popaganda_09_faro_03

Ένα μικρό νησί αναδύθηκε κοντά στην πλατεία Μαβίλη, εκεί που οι δίδυμες αδερφές Αλεξάνδρα και Λήδα Διαλυνά αποφάσισαν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους –«ήμασταν καιρό άνεργες ή υποαπασχολούμενες»- και δημιούργησαν τον δικό τους χώρο όπου θα φιλοξενήσουν σεμινάρια δημιουργικής μάθησης. Τι σημαίνει αυτό;

Συνεργάτες ως διδάσκοντες και μαθητές θα συναντηθούν, με εργαλείο την τέχνη, προκειμένου να εμβαθύνουν και να αναπτύξουν νέες καλλιτεχνικές και μαθησιακές εμπειρίες δημιουργώντας έτσι μια κοινότητα με κοινά ενδιαφέροντα και ανησυχίες.

popaganda_09_faro_20

Ποια είναι όμως αυτά τα δυο κορίτσια που έβαλαν στην άκρη της οικονομίας τους ώστε να συγκεντρώσουν ένα μικρό κεφάλαιο και να προχωρήσουν στη δημιουργία του Fårö; Η Αλεξάνδρα Διαλυνά ξεκίνησε από τον χώρο του θεάτρου φοιτώντας στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών της φιλοσοφικής σχολής και σπουδάζοντας υποκριτική την Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης «Αρχή» της Νέλλης Καρρά. Αφού εργάστηκε ως ηθοποιός για ένα σύντομο διάστημα το ενδιαφέρον της στράφηκε στην ανθρωπολογία και έτσι αποφοίτησε από το μεταπτυχιακό τμήμα Ανθρωπολογίας του University College London (U.C.L.) ακολουθώντας την κατεύθυνση της Οπτικής Ανθρωπολογίας (Visual Culture) και ολοκλήρωσε τις σπουδές της στην Αθήνα στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΕΜΠ «Σχεδιασμός-Χώρος-Πολιτισμός».

«Θέλουμε να δημιουργηθεί ένα δίκτυο με δασκάλους και μαθητές που θα ανταλλάσουν απόψεις και ιδέες με αφορμή τις τέχνες και τα γράμματα»

«Θέλουμε να δημιουργηθεί ένα δίκτυο με δασκάλους και μαθητές που θα ανταλλάσουν απόψεις και ιδέες με αφορμή τις τέχνες και τα γράμματα», εξηγεί η Αλεξάνδρα.

Η Λήδα πάλι είχε μια πιο «ήρεμη» πορεία σπουδών καθώς σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών και συνέχισε τις σπουδές της στο Institute of Archaeology του U.C.L. όπου τελείωσε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα επάνω στην Συγκριτική Τέχνη και Αρχαιολογία.

Και οι δύο έχουν δουλέψει στο στην οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων και φεστιβάλ και βλέπουν ότι η μεγαλύτερη διαφορά με το εξωτερικό είναι ότι εδώ τα πράγματα δεν είναι τόσο οργανωμένα «σε σπρώχνουν στα βαθιά και κολυμπάς. Έχει και την πλάκα του αυτό αλλά τελικά χάνεις χρόνο προσπαθώντας να λύσεις τα διαδικαστικά προβλήματα που προκύπτουν αντί να ασχολείσαι με το αντικείμενό σου».

«Βρισκόμαστε απέναντι από σχολείο και χθες μπήκε ένα κοριτσάκι που μόλις είχε σχολάσει και έκανε πιρουέτες επειδή της άρεσε ο χώρος και το πόσο άνετος είναι. Μας αποχαιρέτισε λέγοντας μας ότι θα ξαναπεράσει το Σάββατο που δεν έχει σχολείο για να μας μάθει να κάνουμε κι εμείς»  λέει η Λήδα

«Βρισκόμαστε απέναντι από σχολείο και χθες μπήκε ένα κοριτσάκι που μόλις είχε σχολάσει και έκανε πιρουέτες επειδή της άρεσε ο χώρος και το πόσο άνετος είναι. Μας αποχαιρέτισε λέγοντας μας ότι θα ξαναπεράσει το Σάββατο που δεν έχει σχολείο για να μας μάθει να κάνουμε κι εμείς» λέει η Λήδα

Κάπως έτσι, βλέποντας ότι η ζωή προχωράει και σε φέρνει προ των επιλογών σου αποφάσισαν να πάρουν οι ίδιες τα ηνία της επαγγελματικής τους ζωής. «Από ένα σημείο κι έπειτα ένιωσα ότι έχανα την ταυτότητά μου. Ήταν κάπως υπαρξιακό το ζήτημα πια καθώς οι δουλειές και το αντικείμενό τους εναλλάσσοντας με ρυθμούς που δεν μπορούσαν να μου εξασφαλίσουν ψυχολογική σταθερότητα. Κάτι που κατάφερα να αποκτήσω το τελευταίο διάστημα που είμαι αφοσιωμένη στον Fårö», παραδέχεται η Λήδα.

popaganda_09_faro_01

«Θέλαμε να δούμε τη διαδικασία της μάθησης και το πώς βλέπουν οι άνθρωποι τις τέχνες και τη δημιουργικότητα με έναν πολύ ζωντανό τρόπο. Δεν επιδιώκουμε να οργανώσουμε σεμινάρια όπου ο άλλος θα έρχεται εδώ για κάποιες ώρες,θα ακούει, θα σημειώνει, θα φεύγει. Θέλουμε να δημιουργηθεί ένα δίκτυο με δασκάλους και μαθητές που θα ανταλλάσουν απόψεις και ιδέες με αφορμή τις τέχνες και τα γράμματα. Απευθυνόμαστε επίσης και σε παιδιά που θέλουν να έρθουν με μια καλλιτεχνική πλευρά που διαθέτουν, που θα περνούν όμορφα εδώ και θα φεύγουν χαρούμενα», εξηγεί η Αλεξάνδρα.

popaganda_09_faro_31
popaganda_09_faro_23

Για την ώρα τα τμήματα χωρίζονται σε ενηλίκων και παιδιών αλλά τα κορίτσια θέλουν να δημιουργήσουν  και προγράμματα για ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας που ως συνταξιούχοι έχουν περισσότερο ελεύθερο χρόνο και θέλουν να τον αξιοποιήσουν δημιουργικά με περιπάτους και άλλες δραστηριότητες που θα τους δίνει την ευκαιρία να διατηρήσουν την κοινωνική τους ζωή τους ζωντανή.

