Το Subset Festival, η πολυπρισματική μουσική πλατφόρμα που εγκαινιάστηκε πέρυσι σε συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με το Ωδείο Αθηνών, επανέρχεται ανανεωμένη εστιάζοντας πάντα στον διάλογο της σύγχρονης μουσικής με τα νέα μέσα. Αντλώντας τον τίτλο του από έναν μαθηματικό όρο (υποσύνολο ⊆), το Subset Festival παρουσιάζει διαφορετικές εκδοχές σύγχρονης μουσικής γραφής από μεγάλο εύρος καλλιτεχνικών ρευμάτων.
Στους φιλόξενους χώρους του ανακαινισμένου Ωδείου Αθηνών από τις 10 έως τις 14 Ιουνίου θα έχουμε τη δυνατότητα να παρακολουθήσουμε μουσικά σχήματα και σολίστες καταξιωμένους και ανερχόμενους, Έλληνες και ξένους, οπτικές και ηχητικές εγκαταστάσεις και περφόρμανς αλλά και workshops ανοιχτά στο κοινό.
To Subset περιλαμβάνει αναθέσεις σε σύγχρονα ελληνικά σύνολα και καλλιτέχνες (Άντης Σκορδής, Νεφέλη Σταματογιαννοπούλου, Εύη Νάκου, Γιώργος Κοκκινάρης, Θάνος Πολυμενέας, ΜΙΖΙ, Αλέξανδρος Δρυμωνίτης, Μάγδα Λαμπροπούλου, Δήμητρα Κουστερίδου, Γιώργος Πούλιος) οι οποίοι δημιουργούν επτά νέα έργα-εγκαταστάσεις στη Νέα Σκηνή του Ωδείου Αθηνών ειδικά για το Φεστιβάλ. Συμμετέχουν ακόμα καταξιωμένα σχήματα και καλλιτέχνες σύγχρονης μουσικής, Έλληνες (Γιάννης Αναστασάκης και Ναταλία Μαντά) και ξένοι (Arve Henriksen, Raed Yassin, Laurel Halo, Klara Lewis, Nik Coοk Void και Pedro Maia, Ben Frost και το ensemble Kaleidoskop που παρουσιάζει σε παγκόσμια πρεμιέρα το νέο έργο της Maya Dunietz).
Επιστέγασμα της διοργάνωσης που εξελίσσεται σε πολύτιμο σημείο καλλιτεχνικού διαλόγου για τη διεθνή μουσική κοινότητα, θα είναι η προβολή του Opus – Ryūichi Sakamoto σε σκηνοθεσία του Ιάπωνα Neo Sora· μια ταινία-συναυλία όπου παρακολουθούμε τον Ryuichi Sakamoto μόνο στο πιάνο στην τελευταία του ερμηνεία πριν τον θάνατό του.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
10 Ιουνίου 2024
Αμφιθέατρο Ιωάννης Δεσποτόπουλος | 21:00
Klara Lewis & Nik Colk Void
Live visuals Pedro Maia
Πρώτη εμφάνιση στην Ελλάδα
Η Klara Lewis και η Nik Colk Void συναντιούνται σε ένα παιγνιώδες κολάζ Pop και Noise με κιθάρες, πλήκτρα, Eurorack modular systems, φωνή, sampling και outboard processing που συμπλέκει τις δικές τους ξεχωριστές εκδοχές tender techno και brutal ambient.
Η Klara Lewis και η Nik Colk Void έχουν παρουσιαστεί σε διεθνείς διοργανώσεις: Semibreve Festival (Πορτογαλία), Dark MoFo (Τασμανία), Ultima Festival στο Henie Onstad Art Center (Όσλο), L.E.V. Festival (Χιχόν), Conflux Festival (Ρότερνταμ), Donau Festival (Αυστρία), Sonar Festival (Βαρκελώνη) κ.α. Σε αυτή τη συνεργασία, οι προσεγγίσεις τους συναντιούνται σε ένα παιγνιώδες κολάζ Pop και Noise με κιθάρες, πλήκτρα, Eurorack modular systems, φωνή, sampling και outboard processing που συμπλέκει τις δικές τους ξεχωριστές εκδοχές tender techno και brutal ambient.
Η live παρουσίαση συνοδεύεται από τα live visuals του Pedro Maia.
