Νέος Οικοδομικός Κανονισμός: Έως 3 μέτρα το «μπόνους» ύψους κτηρίων με τροπολογία του ΥΠΕΝ
Με τις τοποθετήσεις των εισηγητών και ειδικών αγορητών των κομμάτων ξεκίνησε στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας».
Το νομοσχέδιο έχει εισαχθεί για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου με τη θετική ψήφο της ΝΔ. Κατά του σχεδίου νόμου έχουν ταχθεί ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, Νέα Αριστερά και «Σπαρτιάτες», ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε ένσταση αντισυνταγματικότητας. Επιφύλαξη να τοποθετηθούν στη συζήτηση της Ολομέλειας έχουν δηλώσει Ελληνική Λύση, Νίκη και Πλεύση Ελευθερίας.
Το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ κατέθεσε αίτημα διεξαγωγής ονομαστικής ψηφοφορίας επί της αρχής του νομοσχεδίου και των άρθρων 3 έως 13 που αφορούν την σύσταση και λειτουργία του νέου Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας ΑΕ. Για τα ίδια άρθρα είχε προαναγγείλει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι θα καταθέσει ένσταση αντισυνταγματικότητας υποστηρίζοντας πως παραβιάζουν το άρθρο 2 παρ.1 και το άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος.
Απορρίφθηκε η ένσταση αντισυνταγματικότητας για τον ΟΔΥΘ ΑΕ που κατέθεσαν ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Αριστερά
Απορρίφθηκε από την πλειοψηφία (ΝΔ) η ένσταση αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ και η Νέα Αριστερά για τα άρθρα 3 ως 13 του νομοσχεδίου που αφορούν την «Σύσταση και λειτουργία Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας Α.Ε» του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας» που συζητείται στην Ολομέλεια.
«Υπέρ» της αντισυνταγματικότητας των σχετικών διατάξεων που αφορούν τη σύσταση και λειτουργία του ΟΔΥΘ ΑΕ ψήφισαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης απέρριψε τις αντισυνταγματικές αιτιάσεις της αντιπολίτευσης, λέγοντας ότι αυτές «είναι σουρεαλιστικές» καθώς «γίνεται μια συζήτηση από δύο κόμματα, ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Αριστερά, που έχουν ως βάση τις δύο αποφάσεις του ΣτΕ για την ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ που αφορούν νόμο που έφερε και ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2016». Επισήμανε ότι οι δύο αποφάσεις αυτές του ΣτΕ αναφέρουν σε ένα τμήμα τους ότι «η παροχή ύδρευσης και αποχέτευσης στις περιοχές πρωτευούσης και Θεσσαλονίκης δεν συνιστά δραστηριότητα αναπόσπαστη από τον πυρήνα της κρατικής εξουσίας». Ο υπουργός υπογράμμισε ότι το ΔΣ της ΟΔΥΘ ΑΕ ελέγχεται από το δημόσιο και την τοπική αυτοδιοίκηση, ακολουθεί τους κανόνες του δημόσιου λογιστικού και για τις προσλήψεις, θα υπάγεται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα το στρατηγικό του σχέδιο, τα ετήσια σχέδια δράσης του θα εγκρίνονται από την Κυβέρνηση και τους υπουργούς και διερωτήθηκε: «Με όλα αυτά, υποστηρίζετε ότι ο φορέας αυτός δεν έχει την εποπτεία και τον έλεγχο του δημοσίου;».
Ειδικά για τα σχέδια διαχείρισης λεκανών απορροής και τα σχέδια διαχείρισης κινδύνου πλημμύρας που θα κάνει ο ΟΔΥΘ ΑΕ, ο υπουργός είπε ότι αυτά όλα εγκρίνονται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, συνεπώς δεν ισχύει το επιχείρημα ότι πλήττεται ο πυρήνας του Κράτους. Αναφερόμενος στα άρθρα του νομοσχεδίου για τον σκοπό του ΟΔΥΘ ΑΕ πουθενά δεν αναγράφεται ότι ο σκοπός του είναι το κέρδος. Επισήμανε πως το ΣτΕ έχει κρίνει ότι είναι συνταγματικό η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ να έχουν σκοπό το κέρδος, και πρόσθεσε πως επί διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ άλλωστε, παρέμειναν εισηγμένες στο Χρηματιστήριο με σκοπό το κέρδος.
