«Καθ’ όλη τη διάρκεια διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε προστασία της α΄κατοικίας. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει. Γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ δεν θέλει να υπάρχει. Αν θέλεις, νομοθετείς. Ιδίως τώρα που δεν υπάρχει πίεση από τους θεσμούς, δεν υπάρχει καμία δικαιολογία», επισημαίνει στη συνέντευξη που παραχώρησε στην Popaganda, η πρώην υπουργός Εργασίας και τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ Έφη Αχτσιόγλου, παραμένοντας στην α’ γραμμή, παρότι μικρομάνα.

«Στο μεγαλύτερο μέρος της θητείας του ΣΥΡΙΖΑ ίσχυε με παρατάσεις ο νόμος Κατσέλη. Και μάλιστα και με διευρύνσεις. Η ΝΔ συνέδεσε την μεταβίβαση των κόκκινων δανείων σε funds, με το νομοθετικό πλαίσιο του 2003, μη θέτοντας κανένα περιορισμό στην αρπακτική λειτουργία τους. Αυτή τη στιγμή τα funds στην Ελλάδα ελέγχουν 700 χιλιάδες ακίνητα. Όλα αυτά συμβαίνουν λόγω επιλογών της ΝΔ, παρόλο που θέλουν να ρίξουν όλες τις ευθύνες στο ΣΥΡΙΖΑ. Η ΝΔ πέρασε και την πτώχευση φυσικών προσώπων, φοβερή πρωτοτυπία σε σχέση και με όλη την Ευρώπη πια (…). Έτσι, για φέτος έχουν προγραμματιστεί πάνω από 44.000 πλειστηριασμοί. Έχουν γίνει ήδη τριπλάσιοι σε σχέση με πέρσι», προσθέτει.

«Δεν είναι όμως μόνο ότι εδώ γίνεται ένας πλειστηριασμός. Είναι ο τρόπος που αυτός εκτελέστηκε. Είναι η πάρα πολύ βίαιη επέμβαση στο σπίτι μιας μικροσυνταξιούχου», συνεχίζει η κ. Αχτσιόγλου, σοκαρισμένη από την επίθεση που δέχτηκε στην εστία της η Ιωάννα Κολοβού. «Αυτό πραγματικά είναι έξω από κάθε λογική. Και μου κάνει εντύπωση που ακούω τον κ.Σκυλακάκη να λέει στη Βουλή «Δυστυχώς, υπήρξαν κι αυτές οι εικόνες». Αν είναι «δυστυχώς», τι κάνεις ως κυβέρνηση για να το σταματήσεις; Αν είναι «δυστυχώς», γιατί δεν επενέβης να μην γίνει; Άρα υπάρχει και μια υποκρισία από πλευράς ΝΔ. Βέβαια, είδα πως ο κυβερνητικός εκπρόσωπος της ΝΔ επιχείρησε να ρίξει το φταίξιμο στην ίδια την κυρία Ιωάννα Κολοβού. Νομίζω είναι πολύ σαφές το ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με τη σύγκρουση δυο εντελώς διαφορετικών κόσμων», συνοψίζει.

Αυτή τη στιγμή, ένα μείζον κοινωνικό ζήτημα, η α΄κατοικία, έχει εξελιχθεί στο «μπαλάκι» μιας πρωτοφανούς αντιπαράθεσης μεταξύ ΝΔ -ΣΥΡΙΖΑ. Έχει αναδειχθεί στη νέα μεγάλη πολιτική κόντρα, της χώρας. Αιχμή του δόρατος είναι το ποιος εκ των δύο δημιούργησε, θεσμοθέτησε το πλαίσιο για την απώλεια της α΄κατοικίας. Η ΝΔ ή ο ΣΥΡΙΖΑ; Ένας ουδέτερος παρατηρητής, που δεν ανήκει ιδεολογικά σε κάποιο χώρο, ενστερνιζόμενος το αληθές ή μη αφήγημά του, βρίσκεται σε σύγχυση παρακολουθώντας την εκατέρωθεν επιχειρηματολογία, με την εξαίρεση του μεγάλου ολισθήματος του κ.Σκυλακάκη, αναφορικά με το πότε πλειστηριάστηκε η κατοικία της Ιωάννας Κολοβού, όπου ο υπουργός πιάστηκε αδιάβαστος κι αναγκάστηκε να επανορθώσει. Μπορείτε να επιβεβαιώσετε και σε αυτή τη συνομιλία, Κυρία Αχτσιόγλου, αυτό που τα στελέχη της παράταξής σας διακηρύσσουν με μια φωνή: ότι επί ΣΥΡΙΖΑ δεν πλειστηριάστηκε καμία α΄κατοικία;  Καταρχάς, πέρα από την πολιτική αντιπαράθεση του ΣΥΡΙΖΑ με τη ΝΔ, να πούμε τι συμβαίνει σήμερα.

