Οι Wu Tang Clan και οι Prodigy είναι αναμφίβολα δύο ιστορικά γκρουπ που έπιασαν όχι μόνο το vibe της εποχής τους όταν ξεπήδησαν αλλά πολλών ακόμα generations, μεγαλύτερων ή μικρότερων. Και συνεχίζουν να το κάνουν.
Με βαθιά κοινωνικά μηνύματα, εκρηκτικό ήχο, αξεπέραστες ζωντανές εμφανίσεις και πρωτοποριακές μουσικές φόρμες και με δύο βασικά μέλη τους να έχουν φύγει από τη ζωή (Ol’ Dirty Bastard και Keith Flint), δεν σταματούν να επηρεάζουν νεότερους καλλιτέχνες και να αποτελούν τη σπίθα που κάνει το μυαλό μας να αφουγκράζεται και να αντιστέκεται.
Δημιουργήθηκαν το 1992 στο Staten Island της Νέας Υόρκης με τον RZA να στρατολογεί δύο από τα ξαδέρφια του (GZA και Ol’ Dirty Bastard) και πέντε παιδικούς φίλους (ο Masta Killa μπήκε στην ομάδα το 1993).
Οι RZA, GZA, Ol’ Dirty Bastard, Method Man, Inspectah Deck, Raekwon, Ghostface Killah, U-God και Masta Killa είναι τα εννέα αρχικά μέλη της ομάδας, με τον Cappadonna να γίνεται αργότερα επίσημο μέλος.
Ο Ol’ Dirty Bastard, του οποίου το πραγματικό όνομα ήταν Russell Tyrone Jones, πέθανε στις 13 Νοεμβρίου 2004, μόλις δύο μέρες πριν από τα 35α γενέθλιά του, μετά από κατάρρευση σε στούντιο ηχογράφησης στη Νέα Υόρκη. Η αυτοψία επιβεβαίωσε ότι πέθανε από υπερβολική δόση ναρκωτικών.
Έχουν κυκλοφορήσει εννέα στούντιο άλμπουμ ενώ τα 10 μέλη έχουν 91 σόλο άλμπουμ συνολικά. Ο Ghostface Killa έχει τα περισσότερα σόλο άλμπουμ -19 για την ακρίβεια- και ο RZA είναι λίγο πιο πίσω με 14 άλμπουμ.
Το όνομα του γκρουπ είναι εμπνευσμένο από την ταινία κουνγκ φου του 1983 ‘Shaolin and Wu Tang’ . Οι βίαιες εικόνες και τα “χσααα χσουαααα’ πολεμικά χορευτικά αποτέλεσαν μεγάλη επιρροή σε όλη την καριέρα τους.
Το ντεμπούτο τους άλμπουμ, ‘Enter the Wu-Tang (36 Chambers)’ κυκλοφόρησε το 1993 και γρήγορα εδραιώθηκαν ως η απόλυτη δύναμη στη σκηνή του hip-hop. Με το συμβόλαιό τους στη Loud/RCA το οποίο επέτρεπε στα μέλη να μπορούν να κλείσουν σόλο συμφωνίες με άλλες δισκογραφικές, το συγκρότημα έφερε επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο γινόντουσαν τα συμβόλαια για καλλιτέχνες της σκηνής.
Και ο ήχος τους όμως ήταν εξίσου επαναστατικός, όπως και ο τρόπος με τον οποίο έβαλαν ξανά το ραπ της Ανατολικής Ακτής στον χάρτη. Όταν έσκασαν στη σκηνή, το ραπ της Δυτικής Ακτής από καλλιτέχνες όπως ο Dr Dre και ο Snoop Dogg κυριαρχούσε, αλλά ο ήχος των Wu-Tang ήταν σκληρός, ακατέργαστος και δεν έμοιαζε με τίποτε άλλο. Ένας κριτικός είχε γράψει για το ντεμπούτο τους άλμπουμ: «Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του hip-hop, όλα ολοκληρώθηκαν με τη μία».
Ο RZA έχει πει ότι η αποστολή της ομάδας ήταν «Να ανοίξουμε τα μυαλά της νεολαίας και των ανθρώπων. Το να πουλήσει ο MC Hammer 10 εκατομμύρια δίσκους, δεν σημαίνει τίποτα. Είναι απλώς 10 εκατομμύρια άνθρωποι που χορεύουν. Όταν όμως οι Wu-Tang πουλάνε ένα εκατομμύριο δίσκους, σημαίνει ότι ένα εκατομμύριο άνθρωποι έχουν ξυπνήσει. Αυτή είναι μεγάλη διαφορά. Και αυτός ήταν ο στόχος μας».
Μιλώντας λοιπόν για νούμερα, ως κολεκτίβα, οι Wu-Tang Clan έχουν πουλήσει περίπου 6,5 εκατομμύρια άλμπουμ στις ΗΠΑ και περίπου 40 εκατομμύρια δίσκους παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων των σόλο άλμπουμ.
