix στην τελευταία ενημέρωση προς τους επενδυτές του να ανακοίνωσε αύξηση των συνδρομητών του κατά 3,6 εκατ. με τον συνολικό αριθμό τους πλέον να αγγίζει τα 86 εκατ., ωστόσο τα πράγματα μόνο βάσει… σχεδίου δεν εξελίσσονται. Όπως ανακοίνωσε το δίκτυο, τα πλάνα του που αφορούσαν επέκταση στην κινεζική αγορά δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθούν αφού η κυβέρνηση της χώρας μπλόκαρε κάθε προοπτική ανάπτυξης, τουλάχιστον με τον τρόπο που ήθελαν στο Netflix.
Αν θυμάστε, μερικούς μήνες πριν, η γνωστότερη υπηρεσία multimedia streaming ανακοίνωνε περιχαρής την επέκτασή της σε 130 νέες χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της δικιάς μας, ωστόσο από τη λίστα έλειπαν σημαντικοί «παίκτες» με πρώτη και καλύτερη την Κίνα. Πιστό στο σύνθημα που το ίδιο έδωσε (#netflixeverywhere) το Netflix προσπάθησε να εισβάλλει στην κινεζική αγορά με τον τρόπο που το έκανε και στις υπόλοιπες, ωστόσο τα σχέδιά του ματαιώθηκαν από το Πεκίνο.
Όπως ανακάλυψε με οδυνηρό τρόπο μερικούς μήνες αργότερα ο διευθύνων σύμβουλος του Netflix, Ριντ Χάστινγκς, οι διαδικασίες στην Κίνα θέλουν τον χρόνο τους: «Χρειαζόμαστε έγκριση από την κυβέρνηση και αυτό απαιτεί χρόνο. Πρέπει να δουλέψουμε μαζί της και να θεμελιώσουμε ισχυρές σχέσεις τόσο μαζί της όσο και με τους εκεί συνεργάτες μας», ανέφερε χαρακτηριστικά τον Ιανουάριο, με την πρόοδο που έχει σημειωθεί από τότε ωστόσο να είναι σχεδόν μηδενική. Η αγορά της Κίνας εξ άλλου μόνο «εύκολη» δεν είναι. Τόσα και τόσα sites είναι μπλοκαρισμένα ή εμφανίζονται λειψά (βλ. Facebook, Google) ενώ και οι λοιπές δυτικές υπηρεσίες streaming δεν έχουν ευδοκιμήσει: iTunes Movies και iBooks άντεξαν ένα εξάμηνο και κάτι ψιλά, ενώ το DisneyLife επίσης αποτέλεσε παρελθόν λίγο μετά την εμφάνισή του, κι ας είχε μαζί του την Alibaba.
Το 1,4 δισ. εν δυνάμει πελατών που περιλαμβάνει η αγορά της Κίνας αποτελεί αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο στοίχημα που υπάρχει στη βιομηχανία τεχνολογίας, έναν αγώνα δρόμου στον οποίο συμμετέχουν οι δυτικοί «κολοσσοί» με έπαθλο δυσθεώρητους τζίρους. Αυτό που δίνει βέβαια ενδιαφέρον στην «κούρσα» δεν είναι άλλο από τις διαρκείς παρεμβάσεις της κινεζικής κυβέρνησης. Η τελευταία είναι και εκείνη που έχει τον τελικό λόγο σχετικά με την είσοδο νέων παικτών στις εγχώριες αγορές του streaming, των e-books, ακόμα και των videogames και απ’ ό,τι μας έχει δείξει μέχρι τώρα, μόνο με καλό μάτι δεν βλέπει τους «ξένους κατακτητές».
Το Netflix δείχνει να έχει ξεχάσει τη «φούρια» του και προτίθεται να πάει με τα νερά των Κινέζων έτσι ώστε να μεγιστοποιήσει τις –όποιες- πιθανότητές του. Η Apple εδώ και μήνες δέχεται το ένα χαστούκι μετά το άλλο καθώς οι Κινέζοι δεν είναι όσο θερμοί θα περίμενε απέναντι στα iPhone. Στα παραπάνω brand names προσθέστε κι αυτά των Google, Facebook, YouTube, Uber, Twitter, eBay και Amazon και έχετε μια αγορά που αν μη τι άλλο ξέρει να διαφυλάσσει καλά τα σύνορά της και να προωθεί τα εγχώρια προϊόντα έναντι των εισαγόμενων (Youku Tudou αντί YouTube, Baidu αντί Google, Didi Chuxing αντί Uber κ.α.).
Εν τέλει, αυτό το 1,4 δισ. καταναλωτών, ποιος θα το κάνει δικό του πρώτος;