Azerbaijan Airlines: Για «εξωτερική παρέμβαση» κάνει λόγο η εταιρεία
Επιβάτης του αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines (ΑΑ) το οποίο συνετρίβη στο Καζακστάν δήλωσε στο Reuters ότι υπήρξε τουλάχιστον ένας δυνατός κρότος καθώς αυτό πλησίαζε στον αρχικό του προορισμό, το Γκρόζνι της Τσετσενίας.
Η αεροπορική εταιρεία Azerbaijan Airlines ανακοίνωσε ότι τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το αεροσκάφος που συνετρίβη στο Καζακστάν δέχθηκε «εξωτερική φυσική και τεχνική επέμβαση».
Η πτήση J2-8243 συνετρίβη σε μία μπάλα φωτιάς κοντά στην πόλη Ακτάου του Καζακστάν αφού άλλαξε πορεία από την νότια Ρωσία όπου η Μόσχα έχει επανειλημμένως χρησιμοποιήσει τα συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας κατά ουκρανικών drone.
«Νόμιζα ότι το αεροπλάνο θα διαλυθεί», δήλωσε ο Σουμπχονκούλ Ραχίμοφ, ένας από τους επιζήσαντες της συντριβής, στο Reuters προσθέτοντας ότι μετά τον δυνατό κρότο είχε αρχίσει να κάνει τις προσευχές του προετοιμαζόμενος για το τέλος. Μετά τον κρότο, το αεροπλάνο άρχισε να συμπεριφέρεται περίεργα, σαν να ήταν μεθυσμένο». «Ηταν σαν να ήταν μεθυσμένο. Δεν ήταν το ίδιο αεροπλάνο πια!».
Τέσσερις αζερικές πηγές με γνώση των προκαταρκτικών ευρημάτων της έρευνας δήλωσαν στο Reuters ότι το αεροσκάφος κατερρίφθη κατά λάθος από την ρωσική αντιαεροπορική άμυνα.
Το Embraer της Azerbaijan Airlines πέταξε από το Μπακού μέχρι το Γκρόζνι και από εκεί εξετράπη της πορείας του για εκατοντάδες μίλια διασχίζοντας την Κασπία Θάλασσα για να καταπέσει και να συντριβεί στο Καζακστάν. Τουλάχιστον 38 άνθρωποι σκοτώθηκαν και 29 επέζησαν.
Η Rosaviatsia, η ρωσική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας ανακοίνωσε ότι το αεροσκάφος της Azerbaijan Airlines το οποίο κατέπεσε και συνετρίβη στο Καζακστάν την Τετάρτη «αποφάσισε να παρεκκλίνει του αρχικού του προορισμού», του Γκρόζνι, λόγω πυκνής ομίχλης και λόγω συναγερμού για ουκρανική επίθεση με drones στην περιοχή της Τσετσενίας.
«Εκείνη την ώρα, ουκρανικά στρατιωτικά drones πραγματοποιούσαν τρομοκρατικές επιθέσεις κατά μη στρατιωτικών υποδομών των πόλεων Γκρόζνι και Βλαντικαυκάζ», δήλωσε στο Telegram ο επικεφαλής της Rosaviatsia Ντμίτρι Γιαντρόφ.
Σύμφωνα με την Rosaviatsia, στον πιλότο του αεροσκάφους «προτάθηκαν εναλλακτικά αεροδρόμια προσγείωσης», «αλλά εκείνος επέλεξε το Ακτάου στο Καζακστάν», δηλαδή να διασχίσει κατά πλάτος ολόκληρη την Κασπία Θάλασσα (!).
Η Μόσχα έχει ζητήσει να μην εξαχθούν συμπεράσματα για την συντριβή πριν από την ολοκλήρωση της έρευνας από το Καζακστάν και το Αζερμπαϊτζάν.
Ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ δήλωσε ότι δεν θα κάνει σχόλιο και ότι περιμένει τα πορίσματα της επίσημης έρευνας.