Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
popaganda
popagandaNEWS
18.04.2024

«Στον Βυσσινόκηπο»: Μία μουσική πρόταση πάνω στην τελευταία ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη για τις 28/12

Βασισμένη στο ομώνυμο θεατρικό του Άντον Τσέχοφ, με έργα Ρώσων συνθετών για Φλάουτο & Πιάνο, θα λάβει χώρα στο Θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης στις 20.30.
«Στον Βυσσινόκηπο»: Μία μουσική πρόταση πάνω στην τελευταία ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη για τις 28/12

Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης γιορτάζει τα Χριστούγεννα με κλασική μουσική και κλασικό κινηματογράφο! Σε συνέχεια των συναυλιών Μπαρόκ και των παραστάσεων για τον συνθέτη Claude Debussy, φέτος τα Χριστούγεννα στο Θέατρο του Ιδρύματος θα έχουν χαρακτήρα ρωσικό:

Τον κινηματογραφικό «Βυσσινόκηπο» του Μιχάλη Κακογιάννη -την πρώτη κινηματογραφική απόδοση του ομώνυμου θεατρικού έργου του Άντον Τσέχοφ– ντύνουν με μουσικές των Tchaikovsky, Prokofiev και Shostakovich η φλαουτίστα Ναταλία Γεράκη και ο πιανίστας Απόστολος Παληός. Χαρακτηριστικά αποσπάσματα της ταινίας εναλλάσσονται με μουσικά αριστουργήματα οδηγώντας τη βραδιά σε μια δραματική κορύφωση!

Ο «Βυσσινόκηπος» (Вишнёвый сад), το τελευταίο έργο του κορυφαίου Ρώσου συγγραφέα, γράφτηκε το 1903, στις αρχές ενός αιώνα που θα άλλαζε την πολιτικοκοινωνική φυσιογνωμία όχι μόνο της Ρωσίας αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης. Το θεατρικό είναι εμπνευσμένο από μια εποχή κατά την οποία ο ρωσικός λαός -αν και θεωρητικά ελεύθερος αφού το 1861 είχε καταργηθεί η δουλοπαροικία- ζούσε ακόμα στη φτώχεια και την αμάθεια. Το έργο υπήρξε προφητικό, αφού προεικόνιζε την επερχόμενη ρώσικη επανάσταση του 1905 και 1917. Ο Τσέχοφ πραγματεύτηκε την αδυναμία των αριστοκρατών να δεχτούν πως η Ρωσία μεταμορφώνεται, πως νέα κοινωνικά στρώματα έρχονται στο προσκήνιο. Η καταστροφή του βυσσινόκηπου -κτήμα οικογένειας αριστοκρατών- ήταν το σύμβολο του παλαιού κόσμο που κατέρρεε. Ο Τσέχοφ οραματίστηκε τον «Βυσσινόκηπό» του ως κωμωδία, αλλά στο θέατρο Τέχνης της Μόσχας, όπου πρωτοπαρουσιάστηκε το έργο, ο Στανισλάφσκι το σκηνοθέτησε ως δράμα. Η δυσαρέσκεια του συγγραφέα ήταν έκδηλη, αφού είχε σχεδιάσει τα πρόσωπα του έργου «κωμικά». Ωστόσο, αυτά φαντάζουν συγχρόνως και τόσο «τραγικά» μέσα από τις αντιθέσεις και τις συγκρούσεις τους…

Ο «Βυσσινόκηπος», η τελευταία από τις 15 κινηματογραφικές ταινίες του Μιχάλη Κακογιάννη, γυρίστηκε το 1999, στα τέλη ενός αιώνα που ολοκλήρωνε τον ιστορικό απολογισμό του. Ήταν η πρώτη φορά παγκοσμίως που το θεατρικό έργο «μεταφέρθηκε» στη μεγάλη οθόνη. Βασισμένος σε δική του μετάφραση ο μεγάλος σκηνοθέτης απάλυνε τη συναισθηματική φόρτιση των τσεχοφικών χαρακτήρων. Συγκρότησε ένα δυνατό επιτελείο ηθοποιών -Σάρλοτ Ράμπλινγκ (Λιουμπόφ), Άλαν Μπέιτς (Γκάγεφ), ‘Οουεν Τιλ (Λοπάχιν), Κάτριν Κάρτλιτζ (Βάρια)- και απέδωσε μοναδικά το κλασικό έργο του Τσέχοφ. «Πρόκειται για την καλύτερη μεταφορά Τσέχοφ στην οθόνη» δήλωσε ο Άλεκ Γκίνες όταν διάβασε το σενάριο που του είχε προταθεί για να παίξει (αλλά η υγεία του δεν του το επέτρεψε).

