Οσοι θεωρούν ότι είναι μακριά ακόμα το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, όσοι λειτουργούν χωρίς να προγραμματίζουν μακροπρόθεσμα, καλό θα είναι να σπεύσουν. Από τις 12 το μεσημέρι της Μεγάλης Τρίτης, 23 Απριλίου, ξεκινά η προπώληση για τις παραστάσεις του Φεστιβάλ το 2019. Θα είναι διαθέσιμα προς αγορά τα εισιτήρια για Ηρώδειο, Επίδαυρο, Πειραιώς 260 και για τους άλλους χώρους των φετινών παραγωγών του Φεστιβάλ. Επειδή βέβαια οι εκδηλώσεις είναι αρκετές και ενδιαφέρουσες, σκεφτήκαμε ότι χρειάζονται κάποια tips για τον χώρο του θεάτρου, που είναι πάντα βασικός πυλώνας του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου. Με όσα θεωρούμε ότι δεν πρέπει να χάσετε. Τα κριτήρια του κάθε θεατή, ο χρόνος που μπορεί να διαθέσει και, σίγουρα, το βαλάντιό του, θα είναι ο τελικός κριτής.
Αρχική σημείωση: επειδή όλα αυτά τα κείμενα επιλογής δημιουργούν πικρίες, οφείλω να σημειώσω εξ αρχής ότι τι βασικό κριτήριο επιλογής είναι το τι μπορεί να ενδιαφέρει το ευρύτερο κοινό (που ασφαλώς δεν μπορεί να δει όλες τις παραστάσεις), ίσως φωτίζοντας κάποιες λιγότερο εντυπωσιακές, εκ πρώτης όψεως, αλλά και κάποιες «άχαστες». Πάντα με υποκειμενικά κριτήρια. Ετσι κι αλλιώς, οι επαγγελματίες θεατές θα δούμε τις περισσότερες.
Θέατρο (Πειραιώς 260)
• «Γιαννούλα η κουλουρού» (18 -21 Ιουνίου). Σκηνοθεσία Γιώργος Παπαγεωργίου. Κείμενο, Θεοδώρα Καπράλου. Μια πραγματική ιστορία, της Γιαννούλας, που γεννήθηκε το 1868 στην Πάτρα. Παίζουν: Ελενα Τοπαλίδου, Μιχάλης Συριόπουλος, Κίμωνας Κουρής, Αθανασία Κουρκάκη.
• «Ερωτευμένα άλογα» (16-17 Ιουλίου). Σύλληψη, καλλιτεχνική διεύθυνση: Ελένη Δημοπούλου. Σκηνοθεσία Ελένη Ευθυμίου. Ερευνα, συγγραφή κειμένου: Ελένη Ευθυμίου και Ομάδα «Εν Δυνάμει». Δραματουργική επεξεργασία: Σοφία Ευτυχιάδου. Τι είναι ο έρωτας; Πώς τον βιώνουμε; Εχουμε όλοι δικαίωμα σ’ αυτόν; Τελευταίο μέρος της τριλογίας «Το Αλλο, το Κανονικό», η οποία προέκυψε από την ανάγκη των νέων καλλιτεχνών, με ή χωρίς αναπηρία, της κολεκτίβας. Παίζουν μέλη της ομάδας «Εν δυνάμει».
• Αν θέλετε να παρακολουθήσετε και το καλοκαίρι την ισπανική τάση της σεζόν που μόλις τελείωσε, έχετε τρεις επιλογές σύγχρονων ισπανικών έργων.
Πρώτη η Ανχέλικα Λίντελ, που είχαμε δει πριν από πέντε χρόνια, εγκαινιάζει τις ξένες παραγωγές στο φετινό Φεστιβάλ (30-31 Μαΐου). Τίτλος της παράστασης «Γένεσις, 6, 6-7», (τελευταίο μέρος της «Τριλογίας του απείρου», στο οποίο συναντιούνται η ποίηση με το θέατρο και ο μύθος της Μήδειας με την Παλαιά Διαθήκη.
«Χίμμελβεγκ (Ο δρόμος για τον ουρανό), από 7-10 Ιουνίου, του Ισπανού Χουάν Μαγιόργκα σε σκηνοθεσία Ελενας Καρακούλη και μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ. Ενα κείμενο βασισμένο σε πραγματική ιστορία, που συνέβη στο γκέτο Τερεζίν. Ενα έργο που αναζητά τη διαδικασία και την κατασκευή του ψεύδους.
Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, μετά την «Αρχή του Αρχιμήδη» επιλέγει ένα ακόμα ισπανικό έργο. Το «Κόντρα στην ελευθερία» (2-5 Ιουλίου) του Καταλανού Εστέβα Σολέρ, το πρώτο μέρος μιας τριλογίας, με γενικο τίτλο «Τριλογία της επανάστασης». Ο ίδιος συγγραφέας έχει ήδη γράψει την «Τριλογία της αγανάκτησης». Μετάφραση, Μαρία Χατζηεμμανουήλ.
• «Η τραγωδία του βασιλιά Ριχάρδου Γ» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ (14-17 Ιουλίου). Εναν ξεχωριστό τρόπο σκηνικής γλώσσας έχει η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων και ο Χρήστος Θεοδωρίδης. Με αυτή την παράσταση επιχειρεί να συμπληρώσει την ελισαβετιανή τριλογία (μετά τον «Αμλετ») και τη «Σφαγή των Παρισίων»). Μετάφραση-δραματουργία: Ιζαμπέλα Κωνσταντινίδου. Σκηνοθεσία-δραματουργία: Χρήστος Θεοδωρίδης.
• «Το κορίτσι από το εργοστάσιο της ομίχλης», η νέα δημιουργία του Ελβετού Τομ Λουτς, ένα σύγχρονο παραμύθι, με μαγικό φινάλε (23 και 24 Ιουνίου). Μια παράσταση γεμάτη μουσικές και εντυπωσιακές εικόνες.
• «Σαϊγκόν», της Γαλλοβιετναμέζας Καρολίν Γκυγελά Ενγκυγέν (28-29 Ιουνίου). Μια πολυφωνική παράσταση, με αντρικές και γυναικείες φωνές, που φέρουν μέσα τους τα τραύματα της ιστορίας. Κάπου ανάμεσα στη Σαϊγκόν του ’50 και το Παρίσι του ’90.
• «Η νέα ζωή», η νέα δημιουργία του ξεχωριστού Ρομέο Καστελούτσι (6-9 Ιουλίου). Με πέντε ερασιτέχνες ηθοποιούς αφρικανικής καταγωγής, που συναντιούνται σ’ ένα μεγάλο σκονισμένο πάρκινγκ.
Μέγαρο Μουσικής
• «Kanata – Επεισόδιο 1ο, Η διαμάχη» (12-16 Ιουλίου). Από το Θέατρο του Ηλιου της Αριάν Μνιουσκίν, που σκηνοθετεί ο Καναδός Ρομπέρ Λεπάζ. Ενα θέατρο με ξεχωριστή ιστορία, δύο δημιουργοί που πάντα εκπλήσσουν.
Επίδαυρος
Το tip είναι ότι δεν υπάρχει tip. Είναι σημαντικές, ενδιαφέρουσες, αναμενόμενες όλες οι προγραμματισμένες παραστάσεις (για διάφορετικούς λόγους η καθεμιά). Τα μόνα στοιχεία είναι ότι φέτος αρχίζουν πολύ νωρίτερα τα Επιδαύρια, ότι υπάρχει μόνο μία αριστοφανική παράσταση κι ότι προτείνονται πολλές εκδοχές και προτάσεις του κύκλου των Ατρειδών. Δείτε απλώς τις ημερομηνίες, κανονίστε τους χρόνους σας και το πόσες φορές μπορείτε να κατεβείτε στην Επίδαυρο και κάντε τις κρατήσεις σας.
«Οιδίπους» σε σκηνοθεσία Μπομπ Γουίλσον που ανοίγει τα φετινά Επιδαύρια (21 και 22 Ιουνίου).
«Ορέστεια» του Αισχύλου (28 και 29 Ιουνίου) από το Εθνικό Θέατρο (με τρεις σκηνοθέτιδες: Ιώ Βουλγαράκη, Λίλλυ Μελεμέ, Γεωργία Μαυραγάνη) σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη. Κοινοί ηθοποιοί και στις τρεις παραστάσεις. Ανάμεσά τους: Κώστας Βασαρδάνης, Μαρία Κίτσου, Φιλαρέτη Κομνηνού, Δέσποινα Κούρτη, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Γιάννης Νιάρρος, Γιάννης Νταλιάνης, Αργύρης Ξάφης, Θέμης Πάνου, Αγγελική Παπαθεμελή, Εύη Σαουλίδου, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Γιώργος Χρυσοστόμου, κ.ά.
«Ικέτιδες» του Ευριπίδη, (5 και 6 Ιουλίου), από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού και μετάφραση Γιώργου Κοροπούλη. Παίζουν: Κάτια Δανδουλάκη, Αντρη Θεοδότου, Κόρα Καρβούνη, Τζίνη Παπαδοπούλου, Αγλαΐα Παππά, Μαρία Σαββίδου, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Τάνια Τρύπη.