Ο κ. Σκυλακάκης είπε ότι σε μια εποχή κλιματικής κρίσης δεν είναι σωστό να λέγονται πράγματα μόνο και μόνο για να υπηρετηθούν κομματικές σκοπιμότητες. Παρατήρησε ότι στο αίτημα αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε η Νέα Αριστερά δεν αναγράφονται ποιες είναι οι συνταγματικές εκείνες διατάξεις που υποστηρίζει ότι το νομοσχέδιο είναι σε αντίθεση, επισημαίνοντας ότι «ο σεβασμός στις διαδικασίες είναι ουσιαστική έννοια, δεν είναι τυπική».
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς, καταθέτοντας την ένσταση αντισυνταγματικότητας για τη σύσταση και λειτουργία του ΟΔΥΘ ΑΕ, υποστήριξε ότι αυτά παραβιάζουν το άρθρο 2 παρ.1 και άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος που αντίστοιχα θεσπίζουν τις «πρωταρχικές υποχρεώσεις της πολιτείας» και την «ανάπτυξη της ελευθερίας της προσωπικότητας και της συμμετοχής στην οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας». Ο κ. Παππάς ανέφερε ότι, στο συνταγματικό αυτό πλαίσιο, «το ΣτΕ έχει εκδόσει αλλεπάλληλες αποφάσεις, κάνοντας καθαρό όχι μόνο ότι η διαχείριση των υδάτων πρέπει να ανήκει αποκλειστικά στο Κράτος, αλλά και αν υπάρχει κρατικός φορές ο οποίος έχει άλλους σκοπούς από την επαρκή παροχή ποιότητας και ποσότητας πόσιμου νερού στον πληθυσμό αυτό αντίκειται στο Σύνταγμα, διότι το νερό είναι ένα ζωτικής σημασίας αγαθό». Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλης Κόκκαλης, προβάλλοντας την ένσταση αντισυνταγματικότητας είπε ότι «η κυβέρνηση προτείνει τη σύσταση ενός Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων της Θεσσαλίας με τη μορφή Ανωνύμου Εταιρείας, με αρχές ιδιωτικής οικονομίας», με σκοπό την εκπόνηση διαχειριστικών σχεδίων για τα ύδατα, κινδύνου πλημμύρας και των λεκανών απορροής, με τη δυνατότητα προγραμματικών συμφωνιών με ΟΤΑ αλλά και διάφορους φορείς. Ο βουλευτής υποστήριξε ότι τα έννομα αγαθά που συνταγματικά προστατεύονται είναι το νερό αλλά και τα δικαιώματα της προστασίας της ζωής, της Υγείας, της Ασφάλειας και της Περιουσίας των Πολιτών αλλά είπε πως «η κυβέρνηση παραδίδει το δικαίωμα στην προστασία όλων των προηγούμενων δικαιωμάτων αλλά και του νερού σε μια Ανώνυμη Εταιρεία και χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα σχέδια διαχείρισης κινδύνου πλημμύρας που φιλοδοξούν να προστατεύσουν τον πολίτη και την περιουσία του. Και αυτή η προστασία θα πρέπει να είναι στον στενό πυρήνα του Κράτους, και η ίδρυση του ΟΔΥΘ ΑΕ είναι παράνομη». Ο κ. Κόκκαλης, παράλληλα, επικαλέστηκε τις αποφάσεις 190/2022 και 191/2022 της Ολομέλειας του ΣτΕ που έκρινε αντίστοιχα ως αντισυνταγματική τη μεταβίβαση μετοχικού κεφαλαίου της ΕΥΔΑΠ ΑΕ και της ΕΥΑΘ ΑΕ στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ ΑΕ) με τον Νόμο 4389/2016, επισημαίνοντας ότι το ΣτΕ στις αποφάσεις αυτές θέτει όχι μόνο οι Οργανισμοί Διαχείρισης Υδάτων να ανήκουν στο δημόσιο αλλά συμπλεκτικά να έχουν «και αποφασιστικές αρμοδιότητες» και όχι αυτά να γίνονται από μια ΑΕ.