Βεβαίως.  Σήμερα υπάρχει μια γενικευμένη κατάσταση χιλιάδων πλειστηριασμών και α΄κατοικίας. Για φέτος έχουν προγραμματιστεί πάνω από 44000 πλειστηριασμοί. Έχουνε γίνει ήδη τριπλάσιοι σε σχέση με πέρσι. Οι πολίτες, ιδίως των χαμηλών και μεσαίων στρωμάτων βρίσκονται εντελώς ευάλωτοι. Διότι νομοθετικά αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία προστασία της α΄ κατοικίας. Τι σημαίνει προστασία της α΄κατοικίας; Ο πολίτης να μπορεί να είναι ιδιοκτήτης του σπιτιού του. Την ίδια ώρα, οι πολίτες που έχουν χρέη δεν μπορούν στην πραγματικότητα να ρυθμίσουν τα χρέη αυτά. Τα περισσότερα κόκκινα δάνεια έχουν μεταφερθεί σε funds. Τα funds λειτουργούν ανεξέλεγκτα. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να κάνουν γρήγορα τη δουλειά τους. Και καθώς οι πολίτες δεν μπορούν να βρουν καν απόκριση στα αιτήματα που κάνουν από τα funds, πλειστηριάζονται  α΄κατοικίες για πάρα πολύ μικρά ποσά. Για να καθίσουν στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης για ρύθμιση τα funds ζητούν αδιανόητα ποσά. Για παράδειγμα, σε μια οφειλή 50 περίπου χιλιάδων ευρώ, ζητούν 30 χιλιάδες μόνο για να καθίσουν να διαπραγματευτούν. Άρα πρόκειται για μια γενικευμένη κατάσταση ληστρικής επιδρομής στα σπίτια πολιτών με οικονομικές δυσκολίες, χωρίς κανένα πραγματικό πλαίσιο προστασίας των κατοικιών των ανθρώπων, και χωρίς πραγματικό πλαίσιο ρύθμισης των οφειλών. Αυτή η κατάσταση έχει δημιουργηθεί σαφώς επειδή η κυβέρνηση της ΝΔ έκανε πολύ συγκεκριμένες επιλογές στον Πτωχευτικό Κώδικα που πέρασε πριν δυο χρόνια.

Ο Πτωχευτικός έβαλε ταφόπλακα στην διάσωση της α΄ κατοικίας;  Ουσιαστικά κατήργησε κάθε προστασία της α΄κατοικίας. Έκανε όμως και πολύ συγκεκριμένες τραπεζοκεντρικές επιλογές η ΝΔ, σε ό, τι αφορά συνολικότερα το ζήτημα των χρεών που υπάρχουν στην κοινωνία, όπου ο πολίτης αντιμετωπίζεται συλλήβδην ως στρατηγικός κακοπληρωτής και όχι ως άνθρωπος σε αδυναμία.

Η αλήθεια είναι ότι εικόνες με σπασμένες από βαριοπούλα πόρτες δεν είδαμε ούτε τις πιο σκληρές μέρες της χρεοκοπίας, όπως επεσήμανε κι ο Νάσος Ηλιόπουλος. Από εκεί και πέρα, δεν απαντήσατε στο ερώτημα «πλειστηριάζονταν ή όχι α΄κατοικίες κι επί ΣΥΡΙΖΑ»; Είχαν άλλο λόγο για να βρίσκονται πολίτες του Κινήματος κατά των Πλειστηριασμών έξω από τα Ειρηνοδικεία όταν διενεργούντο πλειστηριασμοί κατοικιών και να σέρνονται σε δίκες; Σε όλη τη διάρκεια διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε νομοθετικό πλαίσιο προστασίας της α΄κατοικίας. Στο μεγαλύτερο μέρος της θητείας του ΣΥΡΙΖΑ ίσχυε με παρατάσεις ο νόμος Κατσέλη. Και μάλιστα και με διευρύνσεις.

