ΚΑΝΝΕΣ 2018Οι Κάννες μετά το #MeToo: Πότε θα Έρθει το Τέλος της Ανισότητας για τις Γυναίκες στην Κ...

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΚΑΝΝΕΣ 2018

Οι Κάννες μετά το #MeToo: Πότε θα Έρθει το Τέλος της Ανισότητας για τις Γυναίκες στην Κινηματογραφική Βιομηχανία;

Η Popaganda στις Κάννες: Στο κόκκινο χαλί φέτος απαγορεύθηκαν οι selfies, όμως 82 γυναίκες-βαριά χαρτιά της κινηματογραφικής βιομηχανίας στάθηκαν ενωμένες στο πρώτο Φεστιβάλ της #MeToo εποχής.

Μια δυνατή, αξιομνημόνευτη εικόνα σημάδεψε το περασμένο Σάββατο το Φεστιβάλ Καννών, προερχόμενη όχι από μια κινηματογραφική αίθουσα αλλά από το κόκκινο χαλί, που ξεπέρασε γρήγορα τις χαζές γκρίνιες για την απαγόρευση των selfies κι έστειλε παγκοσμίως ένα ηχηρό μήνυμα μέσα από την παρουσία 82 γυναικών που περπάτησαν εκεί για να διαμαρτυρηθούν για τις σεξιστικές ανισότητες στην κινηματογραφική βιομηχανία. Λίγο πριν την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας Girls Of The Sun της ‘Ευα Ουσόν, μιας από τις 3 γυναίκες σκηνοθέτες που διαγωνίζονται φέτος για τον Χρυσό Φοίνικα (οι υπόλοιποι 18 είναι άντρες), σταρ όπως η Κέιτ Μπλάνσετ, η Κρίστεν Στιούαρτ, η Σάλμα Χάγιεκ, η Μαριόν Κοτιγιάρ, η Έλεν Μίρεν και δημιουργοί όπως η Ανιές Βαρντά και η Πάτι Τζένκινς στάθηκαν ενωμένες στο διασημότερο κόκκινο χαλί του πλανήτη κατά τη διάρκεια του πρώτου Φεστιβάλ Καννών της μετά-Γουάινστιν εποχής. Η Μπλάνσετ, Πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής, εξήγησε τη σημασία του αριθμού 82 ως συμβολική, αφού είναι ο ακριβής αριθμός των γυναικών σκηνοθετών που είχαν ταινίες στο Διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ στα 71 χρόνια διεξαγωγής του, με μόλις 2 να έχουν κερδίσει το Χρυσό Φοίνικα, σε αντίθεση με τους 71 άντρες που έχουν τιμηθεί, αντίστοιχα, με το ύψιστο βραβείο.

Με την κίνηση αυτή, το Φεστιβάλ ελπίζει να κατευνάσει τις επικριτικές αντιδράσεις για την αδυναμία του να συμπεριλάβει περισσότερες γυναίκες δημιουργούς, ακόμα και φέτος, γεγονός που σχολιάστηκε αρνητικά και από την ίδια την Μπλάνσετ, που θα αποφασίσει τους νικητές των βραβείων. Για τον ίδιο λόγο, αλλά και προσπαθώντας να αποσυνδέσει το όνομά του από τις αποτρόπαιες πράξεις του Χάρβεϊ Γουάινστιν σε προηγούμενες διοργανώσεις, το Φεστιβάλ θέσπισε μια τηλεφωνική γραμμή καταγγελιών περιστατικών σεξουαλικής παρενόχλησης για τη διάρκεια της διεξαγωγής του, που φυσικά σχολιάστηκε ως “too little, too late” και μοιάζει με απελπισμένη και ημιτελή PR τακτική.

Η μίνι πορεία διοργανώθηκε από το κίνημα 5050 by 2020, που φιλοδοξεί να βάλει τέλος στην επαγγελματική ανισότητα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στη βιομηχανία. Ανάμεσα στις συμμετέχουσες ήταν και η παραγωγός, ακτιβίστρια και ιδρύτρια του Women In Hollywood, Mελίσα Σίλβερστιν, που την επόμενη μέρα διηύθυνε το πάνελ Take Two: Next Moves for #MeToo με υψηλού προφίλ ομιλητές, όπως η Υπουργός Πολιτισμού και Δημοκρατίας της Σουηδίας, Άλις Μπα Κούνκε, η Υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας, Φρανσουάζ Νισέν, ο Διευθυντής του Κινηματογραφικού Φεστιβάλ του Τορόντο, Κάμερον Μπέιλι και η Διευθύντρια του Annenberg Inclusion του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνια.

