Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
popaganda
popagandaΒΙΒΛΙΟ

20 επιλογές ελληνικής λογοτεχνίας για τις γιορτές

Είκοσι υπέροχα μυθιστορήματα ελληνικής λογοτεχνίας για τις μέρες των εορτών – και όχι μόνο!
Εικονογράφηση: Κατερίνα Καραλή
Λογοτεχνία 2023

 Είκοσι βιβλία ελληνικής λογοτεχνίας που συνομιλούν με την εποχή μας αλλά και με την ιστορία, τη μνήμη και τις πιο διαχρονικά επίκαιρες ανθρώπινες ανησυχίες. Πρόκειται για μυθιστορήματα, νουβέλες, βιογραφίες και συλλογές που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων: από την προσωπική ενηλικίωση μέσα σε ταραγμένες ιστορικές περιόδους μέχρι τις σύγχρονες κρίσεις ταυτότητας, από τον έρωτα και τη βία έως τη μοναξιά, την τέχνη και την ανάγκη για κάποιο νόημα. Οι συγγραφείς, παλαιότεροι και νεότεροι, καταθέτουν ώριμες και τολμηρές αφηγήσεις, πειραματίζονται με τη φόρμα και τη γλώσσα, αναμετρώνται με συλλογικά τραύματα και με μικρές, ιδιωτικές ιστορίες που –με κάποιον τρόπο- μας αφορούν όλους. Αυτή η επιλογή, φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν «αναγνωστικό οδηγό» για τις γιορτινές μέρες: βιβλία για στοχασμό, ιδέες, σκέψεις, συγκινήσεις και –πάνω απ’ όλα- αναγνωστικές απολαύσεις, που μπορούν να γίνουν πολύτιμο δώρο σε πρόσωπα αγαπημένα ή στον… ίδιο μας τον εαυτό.

Μάρω Δούκα
Ζήτω η Άγκαθα Κρίστι
Εκδόσεις: Πατάκη
Σελίδες: 194

Η Πολυξένη, συνταξιούχος του ΙΚΑ, 75 χρονών, είναι ζωντοχήρα, μητέρα μιας κόρης που ζει στην Αγγλία, ζει στο Σούνιο και καθημερινά κάνει μια μοναχική βόλτα στην παραλία. Μια μέρα το κύμα ξεβράζει τη σορό ενός άνδρα. Αυτόπτες μάρτυρες επίσης ένας γοητευτικός δημοσιογράφος, φέρελπις συγγραφέας, ο οποίος προσπαθεί, ματαίως, να βάλει σε μια τάξη το υλικό του μυθιστορήματος που θέλει να γράψει για τον Αιγέα, καθώς και δύο αστυνομικοί. Τα τέσσερα αυτά πρόσωπα, άνθρωποι με τα μυστικά και τις πληγές τους, διασταυρώνονται τυχαία (ή, ίσως, όχι και τόσο τυχαία) με αφορμή αυτό το έγκλημα. Η πολυβραβευμένη Μάρω Δούκα γράφει ένα μυθιστόρημα που δείχνει πώς κάθε άνθρωπος είναι και μια σύνθετη υπόθεση, ένας δυσεπίλυτος γρίφος με πολλά αόρατα νήματα – είτε πρόκειται για μια ζωή σαν από βιβλίο του Ντοστογιέφσκι, του Καμί ή του Προυστ είτε σαν γραμμένη από την πένα του Γιάννη Μαρή ή της «βασίλισσας του εγκλήματος» Άγκαθα Κρίστι.

