Πώς σχετίζονται η απλοϊκή ποιμενική ζωή και η ειδυλλιακή φύση με μια πόλη σύγχρονη όπως η Αθήνα, με καλαίσθητους αλλά μοντέρνους χώρους εργασίας σχεδιασμένους από νέους αρχιτέκτονες;
Μέσα από τον φακό ενός σκηνοθέτη, μια περιήγηση καλεί τον θεατή να δει τον αρχιτεκτονικό χώρο σαν μια ζωντανή οντότητα που κινείται μέσα στο φυσικό τοπίο των Κυθήρων και το αστικό περιβάλλον της Αθήνας.
Αυτό είναι το Αrcadia in Flux, η ταινία μικρού μήκους που παρουσιάζουν η εταιρεία παραγωγής StudioBauhaus, και το αρχιτεκτονικό γραφείο R.C. TECH σε σκηνοθεσία Ορφέα Περετζή.
Μια αλληλουχία εικόνων και αναφορών στη ρομαντική αλληγορία της Αρκαδίας και τη δυναμική πραγματικότητα ενός εργασιακού χώρου, στην ταινία παρουσιάζονται στοιχεία πρόσφατου έργου του γραφείου και αναδεικνύονται οι αρχιτεκτονικές προσεγγίσεις δύο φαινομενικά αντίθετων χώρων και ματιών. Η ταινία προβλήθηκε στο event της ΕΣΩ στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις αρχές του 2017. Με έναν κινηματογραφικό τρόπο και μια pop προσέγγιση αποτυπώνονται αρχιτεκτονικά έργα, στα Κύθηρα και σε διάφορους εργασιακούς χώρους στην Αθήνα, όλα σχεδιασμένα από το γραφείο R.C. TECH.
O Ορφέας Περετζής σπούδασε φιλμ και βίντεο στο UCA της Αγγλίας και Σεναριογραφία στη Σχολή Κινηματογράφου του Λονδίνου. Έχει σκηνοθετήσει έξι ταινίες μικρού μήκους. Έχει βραβευτεί με το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας (2007) με την ταινία Small Talk, η οποία απέσπασε και το βραβείο καλύτερης μικρού μήκους της χρονιάς από το Royal Television Society της Αγγλίας. Η μικρού μήκους στην Ελβύν (2014) βραβεύτηκε από την Πανελληνία Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου, και συμμετείχε σε Διεθνή Φεστιβάλ σε Ευρώπη και Αμερική.
Ο σκηνοθέτης διατηρεί με τον Μάρκο και τοn Γιάννη Δουρίδα της R.C.TECH μια φιλική σχέση εδώ και καιρό. Οι τρεις τους μπήκαν σε έναν δημιουργικό διάλογο γύρω από σε θέματα αισθητικής συζητώντας για τον τρόπο που μπορεί να συνδυάσει την κινηματογραφική εικόνα με την αρχιτεκτονική – ξεκινώντας το 2011 με αφορμή έναν χώρο που είχαν διαμορφώσει στην Art Athina και ο σκηνοθέτης είχε κινηματογραφήσει. Από τότε έχει ξεκινήσει μια σταθερή συνεργασία που συνεχώς εξελίσσεται, αφού η κεντρική αναζήτηση της ομάδας του αρχιτεκτονικού γραφείου είναι «ο σχεδιασμός που εμπεριέχει συναίσθημα και ουσία. Η εκτίμηση των ανθρώπινων διαστάσεων, της πνευματικότητας που κρύβεται στις λεπτομέρειες και των τεχνικών που παραμένουν επίκαιρες στον χρόνο».
