Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
popaganda
popagandaΕΙΚΑΣΤΙΚΑ: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Τα ψηφιακά γλυπτά του Γεώργιου Χερουβείμ προσγειώνονται στην Πανεπιστημίου

O multitasker καλλιτέχνης μιλάει στην Popaganda λίγο πριν την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα.
Φωτογραφίες: Γιάννης Πόθος
photo 1

 

Ο Γεώργιος Χερουβείμ γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σε νεαρή ηλικία άρχισε να πειραματίζεται με τα γραφικά υπολογιστών και το animation, ενδιαφέρον που συνεχίστηκε με σπουδές computer animation στο Bournemouth University και πολυετή εργασία στο Λονδίνο και το Βανκούβερ στον τομέα των ψηφιακών εφέ. Ταυτόχρονα, παρακολούθησε θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα τέχνης στο Morley College, στο Λονδίνο, και στο Emily Carr University, στο Βανκούβερ. Παράλληλα με την επαγγελματική του πορεία, ο Γ. Χερουβείμ διαρκώς προκαλεί τον εαυτό του σε διάφορες μορφές τέχνης, έχοντας ασχοληθεί τα τελευταία 10 χρόνια με τη γλυπτική, το σχέδιο, τη φωτογραφία και το animation. Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, ενώ δύο από τα animations του έχουν προβληθεί σε δεκάδες φεστιβάλ ανά τον κόσμο.

Από τις 24 έως τις 31 Οκτωβρίου, θα εκτίθενται, στον πρώτο όροφο του κτιρίου στην οδό Πανεπιστημίου 64, γλυπτά, animation, βίντεο-εγκαταστάσεις και μεταξοτυπίες του Γεώργιου Χερουβείμ, στην πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα, που έρχεται ως αποτέλεσμα σπουδών, προσωπικής εργασίας και διαρκούς καλλιτεχνικής αναζήτησης.

«Monomorphia» είναι ο τίτλος της πρώτης σου ατομικής έκθεσης στην Ελλάδα. Θα μπορούσες να μας πεις λίγο περισσότερα σχετικά με τη σημασία του τίτλου και του περιεχόμενου της έκθεσης; Η έκθεση αποτελείται από έργα διαφορετικών υλικών και μέσων που, θεματικά, κοινό παρανομαστή έχουν τον μοντέρνο δυτικό πολίτη, τη δράση του μέσα στο περιβάλλον, αλλά και την κοινωνία που ο ίδιος έχει δομήσει. Μέσω της δικής μου κριτικής ματιάς προτρέπω τον θεατή σε διάλογο πάνω σ’ αυτά τα καίρια και επίκαιρα θέματα. Ο τίτλος «monomorphia» προκύπτει από τη μορφολογική διάθεση των έργων, ενώ σημασιολογικά αφήνεται ελεύθερος προς υποκειμενική ανάγνωση.

Reaching Man

Ποιοι είναι οι κύριοι άξονες της δουλειάς σου και τι ήταν αυτό που την έστρεψε προς αυτούς;              Η δουλειά πραγματεύεται θέματα σε κοινωνικοπολιτικό και περιβαλλοντολογικό επίπεδο. Όλοι αυτοί οι τομείς για εμένα είναι στενά συνδεδεμένοι μεταξύ τους και ως βάση έχουν να κάνουν με τον σεβασμό απέναντι στον συνάνθρωπο και στην ίδια τη φύση. Το έναυσμα για τη δημιουργία αυτών των έργων προκύπτει από μια γενικότερη αγανάκτηση που, ενώ ως ανθρωπότητα έχουμε καταφέρει τόσα μέσα από τον πολιτισμό μας, έχουμε αποτύχει στο να δομήσουμε μια ηθική και βιώσιμη κοινωνία.

