Χρ. Σταϊκούρας σε γυναίκες εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ: «Κάθεστε και πληρώνεστε, από Δευτέρα είστε απολυμένοι»
Με ανακοίνωσή του το Σωματείο Εργαζομένων στη ΛΑΡΚΟ καταγγέλλει ότι ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, βρέθηκε το Σάββατο (13/7) το βράδυ σε πολιτιστικές εκδηλώσεις στον Έξαρχο Λοκρίδας και όταν ρωτήθηκε από τις οικογένειες των εργαζομένων «τι θα γίνει υπουργέ με την ΛΑΡΚΟ;» εκείνος απάντησε «κάθεστε και πληρώνεστε, από Δευτέρα είστε απολυμένοι».
Αναλυτικά η ανακοίνωση των εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ:
«Ξαναχτύπησε ο υπουργός του “δεν υπάρχει επενδυτής για την ΛΑΡΚΟ, φιλάκια”.
Το Σάββατο 13/7/2024 το βράδυ σε πολιτιστικές εκδηλώσεις στον Έξαρχο Λοκρίδας, γυναίκες εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ αντικρίζοντας τον “πατριώτη” κ. Σταϊκούρα, ρώτησαν το αυτονόητο: ‘τι θα γίνει υπουργέ με την ΛΑΡΚΟ;’
Εκείνος ‘με πολιτικό σθένος και σοβαρότητα’ τους απάντησε: ‘Κάθεστε και πληρώνεστε, από Δευτέρα είστε απολυμένοι, δεν υπάρχει επενδυτής, δεν υπάρχει σχέδιο, δεν υπάρχουν προγράμματα’. Ύστερα, μπήκε στο υπουργικό αυτοκίνητο που πληρώνει ο ελληνικός λαός και έφυγε.
Τσάμπα ‘Μάγκας’ ο κ. Σταϊκούρας, γιατί:
Οι εργαζόμενοι καθημερινά πηγαίνουμε στα πόστα μας και στις βάρδιες, φυλάμε και συντηρούμε, εκτελούνται προληπτικές εργασίες στις εγκαταστάσεις της ΛΑΡΚΟ για να μην προκληθεί βιομηχανικό ατύχημα, είναι δεκάδες οι καθημερινές επεμβάσεις που έχουν αποτρέψει ένα τέτοιο συμβάν. Ο μοναδικός που κάθεται και πληρώνεται, γυρνά με τα αυτοκίνητα της ΛΑΡΚΟ και καμαρώνει, είναι ο Διοικητικός Διευθυντής, που έγινε Διευθυντής με παρέμβαση του κ. Σταϊκούρα, επειδή είναι φίλος και παράγοντας του κ. Σταϊκούρα και της Νέας Δημοκρατίας. Μάλιστα κατά εξακολούθηση, ακόμη και κατά την διάρκεια της προσωρινής διαταγής, με παρέμβαση του κ. Σταϊκούρα έκοψε τιμολόγια παροχής υπηρεσιών σε εργολάβο συγγενή πρώτου βαθμού χωρίς απόδοση έργου.
Το δικό του σχέδιο, της δικής του Κυβέρνησης, του δικού του κόμματος απέτυχε και κλείνει η μοναδική βιομηχανία παραγωγής σιδηρονικελίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Άλλα λέει ο Πρωθυπουργός, άλλα οι νόμοι και οι υπουργικές αποφάσεις, άλλα αυτός, άλλα οι άλλοι υπουργοί, άλλα τα υπηρεσιακά κλιμάκια των υπουργείων, άλλα ο προτιμητέος νέος ιδιοκτήτης, άλλα ο διαχειριστής.
Άλλα ντάλλων στην κυριολεξία. Υπάρχει κάποιος σοβαρός σε αυτή την κυβέρνηση ή τελικά είναι ακυβέρνητο καράβι αυτός ο τόπος;
Έχει δίκιο ο υπουργός Σταϊκούρας;
Αν ναι ποια η σκοπιμότητα της σύστασης της Hellenic Nickel εφόσον δεν ενδιαφέρεται;
Δηλαδή, ο Πρωθυπουργός μας έλεγε ψέματα ότι ‘θα βρει βιώσιμη λύση για τη ΛΑΡΚΟ και το αναλαμβάνει ο ίδιος’;
Δηλαδή την ΚΥΑ την εξέδωσαν και την τροπολογία την ψήφισαν, μόνο και μόνο για να μπορέσουν να μας απολύσουν; Ψέμα και αυτό;
Εάν δεν έχουν κάτι να προσφέρουν σε αυτόν τον τόπο, καλύτερα να μην έρχονται. Ούτε για παραστάσεις Καραγκιόζη δεν κάνουν.
Είναι επικίνδυνοι και αδίστακτοι, αλλά δεν τους φοβόμαστε. Έχουμε την πείρα και την αυτοπεποίθηση να αντέξουμε, ενωμένοι, μέχρι την ημέρα που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, αργά ή γρήγορα, το ένα ή το άλλο επιχειρηματικό σχήμα θα αναλάβει την διαχείριση του πλούτου της ΛΑΡΚΟ.