Η Σμιθ, η ακαδημαϊκός που ανέπτυξε την ιδέα του inclusion rider (του όρου στο συμβόλαιο ενός ηθοποιού να τηρούνται κανόνες ισότητας και πολυσυλλεκτικότητας στην πρόσληψη του προσωπικού ενός γυρίσματος, στον οποίο αναφέρθηκε και η Φράνσες Μακ Ντόρμαντ στο νικητήριο λόγο της στα τελευταία Όσκαρ), αναφέρθηκε στην ανάγκη λήψης μέτρων για την αλλαγή νοοτροπίας, που θα πρέπει να ξεκινήσουν από τις σχολές κινηματογράφου και τη διασύνδεση των φοιτητών τους με χρηματοδότες ή πετυχημένους απόφοιτους. Τόνισε, επίσης την ανάγκη, αποσύνδεσης του περιεχομένου των ταινιών από το φύλο ή τη φυλή των δημιουργών τους. «Στο Χόλιγουντ θεωρούν ότι πρέπει να έχεις γυναίκα πρωταγωνίστρια για να έχεις γυναίκα σκηνοθέτη, ενώ θα έπρεπε γυναίκες να είναι υποψήφιες για το Iron Man. Όταν έχουμε ανθρώπους άλλων φυλών πίσω από την κάμερα, θα πρέπει να μπορούν να αφηγηθούν ιστορίες και για όσους δεν είναι λευκοί, αλλά και για λευκούς».

Η Άννα Σέρνερ, Διευθύνουσα Σύμβουλος του Σουηδικού Κινηματογραφικού Ινστιτούτου, έκανε την πιο δυναμική προειδοποίηση, ανακοινώνοντας πως αν η χρηματοδότηση του οργανισμού της δεν συμπεριλάβει γυναίκες σκηνοθέτες και παραγωγούς ως το 2019, τότε όλα τα λεφτά την επόμενη χρονιά θα δοθούν αποκλειστικά σε γυναίκες. Το 2014, άλλωστε, το Ινστιτούτο έγινε το πρώτο δημόσιο όργανο κινηματογραφικής χρηματοδότησης που κατάφερε πλήρη ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών.

Τον τόνο του σεμιναρίου έδωσε από πολύ νωρίς η σουηδέζα ηθοποιός και μέλος του #tystnadtagning (#silenceaction, το σουηδικό αντίστοιχο του #MeToo), Εύα Ρόζε, φωνάζοντας στην κατάμεστη αίθουσα:

«Αυτή δεν είναι μια μάχη των φύλων. Είναι ένα παγκόσμιο κίνημα για τα ανθρώπινα δικαιώματα».

Popaganda καλύπτει, μέρα προς μέρα, το 71ο Φεστιβάλ Καννών με την υποστήριξη της Aegean Airlines

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΚΑΝΝΕΣ 2018

Σε ποιον τηλεφώνησες, Ζακλίν Λέντζου, όταν έμαθες για το Πρώτο Βραβείο στις Κάννες;

Ο Παναγιώτης Μένεγος έχει αυτήν και μερικές ακόμα ερωτήσεις για να γνωρίσουμε καλύτερα τη νεαρή σκηνοθέτη που πριν λίγες μέρες γύρισε θριαμβεύτρια από την Κρουαζέτ.

Βαλέρια Γκολίνο: «Υπάρχουν άνθρωποι με ή χωρίς ταλέντο. Το να τους ξεχωρίζουμε ως άνδρες ή γυναίκες είναι ανοησία»

Αποκλειστική συνέντευξη της Μάρας Θεοδωροπούλου με την αμερικανίδα ηθοποιό/σκηνοθέτη με τις ελληνικές ρίζες που επιστρέφει πίσω από την κάμερα φέτος με το "Euforia" κι έχει 2-3 πράγματα να πει για τη νέα εποχή του #MeToo.

Ήταν οι φετινές οι «πιο gay Κάννες όλων των εποχών»;

Η Popaganda στις Κάννες: Η Μάρα Θεοδωροπούλου γράφει για τις LGBTQ ταινίες που ξεχώρισαν στη φετινή διοργάνωση που αγκάλιασε τις γκέι αφηγήσεις από το λεσβιακό love story που λογοκρίθηκε στην πατρίδα του ως την trans μπαλαρίνα που δίχασε.

