Το 2016, η Βρετανίδα φωτογράφος Alison Jackson προκάλεσε πανικό στους δρόμους του Μανχάταν τρέχοντας προς τον Trump Tower στην 5η Λεωφόρο, μαζί με κάποιον που έμοιαζε στον Donald Trump. Τους ακολουθούσε ένας όχλος, ενώ οι αστυνομικοί φώναζαν στο μεγάφωνο: «Φύγετε από τον δρόμο»! Η ίδια σκέφτηκε: «Θα έχουμε σοβαρό πρόβλημα».
Μόλις έφτασαν στον προορισμό τους, ο σωσίας βγήκε μπροστά και η Jackson άρχισε να τον φωτογραφίζει. Ενώ ορισμένοι περαστικοί ήξεραν ότι ήταν κάποιος που έμοιαζε με τον Trump, κάποιοι ξεγελάστηκαν από το θέαμα (τουλάχιστον μέχρι να πλησιάσουν κοντά).
Αυτό το περιστατικό είναι ένα παράδειγμα του τι καθορίζει τις φωτογραφίες της Alison Jackson όλα αυτά τα χρόνια και κάποιες από αυτές θα παρουσιαστούν στην έκθεση “Alison Jackson in Retrospect; Seeing is Deceiving” που θα πραγματοποιηθεί από τις 2 έως τις 9 Δεκεμβρίου στο φουαγιέ του θεάτρου Παλλάς. Η ίδια έχει δηλώσει για τη δουλειά της: «Το ψεύτικο είναι τόσο καλό όσο το αληθινό. Άνθρωποι όπως ο Ντόναλντ Τραμπ και η Κιμ Καρντάσιαν μας διευκολύνουν: είναι μισοί αληθινοί, μισοί καρτούν». Στόχος της πάντα είναι να απαθανατίζει όσα υποπτευόμαστε ότι είναι αλήθεια -όπως για παράδειγμα τη Βασίλισσα Ελισάβετ να τραβάει σέλφι ή να κάθεται με το στέμμα της δίπλα τον Elton John όσο εκείνος ερμηνεύει στο πιάνο του. «Προσπαθώ να φτάνω μέχρι τα άκρα και όταν είμαι νευρική, ξέρω ότι έχω μια καλή ιδέα», έχει αναφέρει στο παρελθόν.
Η Jackson έγινε γνωστή τη δεκαετία του 1990, αφού ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της στη φωτογραφία, στο Royal College of Art. Η φωτογραφία της με την πριγκίπισσα Νταϊάνα που σηκώνει το μεσαίο δάχτυλο προκάλεσε σάλο το 1998. «Ξεκίνησα να φωτογραφίζω γιατί μισώ τη φωτογραφία. Νομίζω ότι είναι ένα απατηλό, γλοιώδες και αναξιόπιστο μέσο που σε παρασύρει στο να πιστέψεις ότι κάτι είναι αληθινό, όταν στην πραγματικότητα δεν υπάρχει περίπτωση να είναι αληθινό», έχει πει. Εγείροντας λοιπόν ερωτήματα για το πώς η φωτογραφία αποτελεί ένα παραπλανητικό μέσο, υπογραμμίζει ότι: «δεν μπορούμε να βασιζόμαστε στην ίδια μας την αντίληψη όσον αφορά τη φωτογραφία, δεν είναι σαφές τι είναι αληθινό και τι όχι».
Η πολυβραβευμένη -και με BAFTA– καλλιτέχνις, παρουσιάζει μια αναδρομική έκθεση με μοναδικά έργα φωτογραφίας και βίντεο από τις 2 έως τις 9 Δεκεμβρίου, σε διοργάνωση και επιμέλεια της Μαρίνας Νικολετοπούλου. Η δουλειά της διερευνά ένα από τα σημαντικότερα θέματα του καιρού μας: «Μπορούμε να πιστέψουμε αυτό που βλέπουμε σε έναν κόσμο διαμεσολαβημένο από οθόνες, εικόνες και διαδίκτυο;». Σχολιάζει τη ροπή μας στην ηδονοβλεψία, τη δύναμη και τη σαγήνη της εικόνας. Στην εμβληματική της σειρά «Νοητικές Εικόνες» («Mental Images») η Jackson εμβαθύνει στη λατρεία των διασημοτήτων, ένα παράξενο φαινόμενο που δημιουργήθηκε από τα media, τις διαφημιστικές εταιρείες και τα ίδια τα δημόσια πρόσωπα.
Η Jackson παρουσιάζει σε παγκόσμια πρώτη τα έργα από τη σειρά «Καταστροφή» («Disaster Series»), σε διάλογο με μια επιλογή από προηγούμενες και νεότερες δουλειές της, απεικονίζοντας τις φοβικές φαντασιώσεις μας σε έναν κόσμο διαρκούς τρόμου, που επιδεινώνεται από τις αποτρόπαιες ειδήσεις που τα μέσα εκπέμπουν 24/7. Συγχρόνως παρουσιάζει, στην κόπια του σκηνοθέτη, το βίντεό της από την αποκλειστική ταινία για τα 40 χρόνια των Duran Duran.
Δημοσιεύσεις της Jackson περιλαμβάνουν τα βιβλία: Private (2004, Penguin Books) Confidential: What you see in this book is not ‘real’ (2007, Taschen), Stern Fotographie 70 (2012, teNeues), και Private (2016 published by Alison Jackson). Η δουλειά της επίσης περιλαμβάνεται σε πολλές δημόσιες συλλογές μουσείων, όπως: The Parliamentary Art Collection, London; The National Portrait Gallery, London; SF MOMA, San Francisco; The Royal College of Art, London; Musée de la Photographie, Charleroi, Brussels; The Frances Foundation, Paris; The International Centre of Photography.
Πέρα από τη φωτογραφία, η ίδια είναι μέλος του Alumni Council for The Royal College of Art και Επίτροπος στο Chelsea Art Theatre ενώ επίσης δραστηριοποιείται ως μέντορας για νέους καλλιτέχνες. Το 2019 δημιούργησε και λανσάρισε έναν διαγωνισμό φωτογραφίας με θέμα: «Μια μέρα στη Ζωή Σου» (A Day in Your Life), έχοντας ως στόχο να ανακαλύψει νέους ταλαντούχους φωτογράφους από μειονεκτικά περιβάλλοντα.
Ημέρες και ώρες λειτουργίας της έκθεσης (ελεύθερη είσοδος)