Arve Henriksen & Γιάννης Αναστασάκης
Live visuals Ναταλία Μαντά
O καταξιωμένος Νορβηγός τρομπετίστας και συνθέτης Arve Henriksen (τρομπέτα, φωνή, electronics) συναντά τον καινοτόμο περφόρμερ Γιάννη Αναστασάκη (ηλεκτρική κιθάρα, αναλογικά συνθεσάιζερ, μουσικό πριόνι, live-electronics).
Οι δυο τους έχουν συμπράξει ξανά επί σκηνής το 2014 (six d.o.g.s) και το 2018 (Αγγλικανική Εκκλησία). Αυτή την περίοδο εργάζονται για την ολοκλήρωση του πρώτου τους κοινού άλμπουμ, το οποίο θα ολοκληρωθεί εντός του 2024. Τη συναυλία τους θα επιμεληθεί εικαστικά η καταξιωμένη γλύπτρια, εικαστικός και visual artist Ναταλία Μαντά με ζωντανές αναλογικές και ψηφιακές προβολές.
Raed Yassin
Phantom Orchestra
Το Phantom Orchestra του Λιβανέζου καλλιτέχνη Raed Yassin, διακεκριμένου στον χώρο τόσο των εικαστικών όσο και της μουσικής, είναι ένα συλλογικό εγχείρημα που αποτυπώνει και καταγράφει μια ξεχωριστή μουσική στιγμή της νεότερης ιστορίας: ήχους μουσικών που αυτοσχεδιάζουν μοναχικά λόγω των πρόσφατων συνθηκών της πανδημίας.
Τα αποτελέσματα παρουσιάζονται, καταγράφονται και τυπώνονται σε δίσκους βινυλίου και μετά παίζονται ταυτόχρονα σαν κάποιου είδους ορχήστρα πικάπ (Turntable Orchestra), όπου οι διαχωρισμένοι ήχοι ακούγονται μαζί και επανασυνδέονται. Το εγχείρημα μιμείται το σήμερα: βγαίνουμε από την απομόνωση· μαθαίνουμε εκ νέου να συνυπάρχουμε στον κόσμο.
11 Ιουνίου 2024
Αμφιθέατρο Ιωάννης Δεσποτόπουλος | 20:30
Άντης Σκορδής
«β»
Το «β», μια ανάθεση του Subset στον Κύπριο συνθέτη σύγχρονης μουσικής Άντη Σκορδή, είναι μια διαθεματική περφόρμανς τεσσάρων μουσικών, ενός conductor/electronics και ενός VJ σε ζωντανή δημιουργία. Η μουσική διαμορφώνεται ως κύκλος επτά κομματιών: τα τέσσερα μεγαλύτερα έργα, διαχωρίζονται με σύντομα ηλεκτρονικά κομμάτια / ιντερλούδια. Το έργο ορίζεται από τη μουσική, τα φώτα, το κείμενο και τις κινούμενες εικόνες ως τελετουργικό που εκτυλίσσεται σε τρία στάδια: προετοιμασία – συμβάν – κάθαρση.
Ο συνθέτης συνεργάζεται με τη Έλια Καλογιάννη για τη ζωντανή video performance που δημιουργεί τον εικαστικό χώρο του έργου.
Νέα Σκηνή | 22:00
Ov Off Ensemble – Nefeli Stamatogiannopoulou
άϊζο, the bird II
Επιστρέφοντας σε παλαιότερο έργο της, η συνθέτρια Νεφέλη Σταματογιαννοπούλου προτείνει, ειδικά για τo Subset, το άϊζο, the bird. II, ένα μουσικό πείραμα γραμμένο για οκτώ ηχεία, ηχογραφημένο υλικό, visuals, φλάουτο, birbyne, κρουστά, rhodes piano, φωνές, κοντραμπάσο και μαέστρο. Κάθε μουσικός/performer δούλεψε ανεξάρτητα τα μέρη του σαν solo και αυτά τα soli ενώνονται στη σκηνή. Στη μουσική και σκηνική αυτή σύνθεση, με πρωταγωνιστή τον άϊζο, ένα πουλί που ζούσε σε κλουβί, η καλλιτέχνιδα, επικεντρώνεται σε ένα προσωπικό σύστημα καταγραφής και δημιουργίας καθώς εξελίσσει τη σχέση ηχητικής σύνθεσης, κίνησης και δραματουργίας του ήχου σε μια ιδιαίτερα ατμοσφαιρική, κινηματογραφική προσέγγιση.