Ο Μιχάλης Κακογιάννης εμπιστεύτηκε τη μουσική επένδυση της ταινίας στον φημισμένο Ρώσο πιανίστα και μαέστρο Βλαντιμίρ Ασκενάζι, που ηχογράφησε -ειδικά για τον «Βυσσινόκηπο»- έργα Τσαϊκόφσκι στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ο σκηνοθέτης δικαιώθηκε για την εμπιστοσύνη του στον Ασκενάζι (ο Μιχάλης Κακογιάννης είχε εξάλλου σπουδαία μουσική παιδεία, στα νιάτα του -προτού στραφεί στην ηθοποιία και τη σκηνοθεσία- υπήρξε τενόρος).

Στις υπέροχες μουσικές του Τσαϊκόφσκι που συμπρωταγωνιστούν στην ταινία θα μπορούσαν να προστεθούν κι άλλες που να αποδίδουν επίσης εξαίσια την ατμόσφαιρα της εποχής. Αυτή η σκέψη ενέπνευσε το μουσικό πρόγραμμα που θα συνοδεύει την προβολή σκηνών της ταινίας στις 28 Δεκεμβρίου 2016.

Σε αυτό οι Ναταλία Γεράκη (φλάουτο) και Απόστολος Παληός (πιάνο) συμπεριέλαβαν και άλλα έργα του ρομαντικού Ρώσου συνθέτη, αλλά και μεταγενέστερες συνθέσεις των Prokofiev και Shostakovich που συμβολίζουν τη νέα εποχή που ακολούθησε την κατάρρευση του παλαιού κόσμου.

Πρόγραμμα

Έργα για Φλάουτο & Πιάνο

σε εναλλαγή με σκηνές της ταινίας

PIOTR ILICH TCHAIKOVSKY (1840-1893)

Άρια του Λένσκι από την όπερα “Ευγένιος Ονιέγκιν” op.24, 1879

 

Οι Εποχές op.37a, 1875/6

Μάρτιος: τραγούδι κορυδαλλού

Ιούνιος: βαρκαρόλα

Οκτώβριος: τραγούδι φθινοπώρου

Δεκέμβριος: Χριστούγεννα

Μελωδία από το έργο “Ανάμνηση ενός τόπου αγαπημένου” op.42, 1878

Συναισθηματικό Βαλς από τα “6 κομμάτια” op.51, 1882

SERGEI PROKOFIEV (1891-1953)

Σονάτα αρ.2, op.94 για πιάνο & φλάουτο, 1943

Andante (3ο μέρος) & Allegro con brio (4ο μέρος)

DMITRI SHOSTAKOVICH (1906-1975)

