Είναι Φεβρουάριος του 2004 και όλοι οι Αμερικανοί (άντε οι περισσότεροι), βρίσκονται σε ζωντανή σύνδεση με το Χιούστον του Τέξας. Παρακολουθούν το Super Bowl XXXVIII, και πιο συγκεκριμένα το γνωστό halftime show, αυτό που δίνει δηλαδή τιμή και δόξα σε όποιον καταφέρνει να το αγκαλιάσει και να του αποσπάσει την τέλεια στιγμή. Janet Jackson και Justin Timberlake. Χορεύουν, τραγουδούν, ερωτοτροπούν. Το sexiness σχίζει την μικρή οθόνη σαν βέλος, οι παλμοί ανεβοκατεβαίνουν σαν χαλασμένο ασανσέρ, ένα χέρι πετιέται από το πουθενά, ένα μπούστο εκρήγνυται, ένα στήθος εμφανίζεται μπροστά σε 140 εκκατομύρια τηλεθεατές για 9/16 εκατοστά του δευτερολέπτου, ένας νέος πόλεμος, πολιτιστικός αυτή τη φορά, ξεκινά, ο λευκός άνδρας που αποκαλύπτει το στήθος μιας μαύρης γυναίκας, μάντεψε τι και πως, μάντεψε στο τέλος ποιος κάνει καριέρα και ποια εξαφανίζεται.
Ήταν 1η Φεβρουαρίου του 2004 και η Αμερική, γεμάτη σεξισμό, ρατσισμό και σεμνοτυφία, παγώνει, με η χωρίς εισαγωγικά, στη θέα ενός μαύρου στήθους. Η Janet Jackson ήταν η επιλογή του National Football League και του MTV. Ομοίως και ο Justin Timberlake. Αυτή ερμήνευσε τα All for you, Rhythm Nation, The Knowledge. Και μετά ήρθε η στιγμή του ντουέτου της με τον Justin Timbarlake στο Rock yοur body. Η χορογραφία ήθελε τον Justin να τραγουδά: Cause I gotta have you naked by the end of this song και να σκίζει το κοστούμι της Janet στο πάνω μέρος, προφανώς σε μια τελική αναπαράσταση του μεταξύ τους πάθους. Αυτό που τελικά έγινε ήταν κάτι που χαρακτηρίστηκε, τις μέρες που ακολούθησαν, ως nipple gate και ανέδειξε για μια ακόμη φορά την διαφορά των φυλετικών και πολιτιστικών ρευμάτων που επικρατούν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Ο JT έσπευσε να διευκρινίσει πως αυτό δεν ήταν στημένο, μόνο μια τυχαία στιγμή που πρόλαβε να μπει στο χρόνο και να γράψει ιστορία. «Λυπάμαι αν πρόσβαλα κάποιον, δεν ήταν αυτή η πρόθεση μου» συμπλήρωσε. Δεκαεφτά χρόνια αργότερα, ο στυλίστας της JJ εκείνο το βράδυ, Wayne Scott Lukas, θα αποκάλυπτε πως ο πρώην αστέρας των ‘N Sync ήταν αυτός που «πίεσε» για μια τέτοια εξέλιξη, σχεδόν «απαιτώντας» αλλαγές σε σημεία του φορέματος την τελευταία στιγμή, καθώς κάτι είχε στο νου του, κάπως ήθελε να ξεπεράσει το φιλί της Madonna με την Britney Spears από τη σκηνή των MTV Awards που είχε γράψει την δική του ιστορία, λίγους μήνες νωρίτερα. Αλήθεια, ψέματα, όπως και να ‘χει, η μετέπειτα εξέλιξη δίνει τις δικές της εξηγήσεις.
H Janet Jackson, όταν έγινε το περιστατικό, ήταν έτοιμη να βγάλει, μετά από τρία χρόνια απραξίας, νέο άλμπουμ. Το Damita Jo κυκλοφόρησε ένα μόλις μήνα μετά το «καταραμένο» μισάωρο, ανέβηκε στο Νο 2 του Billboard 200 και «εξαφανίστηκε» σχεδόν αμέσως, μέσα στη δίνη της αρνητικής κριτικής που δεν είχε να κάνει με το ποιόν την μουσικής της, αλλά με το τύπου ποιόν της, ως καλλιτέχνιδας. Στα 46α βραβεία GRAMMY που ακολούθησαν, η JJ είχε ανακοινωθεί ως βασική παρουσιάστρια. Το CBS ακύρωσε την εμφάνιση της. Αντιθέτως επέτρεψε την εμφάνιση του JT παρά το γεγονός πως αυτός είναι που είχε ήδη δηλώσει μόνος υπεύθυνος του «ανάρμοστου» αυτού συμβάντος. Δεν ήταν όμως οι μόνες κυρώσεις, τις οποίες η Janet Jackson «έπρεπε» να υποστεί στην συνέχεια. Το πλάνο της να ερμηνεύσει σε βιογραφική ταινία, τη ζωή της τραγουδίστριας και ακτιβίστριας Lena Horne, μπήκε οικειοθελώς (;) στα συρτάρια, ενώ οι υπεύθυνοι του Walt Disney World έτρεξαν να αφαιρέσουν από το άγαλμα του Μίκι Μάους, την χαρακτηριστική κάπα που φορούσε η Jackson στο Rhythm Nation, ως ένδειξη αποτροπιασμού (δηλαδή αποτέλεσμα ξεκάθαρης ηθικολογίας).
