Είναι αλήθεια ότι από το 2001 και μετά οι πωλήσεις των φυσικών άλμπουμ είναι σε ύφεση και οι περισσότεροι από την μουσική βιομηχανία κατηγορούν το διαδίκτυο για αυτό. Από το 2004 και μετά παρατηρείται κατακόρυφη άνοδος των ψηφιακών downloads, είτε αυτά αφορούν σε νόμιμες πωλήσεις δίσκων ή/και κομματιών είτε νόμιμο στρημάρισμα είτε παράνομα downloads. Σήμερα οι μουσικόφιλοι φαίνεται να έχουν πλήρως προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα του διαδικτύου και να αναζητούν την μουσική τους ενημέρωση αλλά και την ικανοποίηση της λαιμαργίας τους για νέα ακούσματα στα κοινωνικά δίκτυα, το YouTube και, όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, σε μουσικές υπηρεσίες νόμιμου streaming μουσικής όπως το Spotify. Μπορεί, λοιπόν, το Spotify να βοηθήσει τις δισκογραφικές να πάρουν το αίμα τους πίσω; Και ποια είναι η σχέση του μαζί τους; Ζητήσαμε τη γνώμη των ανθρώπων από δύο πολύ σημαντικές ελληνικές δισκογραφικές εταιρείες, την Feelgood και την Inner Ear. Ιδού τι μας είπαν:
Για την Feelgood, μίλησε ο Παντελής Γκουδής, Business Development της εταιρείας.
Το Spotify έκλεισε έναν χρόνο στην Ελλάδα. Πείτε μας καταρχάς αν η εταιρεία σας άνοιξε και διατηρεί ή σκοπεύει να ανοίξει εταιρικό λογαριασμό σε αυτό και γιατί ναι ή όχι. Ναι, η Feelgood Records έχει ανοίξει πρόσφατα εταιρικό λογαριασμό έτσι ώστε να υπάρχει συγκεντρωμένο το ρεπερτόριο μας αλλά και για να δείξουμε στον κόσμο τι μουσικές μας αρέσουνε.
Πως αντιλαμβάνεστε σαν δισκογραφική τη σχέση σας με το Spotify; Συμπληρωματική ή ανταγωνιστική; Φυσικά συμπληρωματική όπως και με όλες τις υπηρεσίες πρόσβασης όπως τα Google All Access, Napster, Deezer, Rdio, Akazoo και σε λίγο καιρό και το Music Key του YouTube.
Είναι το Spotify το νέο ραδιόφωνο; Και ναι και oχι. Είναι ένα access service που δίνει την δυνατότητα άμεσης πρόσβασης σε εκατομμύρια τραγούδια και επιλογές με nonstop playlists κάτι που κάνουν και τα ποπ ραδιόφωνα εξαιτίας των ερευνών που έχουν δείξει ότι ο ακροατής θέλει λίγα ή καθόλου λόγια ανάμεσα στη μουσική. Αυτός είναι ο παθητικός ακροατής. Τέτοιου είδους τα ραδιόφωνα θα «χτυπηθούν» από το Spotify και σε λίγο καιρό δεν θα έχουν λόγο ύπαρξης. Υπάρχει και η άλλη πλευρά, αυτή του «εν αρχή ήν ο λόγος», οι ακροατές που πιστεύουν πως τίποτα δεν συγκρίνεται με την εκφορά του λόγου και την περιγραφή εντός καλού ραδιοφωνικού DJ. Με τα playlists δεν ανοίγεις διάλογο.
Το Spotify υποστηρίζει πως βοηθάει τη διάδοση της μουσικής με νόμιμο τρόπο. Πιστεύετε ότι τελικά βοηθάει τα συμφέροντα των καλλιτεχνών κι άρα αμέσως ή εμμέσως πλην σαφώς και τα δικά σας; Το Spotify είναι ένας από τους κρίκους που προστέθηκαν στον τρόπο διάδοσης της μουσικής. Κάνει την ανακάλυψη της νέας μουσικής εύκολη αλλά όχι συναρπαστική. Για να χρησιμοποιήσω κάτι από το βιβλίο του Greg Kot, Ripped, «η μετα-Napster γενιά, μέσω του internet και του streaming, εύκολα δημιουργεί η γκρεμίζει stars. Όσοι μένουν ζωντανοί είναι επειδή έχουν βρει τον κώδικα επικοινωνίας με το κοινό όπως οι καλλιτέχνες των προηγούμενων δεκαετιών». Η επικοινωνία του καλλιτέχνη με το κοινό γίνεται μέσω των συναυλιών από όπου προέρχονται και τα έσοδα του. Μετά έρχεται η χρήση της μουσικής σε ταινίες, διαφημίσεις κτλ, merchandising & T-shirts, πωλήσεις CD & βινυλίου και τελευταία τα έσοδα από το streaming. Σαφώς και βοηθάει τους μεγάλους καλλιτέχνες που κάνουν κάποια εκατομμύρια streams την ημέρα αλλά όχι τους μικρούς. Επίσης αυτό ισχύει μόνο για τις μεγάλες αγορές. Σαν βασική αρχή, το streaming είναι volume business και άρα στις μικρές αγορές σαν την Ελλάδα τα έσοδα για τον καλλιτέχνη και την εταιρεία είναι ελάχιστα.