«Οιδίπους Τυραννος» του Σοφοκλή, (12 και 13 Ιουλίου) σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, σε μετάφραση Γιάνη Λιγνάδη. Παίζουν: Δημήτρης Λιγνάδης, Αμαλία Μουτούση.
«Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη (19 κα 20 Ιουλίου) από το Κρατικο Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Σκηνοθεσία Γιάννης Καλαβριανός, μετάφραση Παντελής Μπουκάλας. Με την Ανθή Ευστρατιάδου στο ρόλο της Ιφιγένειας.
«Ηλέκτρα/Ορέστης» του Ευριπίδη, (26 και 27 Ιουλίου) σε σκηνοθεσία Ιβο βαν Χόβε από την Κομεντί Φρανσαίζ.
«Νεφέλες» του Αριστοφάνη (2 και 3 Αυγούστου) σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά και μετάφραση Γιάννη Αστερή. Παίζουν: Γιώργος Γάλλος, Νίκος Καραθάνος, Αινείας Τσαμάτης, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Θεοδώρα Τζήμου, Χρήστος Λούλης, Γιάννης Κλίνης, Πάνος Παπαδόπουλος, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Εμιλη Κολιανδρή, κ.ά.
Και, «Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου, (9 και 10 Αυγούστου) σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη και μετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη. Με πρωταγωνίστρια την Κάθριν Χάντερ.
Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
Με ενδιαφέρον και πολυπρισματικο πρόγραμμα επίσης, που περιλαμβάνει κινηματογράφο, μουσικό θέατρο, χορό και θέατρο φυσικά. Προτείνουμε:
• Την παράσταση «Δάφνης και Χλόη» του Λόγγου, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου (19 και 20 Ιουλίου). Παίζουν: Γιάννης Φέρτης, Ελλη Πασπαλά, Δημήτρης Πασσάς, κ.ά.
• Τη «Φαίδρα» του Ρακίνα, σε σκηνοθεσία Εφης Θεοδώρου (26 και 27 Ιουλίου) και μετάφραση Στρατή Πασχάλη. Παίζουν: Μαρία Σκουλά, Γιάννος Περλέγκας, Γιάννης Παπαδόπουλος, Γιωργής Τσαμπουράκης, Μαριάννα Δημητρίου, Πηνελόπη Τσιλίκα, Ελένη Μπούκλη.
• Τις «Δαναΐδες» του Ανδρέα Κάλβου, τη μόνη τραγωδία που κατάφερε να ολοκληρώσει ο μεγάλος ποιητής (το 1818) αντλώντας από τον μύθο των Δαναΐδων. Σκηνοεσία Νατάσα Τριανταφύλλη, μετάφραση Δημήτρης Αρβανιτάκης. Παίζουν: Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Λένα Παπαληγούρα, Αρης Μπαλής. Τραγούδι: Αρτεμις Μπόγρη.
Αυτά στο θέατρο. Υπάρχουν πολλές άλλες επιλογές σε όσους αγαπούν το χορό, τη μουσική, τα εικαστικά. Υπάρχουν και οι εκδηλώσεις που εντάσσονται στο «Ανοιγμα στην πόλη», στην Αθήνα και στον Πειραιά. Μπείτε στο site του Φεστιβάλ. Επιλέξτε, κάντε τα κουμάντα σας. Κλείστε εισιτήρια.
Μπορείτε να αγοράσετε τα εισιτήριά σας τηλεφωνικά, ηλεκτρονικά και από τα καταστήματα Public. Συγκεκριμένα:
Τηλεφωνικό κέντρο: 210 8938112 (Δευτέρα έως Κυριακή 09:00-21:00. Στις 23 Απριλίου θα λειτουργήσει 12:00-21:00)
Ηλεκτρονική αγορά: greekfestival.gr και www.ticketmaster.gr
Καταστήματα Public – δείτε το δίκτυο καταστημάτων εδώ https://www.public.gr/templates/publicStorelocator.jsp
Για ομαδικές αγορές (20+ άτομα): 2103222720 και [email protected]
Εισιτήρια ΑμεΑ στο mail : [email protected]
Θα ακολουθήσουν ανακοινώσεις για τις λίγες παραστάσεις για τις οποίες δεν θα ανοίξει προπώληση, όπως επίσης και για την ακριβή ημερομηνία λειτουργίας των ταμείων του Φεστιβάλ (Πανεπιστημίου 39).