Αθηνών – Κορίνθου: Εισαγγελική έρευνα για τη διαχείριση της κυκλοφορίας – Δίωξη στον οδηγό
Εντολή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για τυχόν ποινικές ευθύνες των αρμοδίων Αρχών έδωσε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών μετά το φιάσκο στην Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου όπου εγκλωβίστηκαν επί ώρες χιλιάδες οδηγοί, με πολλούς από αυτούς να καταγγέλλουν ελλιπή ενημέρωση, καθώς και ότι οι αρχές δεν είχαν φροντίσει να προμηθευτούν με είδη πρώτης ανάγκης.
Στην έρευνα θα εξακριβωθεί εάν οι Αρχές προέβησαν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για τη διαχείριση της κυκλοφορίας και την εξασφάλιση της προστασίας των οδηγών.
Σημειώνεται πως, επί της ουσίας, μέσα στο κατακαλόκαιρο έγιναν τα ίδια σφάλματα που είχαν σημειωθεί και στην Αττική Οδό με χιόνια: Επί ώρες άφηναν τα οχήματα να διέρχονται από τα διόδια (αρχικά πληρώνοντας και εν συνεχεία δωρεάν), χωρίς ουσιαστική ενημέρωση πως ο δρόμος ήταν κλειστός, χωρίς κάποιο σχέδιο για την εκτροπή ή αναστροφή της κίνησης και ενώ είχε ήδη ξεκινήσει η προσπάθεια άντλησης του επικίνδυνου φορτίου.
Την ίδια στιγμή, σε δίκη για το αδίκημα του εμπρησμού από αμέλεια (πλημμέλημα) παραπέμπεται, μετά την άσκηση ποινικής δίωξης, ο οδηγός του βυτιοφόρου που παραδόθηκε στις φλόγες στην εθνική οδό Αθηνών-Κορίνθου.
Παράλληλα, ο εισαγγελέας διέταξε έρευνα και για τον ιδιοκτήτη (νόμιμο εκπρόσωπο εταιρείας) του βυτιοφόρου προκειμένου να διαπιστωθούν ενδεχόμενες ευθύνες του για το ίδιο αδίκημα.
Η εντολή του εισαγγελέα είναι να διαπιστωθεί εάν είχε γίνει επαρκής συντήρηση του βυτιοφόρου, καθώς φαίνεται πως η φωτιά προήλθε από μηχανολογική βλάβη. Το όχημα, σύμφωνα με τα στοιχεία, διέθετε όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις (ΚΤΕΟ κ.λπ.).
Οι “εξηγήσεις” για το φιάσκο και το αναπάντητο ερώτημα
Η έγκαιρη ειδοποίηση από τον οδηγό του οχήματος που μετέφερε 7,2 τόνους υγροποιημένου αερίου, που έφερε και την άμεση επέμβαση της Πυροσβεστικής, απέτρεψε μεν ενδεχόμενη έκρηξη, όχι όμως και την “Οδύσσεια” που ακολούθησε για τα διερχόμενα οχήματα λόγω της ελλιπούς οργάνωσης και ορισμένων αστοχιών κατά την επιχείρηση των αρχών.
Από τις 12:30, όταν και έκλεισε ο δρόμος στο ύψος της Κακιάς Σκάλας και διεκόπη η κυκλοφορία στην παλαιά Εθνική από τα διόδια Ελευσίνας έως την Κινέττα (στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας) μέχρι και τις 20:30, όταν και άνοιξε η νέα Εθνική, εκατοντάδες οχήματα έμειναν ακινητοποιημένα και χιλιάδες πολίτες έμειναν εγκλωβισμένοι χωρίς νερό, φαγητό και ενημέρωση.
Εικόνες που σίγουρα δεν ταιριάζουν σε “επιτελικό κράτος” και ήταν αντίστοιχες με εκείνες που βίωσαν όσοι οδηγοί επιχείρησαν να διασχίσουν την Αττική Οδό τον Ιανουάριο του 2022, με ακόμα έναν πολύωρο εγκλωβισμό εν μέσω κακοκαιρίας λόγω λανθασμένων και καθυστερημένων αποφάσεων.
Μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, από την κυβέρνηση δεν υπάρχει καμία επίσημη (ή και ανεπίσημη) θέση για όσα εκτυλίχθηκαν στην Αθηνών – Κορίνθου, με τις μοναδικές εξηγήσεις να έρχονται από την κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν ΕΛΑΣ και Πυροσβεστική.
