Χορός στην Ελευσίνα. Μια ωραία ιστορία που κράτησε δύο χρόνια. Κάθε νέος χορογράφος κλήθηκε να κατασκευάσει την προσωπική του ουτοπία, τον δικό του μη-τόπο και να τον παρουσιάσει ως ένα ξεχωριστό δικό του έργο. Στόχος του προγράμματος ήταν η ανάδειξη εμβληματικών τοποθεσιών της Ελευσίνας μέσα από τα site-specific έργα των χορογράφων, δημιουργώντας έναν νέο χάρτη της πόλης. Μέσα από τη συμμετοχή τους στην Ακαδημία, οι καλλιτέχνες ανέπτυξαν τις συνθετικές τους δεξιότητες και διαμόρφωσαν τις δικές τους δημιουργικές προσεγγίσεις, υπό την καθοδήγηση διακεκριμένων δημιουργών και επαγγελματιών από τον χώρο των τεχνών, ιστορικούς και θεωρητικούς της τέχνης, καθώς και παραγωγούς.
Το ταξίδι τέθηκε υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Πατρίσιας Απέργη και της ομάδας σύγχρονου χορού Αερίτες. Και κάπου τόσο φυσικά χρειάστηκε η περιπατητική site specific παράσταση Dance MyS+eries / Season 2 για να δείξει στους δρόμους της πόλης τις χορευτικές της διαστάσεις. Κι ενώ τον πρώτο χρόνο οι έξι νέοι χορογράφοι, Χριστιάνα Κοσιάρη, Γιώργος Παπαδόπουλος, Ελιάν Ρουμιέ, Εμμανουέλα Σακελλάρη, Κατερίνα Φώτη, Διαμάντω Χατζηζαχαρία, που συμμετείχαν στην Ακαδημία Χορογραφίας παρουσίασαν τα Dance MyS+eries / Season 1 με τη μορφή open sharing στο X-Bowling Art Center που φιλοξένησε την Ακαδημία, στη δεύτερη σεζόν, με οδηγούς τη Δήμητρα Μητροπούλου, την Caterina Politi και τον Ηλία Χατζηγεωργίου, παρουσιάζουν τα 15λεπτης διάρκειας έργα τους στον δημόσιο χώρο, συνομιλώντας με την ιστορία της πόλης, τους ανθρώπους, τα κτήρια και τις γειτονιές της.
Στη φετινή τους εκδοχή, τα Dance MyS+eries / Season 2 ανοίγουν τον διάλογο με τους νέους χορογράφους και χαρτογραφούν μια νέα διαδρομή στην Ελευσίνα. Χωρίζονται σε διαφορετικά επεισόδια, με καθένα από αυτά να συνθέτει το έργο κάθε χορογράφου. Κάθε τίτλος και ένας διαφορετικός σταθμός. Και κάθε σταθμός φωτίζει μια κρυφή πτυχή της πόλης, προσκαλώντας το κοινό σε ένα ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο της Ελευσίνας.
Τρεις μέρες ακόμη ( 30 Ιουνίου και 1 & 2 Ιουλίου) και οι έξι νέοι χορογράφοι που ολοκλήρωσαν την καλλιτεχνική τους έρευνα μοιράζονται, πέρα από τα έργα τους, τις εικόνες που αποκόμισαν από αυτή τη σωματική «περιπέτεια»:
Κατερίνα Φώτη / The Kitchen Dance: A house trace vocabulary: Η παρουσία μου στην Ελευσίνα και η εμπλοκή μου με το πρόγραμμα της Ακαδημίας Χορογραφίας μου έδωσε τη δυνατότητα να ερευνήσω σε βάθος μια θεματική που με αφορά συνολικά, την έμφυλη δηλαδή καταπίεση. Κατάφερα μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια να την σωματοποιήσω με τρόπο που να φέρει την κινητική μου ταυτότητα και να την τοποθετήσω στο χωρικό πλαίσιο του τόπου της Ελευσίνας όπου ενυπάρχουν πολλαπλές αναγνώσεις της έμφυλης αυτής ανισότητας. Όπως σε κάθε προάστιο και επαρχία, οι αναγνώσεις αυτές αναδεικνύονται ακόμα περισσότερο