Το σινεμά δεν σταματά ποτέ και μαζί του ούτε τα φεστιβάλ που το συνοδεύουν. Μετά το θερινό Athens Open Air Film Festival, ακολουθεί η μεγάλη κινηματογραφική γιορτή της πόλης. Οι Νύχτες Πρεμιέρας, που φέτος συμπληρώνουν το μαγικό αριθμό είκοσι. Το Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας, σβήνει είκοσι κεράκια, έχοντας ξεκινήσει με ταπεινότητα το 1995, για να γίνει το σημείο αναφοράς των απανταχού σινεφίλ της πόλης, όπως φαίνεται άλλωστε και από τα λεγόμενα του αείμνηστου Γιώργου Τζιώτζιου σε εκείνο το πρώτο άνοιγμα:
«…Σε λίγες μέρες θα ξέρουμε κι εμείς αν αυτή η ιδέα, που έμοιαζε στην αρχή με τρελό όνειρο (αλλά μήπως έτσι δεν ξεκίνησε και το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ;), μπορεί να εξελιχθεί σ’ ένα μεγάλο, ετήσιο φεστιβάλ της Αθήνας, ένα αληθινό σταυροδρόμι του ανεξάρτητου σινεμά, μια γιορτή όπου θα μαζευόμαστε κάθε χρόνο και περισσότεροι»
Και τελικά εξελίχθηκε σε κάτι μεγαλύτερο από εκείνες τις πρώτες ταπεινές προσδοκίες. Σε ένα κλασικό αθηναϊκό φθινοπωρινό ραντεβού που κάνει ομαλότερη την επιστροφή από τις διακοπές. Μαζί του, πιστός συνεργάτης, το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ, που επίσης γίνεται 25 ετών και σίγουρα συναποτελούν τη νούμερο ένα κινηματογραφικά τεκμηριωμένη πηγή στη χώρα. Και βέβαια, για φέτος μας έχουν επιφυλαξει αρκετά κινηματογραφικά καλούδια.
Από τις 17 μέχρι τις 28 Σεπτεμβρίου, σε 6 διαφορετικές αίθουσες (Δαναός 1 & 2, Ιντεάλ, Opera Odeon 1 & 2, Ταινιοθήκη της Ελλάδας) θα δούμε πάνω από 100 καινούριες ταινίες μεγάλου μήκους- ελληνικές και ξένες-, σπέσιαλ αφιερώματα, ντοκιμαντέρ και μπόλικα φιλμ μικρού μήκους (εξήντα τον αριθμό).
Στα διαγωνιστικά τμήματα, έχουμε όπως κάθε χρόνο νέους, φερέλπιδες σκηνοθέτες :
Όπως το 10.000km του Κάρλος Μάρκες Μαρσέτ, μία αφοπλιστικά ειλικρινής σκιαγράφηση της πορείας που διανύει η αγάπη και ο έρωτας σε απόσταση, αλλά και το αγωνιώδες πολιτικό θρίλερ ’71 του Γιαν Ντεμάνζ που έκανε πρεμιέρα και τιμήθηκε στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου.
Περιμένουμε με αγωνία επίσης την κατηγορία «Μουσική και Φιλμ», με τα docs για τους Pulp και τον Νικ Κέιβ. Pulp: A Film about Life, Death and Supermarkets και 20.000 Days on Earth, αντίστοιχα. Αναμένεται σφαγή για τα μαγικά χαρτάκια.
Διόλου αμελητέα είναι η σημαντική προσπάθεια της διοργάνωσης σε ό,τι αφορά τις μικρού μήκους. Για τρίτη σερί χρονιά, θα δούμε ένα διαγωνισμό ανάμεσα σε νεαρούς έλληνες δημιουργούς που κάνουν τα πρώτα τους κινηματογραφικά βήματα και βρίσκουν μια γερή πλατφόρμα όπως είναι το φεστιβάλ για να το πράξουν.
Να περάσουμε και σε κάτι βασικό του κυρίως μενού. Τα ειδικά αφιερώματα. Είναι η βουτιά στο σινεφίλ παρελθόν, τιμώντας σκηνοθέτες που μας έχουν αφήσει σημαντική παρακαταθήκη. Φέτος έχουμε Ρόμπερτ Όλτμαν, μια ρετροσπεκτίβα στον Μεγάλο Αμερικάνο Ενναλλακτικό με φιλμ όπως τα Nashville, McCabe and Mrs. Miller και M.A.S.H..
Έτερος μεγάλος δημιουργός, ο Αντρέι Ζουλάφσκι με ταινίες όπως το Σημασία Έχει να Αγαπάς και το Μια Γυναίκα Δαιμονισμένη.
Ενδιαφέρον θα έχουν τα ντοκυμαντέρ, Life Itself για τον μακαρίτη πλέον σινεκριτικό Ρότζερ Ίμπερτ, ενώ αξιοσημείωτη προσθήκη στο πρόγραμμα είναι η νέα – ψηφιακά επεξεργασμένη από τον ίδιο το σκηνοθέτη (Τομπ Χούπερ) – κόπια του Ο Σχιζοφρενής Δολοφόνος με το Πριόνι, ένα φιλμ mε απόλυτο καλτ στάτους που συνιστά μια σκοτεινή, ζοφερή ματιά σε μια ηλιόλουστη δεκαετία.
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας σε αριθμούς:
– πάνω από 1800 ταινίες έχουν προβληθεί μέσα σε δύο δεκαετίες
– πάνω από 400.000 θεατές έχουν βρεθεί σε κάποια προβολή του φεστιβάλ
– 3 διαγωνιστικά τμήματα: Διεθνές Διαγωνιστικό, Ελληνικές Μικρού Μήκους
αλλά και το διαγωνιστικό τμήμα «Μουσική και Φιλμ»
– πάνω από 100 σημαντικές προσωπικότητες του διεθνούς κινηματογραφικού χώρου έχουν παραβρεθεί στο φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων οι Ντάνιελ Ντέι Λούις, Άρι Φόλμαν, Τζέιν Μπίρκιν, Φατίχ Ακίν, Αντέλ Εξαρχόπουλος, Κώστας Γαβράς, Τζέρεμι Άιρονς, Πίτερ Γκρίναγουέι, Αντρέα Άρνολντ, Τζούλιαν Τέμπλ, Τομ Τίκβερ, Σίον Σόνο, Κιμ Κι Ντουκ, Κριστίν Βασόν, Μελβίλ Πουπό, Μπεν Γκαζάρα, Νταν Φούτερμαν, κ.ά.
Για περισσότερες πληροφορίες: www.cinemag.gr & www.aiff.gr
Νύχτες Πρεμιέρας με Robert Altman, Nick Cave και φυσικά Pulp