Τρεις διαφορετικές αγρύπνιες με αφορμή τρεις μεγάλες θρησκευτικές γιορτές θα πραγματοποιηθούν τους επόμενους μήνες . Η πρώτη, η Αγρυπνία της Γέννησης (The Nativitas Insomnia), θα λάβει χώρα τα μεσάνυχτα της Τετάρτης 23ης προς Πέμπτη 24η Δεκεμβρίου 2015, σε συνεργασία με το Δίκτυο Μεταναστριών Ελλάδας «ΜΕΛΙΣΣΑ». Εκεί ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Ντέλλας, σε συνεργασία με άλλους καλλιτέχνες, τους σκηνογράφους Ανδρέα Σκούρτη, Κωνσταντίνα Μαρδίκη, Νεφέλη Σωτηράκη, τους μουσικούς Σοφία Λαμπροπούλου, Αλέξανδρο Κτιστάκη, τον κινηματογραφιστή Γιάννη Βάκρινο, τον φωτογράφο Φώτη Πλέγα και τον επίσης σκηνοθέτη Λάκη Παπαστάθη σε συνεργασία με το Δίκτυο Μεταναστριών Ελλάδας «ΜΕΛΙΣΣΑ» θα παρουσιάσει μια διαδραστική παράσταση-περφόμανς που περιστρέφεται γύρω από τον άξονα του «ξένου» και προσπαθεί να απαντήσει στα ερωτήματα «Τι σημαίνει να είσαι ξένος; Πόσοι μόνιμοι είναι οι όροι “οικοδεσπότης” και “φιλοξενούμενος” και πόσο εύκολα οι όροι αυτοί μπορούν να αλλάξουν χέρια;».
Mέχρι να έρθει αυτή η στιγμή ο σκηνοθέτης Kωνσταντίνος Ντέλλας απαντάει στα ερωτήματα της Popaganda.
Πώς προέκυψε η ιδέα τριών αγρυπνιών εμπνευσμένες από τρεις μεγάλες γιορτές; Ήθελα από καιρό να κάνω κάτι μεταμεσονύκτιο, κυρίως Χριστουγεννιάτικο. Στην πορεία όμως άρχισε να σχηματίζεται το τρίπτυχο, που τελικά ονομάστηκε INSOMNIA GRECA, μέσα στα πλαίσια τριών σημαντικών στιγμών της λαϊκής και θρησκευτικής παράδοσης μας που σηματοδοτούν και τον κύκλο της ζωής. Και οι τρεις περιπτώσεις –Χριστούγεννα, Απόκριες και Πάσχα- έχουν το κοινό χαρακτηριστικό της αναγέννησης μέσα από το θάνατο, συμβολικό ή κυριολεκτικό.
Τι σημαίνουν οι γιορτές αυτές για εσένα; Και οι τρεις γιορτές έχουν το στοιχείο της γείωσης και της θέωσης στη σωστή αναλογία, πράγμα που προσωπικά με γοητεύει.
Πρόκειται για 3 χριστιανικές γιορτές. Πόσο η θρησκεία μπορεί να επηρεάσει μια παράσταση ή την έμπνευση του καλλιτέχνη; Πρόκειται για τρεις χριστιανικές γιορτές με σπαράγματα παγανιστικά και με έντονο το στοιχείο του δρωμένου ως μέσο ενός κώδικα σημειολογικού. Σαφώς και θεωρώ ότι η τέχνη που έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια μιας θρησκείας μπορεί να επηρεάσει μία παράσταση ή έναν καλλιτέχνη, όπως και η τέχνη στη λαϊκή της μορφή. Είμαστε μέρος αυτής της αλυσίδας και είμαστε εδώ για να την φιλτράρουμε, να την κριτικάρουμε , να την γκρεμίζουμε και να την ξαναχτίζουμε.
Τι θα συμβεί στην Αγρυπνία της Γέννησης; Το Θέατρο θα είναι ανοιχτό από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 4 τα ξημερώματα. Ο θεατής μπαίνοντας στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά – όποια ώρα θέλει – θα παίρνει έναν χάρτη στα χέρια του, όπου θα βλέπει σε ποιούς χώρους υπάρχουν εγκαταστάσεις και τί ώρες θα είναι ανοιχτές. Από εκεί και πέρα, φτιάχνει ο ίδιος την πορεία του, μπορεί να κάτσει όσο θέλει σε όποια εγκατάσταση θέλει, να βγει να κάνει ένα τσιγάρο, μια βόλτα και να ξαναέρθει. Και μόνο το ότι θα μπορεί να περιηγηθεί σε μέρη που άλλες μέρες δεν μπορεί, θα είναι πιστεύω μια γεμάτη εμπειρία. Η χριστουγεννιάτικη αγρυπνία έχει στηθεί πάνω στον άξονα του «ξένου», είτε μιλάμε για προσφυγιά είτε για μεταναστευτικό. Η συνεργασία με το Δίκτυο Μεταναστριών «Μέλισσα» ήταν ένα από τα στοιχεία της αγρυπνίας που το χαίρομαι ιδιαίτερα.
Θέατρο και κοινωνική δράση. Πόσο άμεσα συνδέονται; Το θέατρο – με όποια του μορφή – είναι από μόνο του κοινωνική δράση.
Η βοήθεια προς σε συνεργασία με το Δίκτυο Μεταναστριών Μέλισσα επεκτείνεται και πέραν του πλαισίου της αγρυπνίας; Τα σακίδια που θα ετοιμαστούν από τον κόσμο που θα έρθει θα δοθούν την επόμενη μέρα στη «Μέλισσα» για να τα προσφέρουν όπου νομίζουν ότι υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη. Ο κόσμος θα έρθι σε επαφή με αυτό το Δίκτυο, θα μπορεί να το ψάξει μετά και μόνος του. Η ουσία, με λίγα λόγια, είναι η Χριστουγεννιάτικη αγρυπνία να είναι απλά η αφορμή για μια ανάγνωση λίγο πιο ουσιαστική των ημερών αυτών και ελπίζω να το καταφέρουμε.