«Η εικόνα που έχουμε από την καθημερινή μας διαμεσολάβηση με τους πολίτες είναι ότι υπάρχει κοινωνική δυσφορία, κοινωνική αγανάκτηση για την κατάσταση που επικρατεί σε ό,τι αφορά την οικονομία, την ασφυξία των νοικοκυριών με την ακρίβεια, τα υπερκέρδη που σωρεύονται σε ολιγοπωλιακούς ομίλους εταιριών και δη εταιρειών ενέργειας»

Δηλαδή;  Και με τη δυνατότητα ένταξης κι άλλων δανείων στο νόμο, από αυτά που ήδη προβλέπονταν. Άρα, υπήρχε η δυνατότητα του πολίτη να προστατευτεί δικαστικά από πλειστηριασμούς. Και τους λίγους μήνες του 2019 μέχρι να γίνουν εκλογές, ίσχυε κι επόμενο νομοθετικό πλαίσιο προστασίας α΄κατοικίας, της α’ λαϊκής κατοικίας, για να μην μπερδευόμαστε.

Το παραθυράκι της προσφυγής, που υπήρχε επί ΣΥΡΙΖΑ, δεν άφηνε ωστόσο ακόμη έκθετους οφειλέτες, που δεν είχαν τα μέσα να κινηθούν δικαστικά; Δεν γνωρίζετε ανάλογες περιπτώσεις; Όπως επίσης και περιπτώσεις όπου το δικαίωμα της προσφυγής έμενε ατελέσφορο; Τις περισσότερες φορές, 8 στις 10, οι προσφυγές, σύμφωνα με δικηγόρους που έχουν ασχοληθεί με το ζήτημα, εξέπιπταν στα δικαστήρια.  Όχι. Δεν ισχύει αυτό. Αυτό που ισχύει, επαναλαμβάνω, είναι ότι καθ’ όλη τη διάρκεια διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε προστασία. Κι επίσης, επί ΣΥΡΙΖΑ δεν έγινε κανένας πλειστηριασμός α΄κατοικίας λαϊκού νοικοκυριού.

Δηλαδή, τα ακίνητα που χάθηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν α΄ λαϊκή κατοικία;  Ακριβώς. Όπως αντιλαμβάνεστε, το κρίσιμο από πλευράς κράτους είναι το αν υπάρχει νομοθεσία που να προστατεύει την α’ κατοικία. Αυτό ίσχυε, υπήρχε, μέχρι την ανάληψη της εξουσίας από τη ΝΔ. Σταμάτησε με νόμο που νομοθετήθηκε το Νοέμβρη του ’20. Αν θυμάστε τότε είχαμε κάνει πρόταση μομφής στον κ. Σταϊκούρα. Μέχρι κι εκείνη τη χρονική στιγμή και η ΝΔ είχε παρατείνει το πλαίσιο που ίσχυε επί ΣΥΡΙΖΑ. Το ερώτημα που τίθεται  στη ΝΔ είναι «τι παρατείνατε τότε, το τίποτα, το ανύπαρκτο»;

Πόσο εφικτό ήταν να μην χαθεί ούτε μία α΄κατοικία με τις μνημονιακές δεσμεύσεις; Πίεση δεν είχε ασκηθεί λ.χ., προκειμένου να κατέβουν στα 130 χιλιάδες ευρώ τα όρια προστασίας για την ένταξη στο νόμο Κατσέλη; Αυτό δεν ήταν μνημονιακή δέσμευση, που άφησε, με ένα τρόπο, έκθετα νοικοκυριά κι επί ΣΥΡΙΖΑ;  Αντιθέτως, από την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ επεκτάθηκε ο νόμος Κατσέλη και να συμπεριλάβει και οφειλές προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, κάτι που δεν υπήρχε πριν. Επεκτάθηκε δηλαδή και στους ελεύθερους επαγγελματίες κι επιτηδευματίες και μικρεμπόρους, κάτι που επίσης δεν υπήρχε πριν, και αυξήθηκε η περίμετρος της προστασίας με διευρυμένα περιουσιακά και εισοδηματικά κριτήρια, ώστε να μην αφορά μόνος τους ευάλωτους, αλλά και πολίτες των επόμενων δημοσιονομικών κλιμακίων. Έγινε το ακριβώς αντίθετο, επομένως, από το ΣΥΡΙΖΑ. Έγινε επέκταση αυτών των κριτηρίων, όχι συρρίκνωση.