Φανταστικός Χορός αρ.1 έργο 5, 1922

Marsch-Allegretto

Περίληψη έργου

Παρίσι, 1900. Η Άνια, η δεκαεξάχρονη κόρη της Ρωσίδας αριστοκράτισσας Λιουμπόφ Αντρέγεβνα Ρανιέφσκι, φτάνει στη γαλλική πρωτεύουσα μαζί με τη Σαρλότα, την χωρίς λάμψη και ευτυχία κουβερνάντα της. Σκοπεύει να συνοδεύσει την εύθραυστη και σαγηνευτική μητέρα της πίσω στη Ρωσία. Πέντε χρόνια πριν, όταν ο μικρός της γιος πνίγηκε στη λίμνη, η Λιουμπόφ εγκατέλειψε το πατρικό της κτήμα, το φημισμένο για τον μοναδικό Βυσσινόκηπό του, και εγκαταστάθηκε στη Γαλλία με τον εραστή της, ο οποίος την εγκατέλειψε αφού σπατάλησε όλες τις οικονομίες της. Επιστρέφοντας στο πατρικό βρίσκουν τον Βυσσινόκηπο να ανθίζει, σε αντίθεση με τα κατεστραμμένα οικονομικά τους. Η Λιουμπόφ ξανανταμώνει με τον αδελφό της Γκάγιεφ (Λιόνα), έναν χαριτωμένο αργόσχολο που τον φροντίζει ο υπέργηρος και κουφός υπηρέτης Φιρς. Αδυνατώντας να βρει τα χρήματα για την αποπληρωμή των χρεών, ο Γκάγιεφ έχει αφήσει τα πρακτικά ζητήματα και τα προβλήματα στα χέρια της Βάρια, θετής κόρης της Λιουμπόφ. Η Βάρια που εμφανίζει συμπτώματα γεροντοκόρης, καλοβλέπει ένα νεόπλουτο έμπορα, τον Λοπάχιν, του οποίου ο πατέρας ήταν κολίγος στο κτήμα των Ρανιέφσκι. Ο Λοπάχιν ξέρει να κερδίζει χρήματα, αλλά είναι ένας κομπλεξικός αγροίκος που δεν καταφέρνει να φλερτάρει, αλλά ούτε και να ζητήσει σε γάμο τη Βάρια. Προκειμένου να σωθούν από την οικονομική καταστροφή ο Λοπάχιν προτείνει στους Ρανιέφσκι να τεμαχίσουν το Βυσσινόκηπο σε οικόπεδα και να τα πουλήσουν ως παραθεριστικά καταλύματα. Η Λιουμπόφ ωστόσο ζει στο παρελθόν, βαυκαλίζοντας τον εαυτό της και την οικογένεια της. Σκορπίζει δεξιά κι αριστερά και το τελευταίο της καπίκι και αρνείται κάθε σκέψη οικοπεδοποίησης του Βυσσινόκηπου. Την «ανήλικη» μητέρα της προσπαθεί, παρά το νεαρό της ηλικίας της να προστατεύσει η Άνια που, αν και δραστήρια και αισιόδοξη, υποφέρει από έλλειψη μητρικής φροντίδας. Την Άνια περιτριγυρίζει ο δάσκαλος Πέτια Τροφίμοφ, διανοούμενος, μα αιώνιος φοιτητής. Βγάζει κηρύγματα για έναν πιο δίκαιο κόσμο, που δεν μπορεί όμως ο ίδιος να διεκδικύσει, δεν μποροεί καν να αντιληφθεί πόσο ερωτευμένος είναι με την Άνια και έτσι η σχέση τους δεν καρποφορεί. Οι Ρανιέφσκι έχουν και δύο νεαρούς υπηρέτες, τη Ντουνιάσα, που μιμείται αδέξια τις κυρίες της και παριστάνει την ευαίσθητη δεσποινίδα, και τον αλλαζόνα Γιάσα, που ονειρεύεται τη ζωή ενός μπον βιβέρ. Το μωσαϊκό των κωμικοτραγικών χαρακτήρων συμπληρώνουν ο γραμματέας Επιχόντωφ, που σκοντάφτει σε κάθε βήμα του, διαβάζει βιβλία που δεν κατανοεί για να παριστάνει τον μορφωμένο και τριγυρνά διαρκώς τη Ντουνιάσα, και ο γείτονας Πίστσικ, κτηματίας που ζητά μονίμως δανεικά και καταβροχθίζει ό,τι βρει μπροστά του. Οι Ρανιέφσκι δεν θα καταφέρουν τελικά να σώσουν το πατρικό τους. Ο Βυσσινόκηπος ξεπουλιέται σε πληστιριασμό στον Λοπάχιν και ξυλοκόποι εισβάλλουν στο κτήμα με τα τσεκούρια τους για να κόψουν τα δέντρα. Η οικογένεια εγκαταλείπει το κτήμα λησμονώντας μέσα στο έρημο μέγαρο τον γέρο-Φιρς. Το έργο ολοκληρώνεται με έναν σπαρακτικό μονόλογο του γερο-υπηρέτη: «πέρασε η ζωή, πάει… σαν να μην την έζησα… δεν έχεις πια δύναμη… τίποτα δεν σ’ απέμεινε…».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ναταλία Γεράκη