Ως σόλο καλλιτέχνες, στο τσαρτ του Billboard, ο Method Man έχει έξι άλμπουμ που μπήκαν στο Top 10 και ο Ghostface Killah τα περισσότερα άλμπουμ, 14 στον αριθμό, που μπήκαν στο Top 200.
Το 2019 ήταν η πρώτη χρονιά -από το 1993- που δεν υπήρχε άλμπουμ που να σχετίζεται με τους Wu-Tang Clan στο Billboard Top 200.
Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που έχουν αναφέρει ως επιρροή τους το συγκρότημα είναι οι: Nas, Jay Z, Kanye West και ο Notorious B.I.G.
Άλλος ένας στόχος τους ήταν να γίνουν μια παγκόσμια μπράντα και τα κατάφεραν. Δημιούργησαν τη σειρά ρούχων τους Wu Wear, η οποία βοήθησε να γίνει το λογότυπο The Wu-Tang Clan διάσημο έμβλημα παγκοσμίως. Ήταν οι πρώτοι που είχαν την ιδέα ότι οι ράπερ πρέπει να έχουν τις δικές τους σειρές ρούχων και αξεσουάρ και πολλοί καλλιτέχνες πρέπει να τους ευχαριστούν γι’ αυτό σήμερα.
Ο τίτλος του πιο ακριβού δίσκου που πουλήθηκε ποτέ δεν ανήκει σε κάποιο άλμπουμ των The Beatles, του Έλβις Πρίσλεϊ ή του Μάικλ Τζάκσον. Ανήκει στους Wu-Tang που αποφάσισαν να κάνουν μια καλλιτεχνική δήλωση για την αξία της μουσικής με το έβδομο άλμπουμ τους, το ‘Once Upon a Time in Shaolin’, το οποίο κυκλοφόρησε σε μία κόπια και πιθανότατα δεν θα ακούσουμε ποτέ. Ηχογραφήθηκε στη Νέα Υόρκη, η παραγωγή του έγινε στο Μαρόκο και περιλαμβάνει συνεργασίες με ποδοσφαιριστές από την FC Barcelona, την ηθοποιό του ‘Game of Thrones’, Carice Van Houten και τη Cher. Ο δίσκος συμπιέστηκε σε ένα διπλό CD, τοποθετήθηκε σε ένα χειροποίητο σκαλισμένο κουτί από νίκελ με δερματόδετα στοιχεία και πουλήθηκε σε δημοπρασία σε έναν ανώνυμο αγοραστή το 2015 στην τιμή ρεκόρ των 2 εκατομμυρίων δολαρίων. Λέγεται ότι υπάρχουν 31 κομμάτια στο άλμπουμ. Το 2015, το συγκρότημα έπαιξε 13 λεπτά από τον δίσκο κατά τη διάρκεια ενός πάρτι ακρόασης στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη και αυτό είναι το μοναδικό πράγμα που έχει ακουστεί από αυτόν. Πολλά έχουν συμβεί με αυτόν το δίσκο από τότε, ο οποίος έχει πλέον περάσει σε άλλα χέρια αλλά συνεχίζει να καλύπτεται από συμβόλαιο που λέει ότι δεν μπορεί να ακουστεί ποτέ δημόσια. Αν θες να διαβάσεις την ιστορία του, που είναι πολύ ενδιαφέρουσα, τσέκαρε ΕΔΩ.
Αν ανακαλύπτεις τώρα τον κόσμο των Wu-Tang Clan για πρώτη φορά, ξεκίνα με τον ύμνο ‘C.R.E.A.M’ και από εκεί και πέρα άσε το vibe τους να σε παρασύρει.
Breakbeat, industrial, hardcore techno, jungle, rave, hip-hop, punk, όλα αυτά και πολλά ακόμα χαρακτηρίζουν τον ήχο του βρετανικού συγκροτήματος και μετατρέπουν κάθε εμφάνισή τους σε μία έκρηξη εσωτερικής οργής. Όσοι τους έχουν παρακολουθήσει στη χώρα μας στο παρελθόν ή ακόμα και στο εξωτερικό, ξέρουν. Τους έχω δει τρεις φορές ζωντανά και κάθε μία είναι αξέχαστη (και γεμάτη καπνογόνα).
Πάντα υπήρχε κάτι πολύ διαφορετικό σε αυτούς. Και δεν έχει να κάνει μόνο με την τρομακτική εμφάνιση του τραγουδιστή Keith Flint, ο οποίος αυτοκτόνησε τον Μάρτιο του 2019 στο σπίτι του στο Έσεξ και ήταν ουσιαστικά το πρόσωπο του συγκροτήματος που έχει μείνει περισσότερο αποτυπωμένο στο μυαλό μας. Έχει να κάνει με την ενέργεια που πηγάζει αβίαστη ακόμα και σήμερα -ακόμα και χωρίς τον Flint- μέσα από τον Liam Howlett και τον Maxim Reality. Μια ενέργεια που δεν τους κατατάσσει ξεκάθαρα σε κανένα μουσικό είδος. Γιατί είναι ένα μουσικό είδος από μόνοι τους. Είναι αυτό το big beat που τα ισοπεδώνει όλα και μετά τα πετά στον αέρα.
