Το Animasyros ανοίγει σήμερα τις πόρτες του στην Ερμούπολη, με την πιο χαρούμενη διάθεση που είχε ποτέ! Ο φετινός γιορτασμός των 15 χρόνων ζωής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων, φέρνει μαζί του ένα πολύτιμο δώρο: μετά από χρόνια σκληρής κι επίμονης προσπάθειας λίγων αλλά βαθιά αφοσιωμένων σε αυτό, το ελληνικό animation τελευταία ανοίγει όσο ποτέ τα φτερά του, αποκτά πολλούς φίλους και αρχίζει να διακρίνεται στο εξωτερικό -στέλνοντας μάλιστα τον περασμένο Ιούνιο την πολυπληθέστερη αποστολή του στο μεγαλύτερο φεστιβάλ κινουμένων σχεδίων του πλανήτη, αυτό του Annecy.
Από τα είκοσι κορυφαία του είδους στην Ευρώπη, το Animasyros, έχει συμβάλει ενεργά σε αυτή την ανοδική πορεία κι έχει κάθε λόγο να νιώθει ικανοποίηση και χαρά για όσα ωραία επιτέλους συμβαίνουν.
Με ένα πρόγραμμα πιο πλούσιο από ποτέ, 200 ταινίες από 43 χώρες στα οχτώ διαγωνιστικά τμήματα (Διεθνές, Φοιτητικό, K.ID.S, AnimaPride, Εθνικό Διαγωνιστικό, TV & Commissioned Films, Ταινιών Μεγάλου Μήκους & EU Values), ειδικά αφιερώματα, συζητήσεις, παράλληλες δράσεις, εκπαιδευτικά εργαστήρια, διεθνείς συνεργασίες και σημαντικούς καλεσμένους, προχωρά ακόμη ένα βήμα στο μέλλον.
Με αναπόσπαστο μέρος του την Αγορά του που πλέον αποτελεί κέντρο αναφοράς για τη βιομηχανία του κλάδου στην Ανατολική Μεσόγειο, φιλοξενώντας εξαιρετικούς επαγγελματίες διεθνούς εμβέλειας στα ξεχωριστά της προγράμματα.
Η Διευθύντρια του φεστιβάλ, Μαρία Ανεστοπούλου και η Συντονίστρια Αγοράς, Μαρινέτα Μακ Κρητικού, έχουν ζήσει όλα τα στάδια της πορείας του, από την πρώτη κι όχι τόσο εύκολη στιγμή της γέννησής του, μέχρι σήμερα που τρέχει με τη δύναμη ενός έφηβου. Και λίγο πριν υποδεχτούν τους καλεσμένους τους στο όμορφο νησί, μίλησαν στην Popaganda για τις δράσεις της διοργάνωσης, την άνοδο του ελληνικού animation και τη χαρά του να είσαι μέρος σε κάτι που ξεκίνησε μικρό κι έγινε μεγάλο.
Το animation δείχνει να έχει εντυπωσιακή άνοδο τα τελευταία 4-5 χρόνια στην Ελλάδα. Ποια θεωρείτε ότι ήταν τα σημαντικότερα βήματα που έγιναν και συνέβαλαν σε αυτό;
Μαρία Ανεστοπούλου: Είναι αλήθεια ότι το ελληνικό animation αναπτύσσεται με εντυπωσιακό ρυθμό τα τελευταία χρόνια, σε πολλά επίπεδα. Το παρατηρούμε με ιδιαίτερη χαρά στις ταινίες που παράγονται και προβάλλονται στο Animasyros. Πρόκειται για ταινίες επαγγελματικές, φοιτητικές, αλλά και ταινίες κατ’ ανάθεση (commissioned films). Όμως το σημαντικότερο που βλέπουμε είναι ότι το ελληνικό animation διεκδικεί με αξιώσεις το χώρο του στις διεθνείς αγορές και σε σημαντικά φεστιβάλ στο εξωτερικό. Στην ανάπτυξη της παραγωγής συνέβαλαν τόσο οι θεσμικές παρεμβάσεις που συνέδραμαν στην χρηματοδότηση για την παραγωγή ταινιών – για παράδειγμα, ο νέος κανονισμός του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ) που περιλαμβάνει ξεχωριστά ταινίες animation, όπως και το πρόγραμμα «Μικροφίλμ» της ΕΡΤ και το πρόγραμμα του cash rebate του ΕΚΟΜΕ– όσο και η επιμονή των δημιουργών στην τέχνη τους, καθώς και η εξωστρέφεια της εθνικής κοινότητας animation τα τελευταία χρόνια, μέσω στοχευμένων δράσεων της ΑΣΙΦΑ Ελλάς (σ.σ. η Ελληνική Ένωση Κινουμένων Σχεδίων).