Ο βουλευτής της Νέας Αριστεράς Δημήτρης Τζανακόπουλος, από την δική του πλευρά, υποστήριξε την ένσταση αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε η κοινοβουλευτική του ομάδα λέγοντας ότι «οι δύο κεντρικές ενστάσεις που έχουμε είναι για τις διατάξεις που αφορούν τις αρμοδιότητες του ΟΔΥΘ ΑΕ που αφορούν τα εγγειοβελτιωτικά έργα και τα αντιπλημμυρικά έργα και είναι σε αντίθεση του Συντάγματος». Ο βουλευτής υποστήριξε ότι «οι αποφάσεις του ΣτΕ έχουν κρίνει ότι η ανάθεση δραστηριοτήτων που ανήκουν στον στενό πυρήνα του Κράτους -δηλαδή η ασφάλεια, η δημόσια τάξη, η δικαιοσύνη, η εθνική άμυνα- δεν μπορούν παρά να ασκούνται άμεσα από το Κράτος, δηλαδή από τη στενή διοίκηση, που δεν μπορεί να παραχωρείται ή να ορίζεται πως το έργο της θα εκτελείται από όργανα που βρίσκονται υπό την απλή εποπτεία του Κράτους και του αρμοδίου Υπουργού» και πρόσθεσε ότι η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και όσα σχετίζονται με αυτήν που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια δεν είναι μία ακόμη δραστηριότητα ανάμεσα στις άλλες πλέον υπό το φως των εξελίξεων της κρίσης και των επιπτώσεών τους, ανήκουν αποκλειστικά και μόνο στον στενό πυρήνα του Κράτους και συνεπώς δεν μπορούν να ανατίθενται σε οργανισμούς που είναι υπό την εποπτεία απλά του Κράτους». Επικουρικά, ο κ. Τζανακόπουλος είπε ότι με τα σχετικά άρθρα του νομοσχεδίου «μεταφέρονται αρμοδιότητες από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση προς μια ΑΕ και αυτό είναι συζητήσιμο για κατά πόσο είναι συνταγματικό και μπορεί να γίνει βάσει του 102 άρθρου του Συντάγματος», όταν τα εγγειοβελτιωτικά και αντιπλημμυρικά έργα ανήκουν στην Περιφέρεια.
Ο βουλευτής της ΝΔ Θάνος Πλεύρης απέρριψε τις ενστάσεις της αντισυνταγματικότητας, σημειώνοντας ότι η Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής στη γνωμοδότησή της (σελ. 17- 19) σε μεγάλο βαθμό απαντά στις ενστάσεις που έχουν τεθεί. Απαντώντας στην επιχειρηματολογία του ΣΥΡΙΖΑ, που υποστήριξε πως «η διαχείριση των υδάτων πρέπει να ανήκει στον στενό πυρήνα του Κράτους», λέγοντας πως η συνταγματική πρόνοια αφορά «την έκφραση κυριαρχίας και υπό αυτή την έννοια δεν μπορεί να παραχωρηθεί σε οποιοδήποτε πρόσωπο εάν δεν είναι ΝΠΔΔ», για αυτό άλλωστε και έχουμε και υφιστάμενους οργανισμούς διαχείρισης υδάτων με την μορφή ΑΕ όπως είναι η ΕΥΑΘ ΑΕ. Για τις αποφάσεις του ΣτΕ σχετικά με το αν ανήκει στον στενό πυρήνα του Κράτους, ο βουλευτής της ΝΔ είπε ότι «το ΣτΕ έχει λύσει αυτό το θέμα, κρίνοντας ότι οι παράγοντες έκφρασης της κυριαρχίας του Κράτους είναι η άμυνα, η δημόσια τάξη και η δικαιοσύνη και αυτά είναι που δεν μπορούν να ανατεθούν σε άλλα νομικά πρόσωπα πλην δημοσίου δικαίου. Αντιθέτως, η νομολογία έχει αποδεχθεί ότι η διαχείριση αγαθών με κοινωνικό πρόσωπο, όπου ρητώς αναφέρεται και η ύδρευση, μπορούν να ανατεθούν σε άλλα νομικά σχήματα πέρα του δημοσίου δικαίου (αποφ. ΣτΕ 191/2022) εάν πληρούνται δύο προϋποθέσεις, ότι το ελληνικό δημόσιο ασκεί εποπτεία επί αυτού του νομικού προσώπου αλλά έχει και τη μετοχική σύνθεση. Στην περίπτωση του ΟΔΥΘ ΑΕ, κατά 100% μέτοχος είναι το δημόσιο και αφετέρου ασκεί εποπτεία το Υπουργείο», αυτά άλλωστε επισημαίνονται και στην έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής.
Οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι των υπολοίπων κομμάτων της αντιπολίτευσης υποστήριξαν τις ενστάσεις αντισυνταγματικότητας και ζήτησαν την απόσυρση των διατάξεων αυτών.
Τροπολογίες
Στο σχέδιο νόμου, παράλληλα, έχουν κατατεθεί τρεις υπουργικές και επτά βουλευτικές τροπολογίες.
