fos0505103

Στη Θεσσαλονίκη οι πιθανότητες να βρει κανείς ένα ζεστό και άνετο χώρο εστίασης, απαλλαγμένο από την αποπνικτική ατμόσφαιρα των τσιγάρων, είναι τόσες όσες και το να δει μετρό στον Βαρδάρη μέσα στα επόμενα τρία χρόνια: σχεδόν ανύπαρκτες. «Με τσιγάρα βαριά και φτερό την καρδιά πάντα φεύγω» λέει κάπου η Νατάσσα Μποφίλιου και στην αγαπημένη μας – κατά τα άλλα – πόλη, ο αντικαπνιστικός νόμος φαίνεται πως παραμένει άγνωστη λέξη στο επαγγελματικό λεξικό των καταστηματαρχών. 

Μια ομάδα Θεσσαλονικιών, με αφορμή το «πολικό» κρύο των φετινών εορτών, που δεν επέτρεψε σε κανέναν να απολαύσει τον καφέ ή το ποτό του στα εξωτερικά καθίσματα των καταστημάτων, αποφάσισε να δημιουργήσει μία ανοιχτή σελίδα στο facebook, με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Non-Smoking Cafés-Bars-Restaurants in Thessaloniki». Στη σελίδα αυτή μπορεί οποιοσδήποτε το επιθυμεί να προτείνει τους χώρους εκείνους μέσα στην πόλη, στους οποίους γνωρίζει πως το κάπνισμα απαγορεύεται (όχι μόνο τυπικά) και όπου οι πελάτες έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν τον καφέ ή το ποτό τους, χωρίς να τους συνοδεύει η απαίσια μυρωδιά των αναμένων τσιγάρων. «Δυστυχώς, εδώ στην Ελλάδα λειτουργούν όλα ανάποδα. Αντί να μπαίνει στο στόχαστρο και στο περιθώριο ο καπνιστής, συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Αναγκαζόμαστε οι μη καπνιστές να καθόμαστε έξω στο κρύο για να μην αναπνέουμε τον καπνό και να μην γινόμαστε παθητικοί καπνιστές, και οι καπνιστές βέβαια να απολαμβάνουν την ζεστασιά του εσωτερικού χώρου. Γι’ αυτό θέλουμε και ζητάμε από όλους να μας υποδείξουν μαγαζιά, όπου οι επιχειρηματίες έχουν επιλέξει την καθαριότητα του χώρου τους και δείχνουν τον ανάλογο επαγγελματισμό στο θέμα» αναφέρει χαρακτηριστικά το μήνυμα των δημιουργών, οι οποίοι τυγχάνουν όλοι τους παντρεμένοι με παιδιά. «Καλοί οι παιδότοποι, για να μην αναπνέουν, όπως κι εμείς, τον καρκίνο στους πνεύμονες μας, αλλά άνθρωποι με ανάγκες είμαστε όλοι και αδυναμίες, γι’ αυτό και χρειαζόμαστε νεανικά καφέ-μπαρ με καθαρό οξυγόνο να απολαμβάνουμε εμείς και τα παιδιά μας το ποτό μας» συνεχίζουν.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, που καθόλου δεν τιμούν τα αρμόδια Υπουργεία, ο αντικαπνιστικός νόμος του 2009 δεν απέφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, με την Ελλάδα να διατηρεί τα πρωτεία στα ποσοστά καπνιστών μεταξύ των μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την ώρα που κράτη με χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης κατάφεραν να επιτύχουν σημαντική μείωση της κατανάλωσης καπνού. Οι καταστηματάρχες, υπό τον φόβο της πτώσης στον τζίρο των επιχειρήσεών τους, κινήθηκαν μάλλον αντίθετα προς τις κρατικές υποδείξεις, σε μια προσπάθεια να κρατήσουν το «καπνίζον κοινό» κοντά και μέσα στο πελατολόγιό τους. Οι φιλικές προς τους καπνιστές τακτικές τους είχαν ως αποτέλεσμα τα μαγαζιά να καταλήγουν ενιαίοι χώροι καπνίσματος, δίχως τον προβλεπόμενο από το νόμο διαχωρισμό.

Όμως, η νέα αυτή ηλεκτρονική πρωτοβουλία, ενισχυόμενη από την απαράμιλλη δυναμική των εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης, έρχεται να δώσει και πάλι ανάσα (κυριολεκτικά και μεταφορικά) στις εξόδους των μη καπνιστών της Θεσσαλονίκης, αποτρέποντάς τους από το παθητικό κάπνισμα και τις επιζήμιες επιδράσεις του για τον οργανισμό. Πρόκειται για μία έξυπνη και χρηστική λύση, που θα μπορούσε κάλλιστα να υιοθετηθεί από αρκετές πόλεις της χώρας, που αντιμετωπίζουν παρόμοιο πρόβλημα.