Το Animasyros στηρίζει και θα συνεχίσει να στηρίζει τους Έλληνες δημιουργούς, καθώς μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα η άνθηση της κοινότητας διεθνώς. Ήδη από το 2016 έχουμε θεσμοθετήσει ξεχωριστό Εθνικό Διαγωνιστικό Τμήμα, με βραβείο που αθλοθετεί το ΕΚΚ και κάθε χρόνο η ποιότητα των ταινιών που συμμετέχουν είναι υψηλότερη.
Μαρινέτα Μακ Κρητικού,: Αδιαμφισβήτητα έχει άνοδο. Μόλις μερικά χρόνια πριν, η αναφορά σε ταινίες animation στον Τύπο, αφορούσε μόνο τις προβολές ταινιών της Disney ή και άλλων μεγάλων αμερικανικών στούντιο. Σήμερα η επικαιρότητα περιλαμβάνει σχεδόν κάθε μήνα άρθρα και πληροφορίες που αφορούν την εγχώρια παραγωγή κινουμένων σχεδίων. Γιατί; Γιατί υπάρχει παραγωγή, χρηματοδοτείται, δημιουργεί, μεγαλώνει, δικτυώνεται, ταξιδεύει, προβάλλεται και βραβεύεται εντός και εκτός συνόρων. Τα ελληνικά κινούμενα σχέδια, ίσως και λόγω της φύσης τους, ποιος ξέρει… κινούνται και αναπτύσσονται πολύ πιο γρήγορα από τα υπόλοιπα είδη κινηματογράφου στον χρόνο. Σίγουρα παίζει ρόλο η αναγνώριση του είδους από τους θεσμούς που τα ενέταξαν στα χρηματοδοτικά τους προγράμματα, αλλά πιστεύω πως απέκτησαν μια άλλη διάσταση, βασιζόμενα στην επάρκεια και τη δημιουργικότητα των ελλήνων δημιουργών, την επιμονή τους, την αγάπη τους για το είδος, την εξοικείωσή τους με την τεχνολογία αλλά και την εξωστρέφεια τους, χάρη στην οποία καταφέραμε να είμαστε μέρος του διεθνούς χάρτη, με συμπαραγωγές που αποσπούν βραβεία στα μεγαλύτερα φεστιβάλ animation του κόσμου.
Πόσο πιστεύετε ότι έχει συμβάλει το ίδιο το Animasyros στην άνοδο του animation στην Ελλάδα και με ποιους τρόπους;
ΜΑΡΙΑ ΑΝ.: Το Animasyros ξεκίνησε με στόχο να δημιουργήσει έναν τόπο συνάντησης και δικτύωσης των δημιουργών με το κοινό και άλλους εκπροσώπους της διεθνούς κοινότητας animation. Από την αρχή έως και σήμερα δουλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Κάθε χρόνο προσπαθούμε να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα, τόσο στην Αγορά του φεστιβάλ όσο και στο καλλιτεχνικό του μέρος, το οποίο θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των δημιουργών και του κοινού και θα έρθουν στη Σύρο να “συναντηθούν” καλλιτεχνικά, να γνωριστούν και να αναπτύξουν συνεργασίες. Και το καταφέραμε! Επίσης, για έναν δημιουργό είναι ένας στόχος να φτιάξει μια ταινία όταν ξέρει ότι έχει ένα φεστιβάλ με ειδικό διαγωνιστικό τμήμα μόνο για ελληνόφωνες ταινίες. Εν συντομία, δημιουργήσαμε ένα φιλόξενο ετήσιο ραντεβού που έγινε αποδεκτό από τους Έλληνες δημιουργούς.
