Better Shelter: Βραβείο Design 2016 στη λύση της IKEA για τους πρόσφυγες
Όταν ο Χιντ και η Σάφα Χαμίντ έφτασαν, το 2015, σε προσφυγικό καταυλισμό στην Βαγδάτη –γράφει ο Όλιβερ Γουέινραϊτ στον Guardian– κυνηγημένοι από το σπίτι τους στο Ραμάντι από το Ισλαμικό Κράτος, δεν έκρυβαν τη χαρά τους βλέποντας το προϊόν της IKEA. «Αν συγκρίνεις τη ζωή στις σκηνές με τη ζωή σ’ αυτό το κατάλυμα, εδώ είναι χίλιες φορές καλύτερα» είπε η 34χρονη Σάφα σε μέλη της UNHCR, της υπηρεσίας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες.
Είναι γνωστή η ειδίκευση της IKEA να στριμώχνει ένα προϊόν στο μικρότερο δυνατό πακετάρισμα. Το «Better Shelter» είναι προϊόν πεντάχρονης συνεργασίας του σουηδικού κολοσσού επίπλωσης και της υπηρεσίας του ΟΗΕ: ένα κατάλυμα 17,5 τετραγωνικών μέτρων το οποίο χωράει μέσα σε δύο κουτιά και μπορεί να συναρμολογηθεί από τέσσερις, μέσα σε τέσσερις ώρες, με τη χρήση ενός κλειδιού allen. Το κόστος του – 1.250 δολάρια – είναι δπλάσιο μιας τυπικής σκηνής, αλλά το «Better Shelter» προσφέρει ασφάλεια, μόνωση από το νερό της βροχής και ανθεκτικότητα στον χρόνο (η «ζωή» του υπολογίζεται σε τρία χρόνια).
Επιλέχθηκε ως ο νικητής στην κατηγορία «αρχιτεκτονική», αλλά υπερίσχυσε των νικητών σε άλλες πέντε κατηγορίες για να πάρει το συνολικό βραβείο. Λόγω «της εξαιρετικής προσφοράς του ως προς την αντιμετώπιση του παγκόσμιου προβλήματος της εκτόπισης πληθυσμών».
Στην κατηγορία «γραφιστικά» επικράτησε ο σχεδιασμός του εξωφύλλου του τελευταίου άλμπουμ του David Bowie από τον Jonathan Barnbrook, το οποίο αντικατοπτρίζει τη θνητότητα του μουσικού.
Το ρομπότ-χειρουργός Open Surgery ήταν ο νικητής στην κατηγορία «digital» (επιτρέπει στους χρήστες να χειριστούν περιπτώσεις κατ’ οίκον).
Στην κατηγορία «πρότζεκτ σχετικά με μεταφορές», νικητής ήταν το κράνος με φώτα για ποδηλάτες που σχεδίασαν οι άνθρωποι του Lumos.
Ένα βίντεο που εξερευνά, μέσα από τα μάτια των παιδιών, τη διαφήμιση – ακούει στο όνομα «Children vs Fashion» και το δημιούργησαν μαθητές του σχολείου CEIP La Rioja, στην Μαδρίτη – επιλέχθηκε πρώτο στην κατηγορία “μόδα”.
Και το «Space Cup», φλυτζάνι να πίνουν καφέ οι αστροναύτες, ήταν το πρώτο στην κατηγορία «προϊόντα».