3-lyle-design-delta-redesign-boarding-pass_900

«Ανάμεσα σε δύο προβλήματα, πάντα επιλέγεις εκείνο για το οποίο έχεις ή μπορείς να βρεις πιο εύκολα τη λύση». Ένας διαφορετικός τρόπος για να διατυπώσει κανείς το «το μη χείρον βέλτιστον» ή να περιγράψει τα αρνητικά που φέρνει μαζί της η διείσδυση της Τεχνολογίας στην καθημερινότητά μας. Κι εμείς οι ίδιοι αναφερόμαστε συχνά μέσα από την Popaganda σε περιπτώσεις που η Τεχνολογία μπορεί να συμβάλλει στην καλυτέρευση της ζωής μας σε μικρό ή μεγάλο βαθμό: μια εφαρμογή, μια πλατφόρμα, μια λύση, μια συσκευή, κάτι που τέλος πάντων θα μας διευκολύνει στην καθημερινότητά μας με κάποιον τρόπο. Αυτός άλλωστε οφείλει να είναι και ο απώτερος σκοπός της Τεχνολογίας: η με κάθε τρόπο και μέσο βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης του ανθρώπου.

Σε μία εναλλακτική, ιδεατή πραγματικότητα, όσο πιο πολύ εξερευνούσε ο άνθρωπος την Τεχνολογία, τόσο πιο πολύ θα απλούστευε τη ζωή του. Στον δικό μας κόσμο ωστόσο, η επιζητούμενη πρόοδος αυτή δεν έρχεται σκέτη: δυστυχώς έχει και τίμημα το οποίο καλούμαστε να πληρώσουμε. Αφορμή για αυτές τις σκέψεις στάθηκε η αποκάλυψη μιας τρύπας ασφαλείας στο σύστημα έκδοσης καρτών επιβίβασης της αεροπορικής εταιρείας Delta, μια τρύπα μεγαλύτερη κι απ’ αυτή του Ολυμπιακού φέτος στην άμυνα. Άνθρωπος του BuzzFeed λοιπόν, υποστήριξε πως αλλάζοντας ένα ψηφίο στο URL που βρισκόταν το boarding pass του, μπορούσε να δει την κάρτα επιβίβασης κάποιου άλλου πελάτη της εταιρείας! Τόσο απλά. Ούτε χακαρίσματα, ούτε κρακαρίσματα, ούτε DDoS επιθέσεις, ούτε τίποτα. Η Delta επιβεβαίωσε άμεσα τα νέα φροντίζοντας παράλληλα να μπαλώσει το κενό, όμως το κακό είχε ήδη γίνει.

Για να μην έχει αναφερθεί κάτι σχετικό ως τώρα, το πιο πιθανό είναι πως ουδείς εκμεταλλεύτηκε την τρύπα ασφαλείας αυτή, όμως αυτό που μετράει είναι άλλο: κανείς δεν αντιλήφθηκε την ύπαρξή της, και δεν μιλάμε για μια μικρομεσαία εταιρεία αλλά για μία από τις μεγαλύτερες του κόσμου (το 2013 ήταν εκείνη που μετέφερε τους περισσότερους επιβάτες). Όταν λοιπόν σε ένα σύστημα με τόσες δικλείδες ασφαλείας μπορεί να υπάρξει ένα τόσο σημαντικό κενό, είναι για να προβληματίζεται κανείς. Το βασικό πρόβλημα με όλες εκείνες τις καινούριες πλατφόρμες, τις νεότευκτες υπηρεσίες, τις καινοτόμες λύσεις και προσεγγίσεις, είναι πως ούτε έχουν δοκιμαστεί, ούτε βασίζονται πάνω σε διαδικασίες με τις οποίες είμαστε εξοικειωμένοι. Τώρα γνωρίζουμε το NFC, τώρα μαθαίνουμε να χρησιμοποιούμε εισιτήρια χωρίς χαρτί, τώρα εμπιστευόμαστε την ψηφιακή διανομή.

Τα προβλήματα που προσπαθούμε τώρα να λύσουμε με τη βοήθεια της Τεχνολογίας, τα γνωρίζαμε. Είχαμε όλο τον καιρό να τα εντοπίσουμε και να τα μελετήσουμε, άσχετα αν καταφέραμε ή όχι να τα λύσουμε. Τώρα, έχοντας βάλει και την Τεχνολογία στο παιχνίδι, μπροστά μας έχουμε μια νέα πρόκληση: όσο εκείνη προσπαθεί να βρει την άκρη με τα προβλήματά μας, εμείς καλούμαστε να κάνουμε το ίδιο με τα δικά της! Ο βαθμός δυσκολίας είναι μεγάλος όμως τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο, ιδίως όταν η Τεχνολογία έχει τα φόντα να εξελιχθεί στον καλύτερο φίλο του ανθρώπου. Και τον φίλο σου, τον αγαπάς με τα ελαττώματά του.