ΜΑΚ: Κάθε φεστιβάλ εμπεριέχει στον όρο του την φιέστα, την γιορτή. Όταν αυτή η γιορτή καταφέρνει να οργανώνεται κάθε χρόνο σε ένα ονειρεμένο περιβάλλον, στην περιφέρεια, μακριά-κοντά στην πρωτεύουσα και να εορτάζει, όχι μόνο τις ταινίες του χθες και του σήμερα, αλλά να ετοιμάζει και τις ταινίες του μέλλοντος, σίγουρα αυτό το γεγονός καταφέρνει να γίνεται το κεντρικό στοιχείο στον κόσμο του ελληνικού animation. Οι συμμετέχοντες δεν “καταναλώνουν” απλά ταινίες που δεν μπορούν να δουν αλλού, αλλά συμμετέχουν σε μια μοναδική εμπειρία συνεύρεσης με τους σπουδαιότερους δημιουργούς του είδους. Αναπτύσσεται με αυτόν τον τρόπο μια ανθρώπινη σχέση, κυρίως μετά τα masterclasses ή τα pitching workshops, στη διάρκεια των πάρτι και των συναντήσεων που ακολουθούν τις προβολές στην υπέροχη αυλή του θεάτρου «Απόλλων», η οποία αναμφίβολα οδηγεί σε συνέργειες, φιλίες, εμπνεύσεις και πολιτισμικές ανταλλαγές. Και σίγουρα το Animasyros Festival & Agora αποτελεί ένα μοντέλο όπου η λογική της αγοράς και αυτή της θεσμικής αρωγής συγκλίνουν με εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Δεκαπέντε χρόνια AnimaSyros: Πόσα άλλαξαν μέσα σε αυτά τα 15 χρόνια στη διοργάνωση; Υπάρχει κάτι που γιορτάζετε ιδιαίτερα φέτος ή κάτι καινούργιο που φέρνει αυτή η επέτειος;
ΜΑΡΙΑ ΑΝ.: Όταν ξεκινήσαμε το 2008, καταρχήν δεν πιστεύαμε ότι θα φτάσουμε στο Animasyros 2022! Χτίσαμε το φεστιβάλ από την αρχή σε τρεις ξεχωριστούς πυλώνες – καλλιτεχνικό πρόγραμμα, Αγορά και εκπαιδευτικά προγράμματα. Ξεκινήσαμε από ένα διαγωνιστικό τμήμα, τώρα έχουμε οχτώ, ξεκινήσαμε δειλά-δειλά με το επαγγελματικό φόρουμ και τώρα έχουμε μια επαγγελματική Αγορά που φιλοξενεί μερικά από τα πιο καταξιωμένα ονόματα της διεθνούς σκηνής animation. Ξεκινήσαμε από ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά και τώρα το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα είναι ετήσιο και περιλαμβάνει πολλές και διαφορετικές ομάδες-στόχους: παιδιά, έφηβους, νέους επαγγελματίες, ΑμεΑ, ηλικιωμένα άτομα. Ξεκινήσαμε μια ομάδα πέντε ατόμων και τώρα είμαστε πάνω από 50. Είναι μεγάλες οι αλλαγές στους αριθμούς, είναι μεγάλη η εμπειρία που έχουμε αποκομίσει όλα αυτά τα χρόνια. Είναι όμως ίδια η προσήλωσή μας στο να δημιουργούμε ένα φεστιβάλ ανοικτό στο κοινό και στους επαγγελματίες.
Φέτος, σκεφτήκαμε να θυμίσουμε στο κοινό μας τι έχουμε κάνει όλα αυτά τα 15 χρόνια μέσα από ένα μικρό πρόγραμμα που το ονομάσαμε Animasyros 15years shots. Έτσι, κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, σε διαφορετικά σημεία προβολών, το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να δει ταινίες που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο εργαστηρίων, ταινίες making of παλαιών διοργανώσεων καθώς και μερικές ελληνικές ταινίες που ξεχωρίσαμε όλα αυτά τα χρόνια.