μέσα από ένα ταξικό και υπαρξιακό πρίσμα και αυτό αναβαθμίζει για εμένα την αξία της έρευνάς μου. Παρότι η διαδικασία της έρευνας για εμένα ήταν πολύ προσωπική, καθώς ένα residency απαιτεί από τον κάθε καλλιτέχνη και την κάθε καλλιτέχνιδα να αγγίξει τον πυρήνα των ερωτημάτων που τον/την απασχολούν, το εκπαιδευτικό σκέλος του προγράμματος μου έδωσε τη δυνατότητα να επανέλθω σε μια συνθήκη όπου επανανακαλύπτω τα εργαλεία της χορογραφικής δουλειάς όχι μόνο μέσα από το σώμα αλλά μέσα από όλα τα στοιχεία που συναποτελούν την παραστατική τέχνη – φωτισμοί, σκηνογραφία κ.ο.κ. Ειδική μνεία στα δραματουργικά σεμινάρια και στο δραματουργικό curating που προσωπικά το είχα τρομερή ανάγκη και απελευθέρωσε μέσα μου την χρήση της αφηγηματικής λειτουργίας του χορού
Ελιάν Ρουμιέ / 25 KM: Η Ελευσίνα είναι μία πόλη αντιθέσεων, πλούσια σε ερεθίσματα. Ο τόπος αυτός, γεωγραφικά και ιστορικά, είναι άρρηκτα συνδεδεμένος τόσο με την ανύψωση του πνεύματος και της ψυχής όσο και με την καταστροφή της φύσης. Τριγυρνώντας περισσότερο μέσα σε αυτήν παρατήρησα αρκετά από τα εγκαταλελειμμένα της κτίρια και με πολλή συγκίνηση φαντάστηκα εικόνες από τη ζωή των κατοίκων και εργαζομένων της Ελευσίνας πλάι στα σύγχρονα αρχαία των εργοστασίων. Παρατήρησα επίσης την περηφάνεια των κατοίκων της πόλης και την άνεση με την οποία μοιράστηκαν μαζί μας προσωπικές αφηγήσεις από τη ζωή τους. Τα τελευταία δύο χρόνια απέκτησα νέες γνώσεις πάνω σε έννοιες όπως αυτή της έρευνας και της χορογραφικής δημιουργίας, και έντονες εμπειρίες με την ομάδα χορογράφων που δημιουργήθηκε στα πλαίσιά της.
Γιώργος Παπαδόπουλος / Μολυσμένο – Μην Κοιτάς: Το μεγαλύτερο όφελος που αποκόμισα είναι η ανθρωπιά. Η κατανόηση και η αγάπη. Ένιωσα τι σημαίνει να είσαι μέλος μιας οικογένειας καλλιτεχνών που καταλαβαίνουν τις ανησυχίες σου και έχουν όλη την καλή πρόθεση να σε βοηθήσουν και να σε υποστηρίξουν στους οραματισμούς σου και να σε απελευθερώσουν από τις σκέψεις σου, να υλοποιήσουν το έργο σου και να μπορείς να ξεκλειδώσεις ολόκληρους κόσμους. Έμαθα να χάνω, έμαθα να κάνω λάθη και να προχωράω δημιουργώντας έναν κόσμο γεμάτο ειλικρίνεια. Σταμάτησα να ανησυχώ για την αποτυχία γνωρίζοντας ότι μόνο εάν αποτύχω θα επιτύχω και θα μπορέσω να καταλάβω τον κόσμο μου καλύτερα.
Χριστιάνα Κοσιάρη / Bouboulines: Μια τρομερή ευκαιρία να αναμετρηθώ με τη χορογραφική σύνθεση και να δημιουργήσω ένα έργο που έχει αναφορές στην πόλη και στους κατοίκους της. Η διαδικασία αυτή, με τις όποιες προκλήσεις της, μου πρόσφερε γνώση και με εξέλιξε ως emerging artist. Δεν παραλείπω τη γνωριμία με ξένους και Έλληνες καλλιτέχνες, όπως χορογράφους, σκηνογράφους, φωτιστές, μουσικούς, επιμελητές στο πλαίσιο των workshops που διοργάνωσε αυτά τα δύο χρόνια η Ακαδημία Χορογραφίας. Βλέποντας τη δουλειά τους, συζητώντας και αποκτώντας μια επαφή μαζί τους, ήταν το μεγαλύτερο όφελος για εμένα.
