Επιβεβαιώνοντας εν μέρει τα προγνωστικά, αλλά ανατρέποντάς τα στο κορυφαίο της βραβείο, η επιτροπή του Pedro Almodovar απένειμε τον Χρυσό Φοίνικα στο The Square του Σουηδού Ruben Ostlund, την αναρχική, σουρεαλιστική σάτιρα μπουνιουελικών αποχρώσεων, στην οποία ο σκηνοθέτης του Force Majuere / Ανωτέρα Βία παρακολουθεί την αλλόκοτη, βίαιη, και σε στιγμές σοκαριστική τροπή που παίρνει ένα τολμηρό performance art σε μια γκαλερί σύγχρονης τέχνης, απελπισμένη να προκαλέσει αίσθηση στο καλλιτεχνικό κοινό της πόλης: στήνοντας μια μικρή πλατεία στην μέση της γκαλερί, οι εμπνευστές αυτού του αλλόκοτου πειράματος καλούν τους επισκέπτες να συγκεντρωθούν σε έναν χώρο 16 τετραγωνικών, και να «συμπεριφερθούν υπεύθυνα», όμως, η αληθινή ζωή παράγει αποτελέσματα πιο ευφάνταστα ακόμη κι από εκείνα της πιο ακραίας τέχνης.

https://www.youtube.com/watch?v=kTg6DVqdvyw

Προκαλώντας μια κάποια έκπληξη, ο Ostlund επικράτησε τόσο του σκληρού οικογενειακού δράματος Loveless, στο οποίο ο Ρώσος Andrey Zvyagintsev ανατέμνει την έννοια της ατομικής ευθύνης απέναντι στην διαλυμένη οικογενειακή δομή της σύγχρονης Ρωσίας, όσο και του σπαρακτικού 120 Beats per Minute, όπου ο Γάλλος Robin Campillo εξιστορεί την ίδρυση και τους βασικούς σταθμούς της οργάνωσης Act-Up, αντιπαραθέτοντάς την μ’ ένα δραματικό ομοφυλοφιλικό ρομάντζο. Κανείς απ’ τους δύο δεν έμεινε βέβαια παραπονεμένος, με τον Zvyagintsev να αποσπά το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, που γίνεται το τρίτο του βραβείο στο φεστιβάλ της Κρουαζέτ (βραβείο σεναρίου για τον αριστουργηματικό Leviafan / Λεβιάθαν και ειδικό βραβείο της επιτροπής του τμήματος Ένα Κάποιο Βλέμμα για την Elena / Έλενα), τον δε Campillo, σεναριογράφο του (βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα και υποψήφιου για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας) Entre les Murs / Ανάμεσα στους Τοίχους και του (βραβευμένου στη Βενετία) L’ Emploi du Temps / Ελεύθερος Ωραρίου, αλλά και δημιουργό της σειράς Les Revenants / The Returned, να κερδίζει το Μέγα Βραβείο της Επιτροπής, άλλως γνωστό και ως Αργυρό Φοίνικα.

https://www.youtube.com/watch?v=gHScRWhv4WI

Επιβεβαιώνοντας την αίσθηση που καταγράφαμε στις προβλέψεις μας, ο Γιώργος Λάνθιμος ανέβηκε για τρίτη φορά σε βάθρο τελετής του Φεστιβάλ των Καννών, για να παραλάβει το Βραβείο Σεναρίου για την δουλειά του με τον Ευθύμη Φιλίππου στο The Killing of a Sacred Deer. Όσο κι αν η γενική κριτική αποτίμηση της ταινίας ήταν εν τέλει αρκετά χλιαρή, η ενθουσιώδης, δια ορθίου χειροκροτήματος ανταπόκριση του Pedro Almodovar στην πρώτη προβολή της ταινίας, ήταν αρκετός δείκτης για το πλασάρισμα της ταινίας σε κάποια από τις κατηγορίες των βραβείων της φετινής τελετής. Το σενάριο των Λάνθιμου – Φιλίππου, για έναν χειρουργό που βλέπει τη ζωή του να μετατρέπεται σε κόλαση όταν παίρνει υπό τις φτερούγες του τον νεαρό γιο ενός παλιού του, άτυχου ασθενή, μοιράστηκε το συγκεκριμένο βραβείο με το σοβαρό κι ενήλικο δράμα εκδίκησης της Lynne Ramsey, το You Were Never Really Here, που εμποτίζει τη φόρμα του B-movie με μπόλικο ψυχαναλυτικό υπόβαθρο, για να ξεδιπλώσει την ιστορία ενός εκτελεστή με κρίσεις πανικού, αλλά και με μια απ’ τις πιο τρυφερές και στοργικές σχέσης γιου – μητέρας που έχουμε δει στο σινεμά τα τελευταία χρόνια.

https://www.youtube.com/watch?v=nrR-SbCRgCU

Ο πρωταγωνιστής της ταινίας της Ramsey, ο Joaquin Phoenix, με μια ομολογουμένως αστεράτη, στιβαρή ερμηνεία, που δίνει βάθος στην εντυπωσιακής πυκνότητας δουλειά της Σκοτσέζας σκηνοθέτιδας, απέσπασε και το βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας, προκαλώντας έτσι την μεγαλύτερη έκπληξη της τελετής του 70ου Φεστιβάλ Καννών, κατά τη διάρκεια του οποίου η επιβράβευση του Robert Pattinson για την δουλειά του στο Good Time φαινόταν ολοκληρωτικά δεδομένη. Απ’ την άλλη, ευχάριστη δικαίωση αποτέλεσε το βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στην Diane Kruger, με την Γερμανίδα ηθοποιό να έχει παραδώσει στο In the Fade του Fatih Akin την με διαφορά πιο πλήρη δυναμισμού κι αυτοπεποίθησης δουλειά της – στο ρόλο μιας γυναίκας που χάνει σύζυγο και γιο σε μια στοχευμένη βομβιστική επίθεση από νεοναζί, η Kruger κάνει, όχι τυχαία, την πρώτη της εμφάνιση στη μητρική της γλώσσα. Τέλος, μόνο ως παραφωνία της επιτροπής μπορεί να σημειωθεί το Βραβείο Σκηνοθεσίας στην Sofia Coppola για το The Beguiled, μια κατά γενική ομολογία πολύ καλοστημένη, αλλά δραματουργικά λιποβαρή, αποπροσανατολισμένη ταινία.

Στα υπόλοιπα βραβεία, η Nicole Kidman που συμμετείχε σε τέσσερις (!) απ’ τις ταινίες του φετινού διαγωνιστικού, τιμήθηκε με το ειδικό βραβείο της 70ης επετείου του Φεστιβάλ των Καννών, ο Léonor Sérraille απέσπασε το βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη για το Jeune Femme, κι ο Qiu Yang κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα Ταινίας Μικρού Μήκους με το A Gentle Night.

Η Popaganda φυλλομέτρησε για άλλη μια χρονιά τους φοίνικες του Φεστιβάλ των Καννών, χάρη στην υποστήριξη της Aegean Airlines.