Η πρώτη υπουργική τροπολογία έχει διατάξεις σχετικές με τον εξορθολογισμό της χρήσης των κινήτρων για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές έως την έγκριση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων – Ενίσχυση των ελέγχων – Μεταβατική διάταξη – Προσθήκη παρ. 8 στο άρθρο 27, τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 18 Νέου Οικοδομικού Κανονισμού και παρ. 1 άρθρου 44 ν. 4495/2027. Ρυθμίσεις για τους κοινόχρηστους χώρους σε περίπτωση επανεπιβολής ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 89 και αντικατάσταση παρ. 3 άρθρου 93 ν. 4759/2020. Ρύθμιση θεμάτων εφαρμογής Πολεοδομικής Μελέτης Οικοδομικών Συνεταιρισμών – Προσθήκη παρ. 15 άρθρου 39 ν. 4030/2011. Σώρευση της άδειας κατεδάφισης και της έγκρισης εργασιών κατεδάφισης στην περιοχή της Ανάπλασης I – Προσθήκη περ. Ι στην παρ. 4 άρθρου 23 ν. 3983/2011. 5. Παρατάσεις προθεσμιών – Τροποποιήσεις παρ. 7 άρθρου 17 ν. 4936/2022, παρ. 4 άρθρου 53Α ν. 4662/2020, άρθρου 96 ν. 4504/2017, παρ. 2 άρθρου 293 ν. 5020/2023.
Η δεύτερη υπουργική τροπολογία έχει διατάξεις σχετικά με τοποθετήσεις – μεταθέσεις – Τροποποίηση άρθρου 149 και περ. β παρ. 3 άρθρου 159 ν. 4662/2020. Μετακινήσεις – Αντικατάσταση άρθρου 161 ν. 4662/2020. Έκταση εφαρμογής διατάξεων περί μεταθέσεων και αποσπάσεων – Τροποποίηση άρθρου 162 ν. 4662/2020. Καθήκοντα, στελέχωση και διοικητική υπαγωγή Ειδικών Μονάδων Δασικών Επιχειρήσεων – Προσθήκη παρ. 1Α στο άρθρο 38 ν. 4892/2022. 5. Ανάθεση αρμοδιοτήτων στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος για δράσεις πολιτικής προστασίας – Προσθήκη άρθρου 18Α στον ν. 4662/2020. Συμψηφισμός και επιστροφή ποσών έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης σε φυσικά και νομικά πρόσωπα – Προσθήκη παρ. 2α στο άρθρο εξηκοστό έκτο ν. 4839/2021.
Η τρίτη υπουργική τροπολογία έχει ρυθμίσεις για τη διάθεση τροχαίου υλικού και παρελκομένων – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 51 ν. 5092/2024. Ρυθμίσεις για την κυκλοφορία των επιβατηγών δημοσίας χρήσης οχημάτων «ΤΑΞΙ» που συμπληρώνουν το όριο ηλικίας απόσυρσης έως και την 30ή Απριλίου 2024. Επιπρόσθετη επιχορήγηση για την αναβάθμιση και την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου. Θέματα Μητρώων συντελεστών παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων, μελετών, τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών – Τροποποίηση άρθρου 144 ν. 4764/2020 και άρθρων 39 και 65 π.δ. 71/2019. Μεταβατικές διατάξεις ισχύος βεβαιώσεων εγγραφής και πτυχίων που αφορούν στο ΜΗ.Τ.Ε. – Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 39 και παρ. 6 άρθρου 65 π.δ. 71/2019.