Πώς το ασιατικό σινεμά κυριάρχησε στο 71ο Φεστιβάλ Καννών, φτάνοντας μέχρι και το Χρυσό Φοίνικα με το Shoplifters

Η Popaganda στις Κάννες: Ελλείψει διάσημων ονομάτων στο κόκκινο χαλί, οι ταινίες από την Κίνα, την Ιαπωνία και την Ασία αναδείχθηκαν σε ανέλπιστους σταρ της 71ης διοργάνωσης.

Solo, BlacKkKlansman κι Under The Silver Lake: Πώς ήταν οι τρεις (και μοναδικές) μεγάλες αμερικάνικες πρεμιέρες των φετινών Καννών;

Η Popaganda στις Κάννες: Πού βρίσκονται οι ρίζες του Χαν Σόλο; Επέστρεψε ο Σπάικ Λι στις σπουδαίες ταινίες; Αγάπησε κανείς το Λος Άντζελες όσο ο Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ; Η Μάρα Θεοδωροπούλου έχει τις απαντήσεις.

Οι Κάννες μετά το #MeToo: Πότε θα Έρθει το Τέλος της Ανισότητας για τις Γυναίκες στην Κινηματογραφική Βιομηχανία;

Η Popaganda στις Κάννες: Στο κόκκινο χαλί φέτος απαγορεύθηκαν οι selfies, όμως 82 γυναίκες-βαριά χαρτιά της κινηματογραφικής βιομηχανίας στάθηκαν ενωμένες στο πρώτο Φεστιβάλ της #MeToo εποχής.

The House That Jack Built: Η βίαιη μισογυνική ρεβάνς του Λαρς φον Τρίερ

Η Popaganda στις Κάννες: Η Μάρα Θεοδωροπούλου γράφει για το "sorry not sorry" του Λαρς φον Τρίερ προς το Φεστιβάλ Καννών και τους επικριτές του που, όπως ήταν αναμενόμενο, δίχασε και πάλι προκαλώντας μαζικές αποχωρήσεις από την αίθουσα.

Φεστιβάλ Καννών 2018: Πώς χωράνε οι Village People σε μια κινέζικη γκανγκστερική ιστορία αγάπης;

H Popaganda στις Κάννες: Από τη Sia στο "YMCA" και το "Psycho Killer", η Μάρα Θεοδωροπούλου γράφει για τους ευρωπαίους κι ασιάτες σκηνοθέτες που αγκαλιάζουν και φέτος τη δυτική ποπ.

Έχουμε τις απαντήσεις του Κρίστοφερ Νόλαν σε όλα όσα θα θέλατε να τον ρωτήσετε…

Η Popaganda στις Κάννες: Η Μάρα Θεοδωροπούλου στήθηκε τρεις ώρες στην ουρά για να μας μεταφέρει τα καλύτερα σημεία του masterclass που έδωσε στο Φεστιβάλ ο κορυφαίος, ίσως, σκηνοθέτης της εποχής μας. Η αναμονή άξιζε τον κόπο...

Cold War και Leto: Στην Κρουαζέτ, φέτος, ο έρωτας είναι ασπρόμαυρος κι εσωστρεφής

Η Popaganda στις Κάννες: Η Μάρα Θεοδωροπούλου γράφει για τις νέες ταινίες των Πάβελ Παβλικόφσκι και Κίριλ Σερεμπρένικοφ που άγγιξαν αλλά δε συγκίνησαν με το σοσιαλιστικό gloom τους.

Οι πρώτες Κάννες μετά το #MeToo μας αποκάλυψαν το «γυναικείο Τζέιμς Μποντ»

Η Popaganda στις Κάννες: Η Μάρα Θεοδωροπούλου γράφει για την παρουσίαση του «μυστικού πρότζεκτ» "355", μιας ταινίας δράσης με εκτυφλωτικό γυναικείο καστ που έχει κλέψει την παράσταση μέχρι στιγμής στην Κρουαζέτ.

Οι 10 ταινίες που δε χάνουμε με τίποτα στο 71ο Φεστιβάλ Καννών

Από την ιδανικά συγχρονισμένη επιστροφή του Σπάικ Λι ως το πρώτο ιαπωνικό anime που προβάλλεται στο διάσημο φεστιβάλ, η Μάρα Θεοδωροπούλου ξεκινά την ανταπόκρισή της από το φεστιβάλ που μόλις ξεκίνησε και διαρκεί ως τις 19 Μαΐου.
ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΣΤΟ INBOX ΣΟΥ
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.