WELLNESS

«Μένουμε σπίτι» – Πώς μπορεί να μας βοηθήσει το coaching σε περίοδο κρίσης;

Η Πηνελόπη Δημητρακοπούλου μας προτείνει να πάρουμε μια ανάσα και ν' αναζητήσουμε τρόπους να ανεβάσουμε την ψυχολογία μας.

Μένοντας σπίτι με ένα ανοιχτό εισιτήριο επιστροφής (πότε θα επιστρέψουμε και που ακριβώς;), ας φροντίσουμε τον εαυτό μας διαφυλάσσοντας τη ψυχική και επαγγελματική μας υγεία. Μία μέθοδος που μπορεί να μας βοηθήσει σε αυτό το σκοπό είναι το coaching

Σε αυτήν την περίοδο κρίσης καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε νέες προκλήσεις και να προσαρμόσουμε τις συνήθειες μας σε μία καινούργια συνθήκη της οποίας η αβέβαιη φύση δοκιμάζει σε καθημερινό επίπεδο τη διάθεση, την εφευρετικότητα και τα όρια της αντοχής μας. Τις τελευταίες μέρες βρέχει ασταμάτητα. Βεβαίως, μένοντας σπίτι, κατά κανόνα δε βρεχόμαστε και πολύ. Πώς προστατευόμαστε όμως από την εσωτερική βροχή του άγχους και των επιπρόσθετων αρνητικών τοξικών συναισθημάτων που αυτό γεννά;  

 Οι ψυχολογικές πιέσεις που βιώνουμε (άγχος, ανησυχία, φόβος), μπορούν να προκαλέσουν αλλαγές στη σκέψη, τη συμπεριφορά και τα συναισθήματα μας. Αποσταθεροποίηση, δυσφορία, νευρικότητα και κούραση είναι μερικές από τις αντιδράσεις  που εκδηλώνονται υπό την πίεση των νέων δεδομένων. Ως συνέπεια των παραπάνω, επέρχεται η μείωση της ευημερίας και της αυτοπεποίθησης μας, επηρεάζοντας τελικά και τις διαχειριστικές μας ικανότητες, προκαλώντας ένα μη παραγωγικό φαύλο κύκλο. 

To coaching σαν μέθοδος στηρίζεται στην «αρχή της επιλογής».  Αρχή σύμφωνα με την οποία, ενώ κάποιες φορές μας είναι αδύνατο να ελέγξουμε αυτά που μας συμβαίνουν, μπορούμε ωστόσο να ελέγξουμε τον τρόπο με τον οποίο θα αντιδράσουμε σε αυτά (the Cognitive Behavioral Coaching approach).

Εξετάζοντας τις αντιδράσεις, τις αξίες, τη συμπεριφορά και τις συνήθειες μας, προσδιορίζουμε νέους τρόπους πραγμάτωσης των επιθυμητών προσωπικών ή/και επαγγελματικών μας στόχων. 

Μία από τις βασικές ιδιότητες του coaching είναι η ανάπτυξη ψυχολογικών και συμπεριφορικών δεξιοτήτων που μας βοηθούν να αντιμετωπίσουμε την αβεβαιότητα που προκαλείται είτε λόγω απρόβλεπτων παραγόντων είτε λόγω διάβασης μίας μεταβατικής περιόδου. Με την χρήση των δεξιοτήτων αυτών διαχειριζόμαστε και μειώνουμε τη ψυχολογική πίεση που δεχόμαστε. Εν ολίγοις, ενισχύοντας την ανθεκτικότητα μας,  είμαστε σε θέση να αναγνωρίσουμε καλύτερα τους εξωτερικούς παράγοντες και το αποτύπωμα αυτών στη ψυχολογία μας. 

Πώς μπορούμε να το επιτύχουμε αυτό μέσω της εφαρμογής της μεθόδου του coaching;  

Ευέλικτη σκέψη και προσαρμοστικότητα, καινοτόμος και δημιουργική διάθεση, καλλιέργεια επίγνωσης, ανθεκτικότητας και δεξιοτήτων, είναι λοιπόν ορισμένα από τα εργαλεία που μας κρατούν δυναμικούς σε μία περίοδο κρίσης και μας βοηθούν να: 

  • μετατρέψουμε μία κρίση σε ευκαιρία για αλλαγή και ανάπτυξη
  • εξελιχθούμε μέσα από μία συνθήκη αναστάτωσης 

Μία πρώτη πρακτική προσέγγιση  για την αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων της αβεβαιότητας είναι η απόκτηση μίας ενεργητικής στάσης. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της δημιουργίας και της πιστής εφαρμογής ενός δομημένου καθημερινού προγράμματος. Άγκυρες και σημεία αναφοράς του προγράμματος αποτελούν πάντα οι ξεκάθαροι στόχοι. 