Ευάρεστος Πιμπλής
Πέρα από τη συναίνεση
Εκδόσεις: Πόλις
Σελίδες: 184

Το 2032, δεκαπέντε χρόνια μετά το #MeToo, η συναίνεση έχει καθιερωθεί ως κανόνας κάθε σεξουαλικής σχέσης. Είναι πια σαφές πως το «όχι» σημαίνει όχι. Η έννοια, όμως, του «ναι» παραμένει ανεξερεύνητη. Η συνάντηση δύο αντρών, του Ενζό και του Εμίλ, διαταράσσει τη γαλλική κοινωνία, υποχρεώνοντάς τη να αναθεωρήσει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται τη συναίνεση. Όλα φαίνεται να τους χωρίζουν: oι ρίζες τους, οι αξίες τους, οι προσανατολισμοί τους. Ο Ενζό υπερασπίζεται μια συντηρητική ανδροπρέπεια, ενώ ο Εμίλ διεκδικεί μια queer ταυτότητα. Κι όμως, οι μύχιες επιθυμίες τους συγκλίνουν. Και οι δύο επιθυμούν τη βία: ο ένας να την ασκεί, ο άλλος να την υφίσταται. Ώσπου, μια μέρα, η σχέση τους γίνεται αντικείμενο δημόσιας συζήτησης και πυροδοτεί ένα νέο κοινωνικό κίνημα, το #BeyondConsent. Αυτό το βαθιά πολιτικό μυθιστόρημα αντανακλά σαν καθρέφτης τους δύο άντρες, αλλά και έναν τρίτο πρωταγωνιστή: την κοινή γνώμη, όπως αυτή εκφράζεται στα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας και κοινωνικής δικτύωσης. Ο Ευάρεστος Πιμπλής, συστήνεται με θέρμη στο αναγνωστικό κοινό μέσα από ένα φιλόδοξο μυθιστόρημα που εστιάζει σε θέματα που αφορούν την επιθυμία, την ελευθερία, την ταυτότητα του φύλου, τη σεξουαλικότητα.

Αύγουστος Κορτώ
Σταυραετός και κούκος
Εκδόσεις: Πατάκη
Σελίδες: 412

Ένα συγκινητικό και τρυφερό μυθιστόρημα που μιλά για τη διαφορετικότητα, την αγάπη και τη δύναμη της αποδοχής. Μέσα από τη σχέση δύο παιδιών, του Σταυραετού και του Κούκου, ο συγγραφέας αφηγείται μια ιστορία ενηλικίωσης, όπου η φιλία γίνεται καταφύγιο απέναντι στη μοναξιά και τον φόβο. Οι ήρωες κουβαλούν τις δικές τους πληγές και ανασφάλειες, όμως μαζί μαθαίνουν να αντέχουν τον πόνο και να ελπίζουν. Η γραφή του Κορτώ είναι απλή, άμεση και βαθιά συναισθηματική, χωρίς περιττές ωραιοποιήσεις. Με ευαισθησία και χιούμορ, αγγίζει θέματα όπως η ψυχική υγεία, η οικογένεια και η ανάγκη να σε βλέπουν όπως πραγματικά είσαι. Το βιβλίο δεν δίνει εύκολες απαντήσεις, αλλά προσφέρει κατανόηση και παρηγοριά. Είναι ένα έργο που διαβάζεται γρήγορα, αλλά μένει στον αναγνώστη για πολύ καιρό, θυμίζοντάς του ότι η αγάπη μπορεί να μας σώσει.

Φωτεινή Τσαλίκογλου
Ο Ιωσήφ ήρθε μετά
Εκδόσεις: Καστανιώτη
Σελίδες: 208

Το μυθιστόρημα της Φωτεινής Τσαλίκογλου είναι ένα βαθιά σκοτεινό και ταυτόχρονα συγκλονιστικά ανθρώπινο έργο. Ο Ιωσήφ γεννιέται στη θέση ενός παιδιού που χάθηκε πριν έρθει στον κόσμο και μεγαλώνει κουβαλώντας το βάρος μιας απουσίας. Στην πορεία της ζωής του ενσαρκώνει το απόλυτο Κακό: ασκεί ακραία βία στην αδερφή του και οδηγεί τους γονείς του στην αυτοκαταστροφή. Ωστόσο, μέσα στο απόλυτο σκοτάδι, αναδύονται απροσδόκητες στιγμές τρυφερότητας που περιπλέκουν την εικόνα του. Η Τσαλίκογλου δεν γράφει απλώς μια οικογενειακή τραγωδία, αλλά υφαίνει στο φόντο την ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας, από τον Εμφύλιο έως τον σημερινό μετα-κόσμο. Ο Ιωσήφ γίνεται σύμπτωμα μιας συλλογικής πληγής, μιας κοινωνίας που γεννά βία και σιωπή. Με γλώσσα διεισδυτική και ψυχαναλυτική ματιά, το βιβλίο αναζητά μία ρωγμή στο αποτρόπαιο και μετατρέπει το ζοφερό σε πρόσκληση για ζωή.