Από τον κ. Σταθάκη, συγκεκριμένα;  Νομίζω πως ναι. Μέχρι και την έξοδο από τα Μνημόνια ήταν πάρα πολλές οι πιέσεις από τους θεσμούς. Σε αυτό έχετε δίκιο.

«Επί ΣΥΡΙΖΑ ο ευάλωτος πολίτης παρέμενε και ιδιοκτήτης του σπιτιού του. Αυτή είναι η ποιοτική διαφορά. Στο μεταξύ, ο ευάλωτος έχει πτωχεύσει! Γιατί η ΝΔ πέρασε κι αυτό. Να πτωχεύουν τα φυσικά πρόσωπα, μια φοβερή πρωτοτυπία σε σχέση και με όλη την Ευρώπη πια»

Αυτές οι πιέσεις επέβαλαν τον ηλεκτρονικό πλειστηριασμό, που άνοιξε διαδικαστικά το δρόμο στη απώλεια της α΄κατοικίας;  Εδώ υπάρχει μια σύγχυση. Η θέσπιση της ηλεκτρονικής μορφής μιας διαδικασίας, δεν αλλάζει κάτι ως προς την προστασία. Υπάρχει πραγματικά μια παρανόηση. Ο ΣΥΡΙΖΑ λένε θέσπισε τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και έκανε πλειστηριασμούς α’ κατοικίας. Καμία σχέση δεν έχει το ένα με το άλλο. Άλλο είναι το να υπάρχει μια πλατφόρμα, που να μπορούν να γίνονται ηλεκτρονικά οι διαδικασίες και να υπάρχει διαφάνεια, και άλλο το να προστατεύονται οι α΄κατοικίες.

Η ψηφιακή αυτή μετάβαση έγινε για λόγους διαφάνειας, ευκολίας κ.ο.κ. ή για να μην μπορούν πλέον να παρεμποδίζονται οι πλειστηριασμοί από το Κίνημα στα Ειρηνοδικεία;  Η διαδικασία των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών γίνεται για λόγους διαφάνειας, χωρίς να αλλάζει το πλαίσιο προστασίας. Άρα, μέχρι το Φεβρουάριο του 2019, δεν υπάρχει αμφιβολία, το επιβεβαιώνω κι εγώ, ότι από την πλευρά των Θεσμών υπάρχει πολύ μεγάλη πίεση, διότι η προσέγγιση η δική τους είναι ότι ο πολίτης είναι στρατηγικός κακοπληρωτής κι ότι η λύση για τα κόκκινα δάνεια είναι οι πλειστηριασμοί.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για αυτό. Το θέμα είναι τι πέτυχε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Η απερχόμενη κυβέρνηση της ΝΔ το ’15 δεν είχε ανανεώσει την όποια προστασία για τους πλειστηριασμούς, η οποία ήταν θεσπισμένη και έληγε εντός του ’14. Οπότε το ’15 ο ΣΥΡΙΖΑ ξαναθεσπίζει μια τέτοια προστασία. Ακολούθησε η επέκταση νόμου Κατσέλη. Φτάνουμε το Φεβρουάριο του ’19 όπου οι οφειλέτες μπορούσαν να υποβάλλουν αιτήσεις για την προστασία της κατοικίας τους στο νόμο Κατσέλη. Και το Μάρτιο του ’19 ψηφίζεται ο νόμος 246-05/19 για την προστασία της κύριας κατοικίας, όπου υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης μέσω πλατφόρμας, αλλά και η δυνατότητα δικαστικής προσφυγής, κι εντάσσονται εκεί και οι έμποροι.

Εκτός αυτού «έτρεξαν» παράλληλα και ρυθμίσεις 120 δόσεων για οφειλές προς το δημόσιο. Κι αυτό είναι σημαντικό. Γιατί το θέμα ξεκινά από το κατά πόσο ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να ρυθμίσει την οφειλή, προτού φτάσουμε να μιλάμε για τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης.