Σε μία δεύτερη προσέγγιση μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα ‘plan b’ το οποίο θα μας προφυλάξει από την περαιτέρω αναστάτωση και αποδιοργάνωση που προκαλεί η παρεμβολή εξωτερικών παραγόντων. Τι μπορούμε να ελέγξουμε τώρα, και πώς να οργανωθούμε έτσι ώστε να είμαστε προετοιμασμένοι σε περίπτωση που η κατάσταση επιδεινωθεί; 

Επιπροσθέτως,  η προσέγγιση του coaching  έχει την δυνατότητα να μας καθοδηγήσει και να μας δείξει  πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτήν την αναστάτωση ως ευκαιρία αναστοχασμού. 

Τι αλλαγές και ευκαιρίες ανάπτυξης προκύπτουν λοιπόν μέσα από αυτή τη διαταραχή της καθημερινότητας; 

Απαντήσεις αναδύονται μέσω της ενασχόλησης με την παρακάτω (ενδεικτική θεματολογία):  

Προσωπική ανάπτυξη 

  • γνωριμία εαυτού 
  • δημιουργικότητα και αποδοτικότητα
  • οργάνωση καθημερινότητας για να παραμένουμε ενεργοί και ψυχολογικά θωρακισμένοι (ρουτίνα, όρια, κοκ)
  • ιεράρχηση προτεραιοτήτων και λήψη αποφάσεων 

Εργασία από το σπίτι:  

  • Εξερεύνηση επιλογών, περιβάλλοντος, συμπεριφορών, δεξιοτήτων
  • Αναπροσαρμογή αξιών/πεποιθήσεων/στόχων 
  • Διαχείριση χρόνου/καθορισμός επιλογών και προτεραιοτήτων
  • Προετοιμασία, εξοπλισμός, ευρηματικότητα, πληροφόρηση (logistics)
  • Διαχείριση συναισθημάτων και μείωση άγχους (element of surprise, αίσθηση ανασφάλειας, αβεβαιότητας, στασιμότητας κοκ)

Επαγγελματική ανάπτυξη 

  • Διαχείριση οργανωτικής διαταραχής και αποτελεσματικότητας του οργανισμού
  • Δημιουργία πλαισίου για την ανάπτυξη ηγετικών δεξιοτήτων και αποτελεσματικής ηγεσίας
  • Διαχείριση ομάδων εξ ’αποστάσεως 
  • Ικανότητα ομάδας ανταπόκρισης σε εργασιακούς στόχους σε περιόδους κρίσης/αλλαγής 
  • Επαγγελματική απόδοση 
  • Ευεξία/ευημερία του οργανισμού ή των υπαλλήλων αυτού

Διατηρώντας λοιπόν μία φρέσκια ματιά με ορίζοντα την επόμενη μέρα, μέσω της καλλιέργειας της επίγνωσης  και της ανθεκτικότητας, διατηρούμε υπό έλεγχο αρνητικά τοξικά συναισθήματα όπως το άγχος, η κούραση, ο φόβος και ο πανικός. Ελέγχουμε τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα και δίνουμε χώρο στην καθαρή σκέψη. Καθαρή σκέψη για τη διαχείριση σχέσεων και υποχρεώσεων, την επαναξιολόγηση και ιεράρχηση δεδομένων και προτεραιοτήτων καθώς και για τη νηφαλιότητα στη λήψη των αποφάσεων μας. 

(Συνεδρίες coaching μπορούν να πραγματοποιηθούν είτε σε διαπροσωπικό είτε σε ομαδικό επίπεδο.  Το περιεχόμενο των συνεδριών είναι εξατομικευμένο με σκοπό να καλύψει τις εκάστοτε ανάγκες/στόχους του ενδιαφερόμενου). 

Πηνελόπη Δημητρακοπούλου:  Personal | Executive | Team Coaching  W: www.penelopedimitrakopoulou.com  Fb: PenelopeCoaching/ 
POP TODAY
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2020 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.