Πριν λίγες μέρες η πρώτη ατομική έκθεση του Tony Cragg σε μουσειακό χώρο στην Ελλάδα έκανε πάταγο. Κι αυτό δεν οφείλεται μόνο στο γεγονός ότι ο Βρετανός καλλιτέχνης αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους γλύπτες που λάμπουν στο στερέωμα της σύγχρονης εικαστικής Τέχνης. Το έργο του Cragg έχει πραγματικά κάτι να «πει» στον καθένα από εμάς. Κι όχι με ψιθύρους, αλλά φωνάζοντας. Εκκωφαντικά.
25 γλυπτά από ατσάλι, χαλκό, ξύλο, πέτρα και πλαστικό στο αίθριο, αλλά και σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα του Μουσείου Μπενάκη, τοποθετημένα ώστε να κοιτάζουν κατάματα τον επισκέπτη, αλλά και να τον υπερβαίνουν ταυτόχρονα έκαναν το κοινό να τα κοιτά σαν μαγεμένο. Κάθε βλέμμα και μια διαδρομή.
Ναι, ο Cragg είναι άφταστος σε αυτό που κάνει: στο να χαράζει νέους δρόμους. Τόσο στη γλυπτική όσο και στο υποσυνείδητό σου. Γιατί κουβαλάς μαζί σου όταν φύγεις , τη λάμψη από τον αστραφτερό φινιρισμένο χάλυβα, τις εντυπωσιακές καμπύλες από τα αστικά και τα βιομηχανικά μπάζα που χρησιμοποιεί και το δέος από τις τοτεμικές δομές του. Ποτέ ξανά δεν ένιωσες τόσο κοντά στη σύγχρονη ενέργεια, στη δυναμική του μέλλοντος. Ποτέ ξανά δεν την αισθάνθηκες να αναβλύζει από το στήθος σου τόσο έντονα, όπως όταν κοιτάς τις δημιουργίες του Cragg.
Η επίσκεψη σε αυτή την έκθεση είναι η ευκαιρία σου να σκεφτείς. Να προβληματιστείς. Να τοποθετηθείς. Σε θέματα περιβαλλοντικά. Κοινωνικά. Επείγοντα και επιτακτικά. Μέσα από την αφαιρετική ματιά του Tony Cragg στην αντίληψη της μορφής. Μέσα από τα καθημερινά αντικείμενα, τα σκουπίδια και τα ανακυκλώσιμα υλικά που χρησιμοποιεί με τεχνικές όπως η συσσώρευση, η στοίβαξη ή η στρωματική διαβάθμιση. Ιζήματα, ναι, αλλά όχι από χώμα πλασμένα, μα από αναπάντεχη καλλιτεχνική διάθεση. Φουτουριστική ορμή, σουρεαλιστική σε αρκετές στιγμές της, χαρακτηρίζει αυτή την καλλιτεχνική εξόρμηση. Έντονα χρώματα και πολυεπίπεδα σχήματα, τα οποία συχνά μοιάζουν να αψηφούν τη βαρύτητα. (Ξαφνικός έρωτας η δημιουργία του 2013 από ξύλο με τον τίτλο Tommy. Θυμίζει τόσο τη μορφή και το πέταγμα προς της ελευθερία της Νίκης της Σαμοθράκης).
Ο Cragg είναι ειδήμων στο να ανακαλύπτει νέες, εκπληκτικά πρωτόγνωρες μορφές. Κι ίσως για αυτό να του ταιριάζει τόσο πολύ αυτό που μου θύμισε το βράδυ των εγκαινίων διακριτικά η κα Μαριάννα Σταφυλοπάτη, η γυναίκα που ευθύνεται για την πολύτιμη συνάντηση του κοινού με τον καινοτόμο γλύπτη από τη Βρετανία: Τα λόγια του Raymond Duchamp- Vilton (κυβιστής γλύπτης) ο οποίος το 1911 δήλωσε ότι «..Κυρίαρχος σκοπός της Τέχνης δεν είναι ούτε η περιγραφή ούτε η μίμηση, αλλά η δημιουργία άγνωστων όντων από στοιχεία που είναι πανταχού παρόντα, αλλά αφανή».
Σπουδαία έκθεση στον υπέροχο χώρο του πάντα φιλόξενου και πάντα ανοιχτού στο μέλλον, Μουσείου Μπενάκη. Μην τη χάσετε.
Μουσείο Μπενάκη, Κτήριο Οδού Πειραιώς 138 // Διάρκεια: Έως 8 Νοεμβρίου // Εισιτήρια: € 5, € 2,5