Η saga «λειτουργία του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο κτήριο της λεωφόρου Συγγρού» συνεχίζεται με μεγάλη επιτυχία, η φετινή εικαστική χρονιά κλείνει με τις τελευταίες εκδηλώσεις στο πλαίσιο του «έτους Δομήνικου Θεοτοκόπουλου» και συγκεκριμένα με δυο σχετικές εκθέσεις στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και το Μουσείο Μπενάκη (Κεντρικό Κτήριο και Κτήριο Οδού Πειραιώς), που θα διαρκέσουν μέχρι τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2015 αντίστοιχα. Οι εγχώριες γκαλερί φιλοξένησαν έργα πολλών καλλιτεχνών, Ελλήνων και ξένων, προσπαθώντας για ακόμα μια χρονιά να επιβιώσουν οικονομικά μέσα σε μια αγορά που κινείται με απρόβλεπτο και, συχνά, απογοητευτικό για τους καλλιτέχνες, τρόπο. Οι πωλήσεις των ελληνικών γκαλερί που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό βρίσκονται σε ένα αρκετά καλό επίπεδο, με καλές προοπτικές πολλαπλασιασμού της παρουσίας τους. Η χρονιά σηματοδοτείται από την αποχώρηση του επί 41 έτη διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη κ. Άγγελου Δεληβοριά. Η Popaganda σταχυολογεί δέκα από τις πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις του 2014, τις οποίες παραθέτουμε σε αλφαβητική σειρά:
A day in hell
Έκθεση του Δημήτρη Τάταρη στην γκαλερί Kalfayan της Αθήνας
Στην ατομική του έκθεση παρουσίασε μια σειρά έργων, δουλεμένων μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια: κολάζ και τέμπερα πάνω σε γκραβούρες του 19ου αιώνα και σε χαρτονομίσματα, μολύβι σε χαρτί και ευλαβική αποτύπωση των ανθρώπινων και άλλων μορφών του έργου του. Η Αναγέννηση αποτέλεσε την αφετηρία της καλλιτεχνικής του έμπνευσης. Η παρουσία του Ιησού και του Ανθρώπου στα έργα του γίνεται αντιληπτή σε αντιπαραβολή με ο περιεχόμενο της «Κόλασης» του Δάντη. Το αποτέλεσμα είναι σκοτεινό και απόκοσμα γοητευτικό.
Occypy Atopos #DavidMarinos
Έκθεση του David Marinos στην Atopos CVC
Ο ελληνοουκρανός David Marinos ήταν ο πρώτος καλλιτέχνης που φιλοξένησε η Atopos CVC στο πλαίσιο του προγράμματός της Atopos Unlocked. Αντικείμενο της έκθεσης, που επιμελήθηκε ο Βασίλης Ζηδιανάκης, είναι η απεικόνιση του γυμνού σώματος μέσα από τις ψηφιακές πλατφόρμες, όπως γίνεται αντιληπτή από τη γενιά του Tumblr και των social media.
Ο David Marinos, γεννημένος μόλις το 1998, ασχολείται με τη φωτογραφία και εμμένει στις απεικονίσεις του σώματος που προσιδιάζουν στην κλασικιστική του προσέγγιση, σε συνδυασμό με έντονα χρωματικά στοιχεία, παραμορφώσεις και αντικατοπτρισμούς.
DESTEFASHIONCOLLECTION: 1 έως 8
Μουσείο Μπενάκη, Κτήριο οδού Πειραιώς, ομαδική έκθεση
Το destefashioncollection είναι πρότζεκτ του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, που εξελίσσεται από το 2007. Πρόκειται για ένα «εργαλείο» διερεύνησης των – συχνά δυσδιάκριτων – ορίων ανάμεσα στην τέχνη και τη μόδα.