Παράλληλα, έχουν κατατεθεί και οι εξής βουλευτικές τροπολογίας: Μία από τον βουλευτή της ΝΔ Γιάννη Τραγάκη για την εξέταση του δασικού χαρακτήρα του κτήματος Γ. Πάχη εντός της χωρικής αρμοδιότητας των Δήμων Κορυδαλλού και Νίκαιας – Αγ. Ιωάννη Ρέντη βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας για ιδιωτικές περιοχές. Μία τροπολογία από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ για τη διατήρηση της κατά παρέκκλιση αρτιότητας σε περίπτωση υφισταμένου κτιρίου στο όμορο οικόπεδο, το οποίο έχει υπαχθεί σε ρύθμιση. Τρεις τροπολογίες από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ με θέματα την προώθηση τροπολογίας για τον αποχαρακτηρισμό λατομικών περιοχών εξόρυξης λατομικών ορυκτών (παρέμβαση στην παρ. 7 του άρθρου 48 του ν. 4512/2018 (ΦΕΚ Α’5). Την ενίσχυση του ανταποδοτικού οφέλους των τοπικών κοινωνιών από τους σταθμούς ΑΠΕ. Την τροποποίηση του άρθρου 154, «Αναβίωση φωτοβολταϊκών σταθμών για την εφαρμογή ενεργειακού συμψηφισμού» του ν. 5037/2023. Η βουλευτής της Νέας Αριστεράς Πέτη Πέρκα έχει καταθέσει τροπολογία με θέμα την παράταση της προθεσμίας σύναψη Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης χωρίς υπαγωγή σε ανταγωνιστικές διαδικασίες από Ενεργειακές Κοινότητες της Δυτικής Μακεδονίας. Επίσης, τροπολογία έχει καταθέσει και η ανεξάρτητη βουλευτής Αρετή Παπαϊωάννου σχετικά με μέτρα προληπτικής πυροπροστασίας σε εκτός σχεδίου αδόμητα γήπεδα.
Έως 3 μέτρα το «μπόνους» ύψους κτηρίων
Με τροπολογία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας επανακαθορίζονται τα κίνητρα του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού με κλιμακωτό περιορισμό για τα ύψη των κτηρίων.
Όπως τονίζεται στη σχετική τροπολογία, πρόκειται για μεταβατική ρύθμιση με σκοπό τον εξορθολογισμό των κινήτρων για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές έως την έγκριση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (έως τα τέλη του 2025). ΤΟ Υπουργείο θεσμοθετεί και την ενίσχυση των ελέγχων περί ορθής εφαρμογής των πολεοδομικών διατάξεων, κυρίως αυτών που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Ειδικότερα:
Σύμφωνα με την παρ. 1 της διάταξης:
· Τα κίνητρα της παρ. 1 του άρθρου 10 εφαρμόζονται μόνο στις περιοχές του πεδίου εφαρμογής του με ισχύοντα συντελεστή δόμησης (σ.δ.) μεγαλύτερο του 0,8.
· Το συνολικό ύψος της προσαύξησης κατά την εφαρμογή των κινήτρων της παρ. 1 του άρθρου 10, καθώς και της παρ. 8 του άρθρου 15 δεν δύναται να υπερβαίνει συνολικά:
– τα δυόμιση μέτρα (2,50 μ.) για σ.δ. μεγαλύτερο του 0.8 έως και 1.6 και
– τα τρία μέτρα (3,00 μ.)για σ.δ. μεγαλύτερο του 1.6.
· Οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν πριν την 1η Μαΐου 2024 με χρήση κινήτρων για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές, εκτελούνται όπως εκδόθηκαν και αναθεωρούνται, δυνάμει των ισχύοντων κατά την έκδοση τους διατάξεων.
Με την παρ. 2 επεκτείνεται το περιεχόμενο της εξουσιοδοτικής διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 18 του ΝΟΚ προκειμένου να συμπεριλάβει και στοιχεία αναφορικά με τους ελέγχους και τις κυρώσεις που σχετίζονται με την κατασκευή φυτεμένων επιφανειών στα δώματα, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η εν τοις πράγμασι κατασκευή και διατήρηση αυτών.
Με την παρ. 3 θεσμοθετείται ο επαναληπτικός έλεγχος για τις περιπτώσεις οικοδομικών αδειών κτηρίων σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας, βάσει του άρθρου 25 ΝΟΚ, καθώς και δημιουργίας φυτεμένων επιφανειών.
Τέλος, με την παρ. 4 καθορίζεται, για λόγους επείγοντος, διαδικασία άμεσης ανάθεσης εκπόνησης «Μελέτης αξιολόγησης της εφαρμογής των κινήτρων για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές» και η δυνατότητα χρηματοδότησης αυτής από το Πράσινο Ταμείο.
Πηγές του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σημειώνουν:
«Πριν από 12 χρόνια η χώρα μας απέκτησε τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό με διατάξεις κινήτρων για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος, άρα πρώτιστα της ποιότητας ζωής των πολιτών. Υπενθυμίζεται ότι ο ΝΟΚ ήρθε σε μία πολύ δύσκολη οικονομική περίοδο της χώρας μας, μέσα στη δίνη των Μνημονίων, όπου η οικοδομική δραστηριότητα, όπως άλλωστε και πλήθος άλλων δραστηριοτήτων, είχε υποστεί πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα πλήγμα, επηρεάζοντας άμεσα και έμμεσα δεκάδες επαγγέλματα.