Είμαστε ενωμένοι και αποφασισμένοι.
Η συμμετοχή στην γενική απεργία στις 17/07/24 και στην απεργιακή συγκέντρωση στην Πύλη του εργοστασίου της ΛΑΡΚΟ στις 10.00πμ, θα δώσει ακόμη μια απάντηση στα καραγκιοζιλίκια της κυβέρνησης!
Να μη λείψει κανείς!
Με αγωνιστικούς χαιρετισμούς».
Για «ψευδείς αναφορές» κάνει λόγο ο Χρ. Σταϊκούρας
Σε δήλωση σχετικά με την ΛΑΡΚΟ προέβη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.
«Για μία ακόμη φορά, το τελευταίο χρονικό διάστημα, το Σωματείο Εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ, στο οποίο Πρόεδρος είναι Υποψήφιος Βουλευτής και Ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, αναπαράγει ψευδείς αναφορές ως προς το πρόσωπό μου. Την σκυτάλη πήρε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ο οποίος αναφέρεται σε δήθεν δηλώσεις μου για τη ΛΑΡΚΟ, οι οποίες όμως δεν έγιναν. Και τούτο απλά γιατί δεν έχω κάνει δηλώσεις επί του θέματος τους τελευταίους μήνες. ‘Αλλωστε, εύκολα αποδεικνύεται αν ανατρέξει κανείς στις δημόσιες τοποθετήσεις μου. Συνεπώς, οι προαναφερόμενοι φαίνεται ότι έχουν πάρει διαζύγιο με την αλήθεια και την πραγματικότητα.
Θα επαναλάβω, όπως δημόσια έπραξα στις 28 Μαρτίου 2024, τις υπαρκτές δυσκολίες που υπάρχουν στις διαδικασίες επιβίωσης της ΛΑΡΚΟ. Κάτι που είναι γνωστό στους ίδιους τους εργαζόμενους, σε συναντήσεις μας, τα προηγούμενα χρόνια. Επειδή όμως τα ψέματα έχουν κοντά ποδάρια, και η αξιοπιστία όλων μας είναι διαχρονικά γνωστή, μου δίνεται η ευκαιρία να υπενθυμίσω ορισμένες αλήθειες.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, το 2019, παρέλαβε και κλήθηκε να διαχειριστεί μια οικονομικά μη βιώσιμη κατάσταση, αποτέλεσμα συσσώρευσης αρνητικών αποτελεσμάτων, κακής οικονομικής διαχείρισης πολλών ετών και απραξίας της προηγούμενης Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.
Συγκεκριμένα:
1ον. Τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας, το 2019, ήταν μηδενικά.
2ον. Λόγω συσσωρευμένων ζημιών και διαδοχικών ζημιογόνων χρήσεων, η αρνητική καθαρή θέση της εταιρείας αυξήθηκε από τα -160 εκατ. ευρώ στις αρχές του 2015, στα -407 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2019.
Δηλαδή, η εταιρεία λειτουργούσε – επί χρόνια – με αρνητικά ίδια κεφάλαια κινήσεως, βασιζόμενη στην καθυστερημένη εξόφληση των υποχρεώσεών της.
3ον. Την 5ετία 2015-2019, σωρεύθηκαν χρέη ύψους περίπου 260 εκατ. ευρώ.
Οι ζημιές της εταιρείας ανήλθαν στα 99 εκατ. ευρώ το 2019.
Τα προηγούμενα έτη, τα αποτελέσματα της εταιρείας ήταν -30 εκατ. ευρώ το 2015, -68 εκατ. ευρώ το 2016, -6 εκατ. ευρώ το 2017 και -57 εκατ. ευρώ το 2018.
4ον. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές της ΛΑΡΚΟ προς προμηθευτές, εργολάβους, τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία και άλλους άγγιζαν τα 500 εκατ. ευρώ.
Η μεγαλύτερη οφειλή αφορούσε τη ΔΕΗ.
Αυτή η οφειλή από 144 εκατ. ευρώ το 2012, ανήλθε στα 242 εκατ. ευρώ το 2016, και εκτοξεύθηκε στα 351 εκατ. ευρώ στις αρχές του 2020.
Γι’ αυτό και η ΔΕΗ απέστειλε διαδοχικά εξώδικα στην εταιρεία, με ημερομηνίες 21 Ιανουαρίου 2020 και 29 Ιανουαρίου 2020, προγραμματίζοντας διακοπή ηλεκτροδότησης της εταιρείας στις 17 Φεβρουαρίου 2020. Δηλαδή, ουσιαστικά, κλείσιμο της εταιρείας!
5ον. Η Ελλάδα, στις 21 Ιανουαρίου 2022, καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για μη συμμόρφωση με τις αποφάσεις περί παράνομων κρατικών ενισχύσεων προς τη ΛΑΡΚΟ, ύψους 136 εκατ. ευρώ, πλέον τόκων (σήμερα στα 170 εκατ. ευρώ).