Το Arcadia In Flux είναι αποτέλεσμα γυρισμάτων που ξεκίνησαν τον Απρίλιο του ‘13 στα Κύθηρα με αφορμή την ανακαίνιση του ιστορικoύ σπιτιού με το ηλιακό ρολόι στον οικισμό του Αβλέμονα. Ο Ορφέας Περετζής αρέσκεται σε μια κινηματογραφική αισθητική που η εικόνα δομείται πάνω στην αρχιτεκτονική. Ο σκηνοθέτης πιστεύει πως οι χώροι αποκτούν σημασία σε σχέση με τις ερμηνείες που τους δίνουμε, τις αναμνήσεις μας μέσα σε αυτούς «τις φαντασιώσεις μας και τα όνειρά μας. Αλλιώς δεν εκφράζουν τίποτα. Είναι αδιάφοροι. Το Arcadia in Flux είναι αυτό ακριβώς. Μια εξέλιξη ενός σκηνοθετικού οράματος, μιας μυθοπλασίας, μιας αίσθησης πάνω στην κατασκευή».
Από τους χώρους που κινηματογράφησε το σπίτι με το ηλιακό ρολόι στον οικισμό του Αβλέμονα, στα Κύθηρα, ήταν η αφετηρία της συνεργασίας του με το γραφείο της R.C.TECH αλλά και εκείνο που τον εντυπωσίασε περισσότερο. «Αυτό που μου έμεινε ήταν η εμπειρία που προσφέρει στον επισκέπτη ο συγκεκριμένος χώρος σε σχέση με το λιτό τοπίο, το κάστρο του Αβλέμονα απέναντι που στέκεται σχεδόν μέσα στη θάλασσα, ενάντια στα στοιχεία της φύσης, ο ήχος της θάλασσας που εισχωρεί στο σαλόνι του σπιτιού και ταξιδεύει στο χώρο. Εκεί ένιωσα πως βρισκόμουν σε ένα loft στο Λονδίνο, σε ένα μεσαιωνικό κτίσμα, και στα Κύθηρα ταυτόχρονα. Ένα συνονθύλευμα εντυπώσεων που ξεπερνούσε τον γεωγραφικό χώρο και την εποχή γεμάτο ζεστές αναμνήσεις».
Για τους ποιητές και τους καλλιτέχνες της αναγέννησης και του Μπαρόκ, η Αρκαδία ήταν μια ουτοπία συνυφασμένη με την ειδυλλιακή φύση που κανείς δεν ήθελε να της επιβληθεί. Συμβόλιζε έναν εξιδανικευμένο τρόπο ζωής στον οποίο οι άνθρωποι ζούσαν αρμονικά με τη φύση και αφιερώνονταν στην ποιμενική καθημερινότητα αλλά και τις τέχνες.
Πώς όμως εκπληρώνεται το όραμα της Αρκαδίας στην ταινία και πώς αυτό συνδέεται με τους σύγχρονους χώρους εργασίας; «To όραμα της Αρκαδίας εκπληρώνεται μέσα από το σεβασμό προς το περιβάλλον. Νομίζω αυτή η απλή στάση απέναντι στη Φύση έχει πολλές παραμέτρους. Για τον αρχιτέκτονα είναι η σχεδίαση με γνώμονα την αρμονία της κατασκευής με το φυσικό τοπίο. Στο Arcadia in Flux θέλαμε να το οπτικοποιήσουμε αυτό με έναν λυρισμό, να ξεκινήσουμε από τις αναλογίες που υπάρχουν στο φυσικό τοπίο, στις κορυφογραμμές, εκεί που το μπλε του ουρανού συναντάει τον ορίζοντα, το μπλε της θάλασσας, τους ορεινούς όγκους, τις πεδιάδες, την ξερολιθιά και τη λιθοδομή και να καταλήξουμε στους σύγχρονους χώρους εργασίας. Ακόμα και τότε. Μακριά από την Αρκαδία μπορούμε να αναζητήσουμε τα στοιχεία του αρκαδικού οράματος στις αρμονικές αναλογίες της κατασκευής, στις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, στις αντανακλάσεις, στη συμμετρία στην υφή των υλικών».