Τα πρώτα εργαστήρια θα είναι τρίμηνα. Για παράδειγμα θα υπάρχει το σεμινάριο με διδάσκουσα τη σπουδαία λογοτέχνη  Έλενα Μαρούτσου με τίτλο «Βουτιά στο διήγημα» ενώ για παιδιά 9-12 ετών υπάρχει το σεμινάριο «Χαρτογραφίες» όπου η δημιουργική γραφή (Έλενα Μαρούτσου) συναντούν τα εικαστικά (Μαρία Κόντη), όπου οι μικροί μαθητές μαθαίνουν να γράφουν ιστορίες και να τις εικονογραφούν. Ακόμη θα δίνονται μαθήματα φωτογραφίας με τον Καμίλο Νόλλα και καλεσμένους φωτογράφους ενώ από τα πιο ενδιαφέροντα τμήματα θα είναι εκείνο της γιόγκα για παιδιά. Τι σημαίνει αυτό; Τα παιδιά θα μαθαίνουν μέσω της γιόγκα ιστορίες, συναισθήματα και αξίες όπως την αγάπη, τον σεβασμό στους άλλους, τη συντροφικότητα.

popaganda_09_faro_18

Πέρα από τα πολυήμερα εργαστήρια (που κοστίζουν από 45€ έως 100€ ανά μήνα) θα υπάρξουν και workshops αυτογνωσίας για εφήβους, στο πρώτο που απευθύνεται σε μαθητές γυμνασίου μέσω των εικαστικών θα διερευνήσουν την σεξουαλικότητά τους και το σώμα τους που αλλάζει και το δεύτερο θα απευθύνεται σε μαθητές λυκείου και θα τους βοηθήσει να διαχειριστούν το στρες πριν από τις πανελλήνιες εξετάσεις «Δεν είναι θεραπευτικό το μάθημα, θα ήταν ανεύθυνο να ισχυριστεί κανείς ότι μπορεί να σε θεραπεύσει χάρη σε ένα workshop αλλά θα είναι μια προσέγγιση κάποιων ζητημάτων και η προσέγγιση αυτή μπορεί να σε οδηγήσει στη λύση».

popaganda_09_faro_29

Βέβαια το άγχος δεν είναι «προνόμιο» των μαθητών. Η διαχείριση στρες μέσω της γιόγκα απευθύνεται σε όλους και σκοπό έχει την πρακτική, καθημερινή αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος κυρίως με τη βοήθεια αναπνοών.

Σύντομα θα υπάρξουν και σεμινάρια θεατρικού παιχνιδιού που απευθύνονται σε όσους πρέπει λόγω δουλειάς να μιλήσουν σε κοινό και αισθάνονται άγχος με αυτή τη διαδικασία. Υπάρχουν ευχάριστες πρακτικές, που δανείζονται πρακτικές από το θέατρο και μπορούν να συμβάλλουν στο να ξεπεραστεί το άγχος μπροστά σε αγνώστους.

popaganda_09_faro_37

Αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι όση ώρα βρισκόμαστε στον χώρο περνούν γείτονες, μπαίνουν μέσα καλημερίζοντας και ρωτούν με ενδιαφέρον για τον ρόλο του Fårö. Η γειτονιά έχει καλοδεχθεί το νέο αυτό πολιτιστικό στέκι κι αυτό μόνο αισιόδοξο μπορεί να είναι. «Βρισκόμαστε απέναντι από σχολείο και χθες μπήκε ένα κοριτσάκι που μόλις είχε σχολάσει και έκανε πιρουέτες επειδή της άρεσε ο χώρος και το πόσο άνετος είναι. Μας αποχαιρέτισε λέγοντας μας ότι θα ξαναπεράσει το Σάββατο που δεν έχει σχολείο για να μας μάθει να κάνουμε κι εμείς» επιβεβαιώνει η Λήδα αυτό που διέκρινα κι εγώ, μια ανάγκη της γειτονιάς για φρέσκες, δραστήριες φάτσες που θέλουν να βάλουν το δικό τους στίγμα σεβόμενη την ίδια υπάρχουσα, ήρεμη ατμ όσφαιρα.

popaganda_09_faro_34
popaganda_09_faro_08

Και το όνομα; Τα διαλυτικά και ο τόνος σε κάνουν να υποψιάζεσαι ότι υπάρχει ένα άλλο νόημα πέρα του γνωστού φάρου. Πρόκειται για ένα ήρεμο νησί μόλις 113 τ.χλμ. της Βαλτικής, νοτιοανατολικά της Σουηδίας. Σε αυτό έζησε και πέθανε ο σκηνοθέτης Ingmar Bergman έχοντας γυρίσει κάποιες από τις γνωστότερες ταινίες του. Πρόκειται για ένα σύμβολο δημιουργικότητας και γαλήνης, να σαν κι αυτό που οι δίδυμες αδερφές Διαλυνά εύχονται να ισχύσει και για το δικό τους Fårö.

Fårö, Έβρου 14, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τηλ. 210 7717544, info@faro.gr