Επιβλήθηκε πρόστιμο στο Ελληνικό Δημόσιο, ύψους 4,4 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο καθυστέρησης από το 2017 μέχρι την εκτέλεση της απόφασης, και κατ’ αποκοπήν ποσό ύψους 5,5 εκατ. ευρώ.
6ον. Η εταιρεία, διαχρονικά, επιδείκνυε σοβαρό έλλειμμα στην τήρηση των περιβαλλοντικών όρων του εργοστασίου, με κίνδυνο την άρση της ‘Αδειας Λειτουργίας του, από το 2016.
7ον. Η εταιρεία διαθέτει απαρχαιωμένο εξοπλισμό που καθιστούσε τη ΛΑΡΚΟ μη ανταγωνιστική, ανεξαρτήτως των διεθνών τιμών του νικελίου.
Ενδεικτικά αναφέρω, σύμφωνα με την εικόνα που έχουμε από την εταιρεία, ότι ο βασικός εξοπλισμός της ΛΑΡΚΟ είναι της δεκαετίας του 1970, με το πιο πρόσφατο καμίνι να κατασκευάζεται το 1979, και έκτοτε να μην έχει γίνει καμία ουσιώδης επένδυση.
Απαιτούνται, συνεπώς, κεφάλαια για τον εκσυγχρονισμό της δραστηριότητας και την περιβαλλοντική συμμόρφωση.
Αυτή την εικόνα της εταιρείας παραλάβαμε ως Κυβέρνηση, το 2019, και εγώ τότε, ως Υπουργός Οικονομικών.
Με την έναρξη του σχεδίου εξυγίανσης, δηλαδή το νόμο που ψηφίστηκε για εγκατάσταση της Ειδικής Διαχείρισης, τον Μάρτιο του 2020, έγιναν άμεσες ενέργειες εξορθολογισμού του κόστους, τόσο σε επιχειρησιακό όσο και χρηματοοικονομικό επίπεδο, με τη συμβολή και των εργαζομένων, αφού η εταιρεία ήταν αδύνατον να συνεχίσει τη λειτουργία της με ζημίες 99 εκατ. ευρώ κάθε έτος.
Η εγκατάσταση της Ειδικής Διαχείρισης επιλέχθηκε από την Κυβέρνηση ως η μόνη λύση που θα μπορούσε να κρατήσει την εταιρεία ανοιχτή, χωρίς να βρεθούν οι εργαζόμενοι στον δρόμο.
Και ο στόχος, μέχρι σήμερα, επετεύχθη.
Αυτό οφείλεται και στην κρατική χρηματοδότηση από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, για πρώτη φορά τα τελευταία έτη.
Χαρακτηριστικά, στο διάστημα αυτό (από το 2020) η μισθοδοσία των εργαζομένων καλύπτεται από το Δημόσιο, αν και το εργοστάσιο και τα μεταλλεία βρίσκονται απλώς σε διαδικασία συντήρησης και φύλαξης, με δαπάνη που έχει ξεπεράσει μέχρι στιγμής τα 100 εκατ. ευρώ.
Στην κατεύθυνση αυτή, υπήρχε – επί μακρόν – διαρκής ανανέωση των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων, ρύθμιση με σκοπό να διευκολύνουμε την καταβολή των ποσών του Εγγυητικού Κεφαλαίου Ζωής προς συνταξιούχους και λοιπούς δικαιούχους του ομαδικού συνταξιοδοτικού συμβολαίου της πρώην ΑΣΠΙΣ, και προνομιακή κατάταξη των απαιτήσεων εργαζομένων και συνταξιούχων της ΛΑΡΚΟ από το ομαδικό συνταξιοδοτικό πρόγραμμα της Generalli στον πίνακα κατάταξης πιστωτών της εταιρείας.
Απόδειξη ότι, ως Κυβέρνηση, μας ενδιαφέρει η εταιρεία και οι εργαζόμενοί της.
Σε ότι αφορά τον διαγωνισμό για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων της ΛΑΡΚΟ, αυτός ολοκληρώθηκε το 2023, αλλά έκτοτε εκκρεμεί προσφυγή ενός από τους συμμετέχοντες στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Στόχος της Κυβέρνησης, αμέσως μετά την έκδοση της απόφασης του Δικαστηρίου, είναι η άμεση ολοκλήρωση της μεταβίβασης στον πλειοδότη.
Παράλληλα, όπως έχει ανακοινωθεί, από 29 Μαρτίου 2024, τα συναρμόδια υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εργασίας κατέληξαν σε δέσμη παρεμβάσεων για την οριστική διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που σχετίζονται με την ΛΑΡΚΟ.
Στη δέσμη των παρεμβάσεων αυτών περιλαμβάνονται και μέτρα μεταβατικής κάλυψης των εργαζομένων με βάση αντίστοιχα μέτρα που είχαν ληφθεί σε άλλες επιχειρήσεις (π.χ. ναυπηγεία Σκαραμαγκά).
Το ζητούμενο συνεπώς είναι, μετά και τις τελευταίες δικαστικές αποφάσεις, να υλοποιηθούν αυτές οι πρωτοβουλίες, το συντομότερο δυνατόν.»