Η ιδρύτρια και διευθύντρια του MDFF Athens, Άννη Μαρκιτάνη, μιλά για την πρώτη διοργάνωση του Milanο Design Film Festival στην Ελλάδα, καλεί τους Έλληνες δημιουργούς να συμμετάσχουν και μοιράζεται το στόχο της: να φέρει «από το σκοτάδι στο φως» κάθε ενδιαφέρουσα πτυχή της ελληνικής κοινωνίας και του σύγχρονου πολιτισμού της. Στην Αθήνα, κατόπιν στο Μιλάνο και … ποιος ξέρει ακόμα που.
Το Milano Design Film Festival, έρχεται για πρώτη φορά στην Αθήνα, στις 19-22 Μαρτίου 2020, με την υποστήριξη της Design Ambassador και του archisearch.gr.
Τι να αναμένουμε από την άφιξη του Milano Design Film Festival στην Ελλάδα- Αθήνα το 2020; Το Milano Design Film Festival θεωρεί την καθολική, διαχρονική και οικεία δύναμη της κινηματογραφικής γλώσσας ως εξέχουσα γλώσσα της ψηφιακής μας εποχής. Έχει ιδρυθεί το 2013 στο Μιλάνο και αποτελεί ένα ετήσιο ραντεβού με τον Κινηματογράφο και το Design. Συγκεντρώνει ιστορίες από αρχιτέκτονες, designers, στυλ και πρωτοποριακά κινήματα, ενώ αγγίζει και σημαντικά κοινωνικά και πολιτιστικά ζητήματα. Το MDFF δεν περιορίζεται μόνο στην παρουσίαση τρόπων που οικοδομούμε και βιώνουμε τον κόσμο μας. Παράλληλα επενδύει στην πρόταση λύσεων, προσπαθώντας να διαμορφώσει το μέλλον. Το Milano Design Film Festival Greece & Cyprus αποσκοπεί στην καθιέρωση ενός ετήσιου ραντεβού με τον κινηματογράφο και το design, αρχικά στην Αθήνα. Ακολουθώντας τα πρότυπα της εκδήλωσης στο Μιλάνο, το event στην Αθήνα περιλαμβάνει με βραδιά έναρξης την Πέμπτη 19 Μαρτίου στο Μουσείο Μπενάκη, ενώ το επίσημο πρόγραμμα του φεστιβάλ θα φιλοξενηθεί από Παρασκευή, 20 Μαρτίου μέχρι Κυριακή, 22 Μαρτίου στην Tαινιοθήκη της Ελλάδος ( Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136). Οι ταινίες αφορούν το Design, τη Βιωσιμότητα, την Αστική ζωή, την Τέχνη της Σκέψης, την Τεχνητή Νοημοσύνη και βιογραφίες των πρωταγωνιστών του ιταλικού design. Επιπλέον, σε ένα πνεύμα με γνώμονα την κοινότητα και μια μελλοντική αποστολή, φιλοξενεί συνομιλίες με Έλληνες και διεθνείς επισκέπτες. Σκοπός της εκδήλωσης είναι να απελευθερώσει τις δυνατότητες της οπτικοακουστικής αφήγησης, με άμεσο αντίκτυπο στο κοινωνικό και πολιτιστικό πλαίσιο. Σκοπός του MDFF Greece – Athens είναι να επιτρέψει στην επιτυχημένη ιδέα και μορφή του MDFF να συνεργαστεί με την ελληνική πραγματικότητα, χρησιμοποιώντας τη δημιουργικότητα ως ένα μέσο καινοτομίας.
