Τα social media της εποχής μας έχουν δύο πελατειακές βάσεις: η μία είναι οι χρήστες, τους οποίους οφείλουν να κρατούν ικανοποιημένους προκειμένου εκείνοι να συνεχίσουν να τα χρησιμοποιούν. Η άλλη είναι οι εταιρείες στις οποίες παρέχουν πάσης φύσεως υπηρεσίες, από την τροφοδότησή τους με προσωπικά στοιχεία και δεδομένα, μέχρι την στοχευμένη προβολή των διαφημίσεών τους μέσα από το δίκτυο που έχουν στήσει. Μια θεωρία λέει βέβαια πως όταν δεν πληρώνουμε για ένα προϊόν, τότε το προϊόν είμαστε εμείς οι ίδιοι, αλλά ας εστιάσουμε κάπου αλλού.
Αυτό το status quo έρχεται να ταράξει το Ello, ένα νέο κοινωνικό δίκτυο, το οποίο για την ώρα πλασάρει τον εαυτό του ως ad-free, τουτέστιν ελεύθερο από κάθε είδους διαφήμιση. Για την ώρα μπορείς να γίνεις μέλος μόνο κάτοπιν αίτησης για να δεχθείς πρόσκληση. Οι εμπνευστές του υποστηρίζουν πως η απλότητα, η καθαρότητα, η τόλμη και η διαφάνεια είναι οι τέσσερις βασικοί πυλώνες πάνω στους οποίους στηρίζεται η φιλοσοφία του Ello. «Πιστεύουμε πως ένα κοινωνικό δίκτυο μπορεί να εξελιχθεί σε εργαλείο ισχύος και όχι σε εργαλείο απάτης, πειθαναγκασμού και χειραγώγησης. Σε ένα μέρος που συνδέει, δημιουργεί και εξυμνεί τη ζωή. Δεν είσαι προϊόν», τελειώνει το «μανιφέστο» του δικτύου.
Εξ’ άλλου τα κοινωνικά δίκτυα χρειάζονται ότι και τα νομίσματα: εμπιστοσύνη
Πίσω από το Ello βρίσκονται κατά βάση ένας άνθρωπος, ο Paul Budnitz, και δύο εταιρείες, ένα στούντιο γραφιστικής και σχεδιασμού από το Κολοράντο ονόματι Berger & Forh και η Mode Set, μια κολλεκτίβα «δημιουργικών τεχνολόγων». Πρακτικά το δίκτυο είναι κάτι ανάμεσα σε Facebook και Twitter, ενσωματώνοντας στοιχεία και από τις δύο πλατφόρμες. Η συμμετοχή σε αυτό θα είναι δωρεάν, ενώ θα υπάρχουν προαιρετικά στοιχεία που θα προστίθενται στα προφίλ τους επί πληρωμή. Εννοείται ότι διαφημίσεις δεν θα υπάρχουν ενώ, σύμφωνα με τους εμπνευστές του, το Ello θα σέβεται απόλυτα την ιδιωτικότητα των μελών του. Τα προφίλ που είναι επί του παρόντος διαθέσιμα δείχνουν πράγματι εντυπωσιακά, αν και μίνιμαλ, ωστόσο κρατάμε ως δεδομένο το ότι πρέπει να δείχνουν έτσι κομψά, εφ’ όσον δηλαδή η δουλειά τους είναι να τραβήξουν το ενδιαφέρον του κοινού. Αν κρίνουμε από τις αναφορές για το Ello σε Facebook, Twitter και Instagram, μια χαρά τα έχουν καταφέρει ως τώρα…
Μπορεί να επιβιώσει το Ello στην εποχή της κυριαρχίας των μεγάλων δικτύων; Θεωρητικά το ίντερνετ είναι αχανές, οπότε όσα Facebook κι αν εμφανιστούν, πάντα θα υπάρχει χώρος για ένα ακόμα. Επιπλέον πολύς κόσμος έχει ξενερώσει με την πολιτική των δικτύων που δίνει προτεραιότητα στην εξαργύρωση του αριθμού των που έχουν μαζέψει και δεν προσανατολίζεται στα ίδια τα μέλη (τελευταίο παράδειγμα το Instagram). Εξ’ άλλου τα κοινωνικά δίκτυα χρειάζονται ότι και τα νομίσματα: εμπιστοσύνη. Αν αυτή αρχίσει να χάνεται, ιδίως για κάτι πιο «σέξι» και περισσότερο υποσχόμενο, τα πάντα τίθενται σε αμφιβολία.