IMG_5399

Η Γιούλα Χατζηγεωργίου αποφοίτησε με άριστα στη Ζωγραφική και τη Χαρακτική από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών. Με συμμετοχές σε πολλές εκθέσεις στο εξωτερικό όπως στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης της Κοπεγχάγης στην 12η Μπιενάλε Καΐρου και πολλές ακόμα ατομικές, τάραξε τα καλλιτεχνικά δρώμενα με την είσοδο της νέας χρονιάς, φτιάχνοντας γούρια σφυροδρέπανα που έγιναν viral στο ίντερνετ. «Ξάπλωσε» το γούρι σε μία κάρτα που εύχεται «Με το δεξί» και μπερδεύει τον κόσμο που προσπαθεί να την ταξινομήσει. Τα ευφάνταστα κοσμήματα δεν ήταν τα πρώτα που έφτιαξε η δημιουργός. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται σταθερά με το εικαστικό κόσμημα, διατηρώντας και σ΄αυτό το πεδίο δημιουργίας, ευδιάκριτα όλα τα χαρακτηριστικά του προσωπικού της ύφους. Μίλησε στην Popaganda δίνοντας τις δικές της εξηγήσεις για την Τέχνη και την πολιτική. 

gs2
gs6

Ποια είναι η ιδέα πίσω απ’ τον συμβολισμό και πώς κατέληξες στο να συνοδεύει το σφυροδρέπανο η ευχή: Με το δεξί; Αν ένας καλλιτέχνης δεν χρησιμοποιεί τα φορτισμένα σύμβολα του στερείται η ευχαρίστηση της τόλμης. Το σφυροδρέπανο είναι αναγνωρίσιμο και οικείο, γιατί λοιπόν να μη γίνει και γούρι; Αναμφισβήτητα υπάρχει μια σχηματική σύνδεση του 15 με το σφυροδρέπανο. Η σχέση διακρίνεται… Όσο αφορά την αναφορά μου «Με το δεξί» την απευθύνω σε όλους μας που μεγαλώσαμε σε αυτή τη χώρα με την πεποίθηση ότι πάντα από τη δεξιά πλευρά έρχεται το καλό.

Εκφράζεις μια πολιτική θέση από το έργο σου ή μια καταγραφή της πραγματικότητας; Αναπόφευκτα μέσα από το έργο του κάθε καλλιτέχνη εδρεύει και μια θέση για την ίδια τη ζωή και την κοινωνία. Η τέχνη δεν απαντά στα προβλήματα της καθημερινότητας αλλά σίγουρα όταν η κοινωνία μας εξουδετερώνει, μας απογοητεύει σίγουρα το καλύτερο καταφύγιο είναι η τέχνη. Μια κοινωνία που θα περιφρονούσε τις Τέχνες και θα τις έβαζε στο κάδο του περιττού θα βρισκόταν πολύ κοντά στην αποβλάκωση.

 

gs3

Ποια αντίδραση από τον τύπο σου φάνηκε η πιο άστοχη; Δεν υπάρχουν άστοχες αντιδράσεις. Ένα έργο είναι ένας ζωντανός οργανισμός που κρίνεται. Η επικοινωνία έχει αντιθέσεις που βοηθούν στη σύνθεση.

Σαν εικαστικός πώς βλέπεις τη σύγχρονη τέχνη σε σχέση με την εποχή που ζούμε; Υπάρχει επικοινωνία  ή καλλιτεχνικός αυνανισμός; Η σύγχρονη τέχνη, είναι μια διαδικασία «μεταμόρφωσης του τετριμμένου» εναπόκειται στον καλλιτέχνη, μέσα από το έργο του να μας δείξει, πως η επονομαζόμενη κοινότοπη ζωή, είναι οτιδήποτε άλλο εκτός από κοινότοπη, να μας εισάγει στη μαγεία της μεταμόρφωσης, αν αυτή η μεταμόρφωση δεν γίνει αντιληπτή , πηγαίνει όπως λέτε κατευθείαν στην κατηγορία του αυνανισμού αλλά από τη μεριά του αποδέχτη.

12645

Ποια έκθεση θεωρείς επιτυχημένη;  Θα μιλήσω για το έργο gun-aid (γλυπτό, ασήμι επιχρυσωμένο) μέσα από ένα απόσπασμα από το κείμενο του Φώτη Καγγελάρη (Δκτ. Ψυχοπαθολογίας) «Η τέχνη επουλώνει μεν την πληγή της γέννησης, δηλαδή, την ανοιχτή πληγή του θανάτου, δίνοντάς μας ωστόσο τις πρώτες φράσεις από τον Φάουστ αλλά και κείνη του Mallarme: «Έχω διαβάσει όλα τα βιβλία και το παιχνίδι της σάρκας μου φαίνεται ανιαρό». Προτείνει λοιπόν, να παίζουμε, να προσποιηθούμε τους αθώους, ότι μπορεί να θεραπευτούμε, ότι δεν ξέρουμε, ότι ίσως δεν γεννηθήκαμε ποτέ ότι υπάρχει και άλλη σημασία των πραγμάτων, Όλα μπορούν να μετατραπούν σε παιχνίδι ή μάλλον να αποκαλύψουν τη φύση τους ότι είναι παιχνίδι. Ας παίξουμε λοιπόν. Τι πιο σοβαρό στη ζωή από το παιχνίδι; Και μη σας απασχολήσει το που θα είναι στραμμένη η κάνη. Μην ακούτε  τους μεγάλους. Ο πυροβολισμός δεν ακούστηκε γιατί τον σκέπασε ο ήχος της μικρής καθημερινής φροντίδας».

09

Τίτλος έργου : gun- aid, γλυπτό (ασήμι, επιχρυσομένο)

Ποια κοινωνικά θέματα έχουν απασχολήσει τα έργα σου; Η μετανάστευση, το πένθος (συλλογικό και ατομικό), η απώλεια και η τραγική ιστορία της Κύπρου.

Τι θα ήθελες να αλλάξει στον τρόπο που επικοινωνείται η τέχνη στον κόσμο; Η τέχνη επικοινωνείται πάντα με τα εργαλεία της εποχής της. Αυτό είναι αναπόφευκτο. Το περιεχόμενο πάντα είναι το ζητούμενο. Η ηθική συνείδηση στην σύγχρονη τέχνη δεν πρέπει να παίρνει τη θέση της λεκτικής, κάτι που συναντούμε συχνά στα έργα τέχνης. Ο καλλιτέχνης πρέπει να είναι ένας «ταραξίας» που θέτει την πραγματικότητα σε κρίση, που ξετρυπώνει προβλήματα εκεί που όλα μοιάζουν να πηγαίνουν καλά. Δεν πρέπει βέβαια η αμφισβήτηση να μετατρέπεται σε μια μανιακή αναζήτηση, μια πρόφαση για πολεμική, δεν πρέπει να μετατρέπεται σε εχθρότητα χωρίς αντικείμενο.

Πως βιώνεις την προεκλογική περίοδο; Υπάρχουν δυο κυρίαρχες τάσεις που συμβάλλουν και οι δύο στο να χάσουμε το καινούργιο. Η μια τάση καταδικάζει εκ των προτέρων και η άλλη το λιβανίζει a priori. Ελπίζω το καινούργιο τελικά να’ ρθει και να αποκτήσουμε όλοι μαζί, το δικαίωμα να ζήσουμε αλλιώς.

gs4

Οι δημιουργίες της Γιούλα Χατζηγεωργίου πωλούνται στην Γκαλερί Eleni Marneri (Λεμπέση 5-7, Μακρυγιάννη, τηλ. 2108619488)