Σε αυτή, παρά το γεγονός ότι τονίζεται πως είναι “απολύτως κατανοητή και σεβαστή η ταλαιπωρία, ο εκνευρισμός και η αγανάκτηση των εγκλωβισμένων οδηγών”, σημειώνεται ότι “οι αρμόδιες Αρχές κλήθηκαν να διαχειριστούν ένα περίπλοκο και επικίνδυνο περιστατικό σε συνθήκες πολύ αυξημένης κυκλοφορίας από την πρώτη στιγμή, με την κρίσιμη διαδικασία απομάκρυνσης του εύφλεκτου υλικού να έχει δυναμικό χαρακτήρα και με την πραγματοποίησή της να μετατοπίζεται χρονικά αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της μέρας από τη στιγμή που συνέβη το ατύχημα και μετά”.
Οι εξηγήσεις των αρχών εστιάζουν στην επικινδυνότητα του φορτίου και την αντικειμενική δυσκολία μετάγγισής του, ωστόσο, δεν δίνονται σαφείς απαντήσεις για τους λόγους που η νέα εθνική φράκαρε και η παλιά ανοιγόκλεινε διαρκώς, με αποτέλεσμα το αλαλούμ και την εξάντληση των οδηγών που έμειναν για ώρες εντός ή εκτός των οχημάτων τους και σε ένα δύσκολο χρονικό διάστημα υψηλών θερμοκρασιών.
Το ερώτημα αυτό φυσικά αφορά στους λόγους που άφηναν τα οχήματα να διέρχονται από τα διόδια, είτε επί πληρωμή (αρχικά) είτε δωρεάν (στη συνέχεια) χωρίς να υπάρξει ουσιαστική ενημέρωση για κλειστούς δρόμους ώστε να γίνει εκτροπή ή αναστροφή της κίνησης. Παρά το γεγονός ότι είχε ήδη ξεκινήσει η προσπάθεια άντλησης του φορτίου, εκατοντάδες οχήματα διέρχονταν από τα διόδια με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ουρές χιλιομέτρων και εικόνες χάους.
Στην ανακοίνωση της ΕΛΑΣ και της Πυροσβεστικής που ακολουθεί, το ερώτημα αυτό δεν βρίσκει απάντηση:
“Το Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος ενημερώθηκε στις 12:20, εχθές Πέμπτη 17 Αυγούστου, για πυρκαγιά σε βυτιοφόρο όχημα στο 46 χλμ της Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου, στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Κόρινθο και στο ύψος της Κακιάς Σκάλας, στην περιοχή των Μεγάρων.
Άμεσα μετέβησαν στο σημείο της πυρκαγιάς 33 πυροσβέστες με 11 οχήματα και πραγματοποίησαν την κατάσβεσή της. Ταυτόχρονα, διαπιστώθηκε διαρροή του φορτίου, το οποίο αποτελούνταν από 7,2 τόνους υγραερίου, μείγματος κίνησης για οχήματα. Εξαιτίας της επικινδυνότητας της κατάστασης, εφαρμόστηκε το Πρωτόκολλο Ενεργειών, με την παρουσία τεχνικού ασφαλείας για την απομάκρυνση του επικίνδυνου φορτίου, ενώ με τη χρήση θερμικής κάμερας πραγματοποιούνταν διαρκώς έλεγχος της θερμοκρασίας.
Καθόλη τη διαδικασία της επιχείρησης απομάκρυνσης του επικίνδυνου φορτίου, το Πυροσβεστικό Σώμα διέθεσε εναέρια επιτήρηση με ελικόπτερο του Πυροσβεστικού Σώματος και συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones).
Η ΕΛ.ΑΣ. ενήργησε με μοναδικό και αδιαπραγμάτευτο γνώμονα την ασφάλεια οδηγών και επιβαινόντων σε οχήματα μετά την πυρκαγιά στο βυτιοφόρο.