Giorgos Poulios
trespassing
Ο Γιώργος Πούλιος έχει γράψει μουσική για δεκάδες θεατρικές και χοροθεατρικές παραστάσεις καλλιτεχνών όπως ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, ο Χρήστος Παπαδόπουλος, η Ρούλα Πατεράκη, η Κατερίνα Ευαγγελάτου και ο Δημήτρης Καραντζάς ενώ το μουσικό έργο του παρουσιάζεται από το 2004 σε συναυλίες, θέατρα και φεστιβάλ διεθνώς.
Εμπνευσμένος από τις συνεργασίες του στον χώρο του Θεάτρου και του Χορού, ο αυτοδίδακτος συνθέτης και μουσικός προτείνει στο πλαίσιο του Subset μια σόλο συναυλία-περφόρμανς. Επί σκηνής, ανάμεσα σε μια ραπτομηχανή και μια πρέσα ατμού επιχειρεί μια αναδρομή στις αρχικές μουσικές αναφορές του και εκφράζει την ομορφιά στον συνδυασμό ετερόκλητων στοιχείων.
Με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ
12 Ιουνίου 2024
Αμφιθέατρο Ιωάννης Δεσποτόπουλος | 20:30
Solistenensemble Kaleidoskop & Maya Dunietz
Sound of difference
ΠΡΩΤΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ / ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΕΜΙΕΡΑ
Το σύνολο Kaleidoskop ιδρύθηκε το 2006 στο Βερολίνο και από τότε έχει αφοσιωθεί στην ανάπτυξη νέων μορφών πειραματικού μουσικού θεάτρου. Με ανοιχτή διάθεση, το σύνολο δημιουργεί νέες μορφές συνεργασίας με διεθνείς καλλιτέχνες από άλλα είδη και σκηνές μουσικής.
Το έργο της συνθέτιδας Maya Dunietz που ερμηνεύουν αναδεικνύει ένα παλλόμενο μουσικό σύμπαν όπου κάνουν την εμφάνισή τους νότες φαντάσματα. Αργόσυρτες κινήσεις, μακρόσυρτες δομές. Κύματα από τονισμούς που «γλιστρούν» άστατα σε έναν συνεχή χορό και μια άνευ ορίων αναζήτηση ισορροπίας.
Αλέξανδρος Δρυμωνίτης feat ARTéfacts ensemble
Techno unplugged
Μια παράσταση ζωντανής ακουστικής techno, κώδικα και τεχνητής νοημοσύνης. Ο προγραμματιστής Αλέξανδρος Δρυμωνίτης γράφει ζωντανά μουσική παρτιτούρα μέσω γραφής κώδικα και προσκαλεί τους μουσικούς του ARTéfacts ensemble να παίξουν techno με ακουστικά όργανα! Αλληλεπιδρά με ένα μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης, ενθαρρύνοντάς το να συνθέσει, παράγοντας techno μουσικές φράσεις, ενώ η τεχνητή νοημοσύνη ελέγχει τον φωτισμό, δημιουργώντας την ατμόσφαιρα που ταιριάζει με την εξελισσόμενη μουσική. Ο ζωντανός κώδικας και η συνολική μουσική παρτιτούρα προβάλλονται σε οθόνη, ενώ το κοινό περιηγείται γύρω από τους μουσικούς, αλλά μπορεί και να χορέψει!
13 Ιουνίου 2024
Αμφιθέατρο Ιωάννης Δεσποτόπουλος | 20:30
Evi Nakou & Vassula Delli
We habitually maintain
Το We habitually maintain είναι ένα έργο για τους αυτοματοποιημένους τρόπους που συνδέουν την αρχιτεκτονική, τον ήχο, τις εργασίες συντήρησης σε υπόγειους χώρους και τα ανθρώπινα σώματα. Επιτόπιες ηχογραφήσεις μηχανημάτων, ζωντανός και επεξεργασμένος ήχος και μη λεκτικοί ήχοι συνθέτουν μια παρτιτούρα που ερμηνεύουν οι μουσικοί Εύη Νάκου και Βασούλα Δελλή. Μια ηχητική και κειμενική σύνθεση για την αθέατη και αθόρυβη μηχανική και ανθρώπινη εργασία που μας συντηρεί ώστε να συνεχίζουμε τη ζωή μας.
Laurel Halo with Leila Bordreuil
Atlas
Η Αμερικανίδα συνθέτιδα και πιανίστα Laurel Halo εδρεύει στο Λος Άντζελες. Το πρώτο της άλμπουμ Quarantine που κυκλοφόρησε στο Hyperdub το 2012 ανακηρύχθηκε από το “The Wire” άλμπουμ της χρονιάς. Στο Subset Festival θα παρουσιάσει με την Leila Bordreuil στο τσέλο το Atlas, το νέο της άλμπουμ με το οποίο περιοδεύει στα μεγαλύτερα φεστιβάλ και concert halls του κόσμου από το τέλος του 2023.