Έφη Αχτσιόγλου

Ο κ. Κουρμούσης, γραμματέας της ειδικής γραμματείας Ιδιωτικού Χρέους επί ΣΥΡΙΖΑ, έχει παραδεχτεί ότι βάσει υπολογισμών, δεν μπορούσε να ισχύσει η προστασία α΄κατοικίας για ένα 15% . 15% σήμαινε περί τα 20.000 κατοικίες, όμως. Και πάλι δεν χάθηκε ούτε μια κατοικία επί ΣΥΡΙΖΑ;  Λαϊκού νοικοκυριού, όχι. Όταν υπάρχει νομοθεσία προστασίας, υπάρχει. Επί ΣΥΡΙΖΑ, επαναλαμβάνω, υπήρχε. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει. Γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ δεν θέλει να υπάρχει. Αν θέλεις νομοθετείς. Ιδίως τώρα που δεν υπάρχει πίεση από τους θεσμούς δεν υπάρχει καμία δικαιολογία.

«Το πολύ ανησυχητικό είναι ότι πριν λίγες μέρες ο κ.Στουρνάρας στην έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδας είπε ότι «αυτό το εμπόδιο» , έτσι το αποκάλεσε, που έχει τεθεί από τον Άρειο Πάγο στους πλειστηριασμούς, σύντομα θα αρθεί»

Επί ΣΥΡΙΖΑ μπορούσε κάποιος να χάσει  το σπίτι του, αλλά υπήρχε η δυνατότητα μέσω διακανονισμού να παραμείνει σε αυτό καταβάλλοντας χαμηλό ενοίκιο;  Όχι, επί ΣΥΡΙΖΑ ο ευάλωτος πολίτης παρέμενε και ιδιοκτήτης του σπιτιού του. Αυτή είναι η ποιοτική διαφορά. Αυτό που περιγράφετε είναι το πλαίσιο που προσπάθησε να νομοθετήσει η ΝΔ με τον Πτωχευτικό της, όπου κι ο πλέον ευάλωτος άνθρωπος χάνει την ιδιοκτησία του σπιτιού του η οποία περνά στον φορέα Επαναμίσθωσης Ακινήτου. Στο μεταξύ, ο ευάλωτος έχει πτωχεύσει! Γιατί η ΝΔ το πέρασε κι αυτό.

Να πτωχεύουν τα φυσικά πρόσωπα, φοβερή πρωτοτυπία σε σχέση και με όλη την Ευρώπη πια. Δεν είναι ο έμπορος που πτωχεύει. Είναι ο εργαζόμενος, που χάνει ό,τι έχει και δεν έχει, χάνει την περιουσία του, τις οικονομίες του, δεν μπορεί να ασκήσει οικονομική δραστηριότητα. Και έρχεται ο Πτωχευτικός Νόμος της ΝΔ και λέει ότι αυτός ο άνθρωπος που έχει χάσει τα πάντα, θα μπορεί να νοικιάζει το σπίτι του από αυτόν τον φορέα που μπορεί να το αποκτήσει. Και μετά από 12 χρόνια, αν καταφέρει να επιβιώσει οικονομικά, τότε μπορεί να το επαναγοράσει το σπίτι από το φορέα, χωρίς καν να συμψηφίζονται τα ενοίκια που έδινε όλα αυτά τα χρόνια. Αυτό είναι το πλαίσιο που θεσπίστηκε επί ΝΔ.

Αυτή είναι η περίπτωση της Ιωάννας Κολοβού;  Ναι. Τα αποτελέσματα αυτού του πλαισίου ουσιαστικά ζούμε σήμερα με τους γενικευμένους πλειστηριασμούς. Υπάρχει όμως και η πολύ σοβαρή διάσταση του πώς λειτουργούν τα funds., που λειτουργούν ανεξέλεγκτα, καθώς η κυβέρνηση της ΝΔ, συνέδεσε την μεταβίβαση των κόκκινων δανείων σε funds με το νομοθετικό πλαίσιο του 2003. Κι επομένως, δεν τίθεται κανένας περιορισμός στην πραγματικότητα στη λειτουργία τους. Για αυτό δεν δεσμεύονται να απαντήσουν καν σε κρούση που τους κάνει ο πολίτης κι έχουν όλο το πεδίο ελεύθερο να πηγαίνουν και να κάνουν πλειστηριασμούς.

