Στο άκουσμα της φράσης «βιομηχανικός σχεδιασμός» η σκέψη μας πάει σε μεγάλα κτίρια, περίεργα έπιπλα και αυτοκίνητα. Στην πραγματικότητα, ο υπολογιστής στον οποίο διαβάζουμε αυτό το άρθρο και η κούπα που πίνουμε καφέ, τυγχάνουν επίσης προϊόντα του τομέα που ονομάζεται βιομηχανικός σχεδιασμός, και ο οποίος αν και συνυφασμένος με την έννοια της σύγχρονης βιομηχανίας δεν είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένος στην Ελλάδα. Η ημερίδα που διοργανώνεται στη Στέγη Γραμμάτων και  Tεχνών στις 21 Οκτωβρίου στοχεύει στην συνάντηση και συζήτηση των designers μεταξύ τους την ανταλλαγή ιδεών αλλά και τη γνωστοποίηση των μεθόδων εργασίας τους στο ευρύτερο κοινό. Με αφορμή την επερχόμενη ημερίδα, η POPAGANDA ζήτησε από έξι δημιουργικά γραφεία στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, 1 αντικείμενο και 1 προϊόν, στα οποία το design να αγγίζει τα όρια ενός έργου τέχνης.

————————————————————————-

Τhis is that

Αντικείμενο: Επιλέγουμε τα γυαλιά ηλίου που σχεδίασε το 1973 ο αυστριακός αρχιτέκτονας Hans Hollein.

Hans Hollein

Προϊόν: Επιλέξαμε τα δρακουλίνια cheetos γιατί έχουν ένα από τα πιο ανατρεπτικά σχήματα φαγητού.

dracoulinia_c

———————————————————————-

Bob Studio

Αντικείμενο:  BIC αναπτήρας. Από τη δεκαετία του ’70 κυκλοφορεί σε άπειρα χρώματα και σχέδια, με γατάκια, σκυλάκια, ανθρώπους, χάρτες, ονόματα πόλεων, logo εταιριών, σχέδια καλλιτεχνών κ.α. και λειτουργεί ως αναπτήρας, ανοιχτήρι, μονάδα μέτρησης και φονικό όπλο στο γήπεδο. 

unnamed

Προϊόν: Marmite yeast extract. Ένα εμβληματικό προϊόν με αμφιλεγόμενο περιεχόμενο που κυκλοφορεί από το 1902 στην Αγγλία. Είναι spread με πολύ περίεργη γεύση και κυκλοφορεί με το slogan Love it or hate it! Η εικόνα του παραμένει διαχρονική και δυνατή στο ράφι των supermarket εδώ και πάρα πολλά χρόνια.  

unnamed (1)

——————————————————————

ΜnP Design

Αντικείμενο: Επιλέγουμε το κλασικό σκουλαρίκι κρίκος γιατί πιστεύουμε ότι είναι ωραίο.

unnamed (2)

 Προϊόν: Επιλέγουμε το κλασικό σελοτέϊπ ANKER ελληνικής παραγωγής, γιατί ο σχεδιασμός του είναι ωραίος.

unnamed (3)
 

——————————————————————–

Δημήτρης Κολιαδήμας 

Aντικείμενο: Το σετ για σκάκι Bauhaus που σχεδιάστηκε από τον γλύπτη Josef Hartwig το 1923 και ενσωματώνει όλες τις σχεδιαστικές αρχές της σχολή Bauhaus.

unnamed (5)

Προϊόν: Η συσκευασία του τοματοπολτού Κύκνος, .Πρόκειται για τηνπαλαιότερη ελληνική κονσερβοποιία.

unnamed (6)

——————————————————————–

Γιάννης Καρλόπουλος 

Αντικείμενο: Μπουκάλια γάλακτος ελληνικής κατασκευής

α. American Farm School, Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης. Γυάλινο μπουκάλι αμερικανικού τύπου 1 λίτρου και τετράγωνης διατομής με καπάκι από αλουμινόχαρτο. Αποσύρθηκε πρόσφατα (προ 2ετίας) και αντικαταστάθηκε από τύπου PET πάλι σε τετράγωνη μορφή αλλά χωρίς προσωπικότητα σχεδιαστικά.

β. AΓΝΟ, Αγελαδοτροφικών Συνεταιρισμών Θεσσαλονίκης. Γάλα, μπουκάλι και βιομηχανία έχουν σταματήσει προ πολλού την παραγωγή και κυκλοφορία τους. Της φωτογραφίας έμπαινε σε εξάδες σε ξύλινα καφασάκια.

γ. ΕΒΟΛ, από το Βόλο φυσικά. Γεύση  και συσκευασία κάπως πιο «κανονικού» γάλακτος. Η τελευταία, νομίζω, τέτοια βιομηχανία με πλαστικά ραβδωτά μπουκάλια (να ανοίγετε δυο τρύπες στα αλουμινένια καπάκια με ένα μαχαιράκι και θα δείτε πόσο γρήγορα πέφτει το γάλα)
unnamed (7)
 
ΕΝΟΙΚΙΑΖΕΤΑΙ / ΠΩΛΕΙΤΑΙ. Γραμματοσειρά Old English ή γερμανική Gothic, τύπου Fraktur. Άγνωστο πως και γιατί επιλέχτηκε για τη συγκεκριμένη χρήση (γύρω στα τελη του ’50), εν τούτοις χαρακτηρίζει το Real Estate στην χώρα. Ο γραφίστας Βασίλης Γεωργίου – μετά από προσωπική παραίνεση– προχώρησε στον ψηφιακό σχεδιασμό πλήρες σετ ελληνολατινικών στοιχείων, τα Salamis Gothic που θα κυκλοφορήσουν σύντομα από τα fonts.gr
unnamed (8)
 
 
—————————————————————————– 
Γιάννης Χαραλαμπόπουλος (Beetroot design group)
 
Molded-plywood sculpture / Molded Plywood Elephant / Molded Plywood Pilot’s Seat

Εργασία των Charles και Ray Eames όπως φαίνεται σε αυτά τα τρία έργα από το αμιγώς καλλιτεχνικό μέχρι το χρηστικό και με εμφανή τη διάθεση του χιούμορ, είναι κατά τη γνώμη μας μία εξαιρετική αποτύπωση των δυσδιάκριτων ορίων μεταξύ της καλλιτεχνικής έκφρασης και του design αλλά και της πεποίθησής μας πως μέσα από τον πειραματισμό αρκεί μόνο ένα «ελαφρύ τελικό σπρώξιμο» για να αποκτήσει ένα έργο την μοναδική του ταυτότητα.

unnamed (9)