ΜΑΚ: Θυμάμαι σαν χθες τη μέρα στο σπίτι της Μαρίας όπου ο Βασίλης Καραμητσάνης (σ.σ. ο πρόεδρος του Animasyros), μας ανακοίνωνε την ιδέα του για ένα φεστιβάλ animation στην Σύρο. Πέρασαν 15 χρόνια και ο ενθουσιασμός, η διάθεση, η αγωνία και η προσμονή της κάθε έκδοσης παραμένουν ίδια. Αυτό που άλλαξε είναι ότι μεγαλώσαμε σε μήκος, πλάτος, ύψος και σύνορα.
Δημιουργήσαμε την Αγορά πριν οχτώ χρόνια και περάσαμε από την ανάγκη της επαφής με τους διεθνείς δημιουργούς και τους επενδυτές, στην πράξη εξαιρετικών δράσεων και συνεργειών μαζί τους. Η παρουσίαση εκπληκτικών υπό εξέλιξη ταινιών animation μεγάλου μήκους, αποτελεί πάντα μια στιγμή αποκάλυψης για τους θεατές αλλά και για εμάς, που νιώθουμε να ψηλώνουμε λιγάκι αφού τόσο καταξιωμένοι δημιουργοί μας εμπιστεύονται τα “μυστικά” του απίθανου κόσμου τους. Κυρίως μάλιστα όταν αυτή η πρώτη επαφή είναι υπόσχεση για την προβολή της ταινίας όταν ολοκληρώνεται. Όπως η ταινία του υποψήφιου για Όσκαρ Tomm Moore, «Wolfwalkers» ή η ταινία του Carlo Vogele, «Icarus And The Minotaur» η οποία προβάλλεται στο φετινό μας πρόγραμμα.
Έπειτα, η δημιουργία του Pitching Forum με το τετραήμερο Pitching Workshop συνέβαλε στην διαπλάτυνση των συνεργασιών μας με τα μεγαλύτερα animation studios, όπως η Folimage, και με κολοσσιαίες αγορές, όπως η MIFA του Annecy International Animated Film Festival και η NEF (Nouvelles Ecritures pour le film d’Animation) με την οποία συνεργαζόμαστε στη φετινή μας Αγορά. Η τελευταία αυτή συνεργασία με την NEF Animation καθώς και οι παρουσιάσεις, τα στρογγυλά τραπέζια, τα σεμινάρια, τα masterclasses, οι συναντήσεις δικτύωσης, προσφέρουν τη δυνατότητα στο διεθνές κοινό που ασχολείται επαγγελματικά με την τέχνη της εμψύχωσης να διευρύνει το δίκτυό του, να προωθήσει το έργο του, να συναντηθεί με καταξιωμένους επαγγελματίες του χώρου, να ανακαλύψει τη διεθνή κοινότητα και να έρθει σε επαφή με τις επιτυχίες του μέλλοντος!
Η βράβευση Ελλήνων και Κυπρίων για το καλύτερο pitch πριν δύο χρόνια από την Διεθνή Επιτροπή, μας ταξίδεψε στο εξωτερικό, μαζί με την Ελληνική αποστολή, στο Annecy, διευρύνοντας τα σύνορα για το ελληνικό κινούμενο σχέδιο.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι το Φεστιβάλ και η Αγορά πλέον να προσελκύουν σχολές κινουμένων σχεδίων, στούντιο, εκπροσώπους εταιρειών παραγωγής κινουμένων σχεδίων από διάφορες χώρες και οποιονδήποτε οργανισμό θα ήθελε να γίνει περισσότερο γνωστός, όπως εταιρείες λογισμικού, εκπρόσωπους ξένων φεστιβάλ κ.λπ.
Φέτος, για τα 15 χρόνια του Φεστιβάλ, η Αγορά εστιάζει στην εκπαίδευση της τέχνης του animation στην Ελλάδα, προσκαλώντας επτά εκπροσώπους Πανεπιστημίων της χώρας να μιλήσουν για το μέλλον του είδους και τις προοπτικές του.
Πόσο σημαντικός είναι ο εκπαιδευτικός ρόλος του animation σε παιδιά και εφήβους; Τελευταία μάλιστα βλέπουμε ότι αρχίζει να δίνεται μεγαλύτερη σημασία στον εκπαιδευτικό ρόλο του κινηματογράφου γενικώς και να δημιουργούνται σχετικά προγράμματα.
