DIGITAL STORIES

Δημοσιογραφία και ΑΙ: Τα ρομπότ γράφουν ήδη τις ειδήσεις

Οι αλλαγές που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη στην παραγωγή και διάθεση ειδησεογραφικού περιεχομένου είναι κατακλυσμιαίες. Πόσο θα αλλάξουν τα σύγχρονα media και τι πρέπει να κάνουν οι δημοσιογράφοι για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα;

H τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει ήδη δεκάδες επαγγελματικούς κλάδους και στα επόμενα χρόνια η επίδρασή της αναμένεται να εξελιχθεί με γεωμετρική πρόοδο. Σύμφωνα με την επικαιροποιημένη μελέτη της συμβουλευτικής εταιρείας McKinsey, κατά το πιο ήπιο σενάριο 400 εκατομμύρια θέσεις εργασίας θα χαθούν μέσα στην επόμενη δεκαετία, ενώ κατά το πιο ακραίο, οι απώλειες θα ξεπεράσουν τα 800 εκατ. Όμως η αυτοματοποίηση που συνδέεται άρρηκτα με την τέταρτη βιομηχανική επανάσταση, δεν αγγίζει μόνο τις πιο «εκτελεστικές» και βιομηχανοποιημένες εργασίες. Αντίθετα, όπως υποδεικνύει μια άλλη μελέτη της PWC, έχει ήδη επεκταθεί και σε πιο «πνευματικά» επαγγέλματα και υπηρεσίες: ένας στους τρεις υπαλλήλους γραφείου ενδέχεται να αλλάξει εργασιακό αντικείμενο μέχρι το 2030.

Ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά, και μάλλον απρόβλεπτα, παραδείγματα επαγγελμάτων που απειλούνται από τη αυτοματοποίηση είναι η δημοσιογραφία. Η ΑΙ και οι τεχνολογίες που περιγράφονται ως γνωσιακές (cognitive) έχουν ήδη κάνει αισθητή την παρουσία τους στην παραγωγή και διάθεση μιντιακού περιεχομένου. Η συγγραφή και διανομή ειδήσεων από μηχανές, στις περισσότερες περιπτώσεις χωρίς καν ανθρώπινη επίβλεψη, αποτελεί ήδη κοινό τόπο ή κοντινή προοπτική για πολλούς δημοσιογραφικούς οργανισμούς και μεμονωμένα μέσα ενημέρωσης. Στο άμεσο μέλλον, οι πρακτικές αξιοποίησης της ΑΙ σίγουρα θα γενικευτούν, χωρίς κανείς να είναι σε θέση να εκτιμήσει με ακρίβεια και βεβαιότητα την έκτασή τους, αλλά και τις συνέπειές τους στο δημοσιογραφικό επάγγελμα.

Σε ποιο βαθμό όμως θα επηρεαστούν τα μέσα; Τι θα αλλάξει στη σχέση των αναγνωστών με τους παραγωγούς και τους διανομείς περιεχομένου; Και εν τέλει, πώς θα πρέπει να προετοιμαστούν οι δημοσιογράφοι για το αχαρτογράφητο μέλλον του επαγγέλματός τους; Με ποιες δεξιότητες θα πρέπει να οπλιστούν αν επιθυμούν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί απέναντι στις ολοένα και πιο έξυπνες μηχανές; Οι απαντήσεις σε όλα αυτά τα ερωτήματα, όπως και σε αρκετά ακόμη που προκύπτουν από τις σχετικές μελέτες, δεν μπορούν να είναι μονοσήμαντες, και σε κάθε περίπτωση να έχουν αποκλειστικά αρνητικό πρόσημο. Τουναντίον, είναι υποθετικές, αφού σε μεγάλο βαθμό βασίζονται σε μετέωρες προβλέψεις για την εξέλιξη των εκθετικών τεχνολογιών.

Οι μηχανές ιδανικές για τον καιρό και τα αθλητικά. Και όχι μόνο…

Το Associated Press χρησιμοποιεί από το 2014 αλγορίθμους για την παραγωγή περιεχομένου –κυρίως για αθλητικές, χρηματιστηριακές και έκτακτες ειδήσεις, αλλά και για τη σύνταξη των δελτίων καιρού. To Reuters που σκανάρει διαρκώς το Twitter, με στόχο τον εντοπισμό και την ανάδειξη έκτακτων ειδήσεων. Πολλά ακόμη πρακτορεία ειδήσεων χρησιμοποιούν bots και αλγορίθμους. για αυτοματοποιημένες εργασίες, και παραγωγή «κατά παραγγελία» περιεχομένου.

