Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
popaganda
popagandaΚΑΝΝΕΣ 2023
76o Φεστιβάλ Καννών: Το The Zone Of Interest αντλεί φρίκη από τις παρυφές του Ολοκαυτώματος

Η Popaganda στο 76ο Φεστιβάλ Καννών.
Ανταπόκριση από την Κρουαζέτ: Μάρα Θεοδωροπούλου.

76o Φεστιβάλ Καννών: Το The Zone Of Interest αντλεί φρίκη από τις παρυφές του Ολοκαυτώματος

H πρώτη πραγματικά συγκλονιστική ταινία του φετινού Φεστιβάλ έρχεται από τον Τζόναθαν Γκλέιζερ και δείχνει πόσο μπανάλ μπορεί να είναι το κακό.
The Zone Of Interest - Τζόναθαν Γκλέιζερ

Ένα ειδυλλιακό εξοχικό τοπίο φιλοξενεί την οικογένεια του Ρούντολφ Χες (Κρίστιαν Φρίντελ) και της γυναίκας του (Σάντρα Χέλερ). Mood διακοπών. Το σπίτι τους είναι πάντα ανοιχτό για φίλους, το παιχνίδι και το κολύμπι στη διπλανή λίμνη αποτελεί κομμάτι της καθημερινότητας, ο ανθισμένος κήπος δίνει μια όμορφη νότα στις βόλτες με το νεογέννητο. Όμως, ένα σωρό μικρές λεπτομέρειες συνθέτουν τη φρικιαστική μεγάλη εικόνα: είμαστε στη δεκαετία του 1940, η κατοικία βρίσκεται δίπλα στο Άουσβιτς, μια βαρκάδα μπορεί να διακοπεί από την παρουσία ανθρώπινων κοκκάλων στο νερό, το λίπασμα των λουλουδιών περιέχει ανθρώπινες στάχτες. Ο Χες είναι ο διοικητής του πολωνικού στρατοπέδου συγκέντρωσης, μια αληθινή φιγούρα της οποίας τη λεπτομερή ρουτίνα παρακολουθεί ο σκηνοθέτης Τζόναθαν Γκλέιζερ μέσα από στατικές κάμερες, travelling πλάνα, απότομες φορμαλιστικές αλλαγές (η οθόνη ματώνει ή γίνεται μονόχρωμη) και σχολαστική προσήλωση στις μικρές, καθημερινές δραστηριότητες. Η αντίθεση ανάμεσα στον παράδεισο του πρώτου πλάνου και της κόλασης στο φόντο είναι συνεχώς παρούσα.

Ο Γκλέιζερ παρουσιάζει εδώ την απόλυτη κινηματογράφηση της “κοινοτοπίας του κακού”, της φημισμένης θεωρίας της Χάνα Άρεντ. Ο Χες καπνίζει στην παραδεισένια αυλή του και ο καπνός καθρεφτίζει εκείνον του φουγάρου του στρατοπέδου που βρίσκεται πίσω του, με τη συνειδητοποίηση της προέλευσής του να κάνει τον τρόμο σχεδόν casual. Οι γυναίκες θαυμάζουν τα καινούργια τους διαμάντια και σχολιάζουν με λεπτή ειρωνεία την “εξυπνάδα” των Εβραίων νοικοκυρών που τα είχαν κρύψει στις οδοντόκρεμες. Φορούν τις γούνες τους σαν παράσημα. Στο στρατόπεδο, ωστόσο, δεν μπαίνουμε ποτέ, με την ταινία αυτή να πηγαίνει τη δύναμη της υπόνοιας ένα βήμα πιο πέρα από το Γιο του Σαούλ που πέτυχε αντίστοιχο αντίκτυπο αφήνοντας μετά βίας εκτός πλάνου τις λεπτομέρειες.

Μεταφέροντας στο σινεμά το ομώνυμο βιβλίο του Μάρτιν Έιμις (η είδηση για το θάνατό του ήρθε μια μέρα μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο Φεστιβάλ), ο βρετανός σκηνοθέτης της Γέννησης και του Κάτω από το Δέρμα οδηγεί τον θεατή αργά και υπόγεια προς την απόλυτη συναισθηματική κατεδάφιση, με τις έννοιες της ανθρωπιάς, της μνήμης, της γνώσης και της συνενοχής να τον περικυκλώνουν χωρίς να προσφέρεται καμία απόδραση. Βασικός πλοηγός μέσα στην ανατριχίλα είναι η μουσική της Μίκα Λέβι, μάλλον στην καλύτερη συνεργασία της με τον Γκλέιζερ, της οποίας η παρουσία παρατείνεται στην αρχή και το τέλος της ταινίας και τα συστατικά της περιλαμβάνουν βροντερές προσταγές, βασανιστικές κραυγές, βοές από τα γρανάζια του κρεματόριου και ουρλιαχτά που τρυπούν τα σωθικά. 

Διαφθείροντας τον Κήπο της Εδέμ, ο Γκλέιζερ μαεστρικά πετυχαίνει το ακατόρθωτο: μια καταδικαστική ματιά στην “άλλη πλευρά”, χωρίς ωραιοποιήσεις και απόπειρες κατανόησής της (στο συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός, άλλωστε, αυτό θα ήταν ασύλληπτα ανήθικο), μόνο εκθέτοντας την απλότητα του τέρατος και αφήνοντας τον καθένα να το αντιμετωπίσει μόνος του.

76o Φεστιβάλ Καννών: Το The Zone Of Interest αντλεί φρίκη από τις παρυφές του Ολοκαυτώματος

Η Popaganda στο 76ο Φεστιβάλ Καννών.
Ανταπόκριση από την Κρουαζέτ: Μάρα Θεοδωροπούλου.

popaganda
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2024 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.