Εμμανουέλα Σακελλάρη / Dealing with Fireworks: Ο χρόνος δυο ετών που μας δίνεται πάνω σε μία θεματική και στην παραγωγή ενός έργου, με βοήθησε πολύ στο να μπορέσω να καταλάβω πώς να λαμβάνω αποφάσεις και πώς μπορώ να διευρύνω συνεχώς το καλλιτεχνικό περιεχόμενο. Η καθοδήγηση και η γνωριμία με το έργο άλλων καλλιτεχνών/μεντόρων μέσα από το αντικείμενό τους ήταν μία συμπύκνωση εργαλείων και εμπειριών που αισθάνομαι ότι με έκαναν να εξελιχθώ. Για εμένα, το να βρω το προσωπικό μου αντίκρισμα μέσα από το πρίσμα της πόλης, ήταν μία σημαντική διαδικασία, καθώς μέσα από αυτήν αντιλαμβάνεσαι ποια είναι τα ουσιώδη πράγματα που τελικά σε αφορούν ή όχι. Ένα ακόμα όφελος είναι το να έχεις καλλιτεχνική υποστήριξη στα πρώτα σου βήματα ως χορογράφος. Τέλος, για εμένα όλο το πρόγραμμα της Ακαδημίας ήταν επίσης μία διαδικασία συνεχόμενης γνωριμίας με την πόλη, τους κατοίκους και το περιβάλλον της που μου έδωσαν πολλά ερεθίσματα.
Διαμάντω Χατζηζαχαρία / Dunk: Η συνύπαρξη τόσων καλλιτεχνών υπό ένα πλαίσιο ίσως να είναι και το μεγαλύτερο όφελος που αποκόμισα. Τα τελευταία δύο χρόνια γνώρισα την πόλη καλύτερα μέσα από ένα φακό δημιουργίας, ενώ η Ακαδημία ενίσχυσε την εμπειρία μου φέρνοντας με σε επαφή με πολλούς καλλιτέχνες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Οι συμμετέχοντες δημιουργήσαμε μεταξύ μας ένα δίκτυο υποστήριξης που μας επέτρεψε να μάθουμε ο ένας από τον άλλον και να εξελιχθούμε ως δημιουργοί. Η Ακαδημία ενθάρρυνε την συστηματική ανατροφοδότηση μεταξύ μας καθώς και την δημιουργική ανεξαρτησία, απαραίτητα στοιχεία μιας χορογραφικής διαδικασίας. Μας έφερε αντιμέτωπους με δυσκολίες που συνήθως εμφανίζονται στην δουλειά μας καθώς και με τρόπους αντιμετώπισης τους, μετατρέποντας μας έτσι σε επαγγελματίες χορογράφους. Δύο χρόνια αργότερα, νιώθω εφοδιασμένη με γνώσεις, ερεθίσματα και έμπνευση για να συνεχίσω να δημιουργώ, έχοντας πάντα στο μυαλό μου την αναγκαιότητα – και την ομορφιά – της συνεργασίας.
Καλλιτεχνική Διεύθυνση – Επιμέλεια: Πατρίσια Απέργη
Βοηθός Καλλιτεχνικής Διευθύντριας – Stage Manager: Δήμητρα Μητροπούλου
Δραματουργική Επιμέλεια: Roberto Fratini Serafide
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Βιντεοσκόπηση: Γρηγόρης Πανόπουλος
Σύμβουλος Έρευνας και Σύνδεσης με την πόλη: Αναστασία Τσοπελάκη
Ερμηνευτές – οδηγοί: Δήμητρα Μητροπούλου, Caterina Politi, Ηλίας Χατζηγεωργίου
Μια παραγωγή της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης
Πληροφορίες για τα έργα εδώ
Μέρες: 29 & 30 Ιουνίου και 1 & 2 Ιουλίου
Χώρος: Δημόσιος χώρος Ελευσίνας | Σημείο συγκέντρωσης: Φουγάρο ΙΡΙΣ
Ώρα προσέλευσης: 19:10
Ώρα έναρξης: 19:30
Διάρκεια: 180 λεπτά
Είσοδος ελεύθερη | Απαραίτητη προκράτηση θέσης εδώ
Μέγιστος αριθμός θεατών: 40 άτομα