Έρση Σωτηροπούλου
Δαμάζοντας το κτήνος
Εκδόσεις: Πατάκη
Σελίδες: 328

Το μυθιστόρημα της Έρσης Σωτηροπούλου τοποθετείται στην Αθήνα του 2003, σε μια εποχή φαινομενικής ευημερίας που προοιωνίζεται όμως τη ρωγμή. Κεντρικός ήρωας είναι ένας πενηντάρης, πρώην επαναστάτης, ο οποίος έχει μεταμορφωθεί σε επιτυχημένο σύμβουλο υπουργού και βρίσκεται αντιμέτωπος με μια βαθιά υπαρξιακή κρίση. Γύρω του κινούνται πρόσωπα-καθρέφτες των επιλογών του: η παραμελημένη Ιταλίδα σύζυγος, η καλλίγραμμη ερωμένη, ο αποξενωμένος έφηβος γιος. Η αφήγηση ξεδιπλώνει ένα παιχνίδι διαψεύσεων και ερωτικών συγκρούσεων, όπου οι θαμμένες προσδοκίες επιστρέφουν απαιτητικές. Ένα ποίημα λειτουργεί ως παράδοξο στοίχημα ζωής, σύμβολο μνήμης, ήθους και χαμένων ιδανικών. Με οξυδερκή ματιά και με μία κοφτή, ακριβή γλώσσα, η Σωτηροπούλου σκιαγραφεί όχι μόνο ένα προσωπικό αδιέξοδο, αλλά και μια κοινωνία που βαδίζει αργά προς την αναπόφευκτη κατάρρευση, εγκλωβισμένη στις αντιφάσεις της.

Χρήστος Χρυσόπουλος
Βάθος πεδίου
Εκδόσεις: Οκτώ
Σελίδες: 192

Ένα στοχαστικό, υβριδικό έργο που κινείται ανάμεσα στο δοκίμιο, την αφήγηση και την αυτοπαρατήρηση ή, αλλιώς, ένα μυθιστόρημα δια χειρός Χρήστου Χρυσόπουλου που παραμένει πάντα ένας συγγραφέας που δεν διστάζει να πραγματοποιεί πρωτοποριακή έρευνα, ως γνήσιος τεχνίτης του λόγου. Με αφετηρία την έννοια του «βάθους πεδίου» από τη φωτογραφία, ο συγγραφέας εξερευνά τι μένει καθαρό και τι θολώνει στη μνήμη, στην εμπειρία και στη συνείδηση. Το βλέμμα του εστιάζει σε προσωπικά στιγμιότυπα, ιστορικά γεγονότα και λογοτεχνικές αναφορές, δημιουργώντας ένα πυκνό πλέγμα σκέψεων γύρω από την απώλεια, την ευθύνη και την ανάγκη κατανόησης του άλλου. Η γραφή είναι λιτή, στοχαστική και βαθιά εσωτερική, χωρίς διδακτισμό, αφήνοντας χώρο στον αναγνώστη να συμμετάσχει ενεργά. Το βιβλίο προτείνει τη λογοτεχνία ως εργαλείο προσοχής και αυτογνωσίας, ως έναν τρόπο να σταθούμε απέναντι στον κόσμο με μεγαλύτερη διαύγεια.

Δημήτρης Μαμαλούκας
Πασκάρ και Μία
Εκδόσεις: Μονόκλ
Σελίδες: 84

Ο συγγραφέας επιστρέφει στον κόσμο που έχει ήδη δημιουργήσει, φέρνοντας στο προσκήνιο τον Πασκάρ, έναν ιδιότυπο αγγελιοφόρο, ο οποίος αυτή τη φορά συναντά τη Μία, μια μορφή που λειτουργεί καταλυτικά στη ζωή και στη συνείδησή του. Σε μια πόλη όπου το Καλό και το Κακό συνυπάρχουν και μεταφέρονται από αόρατους μεσολαβητές, ο Πασκάρ αρχίζει να αμφισβητεί τον ρόλο που του έχει ανατεθεί και να επιθυμεί μια βαθιά αλλαγή: να πάψει να σκορπά φόβο και να επιλέξει συνειδητά την ευτυχία και το φως. Με μια καθαρή γραφή και με υπόγεια συγκίνηση, ο Μαμαλούκας εξερευνά ζητήματα μοίρας, ελευθερίας και προσωπικής ευθύνης, προτείνοντας ότι ακόμη και σε έναν προδιαγεγραμμένο κόσμο, η επιλογή παραμένει πράξη βαθιά ανθρώπινη. Μια σύντομη αλλά περιεκτική νουβέλα, με έντονο στοχαστικό και αλληγορικό χαρακτήρα.