Γιατί επιλέξατε το Μουσείο Μπενάκη και την Ταινιοθήκη της Ελλάδος για το πρώτο MDFF Athens; Στην πρώτη διοργάνωση, θα αναδειχθεί η μετασχηματιστική ικανότητα και προσαρμοστικότητα του design ανάλογα με το περιβάλλον στο οποίο «κατοικεί». Συνδέεται έτσι και με τον τίτλο του για φέτος, “Lights On: Projecting Our Contemporary Future.” Η επιλογή του Μουσείου Μπενάκη – κατά την βραδιά της έναρξης – και η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, ως κύριος χώρος προβολών, τοποθετούν σε οικεία μέρη το design και την εφευρετική του δύναμη. Στο White Cube στο μουσείο, το design εξερευνά τις επιφάνειες και δοκιμάζει τα όρια του λευκού κύβου. Ως μέσο αναδιάταξης, αφήνει περιθώρια για σκέψη, πειραματισμό και αλληλεπίδραση. Επιπλέον, οι άνθρωποι το MDFF αντισταθμίζουμε τις πρακτικές των black-boxing πολιτιστικών χώρων και βασιζόμαστε στην ευελιξία του design, να ξεδιπλώσει το πρόγραμμά μας – ένα μεταφορικό χάρτη ταινιών, συνομιλιών και εργαστηρίων που μας καθοδηγούν μέσα από τις εκδηλώσεις του design, τόσο σε θεωρητικό και σε πρακτικό επίπεδο – στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
Τι σημαίνει ο τίτλος “Lights On: Projecting Our Contemporary Future.”; Ο τίτλος «Φως: Προβάλλοντας το σύγχρονο μέλλον μας» μας προσκαλεί να εμβαθύνουμε στις πολυδιάστατες πτυχές που καθορίζουν τη σύγχρονη ζωή μας, οραματιζόμενος πώς αυτά τα σημερινά πρότυπα θα εξελιχθούν στο μέλλον. Αυτή η έκδοση θεωρεί το «φως» ως την κινητήρια δύναμη της σύγχρονης πραγματικότητάς μας. Έχει εμπνευστεί από τον επιλεγμένο τίτλο της εκδήλωσης MDFF του Μιλάνου, το “Mind the Gap” που επέλεξε να αναφέρει μια ιστορική στιγμή συνύπαρξης διαφορετικών γενεών με διαφορετικές δεξιότητες. Είναι επίσης ένας τίτλος που πιστεύω ότι στηρίζεται στη φάση της μετάβασης και της αλλαγής που έχει υποστεί η Αθήνα τα τελευταία χρόνια – από μια πόλη που βρέθηκε στη μέση του χάους σε μια πόλη που βραβεύθηκε ως Ευρωπαϊκή πρωτεύουσα της καινοτομίας, σε μια ανερχόμενη πόλη για τις δημιουργικές τέχνες, που επιδεικνύει μια νέα στάση και ατμόσφαιρα, ανοίγοντας στον κόσμο με μια νέα προοπτική και κυρίως με έναν νέο στόχο. Σε όλα αυτά, θεωρώ ότι ο ρόλος του design ως προοπτικής, ως τρόπος να βλέπεις, να κατανοείς, να συνδέεις, να αντανακλάς, να αμφισβητείς, να συνδέεις, να επιλέγεις και να ενεργείς, είναι ένα κρίσιμο κομμάτι της προβολής του σύγχρονου μέλλοντός μας.
Γιατί το design στην οθόνη; «Να είσαι παρών, να δίνεις προσοχή, να λες την αλήθεια χωρίς επικρίσεις, να μη συνδέεσαι με τα αποτελέσματα». Αυτοί είναι οι 4 κανόνες στους οποίους αναφέρεται η συγγραφέας Angeles Arrien, στο βιβλίο «The Four-Fold Way», τους οποίους αυτό ανακαλούμε μέσω της οπτικοακουστικής αφήγησης του design. «Η παρουσία». Αφήνουμε για λίγο τις προηγούμενες σκέψεις μας και είμαστε εδώ με πλήρη επίγνωση. Είμαστε αυθεντικοί και αληθινοί, όχι μόνο φυσικά παρόντες αλλά και πνευματικά. Η κινηματογραφική αίσθηση διευκολύνει την ικανότητα της πλήρους παρουσίας. Η προτροπή κανείς «να προσέχει» αφορά εκείνο το σημείο που είμαστε συνειδητά ήρεμοι, συντονισμένοι και σε εγρήγορση. Είναι μια πολύ μεγάλη έννοια, και σημαίνει τόσα πολλά πράγματα: πρόκειται για την ένωση με το εσωτερικό μας εαυτό και το περιβάλλον μας με ανοιχτό πνεύμα και περιέργεια.