Με δεδομένη τη τραγική εμπειρία σε παρόμοια περιστατικά του παρελθόντος, κρίθηκε επιβεβλημένη, ως μοναδικός οδοδείκτης, η απαρέγκλιτη τήρηση των πρωτοκόλλων για τις ενέργειες απομάκρυνσης του επικίνδυνου υλικού (υγροποιημένο αέριο), μιας διαδικασίας χρονοβόρας αλλά κυρίως εξαιρετικά απαιτητικής, όσον αφορά στην ευαισθησία και την επικινδυνότητά της.
Ακολουθήθηκαν οι προβλεπόμενες ενέργειες εύρεσης εναλλακτικών οδών (Λουτράκι-Περαχώρα-Πίσια-Σχίνο -Αλεποχώρι-Μέγαρα-Αθήνα και αντίστροφο δρομολόγιο για όσους κινούνταν από Αθήνα προς Κόρινθο) για την διευκόλυνση της κυκλοφορίας και την επίτευξη της αποφόρτισης.
Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι οι ενέργειες και οι παρεμβάσεις της ΕΛ.ΑΣ. ήταν ευθέως συνδεδεμένες με την εξέλιξη της διαδικασίας απομάκρυνσης του επικίνδυνου υλικού, μιας δυναμικής διαδικασίας εξαιτίας της πολυπλοκότητας και της επικινδυνότητάς της.
Όσο διαδοχικά προέκυπτε ότι θα καθυστερούσε η επιχείρηση -παρά τις κατά περιόδους εκτιμήσεις των ειδικών- η ΕΛ.ΑΣ. προχωρούσε και σε επιπλέον μέτρα, προκειμένου να υπάρχει ο ασφαλέστερος και καλύτερος δυνατός απεγκλωβισμός.
Ταυτόχρονα, το προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος και της ΕΛ.ΑΣ., καθόλη τη διάρκεια εφαρμογής των εκτάκτων μέτρων κυκλοφορίας, μερίμνησε ώστε να τροφοδοτούνται με νερό οι οδηγοί και οι επιβαίνοντες σε σημαντικό κομμάτι των εγκλωβισμένων αυτοκινήτων, τα οποία είχαν ακινητοποιηθεί για λόγους ασφαλείας
Από την πρώτη στιγμή για τις παρεμβάσεις της ΕΛ.ΑΣ. υπήρχε ενημέρωση των οδηγών που κινούνταν κατά μήκος της Ολυμπίας Οδού, της Αττικής Οδού, του Μορέα, και της Γέφυρας, μέσω μηνυμάτων που προβλήθηκαν στις ηλεκτρονικές πινακίδες, ώστε να ενημερώνονται συνεχώς. Επιπλέον, οι οδηγοί ενημερώνονταν προσωπικά από τους υπαλλήλους των σταθμών διοδίων, από τα οποία διήλθαν.
Καθόλη τη διάρκεια της ακινητοποίησης των οχημάτων το ΕΚΑΒ διέθεσε τέσσερις (4) μηχανές που κινούνταν διαρκώς, από δύο (2) σε κάθε ρεύμα κυκλοφορίας καθώς και τέσσερα (4) ασθενοφόρα, από δύο (2) σε κάθε ρεύμα κυκλοφορίας, σε σταθερά σημεία.
Σημειώνεται επίσης ότι ανακριτικοί υπάλληλοι του Πυροσβεστικού Σώματος συνέλαβαν τον οδηγό του βυτιοφόρου οχήματος.
Η ταλαιπωρία, ο εκνευρισμός και η αγανάκτηση των εγκλωβισμένων οδηγών είναι απολύτως κατανοητή και σεβαστή. Θα πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό ότι οι αρμόδιες Αρχές κλήθηκαν να διαχειριστούν ένα περίπλοκο και επικίνδυνο περιστατικό σε συνθήκες πολύ αυξημένης κυκλοφορίας από την πρώτη στιγμή, με την κρίσιμη διαδικασία απομάκρυνσης του εύφλεκτου υλικού να έχει δυναμικό χαρακτήρα και με την πραγματοποίησή της να μετατοπίζεται χρονικά αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της μέρας από τη στιγμή που συνέβη το ατύχημα και μετά.
Το βυτιοφόρο όχημα έχει μεταφερθεί συνοδεία του Πυροσβεστικού Σώματος στα Ίσθμια Κορίνθου, σε υπαίθριο χώρο στάθμευσης ιδιοκτησίας της εταιρείας του βυτιοφόρου οχήματος”. (Πηγή – Photos: ΑΠΕ-ΜΠΕ)