Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
popaganda
popagandaNEWS
25.11.2024

Απόψε τα εγκαίνια της έκθεσης του ζωγράφου Νίκου Δραγούμη (1874-1933) στο Μέγαρο Εϋνάρδου

Ένας καλλιτέχνης που ποτέ δεν θέλησε να πουλήσει κανέναν πίνακά του.
Απόψε τα εγκαίνια της έκθεσης του ζωγράφου Νίκου Δραγούμη (1874-1933) στο Μέγαρο Εϋνάρδου

“Νίκος Δραγούμης, ο ζωγράφος 1874-1933” τιτλοφορείται η έκθεση που εγκαινιάζεται στο Μέγαρο Εϋνάρδου, σήμερα, Πέμπτη 7 Μαΐου, στις 8 το βράδυ. Ένας καλλιτέχνης που ποτέ δεν θέλησε να πουλήσει κανέναν πίνακά του, επειδή πίστευε πως η αληθινή τέχνη είναι ιερή και μη εμπορεύσιμη, τιμάται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης.

Γεννημένος στην Αθήνα, το 1874, ο Νίκος Δραγούμης ήταν πρωτότοκος γιος του πρωθυπουργού Στέφανου Δραγούμη και αδερφός του πολιτικού και συγγραφέα Ίωνα Δραγούμη. Εγκατέλειψε τα νομικά, τα οποία ποτέ δεν αγάπησε και ξεκίνησε μαθήματα ζωγραφικής στην ιδιωτική σχολή τέχνης Académie Julian. Σταδιακά, εγκατέλειψε το Παρίσι για την Προβηγκία, όπου διέμεινε για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Από την περίοδο αυτή, προέρχεται και ο μεγαλύτερος αριθμός των σωζόμενων έργων του.

Ήταν σαφής η προτίμησή του να ταυτίζεται συχνά με θέματα εργατικά – αγροτικά, που ξεφεύγουν από την απεικόνιση αστικών ή μεγαλοαστικών προτύπων, ιδιαίτερα μετά τη ρήξη με την οικογένειά του, που τον έκανε να ζει με πενιχρά οικονομικά μέσα.

Ευάλωτος ψυχικά, ασθένησε και μετά το 1911 νοσηλεύτηκε σε διάφορα ψυχιατρικά ιδρύματα. Τη διετία 1912-1914 κατόρθωσε να δουλέψει για λίγο στην Αττική και την Άνδρο. Πέθανε το 1933, μετά από εικοσαετή εγκλεισμό στη Γενεύη και την Αθήνα.

606x340_305446

Άκακος, ευγενικός και επαναστάτης

O αδερφός του, Φίλιππος Στ. Δραγούμης, έγραψε για αυτόν: “Ο Νίκος, άκακος, ευγενικός και αξιαγάπητος άνθρωπος, αν και επαναστατικής ιδιοσυγκρασίας – και, κάποτε, θυμώδης – είναι, πιθανόν, ο πρώτος που έφερε στην Ελλάδα την ιμπρεσιονιστική τεχνοτροπία και το χωρίς βαθμιαία φωτοσκίαση, σχεδόν διακοσμητικό, σχεδίασμα με νερόχρωμα και gouache (πηχτό, συνήθως άσπρο χρώμα) πάνω σε σκοτεινό αδρό χαρτί (στρατσόχαρτο).

Ήταν φιλόσοφος, στωικός, κάθε άλλο, όμως, παρά αυστηρός. Αντίθετα, ήταν χαρούμενος, αμέριμνος και ειρωνικός, χωρίς κακία, αγαπούσε στο έπακρο την ελευθερία και μισούσε κάθε συμβιβασμό ηθικό και κοινωνικό, κάθε υποκρισία και κάθε επιτήδευση, λάτρευε τη φύση και απεχθανόταν θανάσιμα τις προόδους της τεχνικής και της μηχανικής. Υπεραγαπούσε την ελεύθερη φύση και προσπαθούσε με μεγάλη ασκητικότητα να προσαρμόζεται στους φυσικούς νόμους. Δεν τον ένοιαζε τι λέγουν ή τι κάνουν οι αστοί.” 

Στον χώρο της έκθεσης, η οποία συνοδεύεται από ομότιτλο κατάλογο με κείμενα των Μάρκου Φ. Δραγούμη, Φίλιππου Στ. Δραγούμη, και Νίκου Π. Παΐσιου, και με εικονογραφημένο χρονολόγιο και μαρτυρίες για τη ζωή του, θα προβάλλεται το ντοκιμαντέρ της Κλεώνης Φλέσσα, “Νίκος Δραγούμης, ένας ζωγράφος στη σκιά της ιστορίας”.


PROSKLHSH-DRAGOYMH

Πληροφορίες
Μέγαρο Εϋνάρδου: Αγ. Κωνσταντίνου 20 & Μενάνδρου – Αθήνα, τηλ.: 210 3234267. Διάρκεια έκθεσης: 7 Μαΐου – 18 Ιουλίου. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη και Πέμπτη: 10.00 – 14.00, Τετάρτη και Παρασκευή: 10.00 – 14.00 και 18.00 – 20.00, Σάββατο: 12.00 – 14.00.

popaganda
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2024 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.