Είναι καλό μέρος το Σαν Φρανσίσκο για να ζει ένας καλλιτέχνης; Το λατρεύουμε! Νιώθουμε πως είναι το τέλειο μέρος για να ζουν οι Kronos. Πολλοί από τους συνθέτες με τους οποίους συνεργαζόμαστε έρχονται εκεί για να κάνουν πρόβες μαζί μας. Είναι η αγαπημένη αμερικάνικη πόλη πολλών ανθρώπων, και μας αρέσει να το θεωρούμε σπίτι μας!
Οι ΗΠΑ είναι μια πολύ μεγάλη χώρα, με μεγάλες διαφορές από το ένα μέρος στο άλλο. Είναι και το κοινό εξίσου διαφορετικό; Πώς ανταποκρίνονται στη μουσική σας σε άλλες περιοχές; Τις τελευταίες εβδομάδες παίξαμε στο Κάνσας Σίτυ, στο Κολόμπους του Οχάιο, το Μέριλαντ… Είμαστε πολύ τυχεροί που το κοινό μας, όπου κι αν παίζουμε στις ΗΠΑ, παρόλο που όπως είπατε είναι μια μεγάλη χώρα με πολλές διαφορές, και στη γεωγραφία και στις συμπεριφορές, το φαγητό, σε όλα, όμως το κοινό της μουσικής μας είναι πραγματικά υπέροχο. Νιώθουμε ευτυχείς.
Ήθελα να σας ρωτήσω και για τους Αμερικανούς συνθέτες. Η παράδοση της κλασικής μουσικής είναι κατά βάση ευρωπαϊκή, κι αν δεν απατώμαι οι αμερικανοί συνθέτες εμφανίζονται με τον 20ο αιώνα. Πιστεύετε λοιπόν πως συνθέτες όπως ο Harry Partch, ο Harrison, ο Glass κι ο Reich που ήδη αναφέραμε, είναι διαφορετικοί από τους Ευρωπαίους; Φέρνουν σε αυτή την παράδοση κάτι καινούριο; Το πρώτο σπουδαίο αμερικάνικο κομμάτι για κουαρτέτο εγχόρδων γράφτηκε από τον Charles Ives, νομίζω το 1898. Κι αυτό το κομμάτι, το 1ο Κουαρτέτο για Έγχορδα, έδωσε στην αμερικάνικη μουσική ένα νέο ήχο και μια νέα αντιμετώπιση. Και νομίζω πως από τότε οι Αμερικανοί συνθέτες έχουν πάρει πολλά από αυτή την αρχική δουλειά του Ives. Κι υπάρχουν τόσοι πολλοί… Σκεφτείτε το έργο του George Crump, το Black Angels, τον Terry Riley και το Cadenza on The Night Plain ή το Salome Dances for Peace, τον Morton Feldman και το 2ο Κουαρτέτο για Έγχορδα, το Different Trains του Steve Reich, το 5ο Κουαρτέτο για Έγχορδα του Phillip Glass. Η μουσική που γράφτηκε για μας από Αμερικανούς συνθέτες έχει τόσα διαφορετικά στυλ. Κι ύστερα υπάρχουν οι μετανάστες συνθέτες, όπως ο Sahba Aminikia από το Ιράν που τώρα ζει στο Σαν Φρανσίσκο, ή η Aleksandra Vrebalov από τη Σερβία που ζει στη Νέα Υόρκη. Είναι συναρπαστικό να παίζουμε τη μουσική τους. Στην Αθήνα θα παίξουμε μουσική της Μαρίκας Παπαγκίκα, όπως κι ένα αρμένικο τραγούδι που μας έφερε στην Αμερική η Izabella Panosian και ένα βιετναμέζικο κομμάτι που μας έφερε η Van-Anh Vo από το Βιετνάμ… Οι ΗΠΑ λοιπόν είναι κατά κάποιο τρόπο ένας μαγνήτης για τη μουσική, και παρόλα όσα λένε οι πολιτικοί, είναι μαγνήτης για ανθρώπους από πολλές διαφορετικές χώρες. Και ως μουσικοί είμαστε εξαιρετικά υπερήφανοι για όλα αυτά τα υλικά που τελικά γίνονται αμερικάνικος πολιτισμός και αμερικάνικη μουσική.
Φυσικά υπάρχουν και κομμάτια στο ρεπερτόριό σας που προέρχονται από άλλα μουσικά είδη, και φαίνεται πως τα κάνετε δικά σας πολύ εύκολα, όπως το Purple Haze του Jimi Hendrix βέβαια, που υπήρξε μεγάλο hit, ας πούμε, για τους Kronos Quartet, αλλά και το Marquee Moon των Television. Ας το πούμε έτσι: είμαστε το μοναδικό κουαρτέτο εγχόρδων που έχει παίξει Charles Ives, κι όταν έρθουμε στην Αθήνα θα ακούσετε για πρώτη φορά τους Kronos να παίζουν Jelly Roll Morton! Πάντα υπάρχει μια πρώτη φορά! (Γέλια)
Και τα μελλοντικά σας σχέδια; Αφού είστε πάντοτε τόσο ενεργοί, να υποθέσω ότι ήδη ετοιμάζετε κάτι καινούριο; Σχεδιάζουμε πολλά καινούρια πράγματα, και διαρκώς εξελισσόμαστε. Είναι πολύ νωρίς για να μιλήσουμε γι αυτά, αλλά πάντως συμβαίνουν, πιστέψτε με! (Γέλια).
Πέμπτη 20 Νοεμβρίου, Gazarte, Βουτάδων 32-34, Γκάζι. Ώρα έναρξης: 21.30. Προπώληση: A ζώνη: 65€ | Β ζώνη: 50€ | Όρθιοι: €30. Ταμείο: A ζώνη: 68€ | Β ζώνη: 53€ | Όρθιοι: €33
Περισσότερες πληροφορίες εδώ.