ΜΑΡΙΑ ΑΝ.: Η απάντηση στην ερώτηση είναι εύκολη: είναι εξαιρετικά σημαντικός για πολλούς λόγους. Το Animasyros διοργανώνει εκπαιδευτικά εργαστήρια για παιδιά και εφήβους τόσο κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ όσο και στο πλαίσιο των ετήσιων εκπαιδευτικών δράσεων που πραγματοποιούνται σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, σε συνεργασία με οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και πολιτιστικούς φορείς και υποστηρίζονται από θεσμικούς φορείς των οπτικοακουστικών μέσων (ΕΚΟΜΕ). Μέσα από τα εκπαιδευτικά εργαστήρια, έτσι όπως σχεδιάζονται και υλοποιούνται, τα παιδιά και οι έφηβοι έχουν τη δυνατότητα σε 2-3 μέρες, υπό την καθοδήγηση έμπειρων εκπαιδευτών, να συμμετάσχουν στην παραγωγή μιας ταινίας animation και να δουν όλα τα στάδια από τη δημιουργία της ιστορίας, την κατασκευή των σκηνικών και των background μέχρι τη φωτογράφιση, το μοντάζ και τους ήχους. Η συμμετοχή τους σε αυτή τη διαδικασία έχει αναδείξει κρυφές δεξιότητες και ταλέντα που στην πράξη έχουμε δει στη Σύρο. Υπάρχουν παιδιά που παρακολουθούσαν σταθερά εργαστήρια από πολύ μικρή ηλικία και τώρα ψάχνουν να βρουν σε ποια σχολή animation στο εξωτερικό θα σπουδάσουν. Για μας είναι μεγάλη υπόθεση αυτό!
ΜΑΚ: Το Ινστιτούτο Προοδευτικής Εκπαίδευσης το οποίο περιλαμβάνει ανάμεσα στα μέλη του τα πιο λαμπρά μυαλά της εκπαίδευσης στην Αμερική, πιστεύει ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους τα κινούμενα σχέδια βοηθούν τα παιδιά να μαθαίνουν καλύτερα. Από μικρή ηλικία, τα έντονα χρώματα και τα έντονα σχήματα των κινουμένων σχεδίων τα βοηθούν να αναπτύξουν την αίσθηση της τοποθεσίας, να κατανοήσουν τις λέξεις και ακόμη και να μάθουν την ώρα. Καθώς μεγαλώνουν, η κινούμενη εικόνα ενεργοποιεί τα εγκεφαλικά κέντρα που λειτουργούν καλύτερα για την οπτική μάθηση. Όταν εισάγουμε ένα ηθικό δίδαγμα σε ένα κινούμενο σχέδιο, το θυμόμαστε επίσης πιο συχνά λόγω της οπτικής πτυχής. Η κινούμενη εικόνα επιτρέπει στους μαθητές να αναπτύξουν την κατανόηση των θεμάτων, εφαρμόζοντας ορθολογική σκέψη στη φαντασία τους. Τελευταία, τα εκπαιδευτικά λογισμικά γίνονται ολοένα και πιο σημαντικά στον κόσμο της εκπαίδευσης, καθώς προχωράμε βαθύτερα στην ψηφιακή εποχή.