Υπάρχει ουδέτερη στάση στην τέχνη; Επιλέγοντας ένα θέμα πολιτικού χαρακτήρα γίνεσαι εν μέρει ακτιβιστής; Σίγουρα υπάρχει ουδέτερη στάση στην τέχνη και αυτό, πιστεύω, εξαρτάται άμεσα από το τι θέλει να πει ο καλλιτέχνης μέσα από τα έργα του. Ένα μεγάλο μέρος των δικών μου έργων σίγουρα παίρνουν μια πολιτική θέση, όχι ως προς συγκεκριμένες παρατάξεις και ιδεολογίες, αλλά μιας γενικής αμφισβήτησης του κατεστημένου. Δεν ξέρω εάν μόνο η τέχνη είναι αρκετή για να ονομαστεί κάποιος ακτιβιστής. Στο μυαλό μου έχω τους ακτιβιστές να δρουν με πιο έμπρακτα μέσα και να περνούν πολλές κόκκινες γραμμές. Εγώ απλώς προσπαθώ να μεταφέρω τους προβληματισμούς μου μέσα από τη δική μου οπτική γωνία στον θεατή, ελπίζοντας σε μια κουβέντα πάνω στο κάθε θέμα.

ch3_1402_spokesman

Πώς συνδυάζονται οι διαφορετικές μορφές τέχνης στο σύνολο του έργου σου αλλά και στο πλαίσιο της έκθεσης «monomorphia» συγκεκριμένα; Ποιες πτυχές/πλευρές προσεγγίζει η κάθε μορφή; Η αρχή έγινε από τους υπολογιστές. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου πάνω στο computer animation, ήρθα σε επαφή και εκτίμησα την τέχνη αλλά και τα πιο παραδοσιακά μέσα. Ό,τι κάνω είναι συνήθως προϊόν εξερεύνησης και πάντα μου αρέσει να δοκιμάζω καινούργια πράγματα. Μαθαίνοντας να δουλεύω με καινούργια μέσα είναι σαν να εμπλουτίζω το λεξιλόγιό μου, με το οποίο μπορώ να εκφράσω τις ιδέες μου καλύτερα. Συνδυάζοντας έτσι λοιπόν διαφορετικά υλικά για την έκθεση, εκμεταλλεύομαι τα πλεονεκτήματα του καθενός, για να σχηματιστεί μια πιο ολοκληρωμένη τελική εικόνα. Η γλυπτική προσφέρει μια ξεκάθαρη μορφή του χαρακτήρα μου, η μεταξοτυπία μια εύκολη επανάληψη για τη δημιουργία ενός μοτίβου, το animation προσφέρει την κίνηση όπως και την ατμόσφαιρα του κόσμου μέσα στον οποίο ζει. Η προσέγγιση για κάθε έργο ποικίλει. Άλλες φορές ξεκινάω από μια ξεκάθαρη ιδέα, την οποία απλώς πρέπει να αποτυπώσω στο μέσο, άλλες φόρες η διαδικασία ξεκινάει από τον πειραματισμό και την πρόκληση που μου δίνει το ίδιο το μέσο. Για παράδειγμα, από καιρό έψαχνα να βρω μια εφαρμογή για να δοκιμάσω το open-source arduino, όπου τελικά οδήγησε στην ιδέα τού να επιχειρήσω να κατασκευάσω για πρώτη φορά ένα installation, το οποίο να χρησιμοποιεί κώδικα και ηλεκτρονικά κυκλώματα.

Μίλησέ μας λίγο για τη συνεργασία σου με το ηλεκτρονικό αυτοσχεδιαστικό σχήμα των Άστυτεκκ & Γ και την  ομάδα VTV. Πώς λειτουργεί η δουλειά τους σε συνδυασμό με τη δική σου;

Τον Παναγιώτη (Άστυτεκκ) τον γνωρίζω από παλιά και τα τελευταία χρόνια παρακολουθώ τη δουλειά που κάνει είτε μόνος είτε μαζί με τον Γιώργο στο Urbanoise project τους. Μέσα από αυτούς γνώρισα και την ομάδα κίνησης VTV, που αποτελείται από τις Άννα, Φωτεινή, Χριστίνα και Αγάπη, με τις οποίες έχουν κάνει διάφορα άλλα site specific performances. Τους πρωτοείδα στη Σαλαμίνα σε ένα δικό τους project και στη συνέχεια στον «Πίνδαρο» τον περασμένο χειμώνα. Η κίνηση και ο ήχος που βγαίνει από αυτές τις δύο ομάδες ταιριάζει με την αισθητική της δουλειάς μου, οπότε υπήρξε ενδιαφέρον και από τις δύο πλευρές για να κάνουμε κάτι μαζί. Έτσι αποφασίσαμε να εντάξουμε στα εγκαίνια της έκθεσης μια performance, σχετική με τη θεματολογία της έκθεσης. Αρχικά, τους έδειξα τη δουλειά και τους μετέφερα την ιδέα του κάθε έργου, στη συνέχεια όμως τους άφησα ελεύθερους να κάνουν τη δική τους μετάφραση στο μέσο, που αυτοί ξέρουν καλύτερα. Προφανώς, σε μια συνεργασία πάντα ανταλλάσσονται ιδέες από όλες τις πλευρές, όπου εμπλουτίζουν το τελικό αποτέλεσμα.