Αν ο ΣΥΡΙΖΑ γίνει κυβέρνηση/συγκυβέρνηση δεσμεύεται για την οριζόντια προστασία της α’ κατοικίας;  Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ήδη δεσμευτεί για αυτό στο πρόγραμμα, που έχει καταθέσει εδώ και περισσότερο από δύο χρόνια, για την προστασία α’ κατοικίας λαϊκών και μεσαίων νοικοκυριών. Έχει όμως καταθέσει κι ένα διαφορετικό συνολικό πλαίσιο για τη ρύθμιση χρεών, γιατί από εκεί ξεκινάει το πρόβλημα. Να μπορεί ο πολίτης να ρυθμίσει τα χρέη του, σε ένα πλαίσιο δεσμευτικό για τις τράπεζες και τα  funds. Διότι αυτή τη στιγμή οι τράπεζα και τα funds αν θέλουν συμμετέχουν σε μια ρύθμιση, αν δεν θέλουν δεν συμμετέχουν. Και κατά κανόνα , δεν συμμετέχουν.

Και να υπάρχει και το πλαίσιο των 120 δόσεων, ιδίως για τα χρέη προς της Εφορεία και τα Ασφαλιστικά Ταμεία. Η ΝΔ όταν θέσπισε τον Ηρακλή, το νομοθετικό πλαίσιο για να μεταβιβάζονται τα κόκκινα δάνεια από τις τράπεζες στα funds, είπε ότι δεν θα εφαρμόζεται σε αυτές τις μεταβιβάσεις των δανείων το πλαίσιο του ’15, δηλαδή η προηγούμενη πρόταση ρύθμισης προς τον οφειλέτη και φορολόγηση όλων των πράξεων των funds. ‘Αρα βγάζουν κέρδος τα funds γρήγορα, εύκολα και αφορολόγητα. Αυτό έκανε η ΝΔ. Εξαιτίας αυτού τα  funds τα ενδιαφέρει πώς θα τρέξουν γρήγορα τους πλειστηριασμούς.

Κι έχουν ξεσαλώσει, όντως. Πριν από 3 μήνες ο Άρειος Πάγος έθεσε σε αμφισβήτηση τη νομιμότητα μεγάλου αριθμού πλειστηριασμών της τελευταίας περιόδου, κρίνοντας ότι ξένα funds δεν έχουν δικαίωμα για δικαιοπραξίες στην Ελλάδα και επομένως ούτε και στην εκτέλεση πλειστηριασμών. Αυτό είναι κάτι που «πάγωσε» την κυβέρνηση της ΝΔ.  Ορθώς το είπε αυτό ο Άρειος Πάγος, καθώς με το πλαίσιο του 2003 έχει συνδεθεί όλη η διαδικασία μεταβιβάσεων των κόκκινων δανείων. Η απόφασή του έβαλε φρένο αυτή τη στιγμή στους πλειστηριασμούς. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση θέτοντας όλα αυτά τα ζητήματα, χωρίς να πάρει απάντηση. Η κυβέρνηση έχει αφήσει το θέμα να κριθεί το ζήτημα από την Ολομέλεια του Αρείου Πάγου. Δεν μπορεί ο πολίτης να τρέχει σε δικηγόρους να επικαλείται την απόφαση του Αρείου Πάγου για να προστατευτεί. Το πολύ ανησυχητικό είναι ότι πριν λίγες μέρες ο κ.Στουρνάρας στην έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδας είπε ότι «αυτό το εμπόδιο» , έτσι το αποκάλεσε, που έχει τεθεί από τον Άρειο Πάγο στους πλειστηριασμούς, σύντομα θα αρθεί.

