Με τον κλάδο της οικοδομής να καταρρέει και την κρίση να τους χτυπάει την πόρτα, δύο αρχιτέκτονες βρήκαν διέξοδο στο οριγκάμι. Μία διέξοδος που δεν τις βοήθησε μόνο οικονομικά, αλλά εμπλούτισε τη φαντασία τους, γέμισε τον χρόνο τους και τις έκανε να νιώσουν πιο δημιουργικές από ποτέ.
Αν και γνώρισαν την αγαπημένη τους τέχνη από σπόντα, το οριγκάμι φαίνεται πως έχει μετατραπεί στην πιο πολύτιμη και σημαντική ενασχόλησή τους. «Ήμουν οχτώ ετών, όταν ξεσκονίζοντας τη βιβλιοθήκη του σπιτιού μας έπεσα πάνω σε ένα βιβλίο για οριγκάμι. Δεν ήξερα τι ήταν, δεν ήξερα καν αγγλικά, αλλά ακολουθώντας τις φωτογραφίες και τα σχεδιαγράμματα έφτιαξα το πρώτο μου οριγκάμι, έναν γερανό, με την πρώτη. Παράτησα αμέσως το ξεσκόνισμα και δοκίμασα να φτιάξω και άλλα, ένα βατράχι, ένα ψάρι, μια βεντάλια. Σε ένα πολύπλοκο μοντέλο, αποτελούμενο από 36 κομμάτια, τα βρήκα σκούρα. Κράτησα το βιβλίο του πατέρα μου και μετά από χρόνια, όταν πια ήμουν στο Πολυτεχνείο, έφτιαχνα σχεδόν καθημερινά οριγκάμι», λέει η Κατερίνα Χριστοφορίδη, αρχιτέκτων – μηχανικός στη Popaganda.
Αντίθετα, η Ελεονώρα Πασπαλιάρη ήρθε σε επαφή με το οριγκάμι σε μεγαλύτερη ηλικια. «Πριν από μια δεκαετία χρειάστηκε να ψάξω ένα δώρο για το παιδάκι μιας φίλης. Ξεφύλλισα ένα βιβλίο με παιδικό οριγκάμι και ενθουσιάστηκα. Το αγόρασα εις διπλούν και κράτησα το ένα για μένα. Από τότε διπλώνω με μανία χαρτιά σε διάφορα μεγέθη, σχήματα, χρώματα. Στην αρχή μου φάνηκε σχετικά εύκολο, έφτιαχνα σαίτες, βαρκούλες, αλλά, στη συνέχεια, ανακάλυψα το απέραντο πεδίο θεμάτων που καλύπτει η τέχνη του οριγκάμι. Ζώα, φυτά, αντικείμενα χρηστικά και μη, κοσμήματα και παιχνίδια, γεωμετρικές κατασκευές και μαθηματικά μοντέλα».
Πόσο εύκολη είναι όμως η τέχνη διπλώματος του χαρτιού οι ρίζες της οποία χάνονται στα βάθη της μακρινής Ιαπωνίας; «Το οριγκάμι δεν είναι απλή υπόθεση. Θέλει πολύ εξάσκηση και διάβασμα. Χρειάζεται υπομονή, σχολαστικές και ακριβείς κινήσεις. Είναι πολλά περισσότερα από ένα απλό δίπλωμα χαρτιού», λέει η Κατερίνα Χριστοφορίδη και συνεχίζει. «Υπάρχει μαγεία στην μετατροπή ενός επίπεδου τετράγωνου χαρτιού σε ένα τρισδιάστατο έργο τέχνης, δίνοντας παράλληλα ζωή σε ένα, κατά τα άλλα, στατικό αντικείμενο. Προκαλεί και εμπλουτίζει τη φαντασία, γεννώντας ιδέες, βελτιώνει τον συντονισμό των χεριών με τα μάτια και δημιουργεί μια τεράστια αίσθηση ηρεμίας και χαλάρωσης».
Που θα έπρεπε να σταθεί όμως ένας αρχάριος για να μάθει οριγκάμι; «Όπως όλες οι τέχνες, το οριγκάμι απαιτεί μεγάλη υπομονή στην αρχή. Υπάρχουν πάρα πολλά βιβλία με μοντέλα για όλα τα γούστα, αρκεί να έχεις διάθεση για λίγη πρόκληση, λίγο παίδεμα και πολλή διασκέδαση», τονίζει η Ελεονώρα Πασπαλιάρη, ενώ η Κατερίνα Χριστοφορίδη τονίζει ότι κανείς δε θα πρέπει να τα παρατήσει στην πρώτη αναποδιά. «Όλοι μπορούν απ΄την ηλικία των 3,5 χρόνων, να φτιάξουν ένα οριγκάμι. Το έχω δοκιμάσει σε παιδιά, διαφόρων ηλικιών και λειτουργεί. Έχω παρατηρήσει ότι υπάρχει μια γαλήνη την ώρα που προσπαθούν να τσακίσουν το χαρτί. Μπορεί να μην βγει το διάγραμμα με την πρώτη. Δεν πειράζει. Να δοκιμάσουν πάλι! Είναι τέτοιο το συναίσθημα της ικανοποίησης όταν τελικά μετατρέψουν ένα κομμάτι χαρτί σε ένα τρισδιάστατο αντικείμενο, που αξίζει την προσπάθεια. Όσοι θέλουν να σχοληθούν πρέπει να αναζητήσουν το κατάλληλο βιβλίο για να έχουν επιτυχίες. Θα πρότεινα να ξεκινήσουν από κάτι πολύ απλό και μετά, σιγά σιγά να φτιάξουν κάτι πιο σύνθετο για να έχουν το χρόνο να κατανοήσουν το σκεπτικό της τεχνικής και των βασικών οδηγιών διπλώματος πάνω στις οποίες στηρίζονται όλα τα διαγράμματα».
Όταν η τέχνη του οριγκάμι βρίσκεται σε καλά ελληνικά χέρια
Αντικείμενα origami της Κατερίνας Χριστοφορίδη θα βρείτε στα πωλητήρια των μουσείων Μπενάκη, Λαϊκής Τέχνης, Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας, στο κατάστημα Ροδαμός και στη σελίδα του facebook: K’s workshop.
Αντικείμενα origami της Ελεονώρας Πασπαλιάρη θα βρείτε στο paperonu.gr.