Λαμπροπούλου Μάγδα (γλύπτρια- ηχητική καλλιτέχνιδα)
– Κουστερίδου Δήμητρα (συνθέτρια – ηχητική καλλιτέχνιδα)
“Twist”
Sound Performance
Το “Twist” είναι μία performance που συνδυάζει τον αναλογικό ήχο γλυπτικών κατασκευών (Λαμπροπούλου Μάγδα) με DIY ηλεκτρονικά κυκλώματα και live electronics τεχνικές (Κουστερίδου Δήμητρα). Μικρά χειροκίνητα αλλά και μηχανικά γλυπτά-κατασκευές από αντικείμενα και φόρμες που ανέκαθεν είχαν θηλυκό πρόσημο, περιστρέφονται και ελίσσονται σε έναν συντονισμένο χορό στη Νέα Σκηνή του Ωδείου Αθηνών. Μια συνεχής αντιπαράθεση από ανάλαφρες ασκήσεις ισορροπίας ανάμεσα στην εύθραυστη φύση υλικών, όπως το γυαλί, το κεραμικό, το χαρτί, το ύφασμα και τη μάχη τους να επιβληθούν με την ισχνή δυναμική των ήχων τους. Με στόχο την ενίσχυση και μεταποίηση των ήχων που εκπέμπουν αξιοποιούνται οι κοίλες επιφάνειες σκευών και οι υφές καθημερινών αντικειμένων προσδίδοντάς τους νέα ηχητική υπόσταση.
Συνδυάζοντας ηλεκτροακουστικές διεργασίες σε πραγματικό χρόνο, η Δήμητρα Κουστερίδου καταλήγει σε μια live performance, μέσα από την οποία τα απρόβλεπτα ακουστικά γεγονότα και χειρονομίες εκτέλεσης της εγκατάστασης, ενισχύονται με διευρυμένες τεχνικές σύνθεσης ηχοχρώματος, χρόνου και συναρμογής σε ηχητικά στρώματα drone.
Παράλληλα, μια in situ ηχητική εγκατάσταση, ειδικά σχεδιασμένη για το Subset Festival από την Μάγδα Λαμπροπούλου, θα είναι επισκέψιμη για το κοινό και τις πέντε μέρες που διαρκεί το Φεστιβάλ στο Ωδείο Αθηνών. Οι συμμετέχοντες καλούνται να περιηγηθούν ανάμεσα σε αιωρούμενα γλυπτά που θα μπορούν να τα αγγίζουν ελεύθερα και με σεβασμό, ενώ αυτά θα μεταβάλλονται διαρκώς, τόσο μορφικά όσο και ηχητικά. Αλληλεπιδρώντας μαζί τους μέσα από τον πειραματισμό, θα ανακαλύψουν διαφορετικές ποιότητες ήχων που πηγάζουν από την επαφή του ανθρώπινου σώματος με το εξωτερικό περίβλημα μεταλλικών και χάρτινων επιφανειών αλλά και από τα αθέατα εσωτερικά τους στοιχεία. Μέρος από τις γλυπτικές κατασκευές που θα αξιοποιηθούν κατά τη διάρκεια της performance θα εκτίθεται στο χώρο της εγκατάστασης.
Εισιτήρια
MIZI – Κοκκινάρης – Πολυμενέας
ΜΑΖΑ
Μια ειδικά σχεδιασμένη ηχητική εμπειρία για το Subset και τη Νέα Σκηνή του Ωδείου Αθηνών, με τους Γιώργο Κοκκινάρη (κοντραμπάσο), MIZI (ηλεκτρονικά), και Θάνο Πολυμενέα – Λιοντήρη (κοντραμπάσο). Ένα ανατροφοδοτούμενο και δύο ενισχυμένα κοντραμπάσα, μία ψηφιακή μηχανή 256 απλών τόνων, ένα Halldorophone και ένα πολυκαναλικό σύστημα 8 ηχείων δημιουργούν μία συμπαγή ηχητική μάζα που θα κατακλύσει τον συναυλιακό χώρο. Η υψηλή ενίσχυση των ακουστικών οργάνων με τη χρήση πολλαπλών μικροφώνων θα δημιουργήσει μια υπερρεαλιστική προοπτική δίνοντας μας τη δυνατότητα να ακούσουμε κάθε μικροήχο του δοξαριού, του σώματος, των χορδών και της ταστιέρας του οργάνου.