www.nataliagerakis.com

Ελληνίδα φλαουτίστα με διεθνή παρουσία. Έχει ως βάσεις της καλλιτεχνικής της δραστηριότητας τη Στουτγάρδη και την Αθήνα. Εμφανίζεται ως σολίστ, μουσικός Ορχήστρας και Δωματίου σε σημαντικές αίθουσες και φεστιβάλ σε ολόκληρη τη Γερμανία και την Ελλάδα, σε πολλές χώρες της Ευρώπης, σε Ασία, Αφρική και Ν.Αμερική, συγκινώντας το κοινό με τις γεμάτες ζωντάνια ερμηνείες και το ξεχωριστό προσωπικό της ύφος. Αγαπά τη διδασκαλία και διδάσκει με ενθουσιασμό νέους φλαουτίστες που θέτουν στόχους και δουλεύουν για αυτούς. Είναι τακτικά προσκεκλημένη καθηγήτρια σε διεθνή σεμινάρια (Springiersbacher Sommerkurse/Γερμανία, Adams Flute Festival/Ολλανδία, International Forum for Flute & Piano/Λουξεμβούργο, Deutscher Tonkünstlerverband Instrumentenkurse/Γερμανία, Semaine de la Francophonie Lusaka/Ζάμπια, Universidad Mayor Santiago/Χιλή). Ακόμα διδάσκει Μεθoδολογία Φλάουτου στο Κρατικό Πανεπιστήμιο (Ακαδημία) Μουσικής & Παραστατικών Τεχνών της Στουτγάρδης. Ως μουσικός ορχήστρας συνεργάστηκε μεταξύ άλλων με τις Württembergisches Kammerorchester Heilbronn, Staatsoper Stuttgart (Kammertheater), Καμεράτα/Armonia Atenea και διατέλεσε κορυφαία Α’ της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Ως σολίστ ερμήνευσε έργα των Vivaldi, J.S.Bach, C.Ph.E.Bach, Mozart, Bizet/Borne, Arnold, Ginastera, Marquez, με την Bosch Sinfonie-Orchester Stuttgart, την ΚΟΘ, τη Sinfonietta-Ορχήστρα Δωματίου Χανίων, την Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων, την Ορχήστρα του Universidad Mayor Santiago/Χιλή κ.ά. Έχει ηχογραφήσει σύγχρονα έργα μουσικής δωματίου για τη Βαυαρική Ραδιοφωνία και το Τρίτο Πρόγραμμα του Eλληνικού Ραδιοφώνου. To CD “Terra e Aria” με έργα για φλάουτο και άρπα κυκλοφορεί από τη γερμανική δισκογραφική εταιρεία Spektral Records. Από την Utopia Records και τις εκδόσεις Μικρή Άρκτος κυκλοφορεί το Βιβλίο/CD “CLAUDE DEBUSSY la musique à moi”. Μουσική σπούδασε στο Παρίσι (Conservatoire Municipal Nadia & Lili Boulanger, Δίπλωμα φλάουτου με το Α΄βραβείο της πόλης του Παρισιού) και τη Στουτγάρδη (μεταπτυχιακό στο Κρατικό Πανεπιστήμιο Μουσικής & Παραστατικών Τεχνών της Στουτγάρδης, τάξη Prof. Jean-Claude Gérard) με υποτροφία του ΙΚΥ, ενώ έχει επίσης κερδίσει την υποτροφία του Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ.Ωνάσης.