Θ. Δ. Φραγκόπουλος
Τειχομαχία
Εκδόσεις: Εστία
Σελίδες: 240

Η «Τειχομαχία» τοποθετείται χρονικά στα χρόνια 1939 -1944, σε απόσταση μόλις μίας δεκαετίας από τον χρόνο συγγραφής της, και παρακολουθεί την ενηλικίωση μιας παρέας Αθηναίων μαθητών και μετέπειτα φοιτητών μέσα στη δίνη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και της γερμανικής Κατοχής. Η προσωπική τους ωρίμανση συμπίπτει με την εμπειρία της Αντίστασης και με τις σφοδρές συγκρούσεις ανάμεσα στις ελληνικές αντιστασιακές οργανώσεις, που προαναγγέλλουν τον επερχόμενο Εμφύλιο. Κεντρικός ήρωας είναι ένας χαρισματικός, ανήσυχος νέος, φυσικός ηγέτης της παρέας, που αναζητά με πάθος έναν δίκαιο δρόμο δράσης και κοινωνικής αναγέννησης. Μετακινείται από παράταξη σε παράταξη, απογοητευμένος από τις πολιτικές διαψεύσεις, ενώ ούτε η τέχνη ούτε ο έρωτας προσφέρουν διέξοδο. Μέσα από μια πυκνή αφήγηση, το μυθιστόρημα εστιάζει στη σύγκρουση ιδεών, μνήμης και ταυτότητας, φωτίζοντας τις ρωγμές που δημιουργούνται όταν η προσωπική αλήθεια έρχεται αντιμέτωπη με τη συλλογική εμπειρία.

Βασίλης Γκουρογιάννης
Τα κιάλια του Βασίλι Τσουικόφ
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Σελίδες: 250

Ο ήρωας του μυθιστορήματος είναι φτιαγμένος από υλικά υπαρξιακής αγωνίας, ιστορίας, ιδεολογίας, ιδεοληψίας, τέχνης, έρωτα. Τυπικό δείγμα του μετακατοχικού Έλληνα που προσπαθεί με οποιοδήποτε υλικό να καλύψει το προσωπικό και κυρίως το συλλογικό τραύμα. Η πορεία του μυθιστορήματος αρχίζει από τα χρόνια της Κατοχής, φτάνει σχεδόν στο σήμερα και αντιμετωπίζει τον Εμφύλιο σαν έναν τοκογλύφο που δεν μπορεί κανένας να τον ξεχρεώσει όσο αίμα και μελάνι κι αν τον αφήσει να ρουφήξει από τις αρτηρίες του. Όλα κινούνται με παραισθήσεις και ιδεοληψίες, δεν υπάρχει βεβαιότητα για τίποτε. Ματαιωμένες ζωές, ιδεολογικές ανατροπές, κωμικές και τραγικές καταστάσεις που εναλλάσσονται απροσδόκητα. Το μυθιστόρημα υποστηρίζεται από αλλήθωρη γλώσσα, αλλού κοιτάζει αλλού δαγκώνει και τρέφεται από τις δικές της σάρκες – εντέλει, περιέχει ευαισθησία και προκλητικότητα, ειρωνεία και ποιητικότητα, σεβασμό και βεβήλωση ιερών και οσίων, φιλοσοφικό στοχασμό. Όλα αυτά κρύβουν στο βάθος έναν ανεκδήλωτο σπαραγμό για την ατομική και συλλογική μοίρα του ανθρώπου.

