Σε μια κανονική χρονιά, η χτεσινή ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων για τα 93α Όσκαρ θα συνοδευόταν από την εορταστική διάθεση που αρμόζει στην ετήσια υπενθύμιση ότι υπάρχουν απείρως πιο όμορφοι, πλούσιοι και πετυχημένοι άνθρωποι από εμάς και δεν θα τους φτάσουμε ποτέ. Και μπορεί η τελετή απονομής των Grammy που συνέβη λίγες ώρες πιο πριν να επιχείρησε να βάλει τον κόσμο σε κλίμα βραβείων, αλλά επικράτησαν τελικά τα κενά βλέμματα και η γενική αδιαφορία για τους φετινούς υποψήφιους για την ύψιστη κινηματογραφική τιμή. Με αρκετές από τις υποψήφιες ταινίες να είναι ακυκλοφόρητες και, κατά συνέπεια, άγνωστες στην πλειοψηφία του διεθνούς κοινού (και όχι μόνο – ούτε οι αμερικάνοι θεατές είναι σίγουροι για το πού μπορούν να τις δουν, κι ας είναι διαθέσιμες για streaming ή σε VOD εδώ και μήνες), τα Όσκαρ του 2021 κινδυνεύουν να συμβούν μέσα σε ένα echo chamber την ώρα που ο πλανήτης παλεύει κυριολεκτικά να κρατηθεί στη ζωή. Παρακάτω, φτιάξαμε ένα χρήσιμο οδηγό που θα σας βοηθήσει(;) να πλοηγηθείτε με τον απαιτούμενο θαυμασμό στις φετινές υποψηφιότητες, εν όψει της απονομής, που θα πραγματοποιηθεί σε δύο διαφορετικές τοποθεσίες του Λος Άντζελες στις 25 Απριλίου, a.k.a. Κυριακή των Βαΐων.
Θέλω μόνο τις επικεφαλίδες, δεν θα διαβάσω καν το υπόλοιπο άρθρο. Ποιες είναι οι ταινίες με τις περισσότερες υποψηφιότητες;
Το Mank, το throwback του Ντέιβιντ Φίντσερ στο παλιό Χόλιγουντ, προηγείται με 10 υποψηφιότητες, αν και το συνοδεύει η υποψία ότι θα είναι ο φετινός Ιρλανδός και θα φύγει με μηδέν βραβεία. Ακολουθούν με 6 υποψηφιότητες οι ταινίες: The Father, Minari, Η Χώρα των Νομάδων, Judas and the Black Messiah, Η Δίκη των 7 του Σικάγο και Promising Young Woman. To success story της χρονιάς, Sound of Metal, και το κύκνειο άσμα του Μαύρου Πάνθηρα, Η Θρυλική Μα Ρέινι, συγκέντρωσαν 5 υποψηφιότητες.
Δεν μου αρέσουν τα νούμερα. Ποιες ταινίες είναι υποψήφιες για Καλύτερη Ταινία;
Οι φετινοί υποψήφιοι στη σημαντικότερη κατηγορία των Όσκαρ είναι 8, σε μια προσωρινή αλλαγή των κανονισμών της Ακαδημίας λόγω της περίφημης κατάστασης. Του χρόνου επιστρέφει η δεκάδα της Καλύτερης Ταινίας.
The Father
Judas and the Black Messiah
Mank
Minari
Η Χώρα των Νομάδων
Sound of Metal
Promising Young Woman
Η Δίκη των 7 του Σικάγο
Δεν ξέρω σχεδόν καμία από αυτές τις ταινίες. (Ψέματα, έχει πάρει το μάτι μου το Mank και τη Δίκη των 7 του Σικάγο στο Netflix). Είναι πραγματικές; Ποιανού ο πατέρας;
Για όσους παρακολουθούσαν την κούρσα μέχρι την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων, η παραπάνω λίστα είναι πλήρως αναμενόμενη. Η Χώρα των Νομάδων, η ταινία της Κλόε Τζάο για μια σύγχρονη νομάδα της Αμερικής, που στην Ελλάδα πρόλαβε να παιχτεί μόνο στις τελευταίες Νύχτες Πρεμιέρας πριν ξανακλείσουν τα σινεμά, ξεκίνησε την πορεία του ως φαβορί από τα καλοκαιρινά/φθινοπωρινά φεστιβάλ (πήρε το Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας) και κατάφερε να διατηρήσει το momentum του για τόσους μήνες. Οι δύο ταινίες του Netflix, Mank και Η Δίκη των 7 του Σικάγο, ασχολούνται με δύο ιστορικά γεγονότα στον πολιτισμό και την πολιτική (τη συγγραφή του Πολίτη Κέιν και τη δίκη ακτιβιστών στο Σικάγο το 1968, αντίστοιχα). Το Judas and the Black Messiah καταγράφει την προδοσία του αρχηγού των Μαύρων Πανθήρων από στενό συνεργάτη του, που οδήγησε στην εν ψυχρώ δολοφονία του από το FBI. Το Μinari είναι ένα γλυκύτατο δράμα μετανάστευσης μιας ασιατικής οικογένειας, το Sound Of Metal παρακολουθεί τη σταδιακή απώλεια ακοής ενός metal ντράμερ και το Promising Young Woman είναι μια αμφιλεγόμενη ιστορία γυναικείας εκδίκησης σε επίδοξους βιαστές. Τον ομώνυμο ρόλο στην κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού The Father υποδύεται ο Άντονι Χόπκινς, τον οποίο καλείται να φροντίσει η κόρη του, Ολίβια Κόλμαν, όσο εκείνος βυθίζεται όλο και περισσότερο στην άβυσσο της άνοιας.