«Αυτή τη στιγμή τα funds στην Ελλάδα ελέγχουν 700 χιλιάδες ακίνητα. Όλα αυτά συμβαίνουν λόγω επιλογών της ΝΔ, παρόλο που θέλουν να ρίξουν όλες τις ευθύνες στο ΣΥΡΙΖΑ»

Ηχεί ως απειλή. Τι εννοεί;  Δεν γνωρίζω αν εννοεί ότι η Ολομέλεια θα κρίνει διαφορετικά ή αν έχει κάποια διαβεβαίωση από την ίδια την κυβέρνηση ότι θα ξανανοίξει το δρόμο στα funds να λειτουργούν, όπως λειτουργούν ως κοράκια στις α΄κατοικίες των οικονομικά πιεσμένων συμπολιτών μας. Ρώτησα κι αυτό τον κ.Σταϊκούρα, σε πρόσφατη παρέμβασή μου.

Απάντησε;  Ούτε σε αυτό.

Ο ΣΥΡΙΖΑ τι θα κάνει για τα funds; Καταρχάς, δεσμεύεται για την προστασία της α΄κατοικίας. Είναι δέσμευση και πραγματικό δεδομένο ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει νόμο θεσμοθετημένο, που βάζει την υποχρέωση της προηγούμενης πρότασης ρύθμισης στον πολίτη, πριν από οποιαδήποτε ενέργεια. Και οποιαδήποτε πράξη διενεργείται από το fund, θα πρέπει να φορολογείται στην Ελλάδα. Δεν μπορούμε να παρακολουθούμε αμέτοχοι να συμβαίνει μια τέτοια αναδιανομή και μεταβίβαση πλούτου σε funds του εξωτερικού, σε βάρος χιλιάδων συμπολιτών μας. Αυτή τη στιγμή τα funds στην Ελλάδα ελέγχουν 700 χιλιάδες ακίνητα. Όλα αυτά συμβαίνουν λόγω επιλογών της ΝΔ, παρόλο που θέλουν να ρίξουν όλες τις ευθύνες στο ΣΥΡΙΖΑ.

Είναι προφανές ότι έχουν επιδοθεί σε «μαραθώνιο» τα funds. Πλειστηριάζονται περί τις 60 κατοικίες  το μήνα μόνο δήμο Αθηναίων. Έτσι είναι. Και η υπόθεση της κυρίας Κολοβού είναι μια από τις πάρα πολλές. Απλά η υπόθεση αυτή, με τον βίαιο τρόπο που έγινε, έφερε στο φως ένα πρόβλημα που εξελίσσεται εδώ και πολλούς μήνες. Εμείς το είχαμε επισημάνει για το 2022 όταν βλέπαμε την ταχύτητα με την οποία εκτελούνταν πλειστηριασμοί. Οι χιλιάδες πλειστηριασμοί που έχουν προγραμματιστεί. Μιλάμε για τριπλάσιους σε σχέση με πέρσι.

Συμπτωματικά σήμερα, με νόμο Κοντονή, δικάζονται πολίτες του Κινήματος κατά των Πλειστηριασμών, επειδή διέκοψαν πλειστηριασμό α΄κατοικίας, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς τους, σε Ειρηνοδικείο, το 2018. Είναι μια πολύ άσχημη εξέλιξη, που οι ίδιοι πιστώνουν στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.  Η παρακώλυση των πλειστηριασμών ήταν ούτως ή άλλως διαχρονικά, σύμφωνα με το Ποινικό Δίκαιο, παράνομη πράξη. Αυτό που έγινε με το νόμο, μετά από ασφυκτική πίεση της Τρόικας και ιδίως της ΕΚΤ, ήταν να τυποποιηθεί στον Ποινικό Κώδικα. Αλλά, ούτως ή άλλως, θεωρούνταν παράνομη πράξη .

Έχοντας ζήσει το bullying -αυτή τη λέξη θα χρησιμοποιήσω- των θεσμών ως κυβέρνηση, εξωθώντας σας σε αποφάσεις που δεν θα λαμβάνατε διαφορετικά (βλέπε την ίδρυση του Υπερταμείου), σε περίπτωση που επανέλθετε, θα κοντραριστείτε ευκολότερα, αποτελεσματικότερα, με αποφασιστικότητα, το ΔΝΤ, την ΕΚΤ κ.ο.κ; Αυτό είναι μια δέσμευση;  Αυτή τη φορά η χώρα δεν βρίσκεται εντός Μνημονίων. Άρα δεν υπάρχει η βασική εξαρτητική συνθήκη, στην οποία παραδόθηκε η χώρα στις αρχές του 2015. Το Μνημόνιο ήταν ένας μηχανισμός πειθάρχησης σε συγκεκριμένες πολιτικές, υπό την αίρεση της λήψης χρήματος για να καλυφθούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας. Η χώρα πια από το καλοκαίρι του 2018, με την επιτυχία της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, γιατί δικό του επίτευγμα ήταν αυτό, έχει βρεθεί εκτός Μνημονίων,  που σημαίνει ότι δεν υπάρχει η συνθήκη ελέγχου στην πολιτική που εφαρμόζεται σε όλα τα πεδία. Είτε είναι τα εργασιακά, είτε η κοινωνική ασφάλιση, είτε  τα δημοσιονομικά.