photo 8- Alosis

Είναι η πρώτη φορά που θα γίνει έκθεση στο κτίριο της Πανεπιστημίου 64. Πως επιλέχθηκε ο χώρος αυτός; Υπήρξαν αρκετές συζητήσεις για το τι χώρος πρέπει να φιλοξενήσει αυτή την έκθεση, εάν θα πρέπει να είναι σε μια γκαλερί, σε έναν πολυχώρο ή απλώς να την κάνουμε κάπου τελείως ανεξάρτητα, όπου, παρά τις διάφορες τεχνικές δυσκολίες, θα μας έδινε την ελευθερία να τον διαμορφώσουμε όπως εμείς θέλαμε. Ο κάθε χώρος που είδαμε είχε τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά του και στο τέλος καταλήξαμε στο κτίριο της Πανεπιστημίου 64, όπου στην ουσία γίνεται και μέρος της ίδιας της έκθεσης. Ένα κλεισμένο για χρόνια μαγαζί στο κέντρο της πρωτεύουσας είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στις ιδέες των εκθεμάτων και την πραγματικότητα. Επίσης, η αίσθηση εγκατάλειψης και φθοράς που κυριαρχεί στο κατάστημα αρμόζει στην όλη αισθητική των έργων. Από την άλλη, το γεγονός ότι το κάθε έργο είναι σε διαφορετικό μέσο και έχει κάποιες ιδιαίτερες ανάγκες θα δημιουργούσε δυσκολίες σε έναν ενιαίο χώρο γκαλερί. Θα ήταν τελείως διαφορετική υπόθεση εάν όλα τα εκθέματα ανήκαν στο ίδιο μέσο και χρειάζονταν απλώς έναν τοίχο να κρεμαστούν ή ένα βάθρο να σταθούν.

Το animation «Alosis» μετράει λίγες εβδομάδες ζωής και έχει ήδη προβληθεί στο Animasyros, ενώ θα προβληθεί και στο SparkFX του Βανκούβερ και στο Anim!arte του Ρίο ντε Τζανέιρο. Ποιο πιστεύεις ότι είναι το δυνατό του στοιχείο; Είναι, κατά βάση, ένα πειραματικό animation, το οποίο δεν ακολουθεί την πεπατημένη οδό αφήγησης μιας ιστορίας μέσα από έναν κεντρικό χαρακτήρα. Λίγο έως πολύ έτσι είναι και τα υπόλοιπα animations που έχω κάνει στο παρελθόν. Γενικά, μου αρέσει να αφήνω την εικόνα και τον ήχο να μιλούν από μόνα τους και ποτέ δεν βάζω διαλόγους. Ο κινηματογράφος έχει φτάσει σε τέτοια τελειότητα, που πλέον δεν αφήνει πολλά στη φαντασία του θεατή. Μου αρέσει που ο κάθε ένας μπορεί να δώσει λίγο διαφορετική ερμηνεία στις ταινίες μου.

http://vimeo.com/106114490

Τα εγκαίνια της έκθεσης του Γεώργιου Χερουβείμ, θα γίνουν την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2014 (20:00) στο κτήριο της Πανεπιστημίου 64. Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων, θα πραγματοποιηθεί live περφόρμανς από την ομάδα VTV, με ηχητική επένδυση από τους Άστυτεκκ & Γ. Η βραδιά θα συνεχιστεί με dj set από τη lowerparts στην ταράτσα του Bread & Roses, έναν χώρο που συνδυάζει το urban κομμάτι της πόλης με την καλλιτεχνική της πλευρά.

Διάρκεια έκθεσης: 24.10 – 31.10.2014. Ώρες λειτουργίας:Δευτέρα – Παρασκευή 17:00-21:00, Σάββατο & Κυριακή 12:00-18:00. Είσοδος ελεύθερη

Επιμέλεια και διοργάνωση έκθεσης: medianeras | concepts/curating/communication

 www.ch3.gr  | www.lowerparts.net | www.medianeras.gr

Divider
photo 12-astyVTV
photo 11
The Last Leader
POP TODAY
LIFE
popaganda
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2024 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.