Γιώργος Θάνος (επιμ.)
Η χτυπημένη και άλλες ιστορίες με φαντάσματα
Εκδόσεις: Ροές
Σελίδες: 198

Μια ανθολογία διηγημάτων γραμμένων από τα τέλη του 19ου ως τις αρχές του 20ού αιώνα και ποτισμένων με την ανατριχιαστική αύρα που αφήνει το υπερφυσικό κατά την επαφή του με τα εγκόσμια.
Δεκατρείς ιστορίες φαντασμάτων, δεκατρείς αφηγήσεις που αναφέρονται στο διαχρονικό ζήτημα της επιστροφής από το επέκεινα, με πρωταγωνιστές πνεύματα που περιπλανιούνται στον κόσμο των ζωντανών – πότε δεμένα από κατάρες, πότε αναζητώντας εκδίκηση και πότε κινούμενα από τον έρωτα και την αγάπη. Από την ηθογραφία του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη ως τον αισθητισμό του Νικόλαου Επισκοπόπουλου και από την κοσμοπολίτικη Αλεξάνδρεια του Κ.Π. Καβάφη ως την ελληνική ύπαιθρο του Μένου Φιλήντα, εδώ έχουμε μια εξαιρετική μια συλλογή ghost stories που έρχεται να αναδείξει τη διαχρονική σχέση της ελληνικής λογοτεχνίας με το φανταστικό και το αλλόκοτο.

Γιώργος Γιαννικόπουλος
Σοφία ντε Μαρβουά, Δουκέσσα της Πλακεντίας
Εκδόσεις: Εστία
Σελίδες: 408

Η παρούσα μυθιστορηματική βιογραφία ζωντανεύει μια από τις πιο αινιγματικές και γοητευτικές μορφές του 19ου αιώνα. Η Σοφία ντε Μαρβουά, φιλελληνίδα αριστοκράτισσα, συνδέει τη ζωή της με την Ελλάδα των πρώτων δεκαετιών μετά την Επανάσταση, αφήνοντας έντονο αποτύπωμα στην Αθήνα και στον πνευματικό της βίο. Ο συγγραφέας συνδυάζει ιστορική τεκμηρίωση και αφηγηματική ελευθερία, σκιαγραφώντας μια γυναίκα ασυνήθιστα ανεξάρτητη, παθιασμένη και συχνά αντιφατική. Μέσα από προσωπικές απώλειες, ιδεολογικές συγκρούσεις και κοινωνικές προκλήσεις, η ηρωίδα αναδεικνύεται ως σύμβολο ελευθερίας και υπέρβασης των συμβάσεων της εποχής της. Το βιβλίο δεν περιορίζεται στην αναπαράσταση μιας ζωής, αλλά προσφέρει και μια ζωντανή εικόνα της νεότερης ελληνικής ιστορίας, φωτισμένης από μια ξεχωριστή γυναικεία ματιά.

Ισίδωρος Ζουργός
Χάλκινα κατώφλια
Εκδόσεις: Πατάκη
Σελίδες: 480

Εδώ, ο συγγραφέας αφηγείται τον πόλεμο της Τροίας και την επιστροφή του Οδυσσέα από μια απρόσμενη οπτική, απογυμνώνοντας τους βασιλιάδες από το ηρωικό τους περίβλημα και δίνοντας φωνή στους σιωπηλούς: δούλους, δούλες και περιθωριακούς. Ένα επινοημένο πρόσωπο παρεισφρέει στο στρατόπεδο των Αχαιών και, μέσα από τη σταδιακή του επιρροή, ανατρέπει τις ισορροπίες της ισχύος και επαναπροσδιορίζει τη μοίρα του πολέμου και του νόστου. Το μυθιστόρημα εξερευνά τη γειτνίαση των πολιτισμών, το χάσμα ανάμεσα στους απόκληρους και τη θεϊκή ή κοσμική εξουσία, καθώς και τη ρευστή σχέση δούλου και αφέντη. Με γλώσσα πλούσια και παιγνιώδη, ο Ισίδωρος Ζουργός συνδυάζει την καταγγελία της πολεμικής κτηνωδίας με ειρωνεία και παρωδία, ανοίγοντας φουσκωμένα πανιά προς νέους αφηγηματικούς ορίζοντες.