Το ευτυχές είναι πως και η δημόσια τηλεόραση αντιλαμβάνεται την αποτελεσματικότητα της χρήσης των κινουμένων σχεδίων και εντελώς συμπτωματικά, 15 χρόνια μετά την πρώτη μεταφορά έργων του Ευγένιου Τριβιζά σε animation για λογαριασμό της ΕΡΤ από τον Παναγιώτη Ράππα και τον Άγγελο Ρούβα, με πρώτο επεισόδιο «Το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι», μια καινούργια σειρά stop motion animation βρίσκεται σε παραγωγή και θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στα πλαίσια της Αγοράς. Πρόκειται για τη σειρά δέκα επεισοδίων «Γέγονε» σε σκηνοθεσία Βάσιας Χατζηγιαννάκη και Γιάννη Ζιόγκα, διάρκειας 3-5 λεπτών, που απευθύνεται σε παιδιά 6-9 χρονών. Μια συνεργασία της ΕΡΤ με τα μεγαλύτερα μουσεία της Αθήνας. Καταπληκτική πρωτοβουλία της Δημόσιας Τηλεόρασης γιατί στοχεύει να δημιουργήσει μια πρώτη επαφή των παιδιών με τα μουσεία, μέσα από μια ψυχαγωγική αφήγηση. Τι καλύτερο δώρο για το πολιτιστικό μέλλον των παιδιών μας;
Ποια είναι τα highlights της φετινής διοργάνωσης;
ΜΑΡΙΑ ΑΝ.: Θα το πω, όπως το λέω με μια ανάσα κάθε χρόνο και μ’ αρέσει! Πάνω από 200 ταινίες σε οχτώ Διαγωνιστικά Τμήματα, στο Διεθνές Πανόραμα, στο μεγάλο αφιέρωμα στο animation των Βαλτικών χωρών (Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία) που θα πραγματοποιηθεί παρουσία πολλών δημιουργών από τις χώρες αυτές, σ’ ένα πρόγραμμα ταινιών από τη Νορβηγία σε επιμέλεια του Νορβηγικού Φεστιβάλ Fredrikstad και στο πρόγραμμα σύγχρονων Ουκρανικών ταινιών που ετοίμασε για μας το σημαντικότερο Ουκρανικό Φεστιβάλ animation, Linoleum.
Φιλοξενούνται πολλές ταινίες μεγάλου μήκους για μικρούς και μεγάλους. Από αυτές θα ξεχωρίσω την ταινία έναρξης «Flee» του Δανού σκηνοθέτη Jonas Poher Rassmussen, που είναι υποψήφια για βραβείο LUX και για τρία βραβεία Όσκαρ σε τρεις διαφορετικές κατηγορίες, την ταινία «Ίκαρος και Μινώταυρος» του Carlo Vogele από το Λουξεμβούργο που θα επισκεφθεί και το Φεστιβάλ μας, τη νέα ταινία του περίφημου Ισραηλινού σκηνοθέτη Ari Folman, «Που κρύβεται η Άννα Φρανκ».
Ξεχωρίζω επίσης, την τρυφερή Σουηδική ταινία «To Δικό Μας Αστέρι» που μεταγλωττίστηκε στα ελληνικά από το Διεθνές Φεστιβάλ Παιδικού και Εφηβικού Κινηματογράφου της Αθήνας και παρουσιάζεται στο Animasyros σε συνεργασία με το φεστιβάλ αυτό και παρουσία δύο εκ των συντελεστών που δάνεισαν τις φωνές τους, τον Σωτήρη Κοντιζά και την Ευγενία Δελιαλή. Όλες οι ταινίες είναι δωρεάν για το κοινό και προβάλλονται στο θέατρο «Απόλλων», στον θερινό κινηματογράφο «Παλλάς», στην Πλατεία Μιαούλη της Ερμούπολης, στην πλατεία του Φοίνικα και στην Άνω Σύρο. Σας περιμένουμε!
ΜΑΚ: Φυσικά η συνεργασία μας με την NEF Animation και το 4ήμερο εργαστήριο pitching που οργανώνουμε, με τον Διευθυντή της, Xavier Kawa Topor και την Παιδαγωγική Διευθύντρια του περίφημου εργαστηρίου animation, L’atelier des Sèvres, Catherine Totems. Το βραβείο για το καλύτερο pitch, είναι ένας μήνας φιλοξενίας στην Residence Fontevraud στην Γαλλία, ως επίσημος καλεσμένος του προγράμματος La Résidence Internationale de Fontevraud, που διοργανώνει η NEF Animation στο Αββαείο του Φοντενεβρώ. Εκεί ο νικητής θα μπορέσει να ολοκληρώσει την ταινία του με παροχές από το στούντιο.