Η προτροπή «να λες την αλήθεια χωρίς επικρίσεις» αναφέρεται στην ικανότητα της οπτικοακουστικής αφήγησης να χρησιμοποιεί την αλήθεια για κάθε είδους άλλα πράγματα: να αναφέρεται στην πραγματικότητα της ζωής και τη σχέση μας με τις πόλεις μας, τη φύση, τα αντικείμενα και τη σχέση μας με τους άλλους. Να βρίσκουμε τα σημεία διαταραχής, τα σημεία πάνω στα οποία μπορούμε να δουλέψουμε, να ρίξουμε νέο φως και να εξελιχθούμε, φέρνοντάς τα από το σκοτάδι στο φως. Ανέκαθεν η 7η Τέχνη συγκέντρωνε θεατές από όλα τα κοινωνικά στρώματα. Οι προβολές μετατρέπονται έτσι σε ευκαιρίες για κοινωνικοποίηση και πολιτιστικές ανταλλαγές. Στο MDFF θα βρίσκονται επαγγελματίες αλλά και άνθρωποι που θεωρούν το φεστιβάλ μια ευχάριστη και μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουν τον κόσμο του σχεδιασμού μέσω του κινηματογράφου ή, αντιστρόφως, να ανακαλύψουν τον κινηματογράφο ως εργαλείο για την περιγραφή της αρχιτεκτονικής και του σχεδιασμού.
Θα παρακολουθήσουμε ταινίες όπως ντοκιμαντέρ για παράδειγμα σχετικά με το πώς γίνεται μια εμβληματική καρέκλα; Ναι και όχι … Παρόμοιο ερώτημα έθεσε η κριτικός design, Alice Rawsthorn, Guest Curator της 7ης έκδοσης του Milano Design Film Festival στο Μιλάνο το 2019, αφού αποδέχτηκε την πρόσκληση να συμμετέχει: “Τι κάνει μια ταινία, ταινία design;”. Στην πρώτη έκδοση του MDFF Athens, έχουμε από τη μία πλευρά ταινίες μικρού μήκους και ντοκιμαντέρ για τον βιομηχανικό σχεδιασμό, από το παρελθόν και το παρόν, παραδοσιακών, καινοτόμων και πειραματικών κινηματογραφικών τεχνικών. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνουμε μέσα από βιογραφικές ταινίες – ντοκιμαντέρ ποικίλων μήκους και στυλ με ιστορίες σχεδιαστών, πρωταγωνιστές της ιταλικής σκηνής του design, ταινίες για εννοιολογικά έργα και έρευνες και ταινίες που διερευνούν τη δημιουργική διαδικασία ενός έργου. Επιπλέον, το πρόγραμμα των ταινιών θα διερευνά τις δυνατότητες του σχεδιασμού ως στάση ζωής και όχι μόνο ως επάγγελμα, πώς ο σχεδιασμός δηλαδή είναι ένας παράγοντας αλλαγής που μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τι συμβαίνει και να το στρέψουμε προς όφελός μας. Ο τελικός προγραμματισμός, συμπεριλαμβανομένων των ομιλιών και συζητήσεων με Έλληνες και διεθνείς καλεσμένους, που θα συμπληρώσουν το πρόγραμμα προβολών, θα δημοσιοποιηθεί το Φεβρουάριο του 2020.
Δεν αποτελεί, δηλαδή, ένα φεστιβάλ που απευθύνεται “αυστηρά” σε επαγγελματίες designers… Με τίποτα. Οι ιστορίες του MDFF Αθήνα αφορούν όλους μας. Αν ο σχεδιασμός αποτελεί μέρος κάθε πτυχής της ζωής μας, τότε ο κόσμος που περιστρέφεται γύρω από την έννοια του design πρέπει να γίνει γνωστός, κατανοητός από όλους μας και να τον αγκαλιάσουμε συλλογικά. Η ζωτικότητα του φεστιβαλ βασίζεται στην ικανότητά του να το παρακολουθεί ένα ευρύτερο κοινό. Το φεστιβάλ αυξάνει την ποιότητα του δημόσιου διαλόγου: Από τους παραδοσιακούς παράγοντες αλλαγής – τους εμπειρογνώμονες και τους επαγγελματίες στον τομέα όπως οι σχεδιαστές, αρχιτέκτονες, κινηματογραφιστές, επιχειρηματίες, κριτικούς σχεδιασμού, καθηγητές, δημοσιογράφους, φοιτητές, γκαλερί, θεσμικούς εκπροσώπους, επιμελητές, επιστήμονες, ερευνητές και καλλιτέχνες – μέχρι εκείνους που ενισχύουν αυτήν την αλλαγή: το ευρύ κοινό, τους λάτρεις του σχεδιασμού και τους πολιτικούς οραματιστές. Πρόκειται για ένα φεστιβάλ που καθοδηγείται από την κοινότητα.