Η Βανέσα Κίρμπι έπαιζε φανταστικά στα Θραύσματα Μιας Γυναίκας και είναι και πολύ όμορφη. Εννοείται ότι δεν έχει σοβαρό ανταγωνισμό στον Α’ γυναικείο ρόλο, ε;
Η Κίρμπι ήταν το πρώτο “σιγουράκι” της σεζόν, σε μια αδύναμη κατά τα άλλα ταινία. Οι Χρυσές Σφαίρες ανέτρεψαν την κούρσα στη συγκεκριμένη κατηγορία, δίνοντας το βραβείο στην πρωτοεμφανιζόμενη Άντρα Ντέι που ενσαρκώνει τη θρυλική τραγουδίστρια Μπίλι ΧόλιντεΪ στο The United States vs. Billie Holiday. Η Ντέι διέλυσε όλα τα στατιστικά στοιχεία με αυτή την υποψηφιότητα, αφού δεν είναι καν υποψήφια στα βραβεία του Σωματείου Αμερικανών Ηθοποιών που ταυτίζονται κατά πολύ με τα Όσκαρ, όμως πολλοί τη θεωρούν μέχρι και φαβορί για τη νίκη. Βασική της αντίπαλος είναι η Κάρεϊ Μάλιγκαν που υποδύεται μια ηθικά περίπλοκη ηρωίδα στο Promising Young Woman, μια ταινία που έχει κρίσιμες υποψηφιότητες στις κατηγορίες Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Πρωτότυπου Σεναρίου. Το The United States vs. Billie Holiday έχει οικτρές κριτικές και δεν κατάφερε να κερδίσει καμία άλλη υποψηφιότητα πέραν εκείνης της πρωταγωνίστριάς του. Στην ίδια κατηγορία, η Βαϊόλα Ντέιβις της Θρυλικής Μα Ρέινι έγινε η μαύρη ηθοποιός με τις περισσότερες υποψηφιότητες για Όσκαρ στην ιστορία του θεσμού, ενώ την πεντάδα συμπληρώνει η πρόσφατα βραβευθείσα Φράνσες ΜακΝτόρμαντ (Η Χώρα των Νομάδων).
Κόβω το χέρι μου ότι είδα τη Τζόντι Φόστερ να δέχεται βραβείο με πιτζάμες στις Χρυσές Σφαίρες. Δεν την βλέπω στις υποψηφιότητες των Όσκαρ, όμως… τι συμβαίνει;
Η Τζόντι Φόστερ, νικήτρια-έκπληξη στις Χρυσές Σφαίρες στον Β’ γυναικείο ρόλο για το The Mauritanian, απουσιάζει από την αντίστοιχη πεντάδα των Όσκαρ, και έτσι γίνεται η πρώτη ηθοποιός από την Κάθριν Ρος το 1977 που ενώ έχει βραβευτεί με Χρυσή Σφαίρα δεν είναι υποψήφια για Όσκαρ. (Μην θρηνείτε για την Φόστερ: έχει ήδη 2 Όσκαρ και τον αιώνιο σεβασμό της κινηματογραφικής βιομηχανίας, θα είναι μια χαρά). Από τις υποψήφιες, η Μαρία Μπακαλόβα (του δεύτερου Borat) έγινε η πρώτη Βουλγάρα που φτάνει ως τα Όσκαρ, ενώ η Γκλεν Κλόουζ (Το Τραγούδι του Χιλμπίλη) σπάει πολλά όχι και τόσο κολακευτικά ρεκόρ ταυτόχρονα, αφού είναι πλέον η ηθοποιός με τις περισσότερες υποψηφιότητες και καμία νίκη και μόλις η τρίτη που προτείνεται για Όσκαρ και Χρυσό Βατόμουρο για την ίδια ταινία!