Νατάσα Ιντζόγλου
Φόνος στην ταράτσα
Εκδόσεις: Μίνωας
Σελίδες: 488

Ένα βράδυ που ξεκίνησε με γιορτή και χαμόγελα τελειώνει με ένα πτώμα, όταν μία καλεσμένη πέφτει νεκρή από δηλητηρίαση με στρυχνίνη. Η ντετέκτιβ Ανδριάνα Νικάκη και ο βοηθός της, Ερμής Κέζης, καλούνται να ξεχωρίσουν την αλήθεια από τα αποκαΐδια μιας παρέας που ξέρει να κρύβει καλά τα μυστικά της. Πίσω από τις μάσκες των καλεσμένων παραμονεύουν εμμονές, προδοσίες και πληγές που δεν έχουν κλείσει ποτέ. Καθώς το μυστήριο βαθαίνει, η αλήθεια μοιάζει ολοένα και πιο απειλητική και το φως που τη φωτίζει σκοτεινότερο από το ψέμα. Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που παρασύρει τον αναγνώστη σε μια ιστορία όπου τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται.

Θοδωρής Καλλιφατίδης
Μητέρες και γιοι
Εκδόσεις: Πατάκη
Σελίδες: 208

Η επιστροφή ενός γιου για λίγες μέρες στην πατρική εστία, στην Αθήνα. Η σχέση με την ενενήντα δύο ετών μητέρα του, που περιμένει πάντα τον ξενιτεμένο της στη Σουηδία. Η επικοινωνία με τον νεκρό πατέρα μέσω ενός ημερολογίου που μιλά για τις οικογενειακές ρίζες σε μια χαμένη πατρίδα, τον Πόντο, αποκαλύπτοντας την πορεία μιας οικογένειας στον 20ό αιώνα. Η αναζήτηση ταυτότητας ενός ανθρώπου που είναι παντού ξένος, ζώντας ανάμεσα σε δύο πατρίδες -εκείνη όπου γεννήθηκε και εκείνη όπου απέκτησε τη δική του οικογένεια-, σε δύο πολιτισμούς, δύο γλώσσες και δύο κουλτούρες. Μια αυτομυθοπλασία για το πόσο δύσκολο είναι να μεταναστεύεις, αποχαιρετώντας τους αγαπημένους σου, αλλά και πόσο δύσκολο είναι να μένεις σε έναν τόπο που νιώθεις ότι δε σε θέλει. Και, κυρίως, ένας φόρος τιμής στη μητέρα, της οποίας η αγάπη αποτυπώνεται στις σελίδες αυτού του βιβλίου με αξέχαστο τρόπο.

Βασίλης Τσιμπούκης
Μέσα χρώμα
Εκδόσεις: Loggia
Σελίδες: 144

Η νουβέλα βασίζεται σε αληθινά και επινοημένα περιστατικά από τη ζωή του ζωγράφου Μάνου Μαρκαντωνάκη. Επιστολές, συνεντεύξεις, πραγματικές ή κατασκευασμένες, και μονόλογοι της αδερφής του Λένας φωτίζουν από διαφορετικές σκοπιές το πέρασμα του χρόνου, την κοινή αλλά και την προσωπική τους ζωή, όσο αυτή κράτησε. Με επίκεντρο την περίοδο των σπουδών του Μαρκαντωνάκη στο Λονδίνο και τη ζωγραφική του πορεία κατά τις δεκαετίες του ’80 και ’90 στην Ελλάδα, ο Τσιμπούκης παρακολουθεί την περιπέτεια της τέχνης: τη σύλληψη της καλλιτεχνικής ιδέας, την αγωνία της πραγμάτωσης, την αμφιβολία, το τίμημα της αναγνώρισης, το εκκρεμές της εσωτερικής δημιουργικής διαδικασίας από τον θρίαμβο ως την αποτυχία κι από την επιτυχία μέχρι το εκκωφαντικό κενό της αποσιώπησης.

Γιώργος Δενδρινός
Απ’ τα κόκαλα βγαλμένα
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Σελίδες: 408