Ένα από τα πρώτα δείγματα αυτοματοποιημένης ενημέρωσης με τη χρήση φυσικής γλώσσας, παρουσιάστηκε προ πενταετίας και συνεχίζει να λειτουργεί με σχεδόν απόλυτη επιτυχία. Το QuakeBot αναπτύχθηκε για λογαριασμό των LA Times, με σκοπό την αυτοματοποιημένη ειδησεογραφική κάλυψη σεισμικών γεγονότων. Βασίζεται στην τεχνολογία  (παραγωγής φυσικής γλώσσας) που χρησιμοποιεί προκαθορισμένα πρότυπα για τη σύνταξη ειδήσεων. Ο στόχος είναι η άμεση ενημέρωση του κοινού για σεισμούς στην περιοχή του σε σχεδόν πραγματικό χρόνο, χωρίς την ανάγκη ανθρώπινης επέμβασης. Η ιδέα μετεξελίχθηκε και γρήγορα ξεκίνησε η ειδησεογραφική κάλυψη και άλλων έκτακτων γεγονότων, ακόμη και εγκλημάτων, με την αξιοποίηση ειδικά σχεδιασμένων αλγορίθμων.

Το 2015, το νορβηγικό πρακτορείο ειδήσεων NTB, σε συνεργασία με την εξειδικευμένη εταιρεία Bakken & Bæck, ξεκίνησε την ανάπτυξη μιας πλατφόρμας ρομποτικής δημοσιογραφίας. Λίγους μήνες αργότερα, τα πρώτα δείγματα της αυτοματοποιημένης δημοσιογραφικής κάλυψης ειδήσεων ήταν στον αέρα.

H πλατφόρμα ξεκίνησε από την απλή ανάρτηση ειδήσεων για τον καιρό και τις τιμές των μετοχών, αλλά γρήγορα επεκτάθηκε σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα ειδησεογραφικής ροής. Ο αυτοματισμός της αίθουσας σύνταξης βασίζεται σε έναν προηγμένο αλγόριθμο Φυσικής Γλώσσας(NLG), ο οποίος πρακτικά παράγει κείμενο αντλώντας υλικό από ένα σετ δεδομένων, βασισμένος σε ένα σύνολο προκαθορισμένων κανόνων και προτύπων. Πλέον, ο αλγόριθμος παράγει σχεδόν αψεγάδιαστες περιλήψεις άρθρων χωρίς την ανάγκη συμμετοχής ή έστω παρέμβασης από άνθρωπο, και την απευθείας διανομή στους αναγνώστες. Η δημοσιογραφική ομάδα που επιβλέπει τα αυτοματοποιημένα ενημερωτικά δελτία, συμπέρανε ότι σε συντριπτικό ποσοστό (της τάξης του 99%) ήταν αξιόπιστα και ακριβή.

Ο IBM Watson χρησιμοποιείται για την παραγωγή «εξυπνότερων» ειδήσεων από δημοσιογραφικούς οργανισμούς, ενώ το εκτενές αρχείο άρθρων και ειδήσεων που δημιουργείται αυτόματα και σε πραγματικό χρόνο επιτρέπει σε δημοσιογράφους και απλούς χρήστες να ανακαλύψουν απαντήσεις και «κρυμμένα μυστικά» σε δημοσιευμένο μιντιακό περιεχόμενο.

Διάβασε όλο το άρθρο στο inside story (https://bit.ly/2FDB130). 


Το inside story είναι το πρώτο συνδρομητικό–ενημερωτικό site χωρίς διαφημίσεις στην Ελλάδα. Ανεξάρτητο αποκαλυπτικό με οικονομική αυτοτέλεια και διαφάνεια. 

Ειδικά για τους αναγνώστες της Popaganda: Γνώρισε το inside story για ένα μήνα δωρεάν, βάζοντας τον κωδικό κουπονιού popaganda στην http://bit.ly/2hKhNL9

POP TODAY
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2019 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.