Σίγουρα, highlights της Αγοράς αποτελούν ακόμη τα masterclasses των υποψήφιων για Όσκαρ Joanna Quinn και Les Mills (“Από το σκίτσο στα Όσκαρ”), του διεθνούς φήμης παραγωγού Olivier Catherin (“Η παραγωγή μιας ταινίας animation”) και των Αμερικανίδων experts Alison Mann και Asalle Tanha για την «Τέχνη του Pitching». Η παρουσίαση “Μουσεία και animation–Νέοι τρόποι απεικόνισης”, οι συζητήσεις και στρογγυλές τράπεζες «Από τα graphic novels στις ταινίες animation», «Διεθνείς Συμπαραγωγές: Προκλήσεις και Ευκαιρίες» και «Βαλτικές χώρες και animation», «To animation στα Ελληνικά Πανεπιστήμια» με εκπροσώπους Πανεπιστημίων της χώρας, καθώς και η στρογγυλή τράπεζα με διευθυντές επιλεγμένων ευρωπαϊκών φεστιβάλ animation. Και βέβαια η συζήτηση της καταπληκτικής Αμερικανίδας δημοσιογράφου, ιστορικού ταινιών animation και μουσικού παραγωγού Nancy Denney Phelps με την συμπατριώτισσα της Chris Nee, δημιουργό της σειράς του Netflix “We the people”.
Ποια ήταν η πιο χαρούμενη και συγκλονιστική στιγμή που νιώσατε στα χρόνια της θητείας σας στο φεστιβάλ; Και ποια η πιο δύσκολη;
ΜΑΡΙΑ ΑΝ.: Η πιο φορτισμένη συγκινησιακά στιγμή κάθε διοργάνωσης για μένα, είναι το πρωί που περπατάω προς το θέατρο «Απόλλων» την πρώτη μέρα κάθε χρονιάς, κοιτώ τη θάλασσα και λέω: «Πάμε να το κάνουμε!». Και γίνεται! Θα ξεχώριζα το Animasyros 10, το 2017, που γιορτάσαμε τα πρώτα δέκα χρόνια του Φεστιβάλ. Ήταν η πρώτη διοργάνωση στην οποία κατάλαβα το μέγεθος του Animasyros και αποκαλύφθηκε μπροστά μου η ανοδική συνέχεια.
Έχουμε αντιμετωπίσει πρακτικές δυσκολίες στη διοργάνωση και λόγω covid. Όμως ποτέ δεν είπαμε ότι κάνουμε πίσω. Προχωρήσαμε και τα αντιμετωπίσαμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Το 2020 ήταν όντως μια δύσκολη χρονιά αλλά μας ευνόησε το γεγονός ότι το Animasyros πραγματοποιείται τον Σεπτέμβριο και έτσι δεν την χάσαμε. Προσαρμοστήκαμε κάνοντας το φεστιβάλ υβριδικά.
ΜΑΚ: Κάθε φορά που η απάντηση σε πρόσκληση που στέλνω είναι θετική! Είναι πάντοτε συγκλονιστικό να λαβαίνεις τόσο φιλικές, ενθουσιώδεις και χαρούμενες απαντήσεις από δημιουργούς τους οποίους, λόγω της τόσο επιτυχούς καριέρας τους, τους θεωρείς απροσπέλαστους. Δεν είναι καθόλου έτσι όμως. Είναι εντυπωσιακό πόσο διαφέρουν οι χαρακτήρες των καλλιτεχνών του animation από τους συναδέλφους τους του live shooting cinema. Και είναι πραγματική ευτυχία, το άπιαστο όνειρο, όταν η επαγγελματική σχέση με τον καιρό μεταλλάσσεται αθόρυβα σε φιλία που ενθαρρύνει και εμπνέει για επόμενους καλλιτεχνικούς στόχους.
Δεν θυμάμαι δύσκολες μέρες, είμαστε μια τόσο συμπαγής και ολοκληρωμένη ομάδα που ακόμη και με το covid αντί να μικρύνουμε μεγαλώσαμε ενσωματώνοντας μια τριάδα εκπληκτικών φοιτητών από το Πολυτεχνείο Κρήτης που ανέλαβαν την online αναμετάδοση της Αγοράς καθημερινά, από το κανάλι μας στο you tube, συνεχίζοντας και φέτος.
ANIMASYROS 2022
Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων
20-25 Σεπτεμβρίου, Σύρος
https://animasyros.gr/
Δείτε το Πρόγραμμα προβολών εδώ.
Μέρος του προγράμματος είναι διαθέσιμο online δωρεάν και χωρίς εγγραφή.
Δείτε το Πρόγραμμα της Αγοράς εδώ.