Φροντίζετε εσείς να ανοίγουν λογαριασμούς οι καλλιτέχνες σας στο Spotify ή το κάνουν με δική τους πρωτοβουλία; Εμείς σε συνεργασία με τον aggregator μας αλλά και κάποιοι από τους καλλιτέχνες μας μεμονωμένα.
Ποιοι καλλιτέχνες του χαρτοφυλακίου σας θα έπαιρναν άριστα στο πως χειρίζονται το μέσο αυτό κατά τη γνώμη σας; Οι Otherview.
Γνωρίζετε ποιοι είναι οι Έλληνες καλλιτέχνες του χαρτοφυλακίου σας που διατηρούν προφίλ στο Spotify και έχουν τον μεγαλύτερο αριθμό followers? Και ποιοι είναι οι πλέον δημοφιλείς σε σχέση με τον αριθμό των φορών που ακούστηκαν τα τραγούδια τους; Η Νατάσα Μποφίλιου έχει τον μεγαλύτερο αριθμό από followers ενώ οι πιο δημοφιλείς σε σχέση με τα streams είναι οι Otherview
Θα χρησιμοποιούσατε το Spotify σαν εργαλείο marketing για προαναγγελία νέων κυκλοφοριών, κτίσιμο προσμονής για κάποιο album, διάδοση νέων αλλά και «σφυγμομέτρηση» της κοινής γνώμης; Χρησιμοποιούμε το Spotify σαν ένα σύγχρονο εργαλείο marketing & promotion που συμπληρώνει την «μεγάλη εικόνα» του προωθητικού πλάνου ενός καλλιτέχνη. Ναι λοιπόν σε όλα τα παραπάνω.
Λένε πως το internet σκότωσε το CD. Μπορεί το Spotify να πάρει το αίμα σας πίσω; Όχι. Συγκρίνετε ανόμοια πράγματα. ‘Όπως είπα και πιο πριν το Spotify είναι access service – υπηρεσία πρόσβασης με format το mp3. Το CD δεν πέθανε αλλά κινδυνεύει από τις υψηλές τιμές, την απαξίωση και βέβαια τη μεγάλη συρρίκνωση των σημείων πώλησης. Το κοινό (αυτοί που καταναλώνανε μουσική και όχι οι περιστασιακοί χρήστες) μετά τον καταιγισμό του mp3, ξαναγυρίζει στο βινύλιο, δηλαδή στο φυσικό προϊόν που είναι το απόλυτο μέσο αναπαραγωγής της μουσικής. Φέτος η Μεγάλη Βρετανία θα δει πωλήσεις βινυλίου στα επίπεδα του 1996. Αυτό που πιθανά να «σκοτώσουν» τα streaming Services είναι το νόμιμο download. Τα στοιχεία του 2013 δείχνουν μια πτώση στα downloads και αύξηση στις streaming υπηρεσίες. H πτώση του revenue όμως από τα digital downloads είναι τρομερά δύσκολο έως αδύνατο να αντικατασταθεί από τα έσοδα του streaming. Η μάχη φουντώνει όμως: μετα την πρόσφατη απόφαση της Taylor Swift να αποσύρει το νέο της album από το Spotify, το “1989” έκανε ρεκόρ πωλήσεων φυσικού προϊόντος που παραπέμπει σε πωλήσεις που γινόντουσαν πριν από 15 χρόνια. Αυτό έχει βάλει σε σκέψεις πολλούς καλλιτέχνες.
Στην επόμενη σελίδα: Ο Δημήτρης Μπούρας και η Μαρία Παρούση της Inner Ear.