Θα υπάρξουν και τοπικές παραγωγές; Το φεστιβάλ είναι αναμφισβήτητα μια Ανοιχτή Πρόσκληση τόσο για τις τοπικές παραγωγές όσο και για τις παραγωγές σε σχέση με την ελληνική πραγματικότητα, ώστε να δημιουργηθεί αυτή η πολιτιστική γέφυρα μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας που φιλοδοξούμε: τη δημιουργία μίας ελληνικής MDFF κοινότητας. Ως προθεσμία υποβολής προτάσεων έχει οριστεί η 1η Φεβρουαρίου 2020. Πρόκειται για μια ανοικτή πρόσκληση σε Έλληνες και διεθνείς designers, αρχιτέκτονες, σκηνοθέτες, παραγωγούς, καθηγητές, φοιτητές, φωτογράφους, brands, κριτικούς, πολιτικούς οραματιστές, ιδρύματα και μεγάλες εταιρείες για να ανακαλύψουν νέους τρόπους επικοινωνίας και επιχειρηματικές στρατηγικές. Οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται μπορεί να υποβάλει το υλικό ακολουθώντας τις οδηγίες στην ειδική ενότητα της ιστοσελίδας μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι επιλεγμένες ταινίες θα προβληθούν στο Ταινιοθήκη της Ελλάδος από την Παρασκευή 20 Μαρτίου έως την Κυριακή 22 Μαρτίου 2020. Αναφορικά με τη δημιουργική αλχημεία μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, στόχος είναι μία επιλογή των τελικών ταινιών να επιστρέψει στην μητρική χώρα του MDFF στην Ιταλίας για το Μιλανέζικο φεστιβάλ τον Οκτώβριο του 2020. Επιπλέον, η ελληνική εμπειρία, οι προοπτικές και η δημιουργικότητα θα συμμετάσχουν επίσης στο πρόγραμμα του MDFF στην Αθήνα μέσω ομιλιών, συζητήσεων και διεθνών προσκεκλημένων.
Το Open Call είναι ανοιχτό για ήδη ολοκληρωμένο υλικό ή κάποιος που έχει μία καλή ιδέα μπορεί να υποβάλει; Υπάρχουν οδηγίες για τους φιλόδοξους συμμετέχοντες; Το υλικό μπορεί να έχει ήδη ολοκληρωθεί ή κάποιος μπορεί να υποβάλει ad-hoc περιεχόμενο για το MDFF Athens. Επιπλέον, μπορεί κανείς να προτείνει μια ιδέα ή μια ταινία που αισθάνεται ότι μπορεί να ταιριάζει στο πλαίσιο και τις έννοιες που αντιμετωπίζει το γεγονός. Δεν υπάρχουν ακριβείς οδηγίες, η οπτικοακουστική άρθρωση της εκδήλωσης επικεντρώνεται σε δημιουργικά, καινοτόμα, εμπνευσμένα χαρακτηριστικά και ταινίες μικρού μήκους που προβάλλουν την οικουμενικότητα και την ευελιξία της σχεδιαστικής σκέψης. Από ταινίες μικρού μήκους και μεγάλου μήκους μέχρι ντοκιμαντέρ και κινηματογραφικές ταινίες, από σπουδαίες κλασικές έως τις πρόσφατες παραγωγές και τα τελευταία πρωτοποριακά κινήματα, κατευθύνουμε την προσοχή μας στη δύναμη των κινηματογραφικών τεχνικών που διατρέχουν το φάσμα των κινηματογραφικών ιστοριών και των κινηματογραφικών ταινιών, που αφορούν κοινωνικά ζητήματα. Οι ταινίες πρέπει να ασχοληθούν με τα θεματικά στοιχεία της αρχιτεκτονικής, του design, της βιωσιμότητας και της αστικής ζωής σε οποιαδήποτε έκταση ή από οποιαδήποτε οπτική γωνία και σε σχέση με τη σύγχρονη εποχή μας και εν συνεχεία με το μέλλον μας. Όλα τα είδη των designers και στοχαστών καλούνται να απαντήσουν και να δώσουν τη δική τους ερμηνεία στον φετινό τίτλο «Φως: Προβάλλοντας το σύγχρονο μέλλον μας» δίνοντας τον δικό τους ορισμό για το τι είναι αυτό που μετατρέπει μία ταινία σε μία ταινία design.
Μπορείτε να υποβάλετε την ταινία σας μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του Φεστιβάλ.
Για την ολοκλήρωση της αίτησης είναι απαραίτητη η αποστολή των εξής υλικών στην Άννη Μαρκιτάνη στην παρακάτω διεύθυνση: [email protected]: Συμπληρωμένη φόρμα υποβολής