Η φετινή έκθεση συγκέντρωσε υλικό από όλες τις προηγούμενες χρονιές, κατά τις οποίες διάφοροι καλλιτέχνες είχαν δημιουργήσει capsule collections, οι οποίες λειτουργούσαν ως τρόπος ανάγνωσης της τέχνης μέσα από τη μόδα και αντίστροφα. Στην ομαδική έκθεση αυτή, που επιμελήθηκαν οι Νάντια Αργυροπούλου, Adam M. Bandler και Mark Wasiuta, συμμετείχαν καλλιτέχνες όπως ο Juergen Teller, η Patrizia Cavalli, η Αθηνά Ραχήλ – Τσαγκάρη και η Μαρία Παπαδημητρίου.
«Κάθε τέλος είναι μια νέα αρχή».
Αναδρομική έκθεση του Ανδρέα Αγγελιδάκη, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Λίγο πριν την οριστική μετάβαση του ΕΜΣΤ στη νέα του εποχή, στο ανακαινισμένο κτήριο της λεωφόρου Συγγρού, ο Ανδρέας Αγγελιδάκης παρουσίασε έργα από όλες τις μέχρι σήμερα περιόδους της δουλειάς του στον χώρο του Ωδείου Αθηνών της οδού Ρηγίλλης. Αρχιτεκτονικές μελέτες, video art, τρισδιάστατες εκτυπώσεις και installations του καλλιτέχνη συμβόλισαν ταυτόχρονα τη διαδοχική ενασχόληση του ίδιου με καθένα είδος καλλιτεχνικής δημιουργίας και τη μετάβαση του ίδιου του Μουσείου, εν είδη ζωντανού οργανισμού, από το παλιό κτήριο του Ωδείου Αθηνών στη νέα του στέγη. Την έκθεση επιμελήθηκε ο καλλιτέχνης σε συνεργασία με τη Δάφνη Βιτάλη.
Διαβάστε επίσης: Συνέντευξη του Ανδρέα Αγγελιδάκη στη Λίνα Ρόκου.
Όριο υποχώρησης
Ελένη Κοτσώνη στην γκαλερί Αντωνοπούλου
Στη μηχανική, «όριο υποχώρησης» ονομάζεται η μέγιστη τιμή εφαρμοζόμενης πίεσης που αντέχει να υποστεί ένα υλικό σώμα. Αν αυτό το όριο ξεπεραστεί, η άσκηση πίεσης θεωρείται ότι είναι μη αναστρέψιμη και η παραμόρφωση του σώματος, από ελαστική, καθίσταται πλαστική, μόνιμη.
Η Ελένη Κοτσώνη στην ατομική της έκθεση αναφέρεται στη μετάβαση από τη μορφή του υλικού σώματος στην παραμόρφωσή του, καθώς και στη σύνθλιψη της πραγματικότητας από τη μυθοπλασία που ενυπάρχει στον κόσμο της τέχνης. Πλούσια χρωματιστά μοτίβα με γεωμετρικές και γραφικές αναπαραστάσεις του ορίου υποχώρησης ανέδειξαν θραύσματα των υλικών σωμάτων και υπονόησαν τρόπους ανασύστασής τους, μετά την καταστροφή τους.
Panda Sex
Oμαδική έκθεση στη γκαλερί State of Concept
Τα έργα της ομαδικής έκθεσης στην οποία συμμετέχουν οι Ανδρέας Αγγελιδάκης (Ελλάδα), Ronald Cornelissen (Ολλανδία), Keith Farquhar (ΗΒ), Brian Griffiths (ΗΒ), Sophie Jung (ΗΒ/Ελβετία), Scott King (ΗΒ), Natalia LL (Πολωνία), Αλίκη Παναγιωτοπούλου (Ελλάδα), Philomene Pirecki (ΗΒ), Mary Ramsden (ΗΒ), Adam Thirlwell (ΗΒ), Alexander Tovborg (Δανία) βασίστηκαν πάνω σε 12 κανόνες που έθεσε ο επιμελητής Tom Morton.
Σκοπός της έκθεσης ήταν να «προσομοιάζει» με ένα πάντα. Η κυριαρχία του ασπρόμαυρου και οι αναφορές στον μοναχικό τρόπο ζωής των πάντα, που αναπαράγονται μόνο δυο με τρεις ημέρες κάθε χρόνο είναι οι βασικοί άξονες στους οποίους κινείται η έκθεση.