 

 

Απόστολος Παληός

www.apostolos-palios.com

Ο σολίστ Απόστολος Παληός χαρακτηρίστηκε ως «καταπληκτικός πιανίστας» (Κυπριανός Κατσαρής) και «ασυνήθιστα χαρισματικός, επικοινωνιακός και αφοσιωμένος μουσικός, με ιδιαίτερη λεπτότητα και εκφραστικότητα» (Yonty Solomon). Σπούδασε στην Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής Hanns Eisler του Βερολίνου και την Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής Felix Mendelssohn Bartholdy της Λειψίας (Δίπλωμα σολίστ πιάνου και Μaster), ενώ μαθήτευσε και κοντά σε σημαντικές μουσικές προσωπικότητες (Ciccolini, Perahia, Solomon, Szidon, Κατσαρής, Χατζηνίκος). Επίσης είναι απόφοιτος και αριστούχος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕKΠΑ. Υπήρξε υπότροφος πολλών Ιδρυμάτων (ΙΚΥ, Ίδρυμα Ι.Φ.Κωστόπουλου, Friedrich Ebert Stiftung, Κρατίδιο Σαξονίας) και βραβεύτηκε σε διαγωνισμούς πιάνου και μουσικής δωματίου σε Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Ελλάδα. Τιμήθηκε με τον έπαινο της Ακαδημίας Αθηνών και κέρδισε το Βραβείο Gina Bachauer του Ιδρύματος World in Harmony. Από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής τού απονεμήθηκαν οι διακρίσεις του καλύτερου νέου καλλιτέχνη της χρονιάς και του καλύτερου δίσκου Έλληνα καλλιτέχνη. Ως σολίστ εμφανίστηκε σε σημαντικά φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία, Αυστρία, Ρωσία, Νορβηγία, Ρουμανία, Κύπρο, Τουρκία, Η.Π.Α.) και σε μερικές από τις σπουδαιότερες αίθουσες συναυλιών (Philharmonie Βερολίνου, Κοnzerthaus Βιέννης, Carnegie Hall Ν.Υόρκης, Φιλαρμονική Όσλο, Auditorio de Falla Γρανάδας, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών). Έχει συμπράξει επανειλημμένα με όλες τις ελληνικές ορχήστρες και σημαντικές του εξωτερικού (Συμφωνική Ορχήστρα Βερολίνου, Orquesta Ciudad de Granada κ.ά.), ενώ έχει πραγματοποιήσει πολλές πρώτες παγκόσμιες εκτελέσεις έργων. Η δισκογραφία του περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ηχογραφήσεις για την εταιρεία Naxos. Υπήρξε μέλος του πιανιστικού κουαρτέτου Aurora (Γερμανία) και του συγκροτήματος σύγχρονης μουσικής Ergon Ensemble. Ακόμα υπήρξε λέκτορας πιάνου στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς κύκλου συναυλιών Νέοι Κλασικοί.

 

 

 

Τα έσοδα από τα εισιτήρια της βραδιάς θα δοθούν για το πρόγραμμα

ανέργων-αστέγων της ενορίας του Ιερού Ναού του Εσταυρωμένου Ταύρου

 

 

 

Τετάρτη 28 Δεκεμβρίου 2016, 20:30

Θέατρο Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης

Πειραιώς 206, Ταύρος

 

«ΣΤΟΝ ΒΥΣΣΙΝΟΚΗΠΟ»

μια μουσική πρόταση πάνω στην ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη

έργα Tchaikovsky, Prokofiev, Shostakovich

Ναταλία Γεράκη, φλάουτο & Απόστολος Παληός, πιάνο

Tιμές εισιτηρίων

12 € γενική είσοδος


Αγορά εισιτηρίων

– μέσω πιστωτικής κάρτας: 2103418579 Δευ-Παρ 11-14:00 και στην Ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.mcf.gr 


– στα ταμεία του Ιδρύματος Δευ-Παρ 11-14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν τη συναυλία/προβολή.
- στα εκδοτήρια της Υπηρεσίας Εισιτηρίων, Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσματζόγλου) www.ticketservices.gr

2107234567 Δευ, Τετ 9-17:00, Τρ, Πεμ, Παρ 9-20:00, Σαβ. 10-14:00

– στα καταστήματα Forthnet

Πληροφορίες

210.3418550

www.mcf.gr

popaganda
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2024 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.