Δεν υπάρχουν πλέον δεσμεύσεις; Προφανώς δεσμεύεται η χώρα από τους γενικούς κανόνες που δεσμεύεται κάθε μέλος κράτος της ΕΕ, αλλά δεν έχει πλέον αυτή την ομηρία.

Μιλάμε για την πιθανότητα νέας διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Αλλά είναι απορίας άξιο πως, ενώ η κυβέρνηση της ΝΔ έχοντας τους Πάτσηδες, τις επισυνδέσεις-υποκλοπές, φαινόμενα ακρίβειας-αισχροκέρδειας, που δεν αντιμετώπισε, παρά με επιδόματα- στάχτη στα μάτια, βάσει και της τελευταίας δημοσκόπησης, διατηρεί προβάδισμα 8%. Γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει καταφέρει να μειώσει την ψαλίδα; Αυτό μπορεί να σχετίζεται με το ότι δεν έχει κάνει δημοσίως την αυτοκριτική του για την περίοδο που κυβέρνησε;  Οι δημοσκοπήσεις είναι ένα εργαλείο που λαμβάνουμε υπόψη μας προφανώς. Από εκεί και πέρα έχουμε δει πολλές φορές οι δημοσκοπήσεις να υποτιμούν τη δυναμική του ΣΥΡΙΖΑ. Η εικόνα που έχουμε από την καθημερινή μας διαμεσολάβηση με τους πολίτες είναι ότι υπάρχει κοινωνική δυσφορία, κοινωνική αγανάκτηση για την κατάσταση που επικρατεί σε ό,τι αφορά την οικονομία, την ασφυξία των νοικοκυριών με την ακρίβεια, τα υπερκέρδη που σωρεύονται σε ολιγοπωλιακούς ομίλους εταιριών και δη εταιρειών ενέργειας. Υπάρχει δυσφορία και στον τρόπο που η κυβέρνηση χειρίζεται τους θεσμούς.

Σε τι αναφέρεστε;  Μιλώ για τα ζητήματα των παρακολουθήσεων και των υποκλοπών. Υπάρχει ασφυξία και μεγάλη δυσφορία για τον τρόπο που εφορμούν στο δημόσιο χρήματα, τις απευθείας αναθέσεις, τους διαγωνισμούς σε ημέτερους και φίλους. Για τις υποθέσεις των κάθε λογής Πάτσηδων, στελεχών της ΝΔ που κερδοσκοπούν προσωπικά σε βάρος ανήμπορων ανθρώπων.

Την κοινωνική δυσφορία που δεν καταγράφεται ακριβώς στις δημοσκοπήσεις, την εισπράττετε στην ζωντανή επαφή με τους πολίτες, συνεπώς;  Ναι. Και μετατρέπεται σε ένα αίτημα για πολιτική αλλαγή. Στο τέλος της μέρας, θα το κρίνει αυτό η λαϊκή βούληση.

Παρόλα αυτά δεν βλέπουμε ένα συμπαγές αντι-ΝΔ ρεύμα, που βλέπαμε αντιστοίχως ως αντι-ΣΥΡΙΖΑ πριν τις εκλογές του ’19. Γιατί; Ποιοι είναι οι λόγοι που δεν καταποντίζεται το ποσοστό της ΝΔ;  Να μην είμαστε σίγουροι για αυτό. Να μην βιαζόμαστε. Θα το δούμε στις εκλογές. Είναι πολύ έντονη η κοινωνική δυσφορία.

Πόσο αισιόδοξη είστε ότι στο β΄γύρο θα έχουμε κυβέρνηση και με ΣΥΡΙΖΑ;  Μοιραζόμαστε την αισιοδοξία για αυτό.