Ολοκληρώθηκε το Σάββατο 4 Νοεμβρίου, στον πολύ όμορφο χώρο της εταιρίας Kanelli, η κρίση του Διαγωνισμού για νέους αρχιτέκτονες κάτω των 40 ετών, Color in Architecture (www.colorinarchitecture.gr)  που διοργάνωσαν η εταιρία παραγωγής πουδρών βαφής αρχιτεκτονικών μεταλλικών κατασκευών Αkzo Nobel και το ηλεκτρονικό περιοδικό Αρχιτεκτονικής και Design ARCHISEARCH.gr με την υποστήριξη των εταιριών Alumil, Guardian Glass και Site Specific. Χορηγός Τεχνολογίας είναι η εταιρία LG Hellas.

Στους νικητές θα δοθούν 3 χρηματικά βραβεία, ενώ θα έχουν την δυνατότητα να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους στο κοινό, στο συνέδριο που θα διοργανωθεί από το ARCHISEARCH.gr και την AkzoNobel, στις 29 Νοεμβρίου το απόγευμα και ώρα 17:30 στο αμφιθέατρο του ΑΚΤΟ, όπου θα μιλήσουν διακεκριμένες προσωπικότητες από τον χώρο της Αρχιτεκτονικής, του  Design, της Μόδας και της Τέχνης για το χρώμα, ανάμεσά τους ο κορυφαίος Έλληνας Σχεδιαστής Γιάννης Τσεκλένης και o Per Nimer, Design Manager AkzoNobel, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Colour Institute της Στοκχόλμης και δημιουργός του βιβλίου Χρωματικών Τάσεων Colour Envelope και Color Futures. Τις επομενες ημέρες θα ανακοινωθούν όλοι οι ομιλητές.

Η επιτροπή, την οποία αποτελούν σημαντικοί αρχιτέκτονες και ακαδημαϊκοί, όπως η Ρένα Σακελλαρίδου, η Αριάδνη Βοζάνη, ο Νίκος Κτενάς, ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος, ο Κώστας Πουλόπουλος, ο Σταύρος Μαρτίνος και ο Per Nimer κατέληξε στην απονομή τριών βραβείων:

Στον πρώτο νικητή, θα δοθεί από την AkzoNobel χρηματικό βραβείο αξίας 4,000 Ευρώ. Η ομάδα αποτελείται από τους Kραμποκούκη Χριστίνα, Σπυροπούλου Γιούλη, Δρούγκα Αναστασία, Φαλιάγκα Εβελίνα, και Νταή Ειρήνη με αριθμό πρότασης 51991 και τίτλο Weaving Tower.

Στην ομάδα με το δεύτερο Βραβείο, στην οποία συμμετέχουν οι Δασοπούλου Γραμματική, Τσιουρβά Ευαγγελία και Χατζηκομνίτσα Αλεξάνδρα με κωδικό αριθμό 13592 και τίτλο Το χρώμα στην Αρχιτεκτονική, θα δοθεί χρηματικό βραβείο 2,000 Ευρώ ενώ στο τρίτο βραβείο, του αρχιτέκτονα Πάσουλα Εμμανουήλ με κωδικό αριθμό 14713 και τίτλο Αστικά Πέπλα θα δοθεί το χρηματικό ποσό των 1,500 Ευρώ.

Ο  Σταύρος Μαρτίνος, μέλος της επιτροπής και συν-επιμελητής δήλωσε:

Το χρώμα στη σύγχρονη  Ελλληνική αρχιτεκτονική θεωρώ ότι είναι ταμπού και γύρω από τη χρήση του επικρατεί αμηχανία, τόσο στην πρακτική δουλειά όσο και στην εκπαίδευση. Βρήκα την πρωτοβουλία της Akzo Nobel  συναρπαστική, επειδή έδινε την ευκαιρία να ανοίξει η συζήτηση στην κοινότητα των νέων με τον πιο ενδεδειγμένο τρόπο: έναν διαγωνισμό ιδεών, με συγκεκριμένα παραδοτέα. Κατά την κρίση των αποτελεσμάτων, δεν με ξάφνιασαν οι προσεγγίσεις τις οποίες είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω στην πράξη: έδειχναν τόσο το μεγάλο ενδιαφέρον για το κεντρικό ερώτημα, όσο και τη δυσκολία στο να απαντηθεί αυτό με τρόπο στρατηγικό. Το πρώτο βραβείο, με την πολυεπίπεδη και αφαιρετική προσέγγισή του, με κάνει να νιώθω περήφανος για τη δουλειά μας: Σε μια περίοδο γενικευμένης παραίτησης από το αρχιτεκτονικό αντικείμενο, αποκαλύπτει πτυχές του τις οποίες έχουμε αμελήσει και αυτό με γεμίζει με αισιοδοξία. Ευχαριστώ πολύ τις νικήτριες για τη σκέψη τους, την ευαισθησία τους και τη μεθοδική εργασία  τους. Μας δίνουν αφορμές για να σκεφτούμε και για να μιλήσουμε μεταξύ μας.”

Η πρόεδρος της επιτροπής Ρένα Σακελλαρίδου, ιδρυτής του γραφείου SPARCH δήλωσε:

Νιώθουμε νομίζω ελαφρά αμηχανία με το χρώμα στην ελληνική πόλη. Το ομοιογενές της αστικής μάζας δύσκολα το διασπά το χρώμα. Δεν ήταν επομένως περίεργο που μπορούσε κανείς να δει αυτή την αμηχανία και στις χρωματικές επιλογές κάποιων μελετών. Θαρρείς και δεν μας είναι οικείο το χρώμα και όταν προσπαθούμε να το κάνουμε κομμάτι της σύνθεσής μας το αντιμετωπίζουμε με  ΄βιαιότητα΄.

