Διαρροή στις αίθουσες του Βρετανικού Μουσείου που φιλοξενούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα
«Βρέχει ξανά στην γκαλερί του Βρετανικού Μουσείου που φιλοξενούνται τα Μάρμαρα του Παρθενώνα;»
Μ′ αυτό τον τίτλο και με τον υπότιτλο «μια διαρροή στέγης καθυστέρησε την επαναλειτουργία (σε) επτά γκαλερί ελληνικής τέχνης», το The Art Newspaper εγείρει θέμα για την κατάσταση που βρίσκονται οι ελληνικές αρχαιότητες στο Βρετανικό Μουσείο,
Γράφει το The Art Newspaper:
«Επτά γκαλερί ελληνικής τέχνης, συμπεριλαμβανομένης της έκθεσης γλυπτών του Παρθενώνα στο μουσείο, αναμενόταν να ανοίξουν ξανά στο κοινό στα τέλη Ιουλίου μετά από επτάμηνο κλείσιμο, λένε πηγές του μουσείου.
Αλλά αυτό ανατράπηκε αφού οι έντονες βροχοπτώσεις στις 25 Ιουλίου προκάλεσαν πλημμύρες στο κέντρο του Λονδίνου και οδήγησαν σε διαρροή νερού σε μία από τις ελληνικές γκαλερί του μουσείου, λένε πηγές.
Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου επιβεβαίωσε ότι ”υπήρχε κάποια είσοδος νερού σε μία από τις [ελληνικές] γκαλερί” τον Ιούλιο, αλλά είπε ότι δεν μπορούσε να προσδιορίσει τη συγκεκριμένη γκαλερί. Επίσης, δεν μπορούσε να πει πότε ενδέχεται να παρουσιαστούν ξανά στο κοινό τα εκθέματα.
Η κακή κατάσταση των δωματίων που φιλοξενούν τους ελληνικούς και ασσυριακούς θησαυρούς του μουσείου έχει σημειωθεί πολλές φορές στο παρελθόν.
Το 2018, η ελληνική τηλεόραση μετέδωσε εικόνες από το νερό που στάζει στη γκαλερί που φιλοξενεί τη ζωφόρο, τα γλυπτά ανάγλυφα (μετόπες) και τα γλυπτά μορφών που αφαιρέθηκαν από τον Παρθενώνα από τον Λόρδο Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα.
Σε απάντηση, το μουσείο είπε ότι ”κανένα από τα γλυπτά δεν έχει υποστεί ζημιά και το ζήτημα έχει αντιμετωπιστεί”. Αλλά για την Ελληνίδα υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, οι εικόνες απέδειξαν ότι το Βρετανικό Μουσείο δεν φροντίζει για τα γλυπτά του Παρθενώνα. Μιλώντας το 2019 είπε: ”Η εγκατάλειψη που φαίνεται στις εικόνες από το Βρετανικό Μουσείο ενισχύει το νόμιμο αίτημα της Ελλάδας για μόνιμη επιστροφή των γλυπτών στην Αθήνα και επανένωση τους με τον Παρθενώνα”, είπε.
Τον Ιανουάριο του 2020, η εφημερίδα The Art εντόπισε διαρροή σε μία από τις γκαλερί των Ασσυρίων κοντά στην έκθεση μαρμάρων του Παρθενώνα. Φωτογραφίσαμε επίσης την άθλια κατάσταση της λεκιασμένης οροφής στη γκαλερί γλυπτών του Παρθενώνα. Αυτό χρονολογείται από το 1962 όταν τα εκθέματα παρουσιάστηκαν ξανά για το κοινό μετά από 22 χρόνια κλεισίματος. Η γκαλερί είχε χτυπηθεί από γερμανική βόμβα το 1940 και παρέμεινε σε ημιεγκατάλειψη για δύο δεκαετίες μετά (τα γλυπτά του Παρθενώνα μεταφέρθηκαν για ασφαλή φύλαξη και δεν υπέστησαν ζημιά).
Υπό τον διευθυντή του Χάρτγουγκ Φίσερ, ο οποίος διορίστηκε το 2016, το Βρετανικό Μουσείο καταρτίζει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα που θα αναθεωρήσει όλες τις γκαλερί του και θα εμφανίσει ξανά όλες τις συλλογές του, αλλά αυτό θα χρειαστεί πολλά χρόνια, αν όχι δεκαετίες, για να εφαρμοστεί.
″Το μουσείο έχει αναλάβει ένα πρόγραμμα εργασίας εντός των [ελληνικών] γκαλερί και ο προγραμματισμός αυτής της εργασίας καθυστέρησε λόγω του αντίκτυπου της πανδημίας στο πρόγραμμα του μουσείου. Περαιτέρω εργασίες και έρευνες πραγματοποιήθηκαν τον Ιούλιο στις Πινακοθήκες 12-18 [οι ελληνικές γκαλερί]. Αυτό σημαίνει ότι οι γκαλερί είναι προς το παρόν κλειστές για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των επισκεπτών μας και της συλλογής ενώ πραγματοποιούνται αυτές οι έρευνες”, ανέφερε σε ανακοίνωσή του το Βρετανικό Μουσείο.
″Αυτά τα ουσιώδη έργα αποτελούν μέρος ενός προγράμματος συντήρησης και συντήρησης κτιρίων που θα βοηθήσει στην μελλοντική εργασία στο μουσείο. Παράλληλα με αυτές τις βασικές επισκευές, αναπτύσσουμε ένα στρατηγικό σχέδιο για να μεταμορφώσουμε το μουσείο για το μέλλον. Θα περιλαμβάνει την ενεργή ανακαίνιση των ιστορικών κτιρίων και της περιουσίας μας, την βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών μας και την ανάληψη μιας φιλόδοξης επανάληψης της συλλογής τα επόμενα χρόνια”, καταλήγει η ανακοίνωση.
Οι ελληνικές γκαλερί άνοιξαν για τελευταία φορά για το κοινό τον Δεκέμβριο του 2020. Στις 16 Δεκεμβρίου 2020, το μουσείο έκλεισε για να συμμορφωθεί με τον εθνικό lockdown για τον Covid-19. Άνοιξε ξανά πέντε μήνες αργότερα, στις 17 Μαΐου 2021, αλλά οι συνήθεις εργασίες συντήρησης στις ελληνικές γκαλερί συνεχίστηκαν και παρέμειναν κλειστές.
Η απάντηση της υπουργού Πολιτισμού στο ερώτημα που εγείρει το Art Newspaper
«Δεν είναι η πρώτη φορά που δημοσιεύονται φωτογραφίες, οι οποίες αποκαλύπτουν ότι οι συνθήκες έκθεσης των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο, όχι μόνο δεν είναι οι ενδεδειγμένες, αλλά είναι από προσβλητικές έως επικίνδυνες. Τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν είχαν δημοσιευθεί αντίστοιχες φωτογραφίες, είχαμε τονίσει ότι οι εικόνες αυτές ενισχύουν απόλυτα το δίκαιο, διαρκές και αδιαπραγμάτευτο αίτημα της Ελλάδας για την επανένωση των Γλυπτών. Τα Γλυπτά του Παρθενώνα, του κορυφαίου μνημείου του Δυτικού Πολιτισμού, πρέπει να επιστρέψουν στη γενέθλια γη, να πάψουν να είναι αποκομμένα από το μνημείο, στο οποίο ανήκουν και από το οποίο αποσπάστηκαν βίαια, και να εκτεθούν ξανά στο αττικό φως».