Τσάντγουικ Μπόουζμαν… *λυγμοί*
Όπως ήταν φυσικό, ο πρωταγωνιστής της Θρυλικής Μα Ρέινι και Μαύρος Πάνθηρας της Marvel, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 43 ετών, κέρδισε μια υποψηφιότητα Α’ ανδρικού ρόλου για την τελευταία ερμηνεία του ως τρομπετίστα στην ταινία του Netflix. Έγινε ο 8ος ηθοποιός που προτείνεται για μεταθανάτιο Όσκαρ, ενώ αν τα προγνωστικά επιβεβαιωθούν και κερδίσει, θα είναι μόλις ο τρίτος νικητής, μετά τον Πίτερ Φιντς και τον Χιθ Λέτζερ.
Είναι ολοφάνερο ότι ξέρεις τα Όσκαρ καλύτερα κι από την ίδια την Ακαδημία. Ποια ήταν η μεγαλύτερη έκπληξη στις φετινές υποψηφιότητες;
Το πιο μεγάλο σοκ στην ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων ήταν περισσότερο “τεχνικό”, παρά ουσιαστικό (εκτός αν μετρήσει κάποιος την παρουσία του Τόμας Βίντερμπεργκ του Another Round στην 5άδα των σκηνοθετών): ο Λακίθ Στάνφιλντ, σταθερά ανερχόμενος από το τηλεοπτικό Atlanta και μετά, βρέθηκε από το πουθενά υποψήφιος για Όσκαρ Β’ ανδρικού ρόλου για το Judas and the Black Messiah… το παράξενο είναι ότι ο Στάνφιλντ δεν διεκδικούσε καν μια θέση σε αυτή την κατηγορία, αφού η καμπάνια του ήταν για τον Α’ ανδρικό ρόλο. Δεν είναι ξεκάθαρο (= δεν ψάξαμε αρκετά) το τι συνέβη με τις ψήφους του και κατέληξε εκεί (ούτε ο ίδιος ξέρει), αλλά τώρα βρίσκεται αντιμέτωπος με το συμπρωταγωνιστή του στην ταινία, Ντάνιελ Καλούγια, που παρεμπιπτόντως είναι και το φαβορί για τη νίκη. Σπουδαία έκπληξη ήταν και η υποψηφιότητα για Καλύτερο Τραγούδι του “Husavik” από την κωμωδία Eurovision Song Contest: The Story Of Fire Saga, που ο Γουίλ Φέρελ έχει υποσχεθεί ότι θα τραγουδήσει στην απονομή.
Έχω Twitter. Πώς τα πήγαν τα Όσκαρ φέτος στον τομέα #OscarsSoWhite και στην ενσωμάτωση των γυναικών;
Όχι άσχημα, αφού το 50% των υποψηφίων και στις 4 ερμηνευτικές κατηγορίες είναι μειονότητες, ενώ για πρώτη φορά στην Καλύτερη Ταινία είναι υποψήφια μια παραγωγή αποκλειστικά μαύρων συντελεστών (το Judas and the Black Messiah) και, για δεύτερη φορά μετά τα Παράσιτα, μια ταινία με συντελεστές ασιατικής καταγωγής (το Minari). Ιστορικής σημασίας είναι και η κατηγορία των υποψήφιων σκηνοθετών, αφού για πρώτη φορά βρίσκονται στη λίστα δύο (και όχι μια, γεγονός έτσι κι αλλιώς σπάνιο) γυναίκες: η Κλόε Τζάο της Χώρας των Νομάδων και η Έμεραλντ Φένελ του Promising Young Woman (την ξέρετε και ως Καμίλα στο The Crown).
Έχω Facebook. Υπάρχουν Έλληνες υποψήφιοι φέτος;
Παντού υπάρχει ένας Έλληνας, ως γνωστόν. Στα φετινά Όσκαρ, υποψήφιος είναι ο Γιώργος Λαμπρινός για το μοντάζ του The Father και ο καταξιωμένος ελληνικής καταγωγής διευθυντής φωτογραφίας Φαίδων Παπαμιχαήλ της Δίκης των 7 του Σικάγο.
Έχω Bitcoin. Yπάρχει υποψηφιότητα ψηφιακού έργου τέχνης σε blockchain;
Μα φυσικά, θα ξέφευγαν τα Όσκαρ από το crypto art; Δεν είναι φετινό, αλλά το προ 5ετίας ντοκιμαντέρ Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah έγινε η πρώτη ταινία που πωλείται ως Non-Fungible Token (NFT ή μη εύχρηστο διακριτικό), ενώνοντας το blockchain με την ψηφιακή τέχνη. Κατάλαβε κανείς μας κάτι από την προηγούμενη πρόταση; Όχι βέβαια, αλλά είναι τιμή μόνο και μόνο να είσαι υποψήφιος για να καταλάβεις.