«Μέχρι και την προτελευταία τάξη του γυμνασίου δεν είχε περάσει απ’ το μυαλό μου η ιδέα ότι θα γινόμουνα γιατρός. Αντίθετα έπαιζε πολύ το Πολυτεχνείο. Είχα μάλιστα ξεκινήσει φροντιστήριο να δώσω εξετάσεις για μηχανολόγος. Κάποια στιγμή όμως αισθάνθηκα αφόρητη πίεση από τα ημίτονα, τα ολοκληρώματα και τις ρίζες των πολυωνύμων, και αποφάσισα να δώσω εξετάσεις σε μια σχολή που δεν εξετάζονταν μαθηματικά, επιλέγοντας έτσι την ιατρική. Όμως το Πολυτεχνείο μου έμεινε απωθημένο, γι’ αυτό, ίσως υποσυνείδητα, επέλεξα αργότερα μια ειδικότητα που απαιτεί τεχνικές ικανότητες, ενασχόληση με γύψους και άλλα οικοδομικά υλικά, καθώς και χρήση κάθε λογής εργαλείων, όπως τρυπάνια, τανάλιες, σφυριά, μυστριά, σπάτουλες, στραβοκατσάβιδα, πριόνια, ντίζες, σκαρπέλα, ράσπες, μέγγενες, βίδες και ό,τι άλλο θεωρείται απαραίτητο για μαστορέματα και μερεμέτια, εκτός ίσως από τη διπλή σκάλα και το κασάκι με τις ξυλόπροκες». Μέσα στις συμπληγάδες του παρανοϊκού συστήματος υγείας, απαξιωμένοι θεραπευτές και κατατρεγμένοι ασθενείς εκπλήσσουν με το ψυχικό τους μεγαλείο. Η οδύσσεια ενός νέου γιατρού στο αφιλόξενο αρχιπέλαγος των δημόσιων νοσηλευτηρίων. Είναι το βιβλίο στο οποίο βασίστηκε η ομώνυμη κωμική ταινία του Σωτήρη Γκορίτσα, του 2011.

Σταύρος Χριστοδούλου
Έξι λεπτά ακόμα
Εκδόσεις: Καστανιώτη
Σελίδες: 234

Η Μαρία Σαντά, παλιά ηθοποιός, που το άστρο της έλαμψε στις μελό ταινίες της δεκαετίας του 1950, βρίσκεται νεκρή στην Εθνική Πινακοθήκη, απέναντι από το νεανικό της πορτρέτο. Έξι λεπτά προτού αφήσει την τελευταία της πνοή ανατρέχει σε όλα όσα τη σημάδεψαν: την ερωτική παρόρμηση που την οδήγησε στη Ρώμη, το κυνήγι του ονείρου στα στούντιο της Τσινετσιτά, τις σκληρές διαψεύσεις και τις απώλειες, την επιστροφή στην Ελλάδα, τις αποτυχημένες καλλιτεχνικές απόπειρες και τη δικαίωση στον ρόλο μιας ιδανικής ηρωίδας του Τεννεσή Ουίλιαμς. Κάτω από αυτές τις συνθήκες οδηγείται εντέλει στο μοιραίο λάθος: να μπερδέψει το θέατρο με την αληθινή ζωή. Η εμφάνιση ενός φιλόδοξου νεαρού εραστή θα σπάσει το κέλυφος της οικειοθελούς απομόνωσής της, προετοιμάζοντας το έδαφος για μια ανατρεπτική έξοδο της ίδιας από τη σκηνή. Καθώς πέφτουν οι τίτλοι τέλους, το ερώτημα που αιωρείται είναι εάν πρόκειται όντως για φυσικό θάνατο. Ένα μυθιστόρημα που επιχειρεί να φωτίσει τις πολλαπλές όψεις του ψυχισμού μιας γυναίκας σημαδεμένης από μια τραγική όσο και θεία αφέλεια. Ένας μονόλογος ζωής, που ισορροπεί ανάμεσα στη μοναξιά και τη ματαιοδοξία, στο πάθος και τη ματαίωση.

