«Μα καλά παίζει η Καραμπέτη σε κωμωδία;» Αυτή είναι μια εύλογη απορία. Που να ξέρατε, όμως, ότι είναι η τρίτη φορά που εμφανίζεται στην Όπερα της Πεντάρας του Μπρεχτ. Η πρώτη που υποδύεται την κυρία Πίτσαμ, τη σύζυγο του πολύ κακού της ιστορίας, του κύριου Πίτσαμ που τον υποδύεται ο Άγγελος Παπαδημητρίου. Την συναντήσαμε στα καμαρίνια της παράστασης λίγο πριν βγει στη σκηνή. Η Όπερα της Πεντάρας είναι μια από τις μεγαλύτερες παραγωγές που έχει δει η Αθήνα τον τελευταίο καιρό και γεμίζει κάθε βράδυ τον πεζόδρομο της Βουκουρεστίου μπροστά από το Παλλάς. Οι αιτίες; Πολλές! Μια απ’ αυτές η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη. Η βασικότερη, όπως μας εξηγεί η ίδια, είναι το ίδιο το έργο που είναι πιο επίκαιρο από ποτέ.
Ο ρόλος σας ποιος είναι; Παίζω τη σύζυγο του κ. Πίτσαμ, του ιδιοκτήτη της εταιρείας ζητιάνων. Ωμή, κυνική, σκληρή, μια στυγνή εργοδότης που εκμεταλλεύεται πολύ άγρια τους εργαζομένους της. Οι σχέσεις της μέσα στην οικογένεια απέναντι και στον σύζυγο αλλά και στην κόρη της την Πόλι δεν έχουν κανέναν ίχνος αγάπης αλλά επικεντρώνονται μόνο στη δύναμη του χρήματος και του κέρδους. Μέχρις εσχάτων. Είναι μια γυναίκα που βρίζει συνέχεια με ωμές και χυδαίες λέξεις.
Μπρεχτ έχετε ξαναπαίξει; Είναι η τρίτη φορά που παίζω στην Όπερα της Πεντάρας. Τις δύο προηγούμενες έπαιζα την Τζένη, οπότε από πόρνη έγινα επιχειρηματίας.
Τι σας δυσκολεύει πιο πολύ πάνω στη σκηνή; Καταρχάς τα τραγούδια. Υπάρχει όρος στο συμβόλαιο με το ίδρυμα Κουρτ Βάιλ να ειπωθούν στις τονικότητες που πρέπει που είναι χαμηλές για τη δική μου τη φωνή. Υπάρχει μια σκηνή κατς, πάλης επίσης. Δέρνω τον Μακχήθ και αρπάζω την Πόλι.
Για σας, είναι μεγαλύτερη πρόκληση μια μεγάλη σκηνή όπως το Παλλάς ή σε πιο μικρές σκηνές όπως ο Κολωνός; Για μένα βασικά είναι οι άνθρωποι. Ο σκηνοθέτης. Ο Χουβαρδάς είναι ένας κατεξοχήν αγαπημένους μου σκηνοθέτες και φέτος είχα τη χαρά ήδη να είμαι σε δύο δουλειές του. Φυσικά οι υπόλοιποι συνάδελφοι και οι συντελεστές. Είναι σημαντικό να υπάρχει καλή επικοινωνία. Βέβαια από την άλλη πιστεύω πολύ και στη δυναμική των μικρών θεάτρων. Εκεί που βρίσκονται νέοι άνθρωποι κυρίως και έχουν μια πειραματική ματιά πάνω στα κείμενα. Όπως η ομάδα των Bijoux De Kant. Φυσικά όταν τα πράγματα συνδυάζονται και έχεις και ένα σπουδαίο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα και μια άρτια παραγωγή, όπως είναι εδώ τότε αυτή είναι μια ευτυχής συγκυρία.
Γιατί κάποιος να δει την παράσταση; Για να προβληματιστεί ή για να διασκεδάσει; Μα, ο Μπρεχτ στέλνει κυρίως πολιτικά μηνύματα. Η Όπερα της Πεντάρας είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Γραμμένο το 1928, πριν από το μεγάλο κραχ, στο μεσοπόλεμο, με την άνοδο του ναζισμού στα πρόθυρα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Δυστυχώς, οι κοινωνικοπολιτικές συνθήκες μοιάζουν πολύ με τις τωρινές στην Ελλάδα. Αυτό το έργο προσπαθεί να δείξει αυτό τον μηχανισμό του χρήματος, της εξουσίας και τις συνέπειες που έχει πάνω στις ζωές των ανθρώπων. Την αλλοτρίωση που προκαλεί και το πόσο ένας άνθρωπος εκμεταλλεύεται ο ένας τον άλλον. Είναι ο θάνατος σου ή ζωή μου ορισμένες φορές. Ο κ. Χουβαρδάς έστησε έτσι την παράσταση που δεν έχει το φολκλόρ μιας εταιρείας ζητιάνων αλλά μιας σύγχρονης επιχείρησης όπου υπάρχουν όλοι αυτοί εργαζόμενοι τον λίγων ευρώ που δεν απέχουν πολύ από ζητιάνους. Αυτό είναι και το πολιτικό σχόλιο της δικής μας παράστασης. Μας έχει ζητηθεί από τον κ. Χουβαρδά να φέρουμε πάνω μας, στα σώματά μας, στην ενέργεια μας, αυτή την τεράστια κόπωση που κουβαλάμε από αυτή την πολιτική κατάσταση γύρω μας. Μην ξεχνάμε όμως και το χιούμορ. Όλα αυτά φαίνονται υπό το πρίσμα μιας μαύρης κωμωδίας.
Παράσταση: Η Όπερα της Πεντάρας
Πρωταγωνιστούν: Μακχήθ: Χρήστος Λούλης/ Κυρία Πίτσαμ: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη/ Κύριος Πίτσαμ: Άγγελος Παπαδημητρίου/ Τζέννυ: Λυδία Φωτοπούλου/ Αφηγητής, Αστυνόμος Μπράουν: Νίκος Καραθάνος/ Πόλλυ: Νάντια Κοντογεώργη/ Λούσυ: Κίκα Γεωργίου
Συντελεστές: Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας/ Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς/ Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη/ Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη/ Ενορχηστρωτική επιμέλεια – διεύθυνση ορχήστρας: Θοδωρής Οικονόμου/ Δημιουργία βίντεο: Δημοσθένης Γρίβας/ Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος/ Σχεδιασμός ήχου: Κώστας Μπώκος/ Φωνητική Διδασκαλία: Μιχάλης Παπαπέτρου Κινησιολογική Επιμέλεια: Αμάλια Μπέννετ