Οι Montpellier Collectors, δηλαδή ο Βασίλης Σπύρου και η Ευγενία Δημοπούλου βολτάρουν σε υπαίθρια παζάρια ανά την Νότια Γαλλία και με μάτια ανοιχτά προσπαθούν να εντοπίσουν κομμάτια που παρά την φθορά του χρόνου, κρατούν την ιδιαίτερη αισθητική τους, κουβαλούν μνήμες και αντιπροσωπεύουν την γαλλική κουλτούρα. Τα φροντίζουν και έπειτα τα διαθέτουν προς πώληση μέσω e – shop. Αντικείμενά τους – συγκεκριμένα μια κουρευτική μηχανή του ’50 – έχουν φτάσει μέχρι την Αυστραλία.
Ο Βασίλης πρόσφατα βρέθηκε μπροστά σε μια συναρπαστική ανακάλυψη. Ένα κουτί με 75 αρνητικά από φωτογραφικές πλάκες του 1929 – 32. Τα εμφάνισε και είδε τις εικόνες μιας οικογένειας σε διάφορες στιγμές, κυρίως σε διακοπές. Σε μία φωτογραφία μάλιστα, φαίνεται το παλατάκι – στολίδι στο λιμάνι της Νίκαιας το οποίο καταστράφηκε ολοσχερώς στον πόλεμο και από ότι λένε, έχει αποτυπωθεί σε ελάχιστες εικόνες. Ο Βασίλης λέει στην Popaganda λίγα λόγια για την στιγμή της ανακάλυψης.
«Όταν ο καιρός είναι βροχερός η μεγάλη marché της Κυριακής μένει λειψή και το πιο πιθανό είναι να γυρίσεις με άδεια χέρια. Ένα τέτοιο πρωινό, με ελάχιστους θαρραλέους πωλητές, ετοιμαζόμουν να φύγω μετά από μια σύντομη και άκαρπη διερευνητική βόλτα. Περνώντας απ’τους τελευταίους πάγκους δίπλα στην έξοδο, παρατήρησα ένα παλιό κουτάκι που στέκονταν ανάμεσα σε μεταχειρισμένες συσκευές και μπλεγμένα καλώδια. Επάνω αχνοφαίνονταν μερικές γαλλικές πόλεις και τα έτη 1929, ’31 και ’32. Πολλά κουτιά προϊόντων που ανήκουν στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα, έχουν συλλεκτική αξία και συνήθως πωλούνται άδεια. Το συγκεκριμένο όμως, με μεγάλη μου έκπληξη, διαπίστωσα ότι ήταν γεμάτο δεκάδες αρνητικά φωτογραφιών (9×12) σε γυαλί και ζελατίνη. Αμέσως το άνοιξα και άρχισα να παρατηρώ το υλικό σηκώνοντας τα αρνητικά προς το φως. Από την πρώτη κιόλας φωτογραφία μπορούσες να καταλάβεις ότι δεν επρόκειτο για κάποιες τυχαίες οικογενειακές στιγμές. Ήταν εικόνες με ωραίες συνθέσεις, τραβηγμένες με σωστή τεχνική. Τελικά, με γρήγορες κινήσεις, πήρα το κουτάκι ανυπομονώντας να τις εμφανίσω για να μάθω την ιστορία τους.
Στη σειρά των φωτογραφιών συγκεντρώνονται οι καλοκαιρινές στιγμές μιας μεγαλοαστικής γαλλικής οικογένειας του ’30 και μέσα από αυτές μπορείς να διακρίνεις τα χαρακτηριστικά και τις συνήθειες μιας ολόκληρης εποχής. Ακολουθώντας τα χνάρια τους κάνεις ένα ταξίδι από την Γαλλική Ριβιέρα με τα κτίρια-σύμβολα που έπαψαν να υπάρχουν, μέχρι τα διάσημα θέρετρα της Βρετάνης και της Νορμανδίας που ενέπνευσαν μεγάλους ζωγράφους και ποιητές».