Άρης Μαραγκόπουλος
Η μανία με την Άνοιξη
Εκδόσεις: Τόπος
Σελίδες: 368

1965, Ιούλιος: Σ’ ένα απομονωμένο νησί του Αιγαίου, που παλιότερα αποτελούσε τόπο εξορίας πολιτικών κρατουμένων, καταφθάνει η αισθαντική Φλώρα ζητώντας να ξεφύγει από την εμπλοκή της με πολιτικά πρόσωπα της ταραγμένης προδικτατορικής περιόδου. (Πρόκειται για τη νέα γυναίκα που ενέπνευσε την ομώνυμη ηρωίδα στη «Χαμένη Άνοιξη» του Στρατή Τσίρκα.) 2000, Αύγουστος: Μια παρέα τεσσάρων Αθηναίων έρχεται στο ίδιο νησί για διακοπές. Τα μέλη της διαπιστώνουν ότι οι κάτοικοι ζούνε κάπως παράξενα: ο ρυθμός της καθημερινότητας είναι απελπιστικά αργός και τα τοπικά προβλήματα συζητώνται εν θερμώ σ’ έναν γυναικείο Συνεταιρισμό που, εκ πρώτης όψεως, θυμίζει σοβιέτ. Μία γυναίκα (με λίγους συντρόφους της) φαίνεται να ελέγχει όλο αυτό το σύστημα: η εξηντάχρονη Φλώρα. Μεταξύ των μελών της αθηναϊκής παρέας και ορισμένων ντόπιων αναπτύσσονται σχέσεις φιλικές, ερωτικές αλλά και πολιτικές. Το μυθιστόρημα κυκλοφόρησε πρώτη φορά το 2006 και σε δεύτερη έκδοση το 2009. Η παρούσα έκδοση είναι εκ βάθρων αναθεωρημένη και επεξεργασμένη από τον συγγραφέα – ένα μυθιστόρημα που 20 χρόνια μετά διατηρεί έντονο το δυναμισμό και τη φρεσκάδα του.

Στέλιος Μάινας
Αρόδου
Εκδόσεις: Ψυχογιός
Σελίδες: 240

Ο Μιχάλης, καπετάνιος γεννημένος πάνω σε καΐκι στη Μαύρη Θάλασσα, έχει ζήσει μια ζωή δεμένη με τα ταξίδια και τις απώλειες. Στο λιμάνι του Χονγκ Κονγκ, καθηλωμένος «αρόδου» από τις Αρχές, αναγκάζεται σε μια παύση που μετατρέπεται σε εσωτερική αναμέτρηση. Καθώς παραγγέλνει ένα γαμπριάτικο κοστούμι και περιμένει την άδεια να δέσει, το παρελθόν επιστρέφει σαν αντανάκλαση στα νερά: έρωτες που δεν άντεξαν, παιδιά που χάθηκαν, φιλίες που δοκιμάστηκαν στις φουρτούνες. Η θάλασσα, άλλοτε καταφύγιο και άλλοτε τιμωρός, διαπερνά κάθε σελίδα. Με λιτή, δωρική γραφή και έντονη εσωτερικότητα, ο Στέλιος Μάινας μιλά για τη ζωή των ναυτικών, για το τίμημα της ελευθερίας και για τη στιγμή που καλείσαι να αποφασίσεις αν θα συνεχίσεις το ταξίδι ή αν θα ρίξεις, οριστικά, άγκυρα.

Γιάννης Δενδρινός
Η ασήμαντη ιστορία του Δημόνικου Παχτατζή
Εκδόσεις: Διόπτρα
Σελίδες: 192

Ο νεαρός Μάρκος Αδάμης, υπάλληλος στο Υποθηκοφυλακείο Αθηνών, ανακαλύπτει με τρόμο πως ο τραπεζικός λογαριασμός του έχει αδειάσει. Κι ενώ στην Ελλάδα του 2012 η οικονομική κρίση σαρώνει όνειρα κι ελπίδες, η μέρα του Μάρκου θα πάρει μια ακόμα περίεργη τροπή, όταν στην εργασία του εμφανίζεται ένας επίμονος άντρας με το όνομα Δημόνικος Παχτατζής. Οι αντιφάσεις στη ζωή αυτού του ξένου, μαζί με μια αμύθητη περιουσία δημιουργημένη στην Αμερική τα τελευταία σαράντα χρόνια, θα γίνουν αφορμή και η μοίρα των δύο αντρών θα ακολουθήσει κοινή πορεία. Μια διαθήκη, ένα χωριό που ξέρει να κρύβει τις ιστορίες του και η… ασήμαντη ιστορία του Δημόνικου Παχτατζή, όλα δοσμένα με μεγάλες δόσεις σαρκασμού, απογοήτευσης και πόνου. Μια ανθρώπινη ιστορία, με γεύσεις πικρού χιούμορ και αιφνίδιων ανατροπών, για το πώς αποτιμά κάποιος την προσωπική επιτυχία στη ζωή, ιδίως μέσα σε ένα περιβάλλον βίαιης και καθολικής αναθεώρησης των βεβαιοτήτων της.

 

POP TODAY
popaganda
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2025 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.