Πριν λίγες μέρες, το Facebook ανακοίνωσε τα πλάνα του για την πρόσληψη 3.000 υπαλλήλων οι οποίοι θα είναι επιφορτισμένοι με τον έλεγχο των βίντεο που μεταδίδονται ζωντανά και ανεβαίνουν στην πλατφόρμα, αναφορικά με το περιεχόμενό τους και την καταλληλότητά του. Η εξέλιξη αυτή ανεβάζει τον αριθμό των μελών της εν λόγω ομάδας στα 7.500 –αν και δεν γνωρίζουμε αν πρόκειται για υπαλλήλους πλήρους ή μερικής απασχόλησης ή εξωτερικούς συνεργάτες του Facebook. Σε κάθε περίπτωση φυσικά, τα μεγέθη προκαλούν αίσθηση, όμως δεν θα μπορούσαμε να περιμένουμε κάτι λιγότερο από ένα δίκτυο, ο αριθμός των ενεργών χρηστών του οποίου προσεγγίζει πλέον τα 2 δισ. μηνιαίως, έτσι δεν είναι;


Η προαναφερθείσα κίνηση γίνεται για δύο λόγους. Αφ’ ενός για να μπει ένας φραγμός σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο των βίντεο που δημιουργούν οι ίδιοι οι χρήστες: τους τελευταίους μήνες, μέσα από τις υπηρεσίες βίντεο (upload και live streaming) του δικτύου, έχουμε παρακολουθήσει από τρομοκρατικές επιθέσεις μέχρι βασανισμούς, δολοφονίες και αυτοκτονίες και μολονότι το Facebook έχει κάνει τη διαδικασία αναφοράς τέτοιων κρουσμάτων εξαιρετικά εύκολη προκειμένου να ελαχιστοποιήσει τον χρόνο αντίδρασής του, δεν αρκεί. Η δημιουργία περιεχομένου από τους χρήστες της, υπήρξε καταλυτική για την επιτυχία της πλατφόρμας μέχρι τώρα και θα έτσι θα παραμείνει, φτάνει το περιεχόμενο αυτό να μην είναι –όπως λέγεται στα αγγλικά- disturbing”.

Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με τη διάδοση ψευδών ειδήσεων, ένα θέμα που το Facebook παρακολουθεί στενά εδώ και μήνες. Οι εξελίξεις εξ άλλου δεν του επιτρέπουν να κάνει και διαφορετικά: με τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές του 2016 να μένουν στην ιστορία για τις ψευδείς ειδήσεις που διαδίδονταν μέσω social media κατά την προεκλογική περίοδο ευνοώντας κυρίως την πλευρά του Ντόναλντ Τραμπ, το Facebook ήταν υποχρεωμένο να δράσει. Συνεργάστηκε με τρίτες εταιρείες (συμπεριλαμβανομένων των PolitiFact και Snopes) προκειμένου να διασταυρώσει τις πηγές των ειδήσεων ενώ επεδίωξε να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τις σχέσεις του με τους οργανισμούς ΜΜΕ μέσω του Journalism Project.

Τα παραπάνω όμως οδηγούν το Facebook σε κάτι που το ίδιο έδειχνε για χρόνια να πολεμά: τη μετάλλαξή του σε οργανισμό ΜΜΕ. Αν για το Twitter έχει πολλάκις ειπωθεί πως το μέλλον του βρίσκεται στην ενημέρωση, στο Facebook ακολουθούν τελείως αντίθετο μονοπάτι. Το δίκτυο του Μαρκ Ζάκερμπεργκ ουδέποτε επεδίωξε να εδραιωθεί ως τέτοιο, επιλέγοντας μία μάλλον συντηρητική στάση κάθε φορά που οι εξελίξεις ανάγκαζαν την εταιρεία να πάρει θέση. Εν γνώσει του προτίμησε αντί για το περιεχόμενο, να ασχοληθεί με τους μηχανισμούς, τους αλγορίθμους, την αντιγραφή λειτουργιών του Snapchat και τον τρόπο εμφάνισης των ενημερώσεων στα timelines των μελών του, μόνο που τώρα, τα δεδομένα έχουν αλλάξει.

Το Facebook καλείται να σκύψει πάνω από το περιεχόμενο πραγματοποιώντας μία ποιοτική αξιολόγηση που απαιτεί έλεγχο από ανθρώπινο μάτι. Σαφέστατα οι αλγόριθμοι του δικτύου σε συνδυασμό με τις machine learning λειτουργίες τους μπορούν να βοηθήσουν, όμως το τελικό πρόσταγμα θα το έχουν οι υπεύθυνοι περιεχομένου της εταιρείας. Το Facebook αργά ή γρήγορα θα χρειαστεί να μάθει να λειτουργεί σαν οργανισμός ΜΜΕ. Οι μηχανικοί και οι προγραμματιστές του, θα πρέπει να συνεργαστούν αρμονικά με δημοσιογράφους και επιμελητές, δημιουργώντας έτσι ένα μείγμα που τόσα χρόνια, ο κολοσσός του Ζάκερμπεργκ απέφευγε όπως ο διάολος το λιβάνι.

Εσείς μέχρι να ξεκινήσει η συνύπαρξη αυτή, βάλτε καλού-κακού τα ποπ-κορν να γίνονται…