Διαβάστε επίσης: Συνέντευξη του επιμελητή, Tom Morton, στη Ναταλί Σαϊτάκη.
Πρεντεάλ
Ντόρα Οικονόμου, στην γκαλερί The Breeder
Η Ντόρα Οικονόμου χρησιμοποιεί διάφορα σκόρπια αντικείμενα, πολλά από τα οποία βρίσκει ακόμα και στο δρόμο, με σκοπό να μεταφέρει τη φαντασία της στον υλικό κόσμο. Επηρεασμένη από τις γυναίκες καλλιτέχνιδες των 70s, που πειραματιζόταν με τα έργα τους σε σχέση με τα διάφορα εργόχειρα και τις οικιακές εργασίες, παρουσίασε μια σειρά από γλυπτά και installations βασισμένα κυρίως σε υλικά ευτελούς αξίας.
PRE-TEXT
Oμαδική έκθεση στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα
Στην έκθεση συμμετείχαν οι καλλιτέχνες Δημήτρης Ανδρεάδης, Κώστας Βελώνης, Χριστίνα Κουτσοσπύρου & Aran Hughes, Ειρήνη Μίγα, Κώστας Μπασάνος, Φρύνη Μουζακίτου, Αλέξανδρος Παπαθανασίου, Θοδωρής Προδρομίδης, Κώστας Σαχπάζης, Εύα Στεφανή, Δημήτρης Τσουμπλέκας, Πάνος Φαμέλης, Δημήτρης Φουτρής, Παύλος Φυσάκης, Κώστας Χριστόπουλος.
Αποτελεί το πρώτο μέρος μιας μεγαλύτερης έκθεσης με τίτλο This Is A Historic Opportunity For Us και αναφέρεται στις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που είναι συνδεδεμένες με την αντίληψή μας αναφορικά με την ιστορική γνώση. Τα έργα αποτελούν το πρίσμα μέσα από το οποίο παρατηρούμε τις διακρίσεις ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη, στο ευρύτερο πλαίσιο της ιστορικής καταγραφής θεμάτων παγκόσμιου ενδιαφέροντος.
Την έκθεση επιμελήθηκαν οι Ιλεάνα Τούντα, Δημήτριος Αντωνίτσης και Κατερίνα Νίκου.
Σκουλπτούρα emfatica
Έκθεση του Κορνήλιου Γραμμένου στη γκαλερί της Γιάννας Γραμματοπούλου
Τα 44 έργα του καλλιτέχνη – τα περισσότερα από αυτά γλυπτά – δημιουργήθηκαν την περίοδο 2012-2013. Αποτελούν ένα ημερολόγιο συλλογής και προσήλωσης στα μικρά αντικείμενα που παλαιότερα είχαν συμβολική σημασία και κατόπιν αποτέλεσαν υπολείμματα εγκατάλειψης και ταυτόχρονα γόνιμο έδαφος για ανασύσταση κι ανάδειξή τους υπό τους νέους όρους του καλλιτέχνη.
Διαβάστε επίσης: Συνέντευξη του καλλιτέχνη στη Φαίη Ιωαννίδου.
Some Waves
Του Lionel Estève, Γκαλερί Bernier/Eliades
Ο καλλιτέχνης χρησιμοποίησε υλικά όπως γυαλί και διάφορα υφάσματα, για να δημιουργήσει μια συλλογή με έντονες χρωματικές αντιθέσεις. Η αρμονία ανάμεσα στα έργα, που ήταν γυάλινοι πίνακες με χρώμα, γυάλινα κουδούνια και γενικότερα υλικά που μπορούσαν να αποκτήσουν κίνηση, μέσω της ταλάντωσης ή της παραγωγής ήχου, προέκυπτε υπό τη μορφή ενός κύματος «συναισθημάτων» που αυτά «εξέπεμπαν» λόγω της εύθραυστης φύσης τους.