Τις τελευταίες εβδομάδες, το Snapchat βρίσκεται μονίμως στην επικαιρότητα. Έχει φροντίσει γι’ αυτό, βλέπετε, το Facebook, που κάθε λίγες μέρες κοπιάρει κι από ένα χαρακτηριστικό του σε κάποιο από τα δίκτυά του, προσπαθώντας έτσι να εμπλουτίσει τις εμπειρίες που προσφέρουν αυτά, επιφέροντας παράλληλα και πλήγματα στον ανταγωνισμό. Το αν τα έχει καταφέρει ως τώρα το αναλύσαμε προ ημερών, μόνο που σήμερα δεν θα εστιάσουμε εκεί αλλά στον πραγματικό πρωτοπόρο της υπόθεσης, εκείνον που σύστησε στον κόσμο τα Stories, τον τρόπο με τον οποίο όπως όλα δείχνουν θα του «σερβίρεται» η πληροφορία τα επόμενα χρόνια.


Μήλα και πορτοκάλια

Στην ανακοίνωση πως τα Instagram Stories έφτασαν τους 200 εκατ. μοναδικούς χρήστες ημερησίως όταν ολόκληρο το Snapchat έχει 161 εκατ., προκλήθηκε ένας μικρός χαμός. Όλοι έσπευσαν να χαρακτηρίσουν «τελειωμένο» το δεύτερο συγκρίνοντας τα νούμερα, αγνοώντας ωστόσο το γεγονός πως τα δύο δίκτυα ανήκουν σε τελείως διαφορετικές κατηγορίες. Θα συγκρίνατε ποτέ το eBay με το Etsy; Το Uber με το Skyscanner; Το Skype με το YouTube; Γιατί να το κάνετε με το Instagram (ή το Facebook) και το Snapchat;

Δεν είναι τόσο ότι το πρώτο ανήκει στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ενώ το δεύτερο στα messaging apps, όσο ότι τα μεν Facebook και Instagram ανήκουν στις πλατφόρμες εκπομπής (broadcast platforms) ενώ το δε Snapchat στις πλατφόρμες επικοινωνίας: broadcast vs. communication. Τα πρώτα τα χρησιμοποιούμε ως επί το πλείστον είτε για να μεταδώσουμε ένα μήνυμά μας σε ένα όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κοινό με το οποίο μπορεί να μη συνδεόμαστε καν, είτε για να ανακαλύψουμε περιεχόμενο άλλων. Με το δεύτερο επικοινωνούμε στοχευμένα με συγκεκριμένα άτομα, τις επαφές μας, γι’ αυτό και στο Snapchat το λεγόμενο engagement”, ο βαθμός ενασχόλησης σαν να λέμε των χρηστών, είναι υψηλότερο.

Μολονότι αμφότερες οι πλατφόρμες δύνανται να υποστηρίξουν κάθε χρήση, ο χαρακτήρας τους είναι αυτός που κατευθύνει το κοινό ως προς το πώς θα τις εκμεταλλευτούν. Αυτός είναι και ο λόγος που όσα στοιχεία του Snapchat κι αν αντιγράψουν το Instagram ή το Facebook, ο κόσμος θα γυρνά πάντα στο πρώτο ακριβώς για να κάνει αυτό που εκεί το κάνει καλύτερα: να επικοινωνήσει με συγκεκριμένα άτομα. Και για να σας προλάβουμε, θα το κάνει μέσω Snapchat και όχι μέσω Viber, WhatsApp ή Messenger διότι μόνο αυτό έχει δώσει πραγματικά έμφαση στην επικοινωνία μέσω εικόνας και βίντεο (μοναδική εξαίρεση το Messenger που μόλις άρχισε να ασχολείται), κάτι που αποδεδειγμένα εκτιμά δεόντως η Generation Z.

Καινοτομώντας καθυστερημένα

Το πραγματικό κρίμα για το Snapchat, είναι πως καινοτομεί εν έτει 2017, σε μία εποχή δηλαδή που η αντιγραφή μεταξύ των social δικτύων έχει απενοχοποιηθεί πλήρως. Το Facebook έκανε το ίδιο μια ντουζίνα χρόνια πριν και «έστειλε αδιάβαστο» το Myspace που ουδέποτε κατάφερε να συμβαδίσει έστω με τις εξελίξεις. Με την πλατφόρμα του Μαρκ Ζάκερμπεργκ να έχει πλέον γιγαντωθεί, το να ανατείλει ένα νέο, «σέξι» δίκτυο χωρίς η κάθε του κίνηση να απαντηθεί, είναι εξ ορισμού δύσκολο.

Κι όμως, το Snapchat το τόλμησε και το κατάφερε. Όποια κι αν είναι η πορεία του στη συνέχεια, το δίκτυο της Snap θα μείνει στην ιστορία ακριβώς διότι έδειξε τον δρόμο στην υπόλοιπη αγορά. Ήδη η φράση the Snapchat effect” ανεβαίνει διαρκώς σε δημοτικότητα στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, να ξέρετε… Το Snapchat πρώτο τόλμησε να λανσάρει δικό του hardware. Το Snapchat πρώτο μας παρουσίασε περιεχόμενο με τη μορφή Stories. Το Snapchat πρώτο προσέφερε μηνύματα που αυτοκαταστρέφονταν. Το Snapchat πρώτο άφησε στην άκρη το κείμενο και προσέφερε επικοινωνία με φωτογραφίες και βίντεο.

Αν το Snapchat είχε καινοτομήσει στον ίδιο βαθμό μια δεκαετία πριν, ενδεχομένως τα πράγματα να ήταν διαφορετικά τώρα και στη θέση του Facebook να βρισκόταν ένας άλλος κολοσσός. Η ιστορία βέβαια δεν γράφεται με αν. Το Snapchat καλείται να ξεπεράσει τον απόλυτο κυρίαρχο της εποχής των social media όχι μόνο ως προς τα προϊόντα και τις υπηρεσίες αλλά ως προς τον τρόπο σκέψης. Μόνο τότε θα μπορεί να βεβαιωθεί πως δεν… ακολουθείται, βάζοντας πλώρη για ακόμα ψηλότερα. Θα τα καταφέρει;