Χρησιμοποιώντας μη συμβατικές τεχνικές τα κοντραμπάσα, σε συνδυασμό με τους απλούς τόνους δημιουργούν ένα ηχητικό περιβάλλον βασισμένο στο φυσικό κούρδισμα και αναδεικνύουν τα ηχητικά χρώματα του ασυγκέραστου οργάνου. Με ειδικές παρτιτούρες γραφικών και λεκτικών οδηγιών καθώς και με αυτοσχεδιαστικά μέρη, το τρίο εξερευνά τα όρια της ακουστότητας, τα ψυχοακουστικά φαινόμενα, τις μικροτονικές αρμονικές συνηχήσεις και περίπλοκες, θορυβικές, ηχητικές μάζες.
Οι τρεις καλλιτέχνες προσκαλούν το κοινό να εμβυθιστεί στα ηχητικά συμβάντα και να ακούσει τόνους-φαντάσματα, ηχητικά συνεχή, παλλόμενους αρμονικούς σχηματισμούς, μικροήχους στα όρια της ανθρώπινης ακουστότητας, και τις γεωμετρικές κινήσεις αυτών των δομών μέσα στο χώρο.
14 Ιουνίου 2023
Αμφιθέατρο Ιωάννης Δεσποτόπουλος | 20:30
Ryuichi Sakamoto: Opus του Neo Sora
Προβολή ταινίας
Στην τελευταία ημέρα της φετινής του διοργάνωσης, τo Subset τιμά τον σπουδαίο Ιάπωνα συνθέτη Ryuichi Sakamoto, που πέθανε πριν από περίπου έναν χρόνο, προβάλλοντας την ταινία-συναυλία Ryūichi Sakamoto: Opus σε σκηνοθεσία Neo Sora. O Sakamoto επιστράτευσε όλη του την ενέργεια για να πραγματοποιήσει μια τελευταία συναυλία σε ένα concert film με πρωταγωνιστές μόνο τον ίδιο και το πιάνο του. Η επιμέλεια έγινε από τον ίδιο, όπως και η επιλογή της σειράς με την οποία παρουσιάζονται τα είκοσι κομμάτια που παίζει, τα οποία αφηγούνται τη ζωή του, χωρίς καμία άλλη επεξήγηση.
Ben Frost feat Greg Kubacki & Tarik Barri
Το έργο του καταξιωμένου μουσικού και συνθέτη Ben Frost διατρέχει τα είδη της μίνιμαλ, πειραματικής, industrial και noise μουσικής. Στις ζωντανές του εμφανίσεις, στα δισκογραφία και στο πλούσιο έργο του για τον κινηματογράφο, ο Frost διευρύνει διαρκώς τα ηχητικά όρια. Έχοντας στο ενεργητικό του συνεργασίες με επιφανείς καλλιτέχνες όπως οι Björk, Tim Hecker, Colin Stetson και Swans, ο Frost φέρνει στο Subset μια νέα συνεργασία με τον Greg Kubacki, κιθαρίστα του mathcore συγκροτήματος Car Bomb, και τον Ολλανδό οπτικοακουστικό καλλιτέχνη Tarik Barri.
Οι Frost και Kubacki συνδημιούργησαν το Scope Neglect (2023), ένα άλμπουμ όπου η σταθερή δεξιοτεχνία του Frost στην υφή και τον τόνο αντισταθμίζεται σε στιγμές από τα σπλαχνικά power chords της κιθάρας του Kubacki. Άλλοτε θρασύτατα μέταλ και άλλοτε νοσταλγικά ambient, το Scope Neglect πρωτοπορεί απροσδόκητα, γειωμένο από το ηχητικό σθένος των δύο συνεργατών. Οι δυο τους υπόσχονται μια καθολική εμπειρία ήχου, που συνοδεύεται από τα εντυπωσιακά visuals του Barri.
Φουαγιέ Τεχνών | 23:30
CLOSING PARTY
Πληροφορίες εισιτηρίων
Τιμές από 5 – 12 ευρώ
ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ
Πλατεία Συντάγματος
(This is Athens info point Δήμου Αθηναίων)
Δε-Πα 10:00-18:00
ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Δε-Πα 10:00-18:00 +30 2118008181
ΑΜΕΑ: +30 2104834913| Δε-Πα 10:00-17:00