Από το 2019 και μέχρι σήμερα η εικόνα έχει πλήρως αναστραφεί. Οι εκδοθείσες νέες άδειες όπως και η καθημερινή εικόνα νέων εργοταξίων με αναγειρόμενες οικοδομές σε γειτονιές όλης της Επικράτειας το καταμαρτυρούν, ενώ ταυτόχρονα επαναπροσδιορίζουν την ουσία και το πνεύμα του νομοθέτη του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού του 2012.
Είναι αληθές ότι σε ορισμένες περιπτώσεις περιοχών έχουν ανακύψει ζητήματα με τη χρήση των κινήτρων του ΝΟΚ, όσον αφορά τα ύψη των κτηρίων. Τα ζητήματα αυτά δικαίως προβληματίζουν και ιδιοκτήτες ακινήτων και μηχανικούς και υπαλλήλους στις Υπηρεσίες Δόμησης. Σε αυτόν τον προβληματισμό προστίθενται και οι παραπεμπτικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας στην Ολομέλεια για συγκεκριμένες περιπτώσεις.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αφουγκραζόμενο την κοινωνία συνολικά, αναγνωρίζει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν ανακύψει ζητήματα με ορισμένες από τις ευνοϊκές διατάξεις του ΝΟΚ και έχοντας τη βούληση να τα επιλύσει, αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να παρέμβει ρυθμιστικά σταθμίζοντας τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής ώστε να επιτευχθούν οι εξής δύο στόχοι: Αφενός να μην χαθούν οριζόντια οι περιβαλλοντικά ευνοϊκές διατάξεις του ΝΟΚ, με δεδομένο ότι είναι ίσως ο μοναδικός νόμος του Κράτους που κινητροδοτεί την υλοποίηση κατασκευών υψηλής ενεργειακής κατάταξης και κατά δεύτερον να διασφαλισθεί ότι ο επιτρεπόμενος συντελεστής δόμησης δεν θα αλλοιώνει τα ειδικά χαρακτηριστικά των περιοχών.
Η σχετική ρύθμιση του ΥΠΕΝ που θα έχει μεταβατικό χαρακτήρα μέχρι την έγκριση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων της χώρας, η οποία αναμένεται περί τα τέλη του 2025, δεν θα αναιρεί οριζόντια τον ισχύοντα ΝΟΚ, αλλά θα προβλέπει τον κλιμακωτό περιορισμό ανά περιοχή και περίπτωση.
Ταυτόχρονα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα εκπονήσει κατεπείγουσα μελέτη τεκμηρίωσης με την οποία θα αξιολογηθεί η εφαρμογής της νέας μεταβατικής ρύθμισης για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές.
Δηλαδή με «χειρουργικές κινήσεις» ό,τι δεν θα μπορούσε εκ των πραγμάτων να προβλέψει ο ΝΟΚ του 2012 -εν μέσω των Μνημονίων- θα προβλεφθεί τώρα, που η χώρα μας βρίσκεται σε σταθερή αναπτυξιακή τροχιά με την οικοδομική δραστηριότητα να αποτελεί βασικό πυλώνα.
Τα δεδομένα άλλαξαν προς όφελος της πατρίδας μας και γι΄αυτό ο ΝΟΚ οφείλει να αλλάξει, ειδικά στο σημείο των υψών των κτηρίων σε ορισμένες περιπτώσεις και περιοχές. Το ζητούμενο είναι η ευελιξία, η ενσυναίσθηση της κοινωνίας και εν τέλει η επίλυση αστοχιών, για τις οποίες προφανώς ο νομοθέτης δεν είχε πρόθεση, ούτε και …κληρονομικό χάρισμα για τις πρωτιές αναπτυξιακής πορείας της Ελλάδας 12 χρόνια μετά. Μέχρι το 2025, θα έχει υλοποιηθεί η μεγαλύτερη πολεοδομική μεταρρύθμιση από συστάσεως του ελληνικού κράτους, τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Το εθνικό στοίχημα που καλούμαστε να κερδίσουμε όλοι μαζί, Πολιτεία, τεχνικός κόσμος και Αυτοδιοίκηση. Ζητήματα όπως τα ύψη των κτηρίων βάσει του ΝΟΚ αντιμετωπίζονται με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα. Χωρίς ανούσιες προστριβές. Με γνώμονα την κοινή λογική», σημείωναν οι ίδιες πηγές.