Εξηγήσεις για την ξαφνική αλλαγή των μελών της επιτροπής για τα Όσκαρ από το ΥΠΠΟ, ζητούν και τα κινηματογραφικά σωματεία
Υπόνοιες για μεθοδεύσεις από το Υπουργείο Πολιτισμού αφήνουν σωματεία και ενώσεις του κινηματογραφικού και οπτικοακουστικού χώρου, προβαίνοντας μάλιστα σε από κοινού ανακοίνωση, ενώ πριν λίγο παραιτήθηκε από την νέα επιτροπή η σκηνοθέτρια Ασημίνα Προέδρου. Σύμφωνα με ανακοίνωσή της στο facebook, η δημιουργός της ταινίας “Πίσω Από Τις Θημωνιές” που ήταν η περσινή πρόταση της Ελλάδας για τα Όσκαρ, προχώρησε σε αυτήν την απόφαση μετά την ενημέρωσή της από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) «για παλινωδίες και ανεπίτρεπτες διαδικασίες συγκρότησής της (σ.σ. της επιτροπής) από πλευράς του Υπουργείου – διαδικασίες τις οποίες αρνούμαι να νομιμοποιήσω».
Η Ένωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ), η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ (ΕΕΝ) και η Ένωση Παραγωγών Έργων Επικοινωνίας (PACT) έστειλαν την εξής ανακοίνωση:
«Έχουμε ενημερωθεί επώνυμα από επαγγελματίες του χώρου και συναδέλφους —και συγκεκριμένα από τη Λήδα Γαλανού (κριτικό κινηματογράφου), Κάλλια Παπαδάκη (συγγραφέα, σεναριογράφο), Κόρα Καρβούνη (ηθοποιό) και Βασίλη Κεκάτο (σκηνοθέτη, σεναριογράφο) — ότι τους έγινε πρόταση από το Υπουργείο Πολιτισμού να είναι μέλη της γνωμοδοτικής επιτροπής επιλογής της ελληνικής πρότασης για το Βραβείο ΟΣΚΑΡ Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους. Δέχτηκαν την πρόταση, έλαβαν τα λινκ των ταινιών, για να ενημερωθούν την τελευταία στιγμή ότι δεν είναι μέλη της επιτροπής και πως η πρόταση έγινε “εκ παραδρομής”.
Την ίδια στιγμή, στη Διαύγεια, δημοσιευόταν η σύσταση μιας εντελώς διαφορετικής επιτροπής που αποτελείται από τους —Έβαν Σπηλιωτόπουλο (σεναριογράφο), Δημήτρη Δανίκα (κριτικό κινηματογράφου), Χριστίνα Λαζαρίδη (σεναριογράφο), Ασημίνα Προέδρου (σκηνοθέτη), Παναγιώτη Ράππα (σκηνοθέτη-animator), Σπύρο Ταραβήρα (σκηνοθέτη) και Βασίλη Χαραλαμπόπουλο (ηθοποιό).
Παρακολουθούμε έκπληκτοι το ίδιο το Υπουργείο Πολιτισμού να υποσκάπτει τις διαδικασίες που το ίδιο επέλεξε και να δημιουργεί υπόνοιες για μεθοδεύσεις που δεν το τιμούν, όπως δεν τιμούν και τους επαγγελματίες του χώρου — και της αρχικής, όπως και της παρούσας επιτροπής – αλλά ούτε και την ταινία που τελικά θα επιλεγεί.
Ζητάμε από το Υπουργείο Πολιτισμού να ξεκαθαρίσει επίσημα:
Α) το χρονικό αυτής της «εκ παραδρομής» απόφασης και το σκεπτικό με το οποίο έγινε αυτή η ριζική μεταστροφή εν μέσω θέρους.
Β) αν πιστεύει πως η διασπορά και η αποστολή έργων πνευματικής ιδιοκτησίας από επίσημους φορείς σε ανθρώπους που δεν είναι εντέλει μέλη ενός κρατικού γνωμοδοτικού οργάνου, αποτελεί ένδειξη σοβαρότητας και διαφάνειας.
Επισημαίνουμε ότι από τη σύσταση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, παραμένει το ερώτημα σχετικά με τη διαδικασία επιλογής της επίσημης ελληνικής πρότασης για συμμετοχή στο Βραβείο Διεθνούς Ταινίας της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου:
– η ταινία πρέπει να προτείνεται μέσω ψηφοφορίας των μέλων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ);
– ή από μια επιτροπή ειδικών που συγκροτεί το Υπουργείο Πολιτισμού;
Διαχρονικά το Υπ. Πο. επιμένει στη δεύτερη λύση. Εμείς με βάση τα παραπάνω, θεωρούμε ότι η διαδικασία ψηφοφορίας μέσω της ΕΑΚ είναι η μόνη που μπορεί να εξυπηρετήσει αυτή την επιλογή με διαφάνεια, σοβαρότητα και αξιοπιστία, και χωρίς να θίγει το σινεμά, τους ανθρώπους του και το έργο τους.
Τα Διοικητικά Συμβούλια των:
Ένωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ)
Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ)
Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ (ΕΕΝ)
Ένωση Παραγωγών Έργων Επικοινωνίας (PACT)»
Παράλληλα, η Ασημίνα Προέδρου ανάρτησε πριν λίγο το εξής κείμενο στο facebook, δηλώνοντας την παραίτησή της:
«Κοινοποιώ κι από εδώ την παραίτησή μου από την Επιτροπή που συγκροτήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού για την επιλογή της ελληνικής ταινίας που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στις διαδικασίες της 97ης διοργάνωσης βραβείων OSCAR.
Παρά τους όποιους ενδοιασμούς μου για τη φύση μιας τέτοιας Επιτροπής*, αποδέχθηκα καταρχήν την πρόταση για τη συμμετοχή μου σε αυτήν. Ωστόσο, μετά την ενημέρωσή μου από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) για τις παλινωδίες και ανεπίτρεπτες διαδικασίες συγκρότησής της από πλευράς του Υπουργείου – διαδικασίες τις οποίες αρνούμαι να νομιμοποιήσω – δεν επιθυμώ να παραμείνω μέλος της.
Την παραίτησή μου αυτή, την έχω υποβάλει ήδη υπηρεσιακά με το ίδιο σκεπτικό.
*Πάγιο αίτημα της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου είναι η ταινία που επιλέγεται κάθε χρόνο για να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Oscar, να αποφασίζεται από την ίδια την Ελληνική Ακαδημία, με ψηφοφορία των εκατοντάδων μελών της, και όχι από μια ολιγομελή επιτροπή που διορίζεται ad hoc από το Υπουργείο, χωρίς καθορισμένα κριτήρια και διαδικασίες επιλογής. Το αίτημα αυτό της Ακαδημίας με βρίσκει απολύτως σύμφωνη. Κι αυτό, επειδή θεωρώ ότι η συγκεκριμένη διαδικασία αφενός διασφαλίζει ότι η ταινία που θα εκπροσωπήσει τη χώρα αποτελεί επιλογή της Ελληνική Κινηματογραφικής κοινότητας συνολικά, και αφετέρου επειδή έτσι εξασφαλίζεται η διαφάνεια και το αδιάβλητο».
https://www.facebook.com/assi.pro.50