Εκεί που η JJ είδε την καριέρα της να στραβοπατά και να πέφτει σε γκρεμό, ο Justin Timberlake την είδε να ανθίζει και να εξελίσσεται. Δύο χρόνια μετά, το 2006, θα κυκλοφορήσει το Future sex/ Love Sounds το οποίο και θα τον μετατρέψει σε μέγκα σταρ των μέγκα σταρ!
Δεκαεφτά χρόνια μετά, το 2021 και ένα ντοκιμαντέρ έρχεται να βάλει τον όρο wardrobe malfunction στο παιχνίδι των αναμνήσεων. Και να πιάσει το θέμα από την αρχή. Ή μάλλον να το πιάσει αλλιώς. Όπως κανείς δεν τολμούσε να το πιάσει τότε. Γιατί αυτό που δεν τολμούσε η τότε εποχή, το επιθυμεί και το απαιτεί η τωρινή.
Το ντοκιμαντέρ θα κάνει παρθενική εμφάνιση σήμερα στο FX & Hulu. Ονομάζεται Malfunction: The Dressing Down of Janet Jackson, αποτελεί κομμάτι της σειράς ντοκιμαντέρ New York Times Present και είναι οργανωμένο από την ίδια ομάδα που έφτιαξε το έξοχο και προτεινόμενο για ΕΜΜΥ, Framing Britney Spears. Στο φιλμ θα περιέχονται σπάνια πλάνα από εκείνη τη βραδιά και συνεντεύξεις από κόσμο που ήταν εμπλεκόμενο στο πρόγραμμα (συν κάτι μεγαλοστελέχη του NFL και MTV που πλέον, τώρα, απλά μπορούν). Δεν έχει ανακοινωθεί αν οι δύο σταρ θα πάρουν θέση με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Το Deadline αναφέρει πάντως ότι αρκετοί εκπρόσωποι της μουσικής βιομηχανίας, κριτικοί αλλά και μέλη της ίδιας της οικογένειας της Jackson θα βρεθούν στο στόχαστρο της κάμερας. Με ποιο τρόπο και από ποια σκοπιά, λίγη υπομονή χρειάζεται. Μετά το ντοκιμαντέρ της Britney και την όλη συζήτηση που προέκυψε για την κακοποίηση και τον ακρότατο σεξισμό στον κόσμο των γυναικείων ποπ ειδώλων, ο Justin έσπευσε να ζητήσει δημόσια συγνώμη για όλα αυτά που είπε και έκανε εις βάρος της. Όπως και της Janet Jackson: «Θέλω να ζητήσω συγνώμη τόσο από την Britney όσο κι από την Janet προσωπικά» είπε, «γιατί νοιάζομαι και σέβομαι τις δύο αυτές γυναίκες, ενώ γνωρίζω ότι έχω σφάλλει. Η βιομηχανία είναι ελαττωματική. Προετοιμάζει τους άντρες, ειδικά τους λευκούς, για την επιτυχία. Είναι σχεδιασμένη με αυτόν τον τρόπο. Ως άνδρας σε προνομιακή θέση, πρέπει να μιλήσω ανοιχτά γι’ αυτό. Εξαιτίας της άγνοιας μου, δεν κατάλαβα από την αρχή τι πραγματικά συνέβαινε, όσο συνέβαινε και στη δική μου ζωή. Δεν θέλω όμως να επωφεληθώ ποτέ ξανά από τη μείωση των άλλων γύρω μου». Στοίχημα πως μετά τη σημερινή προβολή θα πει κι άλλα.
Υ.Γ. Τον Ιανουάριο του 2022 ένα ακόμη ντοκιμαντέρ για την ζωή της Janet Jackson θα κάνει την εμφάνιση του, σε παραγωγή (και έλεγχο) αυτή την φορά από την ίδια. Με τίτλο, το απλό και ξεκάθαρο Janet και αναφορά στα 40 χρόνια από την κυκλοφορία του ντεμπούτου της άλμπουμ (21 Σεπτεμβρίου 1982).