Βλέποντας την εντυπωσιακή πολύχρωμη παλέτα, το σήμα κατατεθέν της αγωνοθέτριας εταιρίας, αναρωτήθηκα μήπως τελικά, στην προσέγγισή μας στο χρώμα θα μπορούσαμε να εστιάσουμε σε μια παλέτα στις αποχρώσεις του λευκού και του γκρι και του γκρι-μπλε, ή μια παλέτα σε γήινα χρώματα, στάδιο μεταβατικό που θα μας εξοικείωνε με την αμηχανία των έντονων αντιθέσεων.

Γι’ αυτό στην κομψή πρόταση του Α βραβείου αναγνώρισα την λιτή χρωματική επιλογή μαζί με τα προτερήματα της ευμετάβλητης όψης χάρις στην κίνηση της ‘κουρτίνας’, την δυνατότητα μετατροπής της ‘άχαρης’ όψης μέσα από το ελαφρό παιχνίδι με τα οριζόντια στοιχεία και τις μετατοπίσεις τους σε κάτι διαφορετικό και διακριτικά ποικίλλο, ταυτόχρονα με την επιλογή του να αντιμετωπίσει κανείς ενα πραγματικό πρόβλημα του αστικού ιστού, αυτού της ‘αναμόρφωσης΄ του άδιάφορου΄ψηλού κτιρίου.

O Δημήτρης Ποτηρόπουλος, μέλος της κριτικής επιτροπής και ιδρυτής του γραφείου Potiropoulos+Partners, δήλωσε:

“Η έννοια της μεταμόρφωσης υπήρχε ανέκαθεν στο δομημένο περιβάλλον, αρκεί να αναλογιστεί κανείς τις αλλαγές χρήσης που έχουν συντελεστεί σε ολόκληρες πόλεις, ή σε τμήματα πόλεων, ή σε πολύ σημαντικά κτίρια, στην ιστορία της αρχιτεκτονικής. Η θεώρηση αυτή εκφράζει την αντίθεση στη λογική του «αμετάβλητου» χώρου-χρόνου. Εικαστικές παρεμβάσεις, σαν αυτή του Christo στο Reichstag, θέτουν ερωτήματα για το πώς έχει συνηθίσει να αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος την πόλη. Αντίστοιχα, εφήμερα happenings, όπως π.χ. η αναρρίχηση στους ουρανοξύστες διαφόρων μητροπόλεων, παρεμβαίνοντας στα κτίρια με χρήσεις ξένες προς αυτήν που υπηρετούν, μοιάζει να γεννούν έναν «άλλο τόπο». Αυτός ο «άλλος τόπος» ανατρέπει κατά τη διάρκεια του happening την αρχική λειτουργία/εικόνα του κτίσματος και κατ’ επέκταση την εμπειρία που αυτό προκαλούσε μέχρι τότε. Στον διαγωνισμό «Color in Architecture», οι προτάσεις που κατατέθηκαν διαπραγματεύονται ακριβώς αυτό: πως μπορεί να προκύψει και να ζωογονηθεί ο «άλλος τόπος» με τη χρήση του χρώματος; Είτε κυριολεκτικά, είτε έμμεσα, επεμβαίνοντας στον τρόπο που συνομιλεί το κτίριο με την πόλη.”

Η Αριάδνη Βοζάνη, Αναπληρώτρια καθηγήτρια στην Σχολή Αρχιτεκτόνων Ε.Μ.Π. Μέλος της επιτροπής δήλωσε:

“Για τον σχεδιασμό αυτού που αποκαλούμε δεύτερη επιδερμίδα στις όψεις, ενός ‘πέπλου’ δηλαδή ικανού να  κρύβει/αποκαλύπτει  την δομή της υφιστάμενης όψης των κτηρίων, είναι κρίσιμη η υλικότητα και το χρώμα.  Θεωρώ ιδιαίτερα ενδιαφέρον ότι η επιτροπή ομόφωνα βράβευσε μια πρόταση οπού το χρώμα της παλλόμενης επιφάνειας  που προτείνεται είναι ιδιαίτερα διακριτικό, μετασχηματίζεται ανάλογα με τις φυσικές συνθήκες και τις επιλογές του χρήστη και σε μεγάλο βαθμό καθορίζεται από το χρώμα της προτεινομένης υλικότητας. Οι συζητήσεις κατά την κρίση ήταν ιδιαίτερα γόνιμες ως προς την σημασία της έντασης και της επιλογής του χρώματος  στα υφιστάμενα κτήρια από την στάθμη της πόλης και ιδιαίτερα εν κινήσει! Νομίζω ότι ο διαγωνισμός θέτει τις βάσεις για μια ευρύτερη συζήτηση σχετικά με την ‘εικόνα’ της πόλης , μιας ‘εικόνας΄’ εν τελεί που δεν μπορεί να είναι στατική!”

Τις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί το αναλυτικό πόρισμα των κριτών ενώ η απονομή και το μεγάλο συνέδριο για το Χρώμα, την Αρχιτεκτονική και την Πόλη, θα γίνει στον ΑΚΤΟ στις 29 Νοεμβρίου και ώρα 17:30 στο κτίριο της οδού Ευελπίδων.