Το συγκρότημα προέρχεται από τη rave σκηνή, από εκείνη την εποχή που η νεολαία έβλεπε κύκλους και νέα μουσικά είδη άνθιζαν στα χωράφια της Αγγλίας. Ο Flint και ο Howlett διασταυρώθηκαν για πρώτη φορά στην πίστα ενός κλαμπ στο Έσεξ. Ο Howlett του έδωσε ένα mixtape και ο Flint είπε ποια τραγούδια έπρεπε να ακουστούν ζωντανά. Έτσι οι The Prodigy γεννήθηκαν και το 1992 κυκλοφόρησαν το ντεμπούτο άλμπουμ τους ‘Experience’ με το εμβληματικό single ‘Out Of Space’.
Έχουν κατηγορηθεί για αμφιλεγόμενους στίχους, αλλά οι ίδιοι πάντα βασίζονταν στην ειρωνεία και όχι στο να προκαλέσουν τον κόσμο σε επικίνδυνες πράξεις. Σε μία συνέντευξη που έδωσε ο Liam Howlett το 1997 είχε δηλώσει για το ‘Smack My Bitch Up’: «Είναι ένα καλό τραγούδι και αντιπροσωπεύει αυτό που κάνουμε αυτή τη στιγμή. Υπάρχει μεγάλη σύγχυση σχετικά με τον τίτλο προφανώς, αλλά δεν μας ενδιαφέρει πραγματικά. Ξέρουμε ποιο είναι το τραγούδι και μας δίνει ενέργεια στη σκηνή. Είναι ένας φόρος τιμής στο γκάνγκστερ ραπ ή χιπ-χοπ. Είναι ένας φόρος τιμής στη δυσκολότερη πλευρά του χιπ-χοπ πραγματικά, από την ηλεκτρονική πλευρά». Συμπλήρωσε ότι όποιος συσχετίζει το τραγούδι με βίαιες πράξεις, το παρεξηγεί εντελώς. «Οι άνθρωποι πρέπει να είναι αρκετά ανόητοι για να πιστεύουν ότι γράφουμε δίσκους σχετικά με το να χτυπάμε γυναίκες. Είναι σαν το ‘Firestarter’. Δεν αφορά τον εμπρησμό».
Ο Maxim έγινε βασικό μέλος των εμφανίσεων του συγκροτήματος μετά από ένα live στο Four Aces Club στο Ντάλστον του Λονδίνου. Ο προμότερ τους είχε πει ότι οι δύο προηγούμενες μπάντες που είχε κλείσει εκεί είχαν φάει μπουκάλια και είχαν φύγει από τη σκηνή μετά από 5 λεπτά. Κάτι που τους έκανε να βγουν σίγουροι ότι γρήγορα θα πάνε σπίτι τους. Τελικά έγινε πανζουρλισμός, η κατάσταση εκτροχιάστηκε όπως έπρεπε και ο Maxim έμεινε για τα καλά.
Μία από τις συναυλίες τους στη χώρα μας και συγκεκριμένα στο Θέατρο Βράχων το 1995, διακόπηκε μόλις στη μία ώρα και ενώ ο κόσμος χόρευε ξέφρενος. Απ’ έξω είχε ξεκινήσει πετροπόλεμος ανάμεσα σε αστυνομικούς και κόσμο και όταν οι πέτρες έφτασαν στη σκηνή αλλά και στο κοινό τη στιγμή που ακουγόταν το ‘No Good (Start the dance)’, το συγκρότημα τα πήρε κρανίο και αποχώρησε. Το βίντεο που υπάρχει στο YouTube, περιλαμβάνει όχι μόνο το live αλλά και τις δηλώσεις που έκαναν μετά και είναι ενδεικτικό του παλμού που υπάρχει στον κόσμο σε κάθε ζωντανή τους εμφάνιση.
Ακόμα και σήμερα, δεν υπάρχει πάρτυ που να μην ακουστεί έστω ένα κομμάτι των The Prodigy.
Τα τελευταία τους live χωρίς τον Flint αποδεικνύουν ότι η δύναμη του συγκροτήματος, η φωτιά και η ενέργειά τους παραμένει ισοπεδωτική και αν χρειάζεσαι απόδειξη, μπορείς να δεις αυτό το βίντεο από την περσινή τους εμφάνιση στο Λονδίνο.
Wu Tang Clan 27 Ιουλίου 2023 | The Prodigy 21 Ιουλίου 2023
Διάθεση εισιτηρίων:
Τηλεφωνικά στο 11876
Online στα releaseathens.gr και στο Viva.gr, για Wu Tang Clan ΕΔΩ και για The Prodigy ΕΔΩ.
Φυσικά σημεία: Καταστήματα Wind, Public, Media Markt, Ευριπίδης, Yoleni’s και Viva Spot Τεχνόπολης
Όλες οι πληροφορίες (τιμές, πρόγραμμα, πρόσβαση) στο releaseathens.gr
Follow Release Athens:
Official Website
Facebook
Instagram
TikTok
YouTube
Spotify
Twitter