Αρκετοί είναι εκείνοι που καταφεύγουν στη λύση προγραμμάτων που μπλοκάρουν την εμφάνιση των online διαφημίσεων σε όποια μορφή κι αν είναι αυτές (διαφημιστικό banner, popup παράθυρο, βίντεο κλπ), προκειμένου να αποφύγουν την έκθεση σε όλο αυτό το προωθητικό περιεχόμενο με το οποίο καθημερινά «βομβαρδίζονται». Τα προγράμματα αυτά, τα λεγόμενα και ad blockers” δεν θα μπορούσαν φυσικά να μην καταπιαστούν και με το Facebook. Οι διαφημίσεις άλλωστε είχαν κυρίαρχο ρόλο στο μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο του κόσμου από την εποχή που αυτό ήταν ακόμη στην… εφηβεία.

Το μπλοκάρισμα μίας διαφήμισης μπορεί στα μάτια του απεγνωσμένου χρήστη να μοιάζει θαυματουργό, ωστόσο για τον κάτοχο μίας ιστοσελίδας αποτελεί έναν τεράστιο βραχνά: η πληρωμή για όλο το διαφημιστικό περιεχόμενο που φιλοξενείται στο site του, βλέπετε, είθισται να γίνεται βάσει των προβολών που θα συγκεντρώσει αυτό (και άρα των προβολών της σελίδας) ή ανάλογα με τα «κλικ» που θα κάνουν επάνω του οι επισκέπτες. Όταν όμως το ad blocker του χρήστη έχει μπλοκάρει ένα τέτοιο banner, η επίσκεψή του, εμπορικά, είναι σαν να μην έγινε ποτέ!

Adblock-Plus-1200x600

Tο ίδιο πρόβλημα λοιπόν αντιμετωπίζει και το Facebook, μόνο που στην περίπτωσή του τα πράγματα είναι αρκετά σοβαρά. Το Νο.1 site του πλανήτη, μετρά περίπου 27,4 δισ. επισκέψεις σε μηνιαία βάση με τους χρήστες να επισκέπτονται σε καθεμία εξ αυτών περί τις 15 σελίδες. Αν σκεφτείτε λοιπόν πόσες διαφημίσεις προβάλλονται σε κάθε σελίδα του Facebook και κάνετε τους απαραίτητους πολλαπλασιασμούς, θα αντιληφθείτε ότι τα ad blockers στοιχίζουν στον Μαρκ Ζούκερμπεργκ ουκ ολίγα λεφτά. Φυσικά δεν πρόκειται για κάτι που συνέβη… τώρα: Facebook και ad blockers βρίσκονται σε «πόλεμο» εδώ και χρόνια, με το πρώτο να αλλάζει διαρκώς τον κώδικά του και τα δεύτερα να «απαντούν» όσο πιο σύντομα γίνεται. Το τελευταίο επεισόδιο του σήριαλ παίχτηκε πριν λίγες μέρες, όταν το δίκτυο ανακοίνωσε πως βρήκε τον τρόπο να προβάλλει διαφημίσεις ακόμα και σε εκείνους που έχουν εγκαταστήσει κάποιο ad blocker στον υπολογιστή τους, με την απάντηση από το απέναντι στρατόπεδο να αναμένεται εναγωνίως.

adblocker-for-facebook-nyt-942x628

Όσο το Facebook και οι εταιρείες που αναπτύσσουν ad blockers όμως παίζουν το παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι, οι χρήστες του δικτύου είναι εκείνοι που βγαίνουν κερδισμένοι. Το γιατί, το εξήγησε εκπρόσωπος του δικτύου στο CNNMoney: «Τα ad blockers είναι εργαλεία που δρουν απότομα, γι’ αυτό και εμείς έχουμε εστιάσει στην ανάπτυξη εργαλείων όπως το “Ad Preferences” για να ελέγχει ο κόσμος πλέον τις διαφημίσεις που θα βλέπει». Το Facebook γνωρίζει ότι είναι ανώφελο να κοντράρει διαρκώς τα ad blockers: του κοστίζει σε χρόνο, χρήμα και πόρους γενικότερα και όσο και να προσπαθεί, κάποιος που θέλει να μπλοκάρει τις διαφημίσεις απ’ τις σελίδες του, λύσεις θα βρει. Αν όμως επέτρεπε στον κόσμο να επιλέξει ο ίδιος τις διαφημίσεις που θα βλέπει, το πράγμα θα άλλαζε, δεν νομίζετε; Το κοινό δεν θα έβρισκε κάτι κακό στην προβολή διαφημίσεων που άπτονται του ενδιαφέροντός του και έτσι, αντί να προσπαθεί να τις κόψει εντελώς, θα επέλεγε απλώς εκείνες που προτιμά να βλέπει –ήδη το Facebook ζητά feedback σχετικά με κάθε καταχώρηση που σας προβάλλει.

Το Facebook ξέρει πως ο πραγματικός τρόπος για να επικρατήσει έναντι των ad blockers, είναι, όχι να τα μπλοκάρει αλλά να τα καταστήσει άχρηστα! Και πώς θα το κάνει αυτό; Δίνοντας τον έλεγχο στο σημαντικότερο περιουσιακό του στοιχείο: το κοινό του.